1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 травня 2023 року

м. Київ

cправа № 910/5953/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кібенко О.Р. - головуючий, Бакуліна С.В., Студенець В.І.,

розглянув в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України

на ухвалу Господарського суду міста Києва від 01.11.2022 (суддя Головіна К. І.)

та постанову Північного апеляційного господарського суду від 31.01.2023 (колегія суддів: Михальська Ю.Б., Тищенко А.І., Скрипка І.М.)

за скаргою Акціонерного товариства "Українська залізниця"

на бездіяльність Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (далі - Департамент ДВС)

про визнання неправомірною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії

у справі за позовом Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" (далі - ПАТ "Донбасенерго")

до Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Укрзалізниця")

про стягнення 70 274 946,74 грн.

ВСТУП

1. Суди попередніх інстанцій задовольнили позов про стягнення заборгованості, яка виникла за зобов`язаннями ДП "Донецька залізниця", на виконання чого було видано відповідний наказ. Держаний виконавець прийняв постанову про відкриття виконавчого провадження.

2. АТ "Укрзалізниця" (боржник) звернулося до державного виконавця з заявою про зупинення вчинення виконавчих дій, посилаючись на мораторій на звернення стягнення на активи останнього за зобов`язаннями підприємств залізничного транспорту, що розміщені на території проведення антитерористичної операції, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження (ДП "Донецька залізниця").

3. Державний виконавець відповіді на заяву не надав, виконавче провадження не зупинив. АТ "Укрзалізниця" звернулося зі скаргою до суду.

4. Господарський суд міста Києва ухвалою, залишеною без змін постановою Північного апеляційного господарського суду, визнав неправомірною бездіяльність Департаменту ДВС, що полягає у незупиненні виконавчого провадження.

5. Департамент ДВС звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою.

6. Перед Верховним Судом постало питання законності незупинення виконавчого провадження під час примусового виконання рішення про стягнення грошових коштів з АТ "Укрзалізниця" за зобов`язаннями ДП "Донецька залізниця" за наявності мораторію. При цьому, на час відкриття виконавчого провадження існувала практика Верховного Суду, що положення закону щодо мораторію не підлягають застосуванню як такі, що суперечать Конституції України, однак Велика Палата Верховного Суду відступила від зазначених висновків під час розгляду скарги судами попередніх інстанцій.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

7. У квітні 2017 року ПАТ "Донбасенерго" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до АТ "Укрзалізниця", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ДП "Донецька залізниця", про стягнення вартості електричної енергії у розмірі 70 274 946,74 грн.

8. Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням АТ "Укрзалізниця" умов багатостороннього договору та двостороннього договору у період з травня 2016 року по лютий 2017 року. Також позивач послався на те, що права та обов`язки ДП "Донецька залізниця" за цими договорами перейшли до АТ "Укрзалізниця".

9. Господарський суд міста Києва рішенням від 16.05.2017, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 04.03.2019 у справі №910/5953/17, у задоволенні позову відмовив.

10. Велика Палата Верховного Суду постановою від 16.06.2020 рішення Господарського суду міста Києва від 16.05.2017 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 04.03.2019 скасувала, справу направила на новий розгляд.

11. За результатами нового розгляду справи Господарський суд міста Києва рішенням від 18.02.2021, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 20.07.2021, позов задовольнив повністю: стягнув з відповідача на користь позивача заборгованість у сумі 70 274 946,74 грн, судовий збір за подання позову, апеляційної та касаційної скарг у розмірі 984 000,00 грн.

12. 12.08.2021 Господарський суд міста Києва видав наказ на примусове виконання рішення суду у справі №910/5953/17, яке набрало законної сили 20.07.2021.

13. 20.08.2021 заступник начальника відділу примусового виконання рішень Департаменту ДВС Заєць Т.І. прийняв постанову про відкриття виконавчого провадження №66591737 з виконання наказу від 12.08.2021 №910/5953/17.

14. 03.09.2021 боржник (АТ "Укрзалізниця") звернувся до державного виконавця з заявою про зупинення вчинення виконавчих дій за виконавчим провадженням №66591737, посилаючись на пункти 5-1 та 5-2 розд.ІІІ Перехідних та прикінцевих положень Закону "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" (у редакції Закону "Про внесення змін до деяких законів України щодо підприємств залізничного транспорту, майно яких розташоване на території проведення антитерористичної операції"), якими встановлено мораторій на звернення стягнення на майно залізниці, яке розміщене на території проведення АТО, до проведення відповідно до законодавства інвентаризації та оцінки майна.

15. На вказану заяву державний виконавець відповіді не надав, виконавче провадження не зупинив.

16. У межах виконавчого провадження №66591737 на підставі платіжної вимоги від 09.09.2021 №66591737/1 списано з АТ "Укрзалізниця" 78 385 112,88 грн (71 258 946,74 грн на користь ПАТ "Донбасенерго" згідно наказу від 12.08.2021 №910/5953/17; 7 125 894,67 грн виконавчого збору згідно постанови від 20.08.2021 №66591737; 271,47 грн згідно постанови від 20.08.2021 №66591737).

17. 21.09.2021 заступник начальника відділу примусового виконання рішень Департаменту ДВС Заєць Т.І. прийняв постанову про закінчення виконавчого провадження №66591737 з виконання наказу від 12.08.2021 №910/5953/17 на підставі п.9 ч.1 ст.39 Закону "Про виконавче провадження" (у зв`язку з фактичним виконанням рішення суду).

18. 04.10.2021 АТ "Укрзалізниця" подало до Господарського суду міста Києва скаргу на бездіяльність Департаменту ДВС щодо незупинення вчинення виконавчих дій по виконавчому провадженню №66591737, відкритому за наказом від 12.08.2021 №910/5953/17 та зобов`язання органу ДВС зупинити вчинення виконавчих дій в рамках виконавчого провадження №66591737, відкритого на підставі наказу від 12.08.2021 №910/5953/17.

19. В обґрунтування поданої скарги АТ "Укрзалізниця" вказувало на те, що:

- відповідно до Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підприємства залізничного транспорту, майно яких розташоване на території проведення антитерористичної операції" від 20.12.2016 доповнено розд.III Перехідні та прикінцеві положення Закону "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" пунктами 5-1 і 5-2; вказаним законом були також внесені зміни до Закону "Про виконавче провадження", а саме: 1) ч.1 ст.34 доповнено п.11; 2) ч.1 ст.35 після слів та цифр "у випадках, передбачених пунктами 1, 4, 6, 8" доповнено цифрою "11"; 3) розд.XIII Прикінцеві та перехідні положення доповнено п.10-1;

- майно ДП "Донецька залізниця" розміщене на території проведення АТО і це є загальновідомим фактом, наявність якого дає право на захист інтересів АТ "Укрзалізниця" за боргами ДП "Донецька залізниця" відповідно до встановленого законом мораторію;

- на законодавчому рівні чітко встановлена послідовність дій органів ДВС щодо порядку виконання судових рішень, які прийняті за зобов`язаннями підприємств залізничного транспорту, майно яких розміщене на території проведення антитерористичної операції, до переліку яких віднесено і ДП "Донецька залізниця", а саме мають бути зупинені всі відкриті виконавчі провадження по вказаній категорії судових справ;

- своєю бездіяльністю державний виконавець порушив права та законні інтереси АТ "Укрзалізниця" як стратегічно важливого підприємства державного сектору економіки.

20. Верховний Суд постановою від 08.12.2021 рішення Господарського суду міста Києва від 18.02.2021 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.07.2021 скасував та ухвалив нове - про відмову у задоволенні позову ПАТ "Донбасенерго" до АТ "Укрзалізниця" про стягнення 70 274 946,74 грн.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

21. Господарський суд міста Києва ухвалою від 01.11.2022, залишеною без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 31.01.2023, визнав неправомірною бездіяльність Департаменту ДВС, що полягає у незупиненні виконавчого провадження №66591737 за наказом Господарського суду міста Києва від 12.08.2021 №910/5953/17; закрив провадження за скаргою АТ "Укрзалізниця" на бездіяльність Департаменту ДВС в частині зобов`язання зупинити вчинення виконавчих дій у виконавчому провадженні №66591737.

22. Рішення судів попередніх інстанцій обґрунтовані, зокрема, таким:

- оскільки майно ДП "Донецька залізниця" знаходиться на території проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, то відповідно до п.11 ст.34 Закону "Про виконавче провадження" та п.10-1 розд.XIII Прикінцевих та перехідних положень Закону "Про виконавче провадження" виконавче провадження №66591737 та вчинення відповідних виконавчих дій у вказаному провадженні підлягали зупиненню на період дії мораторію згідно положень прийнятих Законів "Про внесення змін до деяких законів України щодо підприємств залізничного транспорту, майно яких розташоване на території проведення антитерористичної операції" (набрав чинності 17.02.2017) та "Про внесення змін до деяких законів України щодо підприємств залізничного транспорту, майно яких розміщене в районі відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, проведення антитерористичної операції";

- провадження в частині вимоги скаржника про зобов`язання органу ДВС зупинити вчинення виконавчих дій підлягає закриттю на підставі п.2 ч.1 ст.231 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК), оскільки станом на дату постановлення ухвали виконавче провадження №66591737 закінчене (постанова від 21.09.2021) та будь-яких дій за ним не вчиняється.

Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги, відзиву на касаційну скаргу, інших заяв учасників справи

23. 20.02.2023 Департамент ДВС звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на ухвалу Господарського суду міста Києва від 01.11.2022 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 31.01.2023, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні скарги АТ "Укрзалізниця".

24. На виконання вимог п.5 ч.2 ст.290 ГПК скаржник зазначає, що оскаржувані судові рішення ухвалені з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права (зокрема, ч.4 ст.13 Закону "Про судоустрій і статус суддів"), без врахування висновків Верховного Суду щодо застосування норм права.

25. Скаржник, зокрема, вказує:

- орган ДВС не міг керуватися постановою Великої Палати Верховного Суду, ухваленою в 2022 році у справі №910/22858/17, а повинен був керуватися постановою Верховного Суду від 25.06.2021 у справі №910/22748/16;

- на час відкриття виконавчого провадження №66591737 у справі №910/5953/17 існувала судова практика Верховного Суду, що при примусовому стягненні з AT "Укрзалізниця" за зобов`язаннями ДП "Донецька залізниця" не підлягають застосуванню положення п.11 ч.1 ст.34 Закону "Про виконавче провадження" щодо мораторію;

- такий висновок був обов`язковим для Департаменту ДВС при вирішенні питання щодо незупинення виконання рішення у справі №910/5953/17.

26. 17.04.2023 надійшов відзив АТ "Укрзалізниця" у якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

27. Відзив мотивовано, зокрема, таким:

- на дату видачі Господарським судом міста Києва наказу від 12.08.2021 №910/5953/17 та пред`явлення його до примусового виконання АТ "Укрзалізниця" вважалося боржником за зобов`язаннями ДП "Донецька залізниця", а тому ВП №66591737 підлягало зупиненню відповідно до п.11 ч.1 ст.34 Закону "Про виконавче провадження";

- скасоване судове рішення як таке, що не відповідає верховенству права, не породжує жодних правових наслідків з моменту його ухвалення; постановою Верховного Суду від 08.12.2021 у справі №910/5953/17 скасовано рішення судів, які були підставою для стягнення коштів з АТ "Укрзалізниця" на користь ПАТ "Донбасенерго";

- Департамент ДВС під час примусового виконання наказу Господарського суду міста Києва від 12.08.2021 у справі №910/5953/17 мав керуватися виключно Законом "Про виконавче провадження", а не практикою Верховного Суду;

- встановлений державою мораторій на виконання зобов`язань ДП "Донецька залізниця" його правонаступником АТ "Укрзалізниця" є беззаперечним фактом, про що наголошено у пунктах 62-63 постанови Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі №910/5953/17, у постанові Верховного Суду від 20.05.2020 у справі №905/1987/19 та підтверджено правовим висновком, викладеним у постанові Великої Палати Верховного Суду від 07.09.2022 у справі №910/22858/17;

- помилковим є посилання Департаменту ДВС на подібність справ №910/22748/16 та №910/5953/17;

- на момент вчинення державним виконавцем бездіяльності, судове рішення щодо незастосування п.11 ч.1 ст.34 Закону "Про виконавче провадження" у виконавчому проваджені №665991737 було відсутнє.

Надходження касаційної скарги на розгляд Верховного Суду

28. Верховний Суд ухвалою від 06.04.2023 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Департаменту ДВС, розгляд касаційної скарги призначив у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

29. Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що заборгованість у цій справі виникла на підставі зобов`язань ДП "Донецька залізниця", правонаступником якого є АТ "Укрзалізниця".

30. Законами "Про внесення змін до деяких законів України щодо підприємств залізничного транспорту, майно яких розташоване на території проведення АТО" (Закон №1787-VIII) та "Про внесення змін до деяких законів України щодо підприємств залізничного транспорту, майно яких розміщене в районі відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, проведення антитерористичної операції" (Закон №2604-VIII) внесено зміни до Законів "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" (Закон №4442-VI) та Про виконавче провадження (Закон №1404-VIII) та визначено такі умови мораторію:

1) строк мораторію починається з 17.02.2017 і завершується (залежно від того, яка подія настане раніше): 1) після проведення відповідно до законодавства інвентаризації і оцінки майна підприємств залізничного транспорту, що розміщене на території, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та затвердження передавального акта щодо цього майна АТ "Укрзалізниця" як правонаступнику прав і обов`язків зазначених підприємств; 2) через шість місяців з дня припинення здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях та відновлення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей;

2) предмет мораторію - звернення стягнення на активи АТ "Укрзалізниця"; норми чинного законодавства України включають гроші до складу активів товариства (п.3 розд.І "Загальні положення" Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.02.2013 №73);

3) мораторій стосується не всіх зобов`язань АТ "Укрзалізниця", а лише зобов`язань підприємств залізничного транспорту, майно яких розміщене на території проведення АТО, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень; вказане місцерозташування майна стосується ідентифікації підприємств залізничного транспорту, за зобов`язаннями яких встановлений мораторій на звернення стягнення на активи АТ "Укрзалізниця", а не безпосередньо майна АТ "Укрзалізниця"; при цьому в указаних законах немає вказівки про те, що на непідконтрольній території має бути розміщене все майно підприємств залізничного транспорту


................
Перейти до повного тексту