ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 травня 2023 року
м. Київ
справа № 620/1217/20
касаційне провадження № К/9901/35853/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у Чернігівській області
на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 липня 2020 року (головуючий суддя - Бородавкіна С.В.)
та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2020 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Безименна Н.В., судді - Бєлова Л.В., Кучма А.Ю.)
у справі № 620/1217/20
за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Батьківщина"
до Головного управління ДПС у Чернігівській області
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2020 року Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Батьківщина" (далі - СТОВ "Батьківщина"; позивач; платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області (далі - ГУ ДПС у Чернігівській області; відповідач; контролюючий орган) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 28 лютого 2020 року № 00000730500, від 28 лютого 2020 року № 00000740500 та від 28 лютого 2020 року № 00000720500.
Чернігівський окружний адміністративний суд рішенням від 28 липня 2020 року адміністративний позов задовольнив частково. Визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення від 28 лютого 2020 року № 00000740500 в повному обсязі, від 28 лютого 2020 року № 00000720500 в частині нарахування штрафних санкцій у розмірі 3059876,50 грн, від 28 лютого 2020 року № 00000730500 в частині збільшення суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 5078401,00 грн за основним платежем та 1269600,00 грн за штрафними (фінансовими) санкціями. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовив.
Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 08 грудня 2020 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.
ГУ ДПС у Чернігівській області звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 липня 2020 року в частині задоволення позовних вимог, постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2020 року та прийняти нове рішення про повну відмову в задоволенні позову.
В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права. При цьому зазначає, що весь придбаний у Приватного підприємства "Сервіс АЗС" та Приватного підприємства "КТ Сервіс" скраплений газ позивачем списано на прямі виробничі потреби із газозабезпечення підрозділу Прилуки КХП, однак відсутні докази використання таких обсягів скрапленого газу в господарській діяльності СТОВ "Батьківщина", оскільки газопостачання наявних у його власності зерносушарок здійснюється лише природним газом. Крім того, звертає увагу на те, що придбаний у Приватного підприємства "Пром-Продукт" деетанпропанбутанізований конденсат не може використовуватися як пальне для заправки автомобілів, оскільки призначений виключно як компонент для виготовлення бензину.
Верховний Суд ухвалою від 08 лютого 2021 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДПС у Чернігівській області.
Відзиву на касаційну скаргу від позивача не надійшло, що в силу частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає перегляду рішень судів попередніх інстанцій.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій з`ясовано, що відповідачем проведено документальну планову виїзну перевірку СТОВ "Батьківщина" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2018 року, валютного - за період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2018 року, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - за період з 01 січня 2011 року по 31 грудня 2018 року, за результатами якої складено акт від 16 грудня 2019 року № 244/05/30875436.
Перевіркою встановлено, зокрема, порушення позивачем вимог пунктів 198.1, 198.2, 198.3, 198.5, 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200, пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - ПК України) у зв`язку з неправомірним включенням до складу податкового кредиту сум податку на додану вартість, сплачених у ціні придбаного в Приватного підприємства "Сервіс АЗС" та Приватного підприємства "КТ Сервіс" скрапленого газу, а також у Приватного підприємства "Пром-Продукт" деетанпропанбутанізованого конденсату, які не використовувалися платником у господарській діяльності.
Обґрунтовуючи свою позицію, ГУ ДПС у Чернігівській області звертало увагу на те, що газопостачання наявних у власності СТОВ "Батьківщина" зерносушарок здійснюється лише природним газом, а не скрапленим. Натомість, деетанпропанбутанізований конденсат призначений виключно для виготовлення бензину як компонент та не може використовуватися як пальне для заправки автомобілів.
На підставі зазначеного акта перевірки та з огляду на вказані порушення відповідачем 28 лютого 2020 року прийнято податкові повідомлення-рішення: № 00000740500, згідно з яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на 1041352,00 грн; № 00000720500, згідно з яким нараховано штрафні санкції в розмірі 3059876,50 грн; № 00000730500, згідно з яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 5078401,00 грн за основним платежем та 1269600,00 грн за штрафними (фінансовими) санкціями.
Надаючи оцінку правомірності прийняття ГУ ДПС у Чернігівській області названих актів індивідуальної дії в оскаржуваній частині, Верховний Суд виходить із такого.
За правилами пункту 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг.