1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 травня 2023 року

м. Київ

справа №520/14529/19

адміністративне провадження № К/9901/3546/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Жука А. В.,

суддів: Соколова В.М., Шевцової Н.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 16.03.2020 (головуючий суддя - Мороко А.С.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2020 (головуючий суддя - Мінаєва О.М., судді - Кононенко З.О., Калиновський В.А.),

ВСТАНОВИВ:

І. Історія справи

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2019 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області, в якому просило суд до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, експлуатацію будівлі Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області, за адресою: Харківська обл., Нововодолазький район, с. Станичне, вул. Шкільна, буд. 3, зупинити повністю шляхом їх знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання, у зв`язку з чим зобов`язати керівництво Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь-якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що подальша експлуатація будівлі Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області, за адресою: Харківська обл., Нововодолазький район, с. Станичне, вул. Шкільна, буд. 3, з виявленими порушеннями створює реальну загрозу життю та здоров`ю людей.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 16.03.2020 адміністративний позов задоволено в повному обсязі.

До повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, експлуатацію будівлі Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області, за адресою: Харківська обл., Нововодолазький район, с. Станичне, вул. Шкільна, буд. 3, зупинено повністю шляхом знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання, у зв`язку з чим зобов`язано керівництво Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь-якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Обов`язок щодо забезпечення виконання рішення суду в частині здійснення державного нагляду (контролю) за усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, покладено на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.

4. Судом першої інстанції встановлено, що під час проведення працівниками Нововодолазького РВ ГУ ДСНС у Харківській області позапланової перевірки території та будівлі Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області за адресою: Харківська обл., Нововодолазький район, с. Станичнне, вул. Шкільна, буд. 3, виявлено порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

5. Оскільки доказів на підтвердження усунення зафіксованих порушень відповідачем надано не було, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

6. Суд першої інстанції зазначив, що не усунуті відповідачем порушення створюють безпосередній ризик для виникнення і розвитку пожеж на території Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області та можуть призвести до реальної загрози життю та здоров`ю людей.

7. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2020 рішення Харківського окружного адміністративного суду від 16.03.2020 скасовано та прийнято нову постанову, якою позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задоволено частково.

До повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, експлуатацію будівлі Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області, за адресою: Харківська обл., Нововодолазький район, с. Станичне, вул. Шкільна, буд. 3 зупинено повністю.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

8. Судом апеляційної інстанції встановлено часткове усунення позивачем порушень, проте зазначено, що невиконаним залишився пункт 1 акту №264 від 21.12.2019, а саме приміщення Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла - садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту". Суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що відсутність протипожежної сигналізації є істотним порушенням, що впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та може спричинити загрозу життю і здоров`ю людей та унеможливить її ефективну ліквідацію та рятування людей.

9. Задовольняючи позовні вимоги частково, суд апеляційної інстанції вказав, що приписами ст. 68 Кодексу цивільного захисту України не визначено такого способу зупинення експлуатації будівлі як знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання та припинення використання будівлі з метою проведення будь-якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. Суд апеляційної інстанції визнав помилковими висновки суду першої інстанції про необхідність покладення на ГУ ДСНС у Харківській області обов`язку щодо забезпечення виконання рішення суду в частині здійснення державного нагляду (контролю) за усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки такі вимоги позивачем не були заявлені під час судового розгляду.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї

11. У лютому 2021 року Станичненським дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області подано касаційну скаргу на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 16.03.2020 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2020. У касаційний скарзі відповідач, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати зазначені судові рішення та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити повністю.

12. Касаційна скарга мотивована неврахуванням судами попередніх інстанцій правових висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 16.09.2020 у справі №816/4755/15 та від 11.09.2019 у справі №820/6410/16.

13. Крім того, відповідач зазначає, що акт, складений за результатом перевірки посадовими особами позивача, не був підписаний з боку відповідача, не був йому вручений, а тому не відповідає вимогам ч. 6 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та не може бути належним доказом у справі на підтвердження обставин, на які посилається позивач. Також зазначає, що судами не враховано того, що позивачем були вжиті інші заходи реагування, а саме складання припису щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення перевірки, з терміном виконання до 21.02.2020, що згідно з ч. 7 ст. 7 вказаного Закону виключає одночасне звернення до суду з позовом про застосування повного або часткового зупинення виробництва.

14. Відзиву на касаційну скаргу у встановлений судом строк позивачем не подано.

ІІ. РУХ АДМІНІСТРАТИВНОЇ СПРАВИ В СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

15. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.02.2021 для розгляду справи №520/14529/19 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Жук А.В., судді - Соколов В.М., Шевцова Н.В.

16. Ухвалою Верховного Суду від 10.02.2021 відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою, встановлено строк для подання відзиву на касаційну скаргу.

17. Ухвалою Верховного Суду від 24.05.2023 відмовлено у задоволенні клопотання Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області про зупинення виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2020 у справі № 520/14529/19, а адміністративну справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

ІІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

18. Працівниками Нововодолазького районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області в період з 20.12.2019 по 21.12.2019 проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території та будівлях Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області за адресою: Харківська обл., Нововодолазький район, с. Станичнне, вул. Шкільна, буд. 3.

19. За результатами проведеної перевірки посадовими особами Нововодолазького районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області складено акт №264 від 21.12.2019, яким встановлено наступні порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зокрема:

- приміщення об`єкту не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (підтверджується відсутністю наданої документації);

- захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів не виконано у відповідності до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавко захисту будівель в споруд" (підтверджується відсутністю наданої документації);

- дерев`яні конструкції горищних покриттів (крокви, лати) приміщення дитячого начального закладу не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (підтверджується відсутністю наданої документації);

- не надано відомості щодо пожежної небезпеки на матеріал, яким облицьовано стелю при вході до будівлі (підтверджується відсутністю наданої документації);

- об`єкт в повному обсязі не укомплектовано первинними засобами пожежегасіння згідно з Правилами експлуатації та типові норми належності вогнегасників (підтверджується відсутністю наданої документації);

- не виконано замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замкнення (підтверджується відсутністю наданої документації);

- не забезпечено комплектування пожежного щита засобами пожежогасіння: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом - та гак - 2 шт., лопата - 2 шт., сокири - 2 шт. (підтверджується відсутністю наданої документації);

- не забезпечено заклад зовнішнім водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування") (підтверджується відсутністю наданої документації);

- допускається користування пошкодженою розеткою в кабінеті релаксійної (підтверджується фото);

- допускається улаштування у сходових клітках приміщень будь - якого призначення (підтверджується фото);

- допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи в приміщенні туалету на другому поверсі, підсобних приміщеннях на другому поверсі (підтверджується фото);

- у спальних приміщеннях на першому та другому поверхах, коридорі другого поверху, релаксійній килими не прикріплено до підлоги (підтверджується фото);

- не демонтовано на шляхах евакуації виступ, який перешкоджає вільній евакуації людей на евакуаційному виході із кухні (підтверджується фото);

- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням (підтверджується фото);

- не документовано на сходовій клітці горючі матеріали та допускається розвішування у сходових клітках на стінах дзеркала, стенди, панно, інші горючі матеріали;

- в приміщенні туалету на другому поверсі з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не виконати за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (підтверджується фото);

- не надано акт схованих робіт стосовно прихованого прокладання проводів (кабелів) ізольованих від горючих основ (конструкцій) суцільним шаром негорючого матеріалу в коридорі при вході до будівлі (підтверджується фото);

- двері на шляхах евакуації не встановлено таким чином, щоб вони відчинялися в напрямку виходу з будівлі (підтверджується фото);

20. Працівниками Нововодолазького районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області повторно проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території та будівлях Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області за адресою: Харківська обл., Нововодолазький район, с. Станичнне, вул. Шкільна, буд. 3, за результатами якої складено акт №36 від 05.03.2020.

21. Вказаним актом встановлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, які на час проведення перевірки відповідачем не усунуто:

- приміщення об`єкту не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (підтверджується відсутністю наданої документації);

- захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів не виконано у відповідності до вимог EN 62305-1:2011, EN 62305-2:2011 EN 62305-3:2011, EN 62305-4:2011 (підтверджується відсутністю наданої документації);

- не надано відомості щодо пожежної небезпеки на матеріал, яким облицьовано стелю при вході до будівлі (підтверджується відсутністю наданої документації);

- не проведено ідентифікацію потенційно небезпечного об`єкта (підтверджується відсутністю наданої документації);

- керівник закладу не здійснює контролю за дотриманням установленого протипожежного режиму (підтверджується фото);

- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням (підтверджується фото);

- не демонтовано на сходовій клітці горючі матеріали та допускається розвішування у сходових клітках на стінах горючих матеріалів (підтверджується фото);

- не надано акт схованих робіт стосовно прихованого прокладання проводів (кабелів) ізольованих від горючих основ (конструкцій) суцільним шаром негорючого матеріалу в коридорі при вході до будівлі (підтверджується фото);

- двері на шляхах евакуації не встановлено таким чином, щоб вони відчинялися в напрямку виходу з будівлі (підтверджується фото).

22. Судом апеляційної інстанції встановлено, що на усунення порушення п. 1 акту №264 від 21.12.2019 - не обладнання приміщення системою протипожежного захисту? Станичненський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області звернувся із клопотанням №86 від 02.012020 до Станичненської сільської ради щодо виділення коштів з бюджету сільської ради на обладнання дошкільного закладу системою протипожежного захисту (т.1 а.с. 166).

23. Листом №132 від 19.02.2020 Станичненською сільською радою повідомлено, що лист №83 від 02.01.2020 було розглянуто на засіданні ХХХІХ сесії VІІ скликання сільської ради 18.02.2020 та з сільського бюджету передбачено додаткове фінансування в сумі 90 тис. грн для усунення порушень, викладених в приписі Нововодолазького районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області №249 від 21.12.2019 (т.1, а.с. 167).

24. Стосовно усунення порушення п. 2 акту №264 від 21.12.2019 - захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів не виконано у відповідності до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008, судом апеляційної інстанції встановлено, що Станичненським дошкільним навчальним закладом (ясла - садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області укладено договори з приводу обладнання приміщення системою блискавкозахисту, та ТОВ "Буденерго інвест Ко" було виготовлено електротехнічний робочий проект 024-08,02,20-ЕМО та виконані роботи по встановленню пристроїв заземлення, проведені роботи по монтажу блискавкозахисту приміщення (т.1, а.с. 169-186).

25. Стосовно усунення порушення п. 4 акту №264 від 21.12.2019 - не надання відомостей щодо пожежної небезпеки на матеріал, яким облицьовано стелю при вході до будівлі, судом апеляційної інстанції встановлено, що Станичненським дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області отримано сертифікати щодо пожежної небезпеки матеріалів, яким облицьовано стелю при вході в будівлю (т.1, а.с. 187-190).

26. Стосовно усунення порушення п. 8 акту №264 від 21.12.2019 - проведення ідентифікації потенційно небезпечного об`єкта, судом апеляційної інстанції встановлено, що 03.03.2020 Станичненським дошкільним навчальним закладом (ясла - садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області проведена ідентифікація щодо визначення потенціальної небезпеки Станичненського ДНЗ (яска-садок), яке узгоджено з Головним управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, відповідно до висноку за результатом проведення ідентифікації Станичненський дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області не визнано потенційно небезпечним об`єктом (т.1, а.с. 191-204).

27. Таким чином, судом апеляційної інстанції встановлено, що пункти 13, 18, 19, 21, 22 акту №264 від 21.12.2019 були усунуті, що підтверджується наданими до матеріалів справи доказами (т.1, а.с. 206-222).

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ТА ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

28. Відповідно до частини 1 статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.


................
Перейти до повного тексту