ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 травня 2023 року
м. Київ
справа № 160/23256/21
адміністративне провадження № К/990/31766/22, К/990/34092/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мельник-Томенко Ж. М.,
суддів - Мартинюк Н.М.,
Соколова В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційними скаргами Офісу Генерального прокурора та Дніпропетровської обласної прокуратури
на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 29.09.2022 (головуючий суддя - О.М. Лукманова, судді - Л.А. Божко, Ю. В. Дурасова)
у справі № 160/23256/21
за позовом ОСОБА_1
до Офісу Генерального прокурора,
П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих),
Дніпропетровської обласної прокуратури
про визнання протиправними та скасування рішень, наказу, поновлення на посаді, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, стягнення недоплаченої заробітної плати,
установив:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Офісу Генерального прокурора, П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих), Дніпропетровської обласної прокуратури, в якому, з урахуванням заяви про доповнення позовних вимог, просила:
- визнати протиправним та скасувати рішення П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих), оформлене питанням 27 протоколу, засідання П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) № 8 від 28.08.2021, яким було відмовлено у включенні до графіку складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності на навички з використанням комп`ютерної техніки ОСОБА_1 ;
- визнати протиправним та скасувати рішення П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на праві місцевих) № 71 від 13.09.2021 "Про неуспішне проходження прокурором атестації";
- визнати протиправним та скасувати наказ Дніпропетровської обласної прокуратури № 3338к, яким ОСОБА_1 була звільнена з посади прокурора Криворізької місцевої прокуратури № 2 Дніпропетровської області та органів прокуратури на підставі рішення кадрової комісії про неуспішне проходження атестації (пункт 2 пункту 19 розділу II Прикінцеві і перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури) з 22.10.2021;
- зобов`язати Дніпропетровську обласну прокуратуру поновити ОСОБА_1 на посаді прокурора Криворізької місцевої прокуратури № 2 Дніпропетровської області та в органах прокуратури з 22.10.2021, а у разі відсутності такої посади на дату поновлення зобов`язати поновити на посаді, що за своїми обов`язками та характеристиками є рівнозначною до посади прокурора Криворізької місцевої прокуратури № 2 Дніпропетровської області;
- зобов`язати Офіс Генерального прокурора в особі відповідної кадрової комісії з атестації прокурорів призначити ОСОБА_1 новий час (дату) повторного проходження (складання) етапу атестації - іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки;
- стягнути з Дніпропетровської обласної прокуратури на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 22.10.2021 по день постановлення судового рішення;
- стягнути з Дніпропетровської обласної прокуратури на користь ОСОБА_1 недоплачену заробітну плату за період часу з 15.03.2021 до 22.10.2021 відповідно до поданого до позовної заяви розрахунку середньоденної заробітної платні.
2. Обґрунтовуючи вимоги позовної заяви позивач вказує, що 03.11.2020 під час проходження тестування позивачем було встановлено, що програмне забезпечення на відведеному персональному комп`ютері функціонувало некоректно. Крім того, позивач під час складання іспиту мала погане самопочуття. Викладені обставини позивач зазначила в письмовій заяві від 03.11.2020, що була направлена до Четвертої кадрової комісії. 05.11.2020 позивач направила до Четвертої кадрової комісії заяву, в якій просила надати можливість повторно скласти іспит, у зв`язку з технічними збоями роботи комп`ютерного обладнання. Протоколом засідання Четвертої кадрової комісії № 11 від 24.11.2020 заява позивача задоволена, виключено її зі списку осіб, які не пройшли іспит та вирішено призначити новий час та дату складання іспиту. Позивач наголошує, що Четверта кадрова комісія прийняла рішення, яким визнала результати тестування позивача недійсними та призначила повторне проходження другого етапу атестації позивача. Позивач неодноразово зверталася до відповідачів про надання інформації щодо дати призначення другого етапу атестації, проте жодної відповіді отримано не було. 25.10.2021 позивач отримала наказ про її звільнення, підставою винесення якого стало рішення П`ятнадцятої кадрової комісії. Позивач наголошує, що всі етапи атестації позивача призначались та проводились саме Четвертою кадровою комісією, яка і була повноважною приймати у відношенні позивача будь-які рішення, в тому числі рішення щодо проходження чи не проходження атестації, надання можливості повторного проходження певного етапу атестації. На переконання позивача, П`ятнадцята кадрова комісія не проводила її атестацію та не мала законних підстав для прийняття спірного рішення. Наслідком скасування вказаного рішення є необхідність скасування наказу про звільнення. Вважає, що наявні підстави для поновлення її на займаній посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.06.2022 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
4. Суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість рішення кадрової комісії, оскільки доказів того, що під час тестування та після його завершення позивач зверталася із письмовими заявами до голови кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів стосовно будь-яких порушень під час проходження тестування, сторонами не надано. З огляду на неуспішне проходження позивачем атестації, суд дійшов висновку щодо правомірності наказу про звільнення позивача.
5. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 29.09.2022 рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нове рішення. Позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих), оформлене питанням 27 протоколу засідання П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) № 8 від 28.08.2021, яким було відмовлено у включенні до графіку складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки ОСОБА_1 . Визнано протиправним та скасовано рішення П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) № 71 від 13.09.2021 "Про неуспішне проходження прокурором атестації". Визнано протиправним та скасовано наказ Дніпропетровської обласної прокуратури № 3338к про звільнення ОСОБА_1 з посади прокурора Криворізької місцевої прокуратури № 2 Дніпропетровської області та органів прокуратури на підставі рішення кадрової комісії про неуспішне проходження атестації (підпункт 2 пункту 19 розділу ІІ Прикінцевих і перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури"). Зобов`язано Дніпропетровську обласну прокуратуру поновити ОСОБА_1 на посаді прокурора Криворізької місцевої прокуратури № 2 Дніпропетровської області та в органах прокуратури з 23.10.2021. Стягнуто з Дніпропетровської обласної прокуратури на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 23.10.2021 по 01.11.2021 у розмірі 2 112, 48 грн. з вирахуванням всіх належних обов`язкових податків і зборів. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
6. При ухваленні постанови суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач після 03.11.2020 неодноразово зверталася як до Офісу Генерального прокурора, так і до кадрової комісії про включення її до графіку складання іспиту, отже, позивач мала законні сподівання на повторне проходження іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки. Однак, не скасовуючи попередніх рішень Четвертої кадрової комісії, П`ятнадцятою кадровою комісією обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) було прийнято рішення про невключення позивача до графіку складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки та рішення про неуспішне проходження прокурором атестації у зв`язку з набранням позивачем 74 бали, що є меншим за прохідного балу (93 бали). Прийняття П`ятнадцятою кадровою комісією обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) таких рішень визнано судом апеляційної інстанції як порушення комісією законодавства, яке регулює питання проходження прокурорами атестації.
Короткий зміст касаційної скарги Офісу Генерального прокурора
7. У касаційній скарзі Офіс Генерального прокурора, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати, залишити в силі рішення суду першої інстанції.
8. Підстави, на яких подана касаційна скарга скаржник вказує пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України. Обґрунтовуючи посилання на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, заявник вказує, що станом на дату подання касаційної скарги відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування пунктів 9, 16, 17 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури", у справах такої категорії з урахуванням обставин наявності процедурного рішення кадрової комісії стосовно задоволення заяви позивача про повторне проходження іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки та в подальшому пізнішою датою прийнятого рішення іншою кадровою комісією про неуспішне проходження прокурором атестації, ухваленого за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (ненабрання мінімального прохідного балу).
9. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, скаржник вказує, що позивачем було завершено тестування під час другого етапу атестації, під час проведення тестування скарг від позивача до членів комісії щодо поганого самопочуття чи технічних збоїв в роботі комп`ютерної техніки не надходило, акти про дострокове завершення тестування з незалежних від членів комісії та прокурора причин, відповідно до пункту 7 розділу І Порядку проходження прокурорами атестації, затвердженого наказом Генерального прокурора від 03.10.2019 № 221, не складалися.
10. Заявник касаційної скарги зазначає, що з аналізу положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури", Порядку проходження прокурорами атестації, затвердженого наказом Генерального прокурора від 03.10.2019 № 221, та Порядку роботи кадрових комісій, затвердженого наказом Генерального прокурора від 17.10.2019 № 233, якими регламентовано повноваження кадрових комісій під час проведення атестації прокурорів вбачається відсутність обов`язку будь-якої кадрової комісії виконувати (реалізовувати) рішення інших кадрових комісій або їх скасовувати. Натомість, у відповідності до положень Порядку роботи кадрових комісій, затвердженого наказом Генерального прокурора від 17.10.2019 № 233, при прийнятті рішення (у тому числі про включення прокурора до графіку складення іспиту при його формуванні та затверджені) кожен член комісії діє за внутрішнім переконанням з урахуванням конкретних обставин, що впливають на прийняття відповідного рішення та вимог чинного законодавства.
11. Тому на переконання скаржника, рішення П`ятнадцятої кадрової комісії відповідає вимогам пунктів 13, 16, 17 розділ II Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури", пункту 6 розділу І та пунктів 5, 6 розділу III Порядку проходження прокурорами атестації, є законним та обґрунтованим.
Позиція інших учасників справи
12. У відзиві на касаційну скаргу позивач не погоджується з позицією Офісу Генерального прокурора, що викладена у касаційній скарзі. Вказує, що касаційна скарга є такою, що суперечить нормам чинного законодавства та не підлягає задоволенню.
13. Позивач наголошує, що протоколом Четвертої кадрової комісії не тільки було призначено новий час для складання іспиту, але й скасовано результати іспиту 03.11.2020. В протоколі зазначено, що наведені у заявах позивача підстави ймовірно могли вплинути на успішність проходження вказаного іспиту. Позивач вказує, що вказане рішення Четвертої кадрової комісії є чинним, не змінено, не скасовано та підлягає виконанню. Відповідно, П`ятнадцята кадрова комісія, не скасовуючи і не змінюючи чинного рішення про призначення позивачу нової дати складання іспиту на загальні здібності та навички, не мала права повторно вирішувати питання, яке вже було вирішено 24.11.2020 Четвертою кадровою комісією.
Короткий зміст касаційної скарги Дніпропетровської обласної прокуратури
14. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, Дніпропетровською обласною прокуратурою також подано до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати, прийняти нове рішення, яким відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог повністю.
15. Підстави, на яких подана касаційна скарга скаржник вказує пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
16. Доводи касаційної скарги Дніпропетровської обласної прокуратури в цілому є аналогічними доводам касаційної скарги Офісу Генерального прокурора.
Позиція інших учасників справи
17. У відзиві на касаційну скаргу позивач з доводами та вимогами такої не погоджується, просить в задоволенні касаційної скарги Дніпропетровської обласної прокуратури відмовити, постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.
Рух касаційних скарг
18. Ухвалою Верховного Суду від 27.12.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Офісу Генерального прокурора.
19. Ухвалою Верховного Суду від 28.02.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Дніпропетровської обласної прокуратури.
20. Ухвалою Верховного Суду від 24.04.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
21. ОСОБА_1 працювала з 26.06.2012 по 22.10.2021 в органах прокуратури на різних посадах та з 15.03.2021 на посаді прокурора Криворізької місцевої прокуратури № 2 Дніпропетровської області.
22. 04.10.2019 позивачем подано заяву Генеральному прокурору про переведення на посаду прокурора в окружній прокуратурі та про намір пройти атестацію.
23. 21.02.2020 на офіційному сайті Офісу Генерального прокурора оприлюднено перелік тестових питань для перевірки знань та вмінь у застосуванні закону в рамках атестації прокурорів регіональних прокуратур.
24. Наказом Генерального прокурора від 10.09.2020 № 425 створено Четверту кадрову комісію з атестації прокурорів регіональних прокуратур та затверджено її персональний склад.
25. Іспит у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (другий етап) позивач складала 03.11.2020.
26. Четвертою кадровою комісією з атестації прокурорів регіональних прокуратур 06.11.2020 складено протокол № 8, яким зокрема сформовано список осіб, які не склали іспит у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням з комп`ютерної техніки, набравши менше 93 балів (додаток 2 до Протоколу). Пунктом 5 додатку 2 до Протоколу № 8 від 06.11.2020 визначено позивача, як таку що не пройшла іспит набравши 74 бали.
27. Згідно з відміткою у відомості про результати тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (другий етап) позивач ознайомлена з результатом тестування.
28. Позивачем 03.11.2020 складено заяву до Четвертої кадрової комісії з атестації прокурорів регіональних прокуратур із проханням повторного проходження другого етапу тестування, у зв`язку з тим, що під час проходження тестування позивач погано себе почувала та через технічні збої та неправильну роботу обладнання була позбавлена можливості вірно відповідати на тести.
29. На засіданні Четвертої кадрової комісії з атестації прокурорів регіональних прокуратур 24.11.2020 розглянуто заяву позивача щодо можливості повторної здачі іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (2 етап), за результатами розгляду якої вирішено на підставі пункту 7 розділу I Порядку проходження прокурорами атестації, затвердженого наказом Генерального прокурора від 03.10.2019 року № 221, заяви задовольнити, виключити, зокрема, і позивача зі списку осіб, які не пройшли іспит. Призначити новий час та дату складання іспиту, про що внести зміни до графіку складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності на навички з використанням комп`ютерної техніки.
30. В подальшому, Четвертою кадровою комісією обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) актом приймання-передачі від 19.01.2021 передано до Офісу Генерального прокурора матеріали атестації, у тому числі стосовно позивача.
31. Наказом Генерального прокурора від 16.07.2021 № 236 визнано таким, що втратив чинність наказ Генерального прокурора від 10.09.2020 № 425 "Про створення четвертої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих)".
32. Наказом Генерального прокурора від 22.07.2021 № 239 створено П`ятнадцяту кадрову комісію обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, з військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих).
33. На підставі листа голови П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) від 11.08.2021 № 06/3/2-3039вн-21, матеріали атестації (відомості, протоколи, заяви тощо) четвертої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів стосовно прокурорів, щодо яких не прийнято рішення про неуспішне складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки Офісом Генерального прокурора передано до П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) актом приймання-передачі матеріалів атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих).
34. 28.08.2021 (протокол № 8) на засіданні П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) розглянуто заяву ОСОБА_1 щодо включення її до графіку складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки.
35. Комісією встановлено, що 03.11.2020 за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (другий етап атестації) ОСОБА_1 набрала 74 бали, що з урахуванням наказу Генерального прокурора від 07.10.2020 № 474, є менше затвердженого прохідного балу (93) для успішного складання іспиту. ОСОБА_1 подала до Четвертої кадрової комісії з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) заяву про повторне проходження тестування з підстав невірного визначення інструментом "Рsymetrics" результатів тестування. Згідно з відомостями про результати складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, проходження тестування з боку ОСОБА_1 було завершено, під час проведення тестування звернень від ОСОБА_1 до робочої групи та до членів комісії не надходило, акти про дострокове завершення тестування з незалежних від членів комісії та прокурора причин, відповідно до пункту 7 розділу І Порядку проходження прокурорами атестації, затвердженого наказом Генерального прокурора від 03.10.2019 року № 221, не складалися. Кадровою комісією не можуть бути прийняті до уваги твердження прокурора невірного визначення інструментом "Рsymetrics" результатів тестування, адже відповідно до пункту 4 розділу III Порядку проходження прокурорами атестації, затвердженого наказом Генерального прокурора від 03.10.2019 року № 221, тестування проходить автоматизовано з використанням комп`ютерної техніки. Тобто визначення правильних відповідей та кількості набраних балів проводиться комп`ютерною програмою в автономному режимі, без участі кадрової комісії та членів робочої групи. Наслідки отримання на цьому етапі атестації кількості балів, які є менше за прохідний бал, прямо визначені вказаним Порядком, а не віднесені на розсуд кадрової комісії. Відповідно до пункту 17 розділу II Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" від 19.09.2019 №113-ІХ та пункту 7 розділу І Порядку проходження прокурорами атестації, затвердженого наказом Генерального прокурора від 03.10.2019 № 221, повторне проходження одним і тим самим прокурором атестації або одного з її етапів, забороняється. Вирішили: про включення до графіку складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки анонімного тестування на загальні здібності та комп`ютерної техніки ОСОБА_1 . Голосували: "за" - 0, "проти" - 4.
36. П`ятнадцятою кадровою комісією обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) 13.09.2021 прийнято рішення № 71 про неуспішне проходження атестації ОСОБА_1 .
37. На підставі рішення № 71 від 13.09.2021 про неуспішне проходження позивачем атестації, наказом Дніпропетровської обласної прокуратури від 20.10.2021 № 3338к позивача звільнено з посади прокурора Криворізької місцевої прокуратури № 2 Дніпропетровської області та органів прокуратури з 22.10.2021.
Позиція Верховного Суду
Джерела права, оцінка висновків судів, рішення яких переглядаються, та аргументів учасників справи
38. Приписами частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
39. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України).
40. Колегія суддів, перевіривши доводи касаційних скарг, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених у статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить із такого.
41. Касаційні провадження у справі, що розглядається, відкриті з підстав, передбачених пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
42. Спірні правовідносини між сторонами склалися з приводу рішення П`ятнадцятої кадрової комісії про неуспішне проходження прокурором атестації та звільнення з посади в органах прокуратури на підставі такого рішення.
43. Колегія суддів враховує, що після відкриття касаційних проваджень у цій справі Верховний Суд вже сформував правовий висновок у подібних правовідносинах щодо застосування пунктів 9, 13, 16, 17 розділу IІ Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури", який викладено, зокрема, у постановах від 30.11.2022 у справі № 600/6322/21-а, від 22.12.2022 у справі № 140/12386/21, від 05.01.2023 у справі №380/23308/21, від 24.01.2023 у справах № 580/9908/21, №560/16514/21, № 500/8296/21, № 560/14894/21, від 31.01.2023 у справах №240/35883/21, №580/9243/21, від 02.02.2023 у справі №200/15948/21, від 08.02.2023 у справах №560/17141/21, №300/6959/21, №120/15902/21-а, від 09.02.2023 у справах №380/21729/21, № 280/11332/21, від 14.02.2023 у справі №560/16338/21, від 21.02.2023 у справах № 260/6716/21, №380/22495/21, №560/3698/22, № 420/23667/21, від 23.02.2023 у справах № 160/20922/21, №120/15448/21-а, №260/6744/21 та багатьох інших.
44. Практика Верховного Суду щодо застосування вказаних норм права у подібних правовідносинах є сталою та послідовною, а висновки, наведені у вищевказаних справах, є релевантними до обставин цієї справи. Колегія суддів не бачить підстав для відступу від цих висновків, вважає їх застосовними до обставин цієї справи і надалі зауважує таке.
45. Законом України "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" від 02.06.2016 № 1401-VIII Конституцію України доповнено статтею 131-1, яка вказує зокрема на те, що за новим українським конституційним правопорядком прокуратуру як інститут, що виконує функцію кримінального переслідування, структурно вмонтовано в загальну систему правосуддя.
46. Отже, Конституція України віднесла прокурорів у розділ правосуддя, змінила характер їх діяльності з загального нагляду на основну функцію кримінального обвинувачення та запровадила нові принципи в проведенні оцінювання як суддів, так і прокурорів.
47. У зв`язку із імплементацією цих змін у національний правопорядок 19.09.2019 прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" № 113-ІХ (тут і далі у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), у пункті 1 пояснювальної записки до проєкту якого наголошено, що після ухвалення Закону України "Про прокуратуру" в органах прокуратури не відбулося повноцінного кадрового перезавантаження з метою очищення лав прокурорів від осіб, які не відповідають вимогам доброчесності і професійності, що впливало на належність рівня виконання прокурорами своїх повноважень, а також рівня підтримки діяльності прокуратури суспільством. Цей Закон спрямований не стільки на зміну форми чи змісту діяльності прокуратури, скільки на проведення оцінки діючих прокурорів критеріям професійної компетенції, доброчесності та професійної етики.
48. Отже, проведення атестації прокурорів було визначено на законодавчому рівні як умова реформування органів прокуратури, що стосувалася зокрема усіх без винятку прокурорів, які мали бажання продовжувати працювати в органах прокуратури.