ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2023 року
м. Київ
справа № 420/10433/22
адміністративне провадження № К/990/9519/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білоуса О.В.,
суддів - Блажівської Н.Є., Дашутіна І.В.,
секретар судового засідання - Носенко Л.О.,
за участю: представника відповідача - Аветюка С.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АКС-ОДЕСА" на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2023 року (головуючий суддя - Градовський Ю.М., судді: Бітов А.І., Танасогло Т.М.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АКС-ОДЕСА" до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень,
УСТАНОВИВ:
У липні 2022 року ТОВ "АКС-ОДЕСА" (далі - Товариство) звернулося до Одеського окружного адміністративного суду із позовом до ГУ ДПС в Одеській області, в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 28.06.2022 року за №3987/15-32-01-01 та від 02.12.2021 року №0293560701, №0293540701, №0293580701, №0293590701, №0293310711.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2022 року адміністративний позов задоволено.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2023 року рішення суду першої інстанції скасовано, а в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду апеляційної інстанції, Товариство подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Ухвалою Верховного Суду від 30 березня 2023 року відкрито касаційне провадження за скаргою ТОВ "АКС-ОДЕСА" на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2023 року.
18 квітня 2023 року до Верховного Суду надійшла справа №420/10433/22.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника відповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про часткове задоволення касаційної скарги.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "АКС-ОДЕСА" зареєстроване 04.02.2016 року за №15561020000057162. Основним видом економічної діяльності Товариства є: "Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами в спеціалізованих магазинах" (код КВЕД 47.73).
На підставі направлень від 20.08.2021 року, виданих ГУ ДПС в Одеській області, відповідно до п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.77.1 ст.77 ПК України, згідно плану-графіка проведення документальних планових виїзних перевірок платників податків на 2021 рік, на підставі наказу ГУ ДПС в Одеській області від 02.08.2021 року №5510-п, проведено планову виїзну документальну перевірку ТОВ "АКС-ОДЕСА" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2017 року по 30.06.2021 року.
За результатами перевірки, 11.10.2021 року податковим органом складено акт перевірки №22430/15-32-07-01-17/40255829, у висновках якого встановлено низку порушень вимог законодавства, а саме:
1. п.44.1, п.44.2 ст.44, п п.134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, що призвело до завищення від`ємного значення об`єкту оподаткування податком на прибуток на загальну суму 242 825 грн, у т. ч.: у декларації за І півріччя 2021 року на суму 242 825 грн;
2. п.44.1 п.44.2 ст.44, п.п.134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, що призвело до заниження податку на прибуток на загальну суму 101 337 334 грн;
3. п.44.1 ст.44, п.192.1, п.192.2, п.192.3 ст.192, п.198.1, п.198.2, п.198.3, п.198.5 ст.198 ПК України, що призвело до завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21) на загальну суму 65 295 грн;
4. п.44.1 ст.44, п.192.1, п.192.2, п.192.3 ст.192, п.198.1, п.198.2, п.198.3, п.198.5 ст.198 ПК України, що призвело до заниження податку на додану вартість на загальну суму 41 394 264 грн;
5. п.п.49.18.2 п.49.18 ст.49, ст.51, п.176.2 ст.176 ПК України, внаслідок чого встановлено подання податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1-4 квартали 2018 року, 1-4 квартали 2019 року, 1-4 квартали 2020 року, 1-2 квартали 2021 року з недостовірними відомостями;
6. п.10 ст.3 Закону України "Про застосування РРО в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (із змінами та доповненнями), а саме: не забезпечено по 8РРО друкування або створення в електронній формі контрольних стрічок у паперовій та/або електронній формі;
7. п.5 ст.3 Закону України "Про застосування РРО в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" неподання до контролюючих органів звітність, пов`язану із застосуванням реєстратора розрахункових операцій інформації по дротових або бездротових каналах зв`язку.
Не погоджуючись із висновками, викладеними в Акті перевірки №22430/15-32- 14/38891214 від 11.10.2021 року, ТОВ "АКС-ОДЕСА" направило до ГУ ДПС в Одеської області заперечення на вищевказаний акт перевірки.
В подальшому, на підставі встановлених порушень, 02.12.2021 року ГУ ДПС в Одеській області прийнято наступні податкові повідомлення-рішення:
- №0293560701 про зменшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток на суму 242 825 грн;
- №029354071 про збільшення ТОВ "АКС-ОДЕСА" суми грошового зобов`язання за платежем "Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)" на 123 606 557 грн, у тому числі за податковим зобов`язанням 39 455 184 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 9 863 796 грн;
- №0293580701 про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 65 295 грн;
- №0293590701, яким до ТОВ "АКС-ОДЕСА" застосовано штраф у розмірі 3 974,48 грн за платежем "Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)";
- №0293310711, яким до ТОВ "АКС-ОДЕСА" застосовано штраф у розмірі 1 020 грн за платежем "Податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді з/п".
Не погодившись із прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями, ТОВ "АКС-ОДЕСА" оскаржило їх до ДПС України.
17.06.2022 року ДПС України прийнято рішення №5826/6/99-00-06-01-01-06, яким скасовано податкове повідомлення-рішення від 02.02.2021 року за №0293550701 в частині 1 016 189 грн застосованих штрафних санкцій за 2019 рік, а в іншій частині зазначене податкове повідомлення-рішення та податкові повідомлення-рішення від 02.12.2021 року №0293560701, №0293540701, №0293580701, №0293590701, №0293310711 залишено без змін, а скаргу без задоволення.
В подальшому, 28.06.2022 року ГУ ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення №3987-15-32-07-01 про збільшення ТОВ "АКС-ОДЕСА" суми грошового зобов`язання за платежем "Податок на прибуток підприємств, який сплачують інші платники" на 123 606 557 грн, у тому числі за податковим зобов`язанням 101 337 334 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 22 269 223 грн.
Не погоджуючись із вказаним податковим повідомленням-рішенням, Товариство звернулося до суду із даним позовом.
Задовольнивши позовні вимоги, суд першої інстанції визнав обґрунтованими доводи позивача про проведення відповідачем документальної планової виїзної перевірки під час дії мораторію, встановленого підпунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України. Вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок була чинною, її дія не зупинялась. У підтвердження своєї позиції суд першої інстанції послався на висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 06 липня 2022 року (справа №360/1182/21). З урахуванням позиції, викладеної Верховним Судом в постановах від 21 лютого 2020 року (справа №826/17123/18), від 22 вересня 2020 року (справа №520/8836/18), суд першої інстанції дійшов висновку, що податкові повідомлення-рішення, прийняті за наслідками незаконної перевірки, не можуть вважатись правомірними та підлягають скасуванню.
Скасувавши рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що дії контролюючого органу щодо проведення документальної планової виїзної перевірки Товариства, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року №89 "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки" є цілком правомірними.
Колегія суддів не погоджується із таким висновком суду апеляційної інстанції з огляду на таке.
Відповідно до частини першої статті 341 КАС України, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Вирішуючи спір між сторонами, суди попередніх інстанцій встановили, що документальну планову виїзну перевірку підприємства позивача було призначено і проведено під час дії мораторію, встановленого пункту пункт 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України. Спір між сторонами в цій частині відсутній.
При прийнятті наказу про проведення перевірки ГУ ДПС керувалось нормами постанови №89, якою було скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України. Суд першої інстанції підтримав позицію Товариства про відсутність визначених законодавчих підстав для проведення у спірний період документальної планової виїзної перевірки та визнав такі порушення такими, що тягнуть за собою визнання протиправними і скасування оскаржуваних податкових повідомлень-рішень. Натомість, апеляційний суд не встановив процедурних порушень при призначенні податкової перевірки.
Отже, з урахуванням меж касаційного провадження ключовим питанням у цій справі є те, чи належить проведення документальної планової виїзної перевірки на підставі пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України та постанови КМУ №89 до тих процедурних порушень, які об`єктивно можуть вплинути на правильність висновків контролюючого органу за наслідками такої перевірки і, відповідно, чи слугують такі порушення самостійною підставою для скасування податкових повідомлень рішень, прийнятих згідно із такими висновками.
Для вирішення цього питання першочергово слід встановити, чи є протиправним проведення документальної планової виїзної перевірки у березні 2021 року на підставі пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України та постанови КМУ №89.
Порядок проведення документальних планових перевірок унормовано статтею 77 ПК України.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 березня 2020 року №533-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", яким підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено пунктами 52-1 - 52-5.
Зокрема, згідно із пунктом 52-2 установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу. Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня по 31 травня 2020 року та на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 30 березня 2020 року. Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період до 31 травня 2020 року. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом. На період з 18 березня по 31 травня 2020 року зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.