1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 травня 2023 року

м. Київ

справа №280/5630/18

адміністративне провадження № К/9901/15346/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Уханенка С.А.,

суддів - Кашпур О.В., Радишевської О.Р.,

розглянув у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу

за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Запоріжгаз" до Головного управління Держпраці у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування припису, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Держпраці у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2019 року (головуючий суддя Сіпака А.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2020 року (суддя-доповідач Бишевська Н.А., судді Добродняк І.Ю., Семененко Я.В.),

У С Т А Н О В И В:

I. Суть спору

1. У грудні 2018 року Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Запоріжгаз", перейменоване надалі в Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Запоріжгаз" (далі - АТ "Запоріжгаз"), звернулося з позовом до Головного управління Держпраці у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування припису від 21.12.2018 №350 у частині вимог, що зазначені в рядку таблиці №20, 22, 23, 26, 27, 28, 29, 30, 35, 36, 37, 38, 42, 59, 70, 79, 80, 81, 107, 119, 121, 122, 125, 126, 128, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 142.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що приписом в оскаржуваній частині встановлено порушення з боку АТ "Запоріжгаз" вимог статті 13 Закону України "Про охорону праці", пункту 3.2 розділу III і пункту 4.15 розділу IV Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 №285 (далі - НПАОП 0.00-1.76-15), щодо захисту надземного розподільчого газопроводу від атмосферних опадів та корозії (не пофарбовано). Однак, за доводами позивача, така вимога відповідача є безпідставною, оскільки пункт 4.15 розділу IV НПАОП 0.00-1.76-15 встановлює вимогу щодо фарбування розподільчих газопроводів при проведення передпускових та пускових робіт систем газопостачання, а не в процесі їх експлуатації. Водночас розподільчі газопроводи не належать до об`єктів, вимоги щодо безпечної експлуатації яких передбачені пунктом 3.12 підрозділу 3 розділу V НПАОП 0.00-1.76-15.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

3. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2019 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2020 року, позов задоволено повністю.

4. Задовольняючи позов, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку про відсутність у позивача законодавчо визначеного обов`язку із захисту надземних розподільчих газопроводів від атмосферних опадів і корозії та їх фарбування. Суд апеляційної інстанції додатково зазначив про ненадання відповідачем пояснень і доказів на підтвердження взаємозв`язку між повноваженнями територіального управління Держпраці в сфері дотримання законодавства про працю та можливим недотриманням АТ "Запоріжгаз" вимог щодо захисту від атмосферної корозії покриття газопроводу.

III. Провадження в суді касаційної інстанції

5. У касаційній скарзі Головне управління Держпраці у Запорізькій області, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, просить скасувати ухвалені судові рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.

6. За доводами відповідача, висновки судів попередніх інстанцій щодо відсутності в АТ "Запоріжгаз" обов`язку захищати газопроводи від атмосферних опадів і корозії після їх будівництва (проведення пусконаладжувальних робіт) не ґрунтуються на вимогах ДБН В.2.5-20-2001 "Газопостачання", ДБН В.2.5-20:2018 "Газопостачання", ГОСТ 14202-69 "Трубопроводи промислових підприємств. Розпізнавальне забарвлення, попереджуючі знаки і маркувальні щитки", ДСТУ Б В.2.5-29:2006 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Зовнішні мережі та споруди. Система газопостачання. Газопроводи підземні сталеві. Загальні вимоги до захисту від корозії" та НПАОП 0.00-1.76-15.

7. Як стверджує відповідач, експлуатація надземних розподільних газопроводів без захисту від атмосферних опадів та корозії фарбуванням становить загрозу безпечній експлуатації системи газопостачання шляхом розгерметизації газопроводів та витоку природного газу, що створює загрозу життю та здоров`ю кожної людини, яка буде поблизу небезпечної зони в місці витоку природного газу, в тому числі працівників АТ "Запоріжгаз", та вимагає реагування з боку відповідного територіального органу Держпраці, який здійснює нагляд у цій сфері.

8. У відзиві на касаційну скаргу АТ "Запоріжгаз" просить залишити рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін, посилаючись на їхню законність і обґрунтованість.

9. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Чиркіна С.М. (судді-доповідача), Стародуба О.П., Шарапи В.М. від 04 серпня 2020 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Держпраці у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2020 року в цій справі.

10. 08 травня 2023 року судді Чиркін С.М., Стародуб О.П. і Шарапа В.М. заявили самовідвід у цій справі у зв`язку з порушенням правил спеціалізації під час визначення колегії суддів для її розгляду.

11. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.05.2023 визначено новий склад колегії суддів для розгляду касаційної скарги: Уханенко С.А. (суддя-доповідач), Кашпур О.В., Радишевська О.Р.

12. Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів виходить з такого.

IV. Встановлені судами фактичні обставини справи

13. У період з 04.12.2018 по 17.12.2018 Головне управління Держпраці у Запорізькій області провело планову перевірку дотримання АТ "Запоріжгаз" вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, за результатами якої склало акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 17.12.2018 №350 та винесло припис про усунення виявлених порушень від 21.12.2018 №350.

14. Зокрема, у пунктах 20, 22, 23, 26, 27, 28, 29, 30, 35, 36, 37, 38, 42, 59, 70, 79, 80, 81, 107, 119, 121, 122, 125, 126, 128, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 142 припису позивачу встановлено вимогу до 21.03.2019 усунути порушення статті 13 Закону України "Про охорону праці", пункту 3.2 розділу III і пункту 4.15 розділу IV НПАОП 0.00-1.76-15 в частині захисту надземних розподільчих газопроводів від атмосферних опадів та корозії (пофарбувати) відповідно до вимог ДБН В.2.5-20-2001 "Газопостачання" і ГОСТ 14202-69.

V. Позиція Верховного Суду

15. Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

16. Основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їхнього життя і здоров`я в процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці визначені у Законі України від 14.10.1992 №2694-XII "Про охорону праці" (далі - Закон №2694-XII).

17. Цей Закон передбачає принципи, на яких базується державна політика в галузі охорони праці, у тому числі: пріоритет життя і здоров`я працівників, повна відповідальність роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці; підвищення рівня промислової безпеки шляхом забезпечення суцільного технічного контролю за станом виробництв, технологій та продукції, а також сприяння підприємствам у створенні безпечних та нешкідливих умов праці (стаття 4 Закону №2694-XII).

18. Частиною першою статті 13 Закону №2694-XII передбачено, що роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

19. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, у тому числі: забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів (частина друга статті 13 Закону №2694-XII).

20. Частиною третьою статті 13 Закону №2694-XII встановлено, що роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

21. За приписами частини першої статті 38 Закону №2694-XII державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, яким відповідно до Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96 (далі - Положення), є Державна служба України з питань праці (Держпраці), що здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

22. Згідно з пунктом 3 Положення (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) до основних завдань Держпраці належать: реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи.

23. Державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності здійснюється відповідно до Закону України від 05.04.2007 №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №877-V).

24. Статтею 3 Закону №877-V до основних принципів державного нагляду (контролю) віднесено пріоритетність безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності; орієнтованість державного нагляду (контролю) на запобігання правопорушенням у сфері господарської діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) на основі принципу оцінки ризиків та доцільності.

25. Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом (абзац третій статті 1 Закону №877-V).

26. За змістом частини першої статті 8 Закону №877-V, якій кореспондують положення частини першої статті 39 Закону №2694-XII, орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків.


................
Перейти до повного тексту