1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 травня 2023 року

м. Київ

справа №120/1396/19-а

адміністративне провадження № К/9901/772/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 120/1396/19

за позовом ОСОБА_1 до Вінницького обласного військового комісаріату про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 26 червня 2019 року (прийняте у складі головуючого судді Шаповалової Т.М.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого - судді Матохнюка Д.Б., суддів: Боровицького О.А., Шидловського В.Б.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У квітні 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Вінницького обласного військового комісаріату (далі - Вінницький ОВК, відповідач), в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Вінницького обласного військового комісаріату щодо відмови у складанні та поданні до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області на ОСОБА_1 довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, в якій на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" вказати розмір окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, надбавки за особливості проходження служби, надбавки за особливі умови служби, надбавки за службу в ЗСУ, надбавки за безперервну службу, премії та інших додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються при призначенні та перерахунку пенсії, за відповідною або аналогічною посадою, яку ОСОБА_1 займав на дату звільнення із служби;

- зобов`язати Вінницький обласний військовий комісаріат подати до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області на ОСОБА_1 довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, в якій на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" вказати розмір окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, надбавки за особливості проходження служби, надбавки за особливі умови служби, надбавки за службу в ЗСУ, надбавки за безперервну службу, премії та інших додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються при призначенні та перерахунку пенсії, за відповідною або аналогічною посадою, яку ОСОБА_1 займав на дату звільнення із служби.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що після набрання законної сили рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва у справі №826/3858/18, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова Уряду №103) та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок №45), ОСОБА_1 набув право на перерахунок пенсії з урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення. Проте відповідач протиправно не склав та не направив до ГУ ПФУ у Вінницькій області нову довідку про розмір його грошового забезпечення.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 26 червня 2019 року, яке залишене без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у задоволені адміністративного позову відмовлено.

4. Судові рішення обґрунтовані тим, що при розгляді справи не встановлено факту прийняття Кабінетом Міністрів України рішень які б тягнули за собою зміни в грошовому забезпеченні військовослужбовців. Тому, відсутні підстави вважати, що у відповідача виник обов`язок оформити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області іншу довідку про новий розмір грошового забезпечення також відсутні.

Також, суди зазначили, що ні Порядок № 45, ні жоден інший нормативно-правовий акт не наділяє уповноважений орган, що видає довідки про розмір грошового забезпечення, повноваженнями самостійно встановлювати розміри грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби, віднімати чи додавати до розміру вказаного у довідці грошового забезпечення окремі види грошового забезпечення.

Суди зауважили, що прийняте Окружним адміністративним судом міста Києва рішення у справі № 826/3858/18 не є тим юридичним фактом, який в силу вимог п. 1, 2, 3 Порядку № 45 (в редакції до 21.02.2018 року) тягне за собою обов`язок відповідача оформити та направити до ГУ ПФУ у Вінницькій області нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 11 січня 2021 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .

У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 26 червня 2019 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року, ухвалити нове судове рішення яким задовольнити позовні вимоги, а саме:

- визнати протиправною дії Вінницького ОВК щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 05.03.2019 року, у відповідності до вимог статей 43 та 63 Закону № 2262-ХІІ, положень постанови № 704 із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для здійснення обчислення та перерахунку з 01.04.2019 основного розміру пенсії;

- зобов`язати Вінницький ОВК скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області на ОСОБА_1 нову довідку про розмір грошового забезпечення, станом на 05.03.2019 року, в якій у відповідності до вимог статей 43 та 63 Закону № 2262-ХІІ, статті 9 Закону від 20.12.1991 № 2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі Закон № 2011-ХІІ), в якій на підставі Постанови № 704 вказати розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, які враховуються при призначенні та перерахунку пенсії, за відповідною або аналогічною посадою, яку ОСОБА_1 займав на дату звільнення із служби, для проведення з 01.04.2019 року перерахунку основного розміру його пенсії.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди неправильно застосували норми матеріального права, а суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновків щодо застосування цієї норми права у подібних правовідносинах, викладених у рішенні Верховного Суду від 17 грудня 2019 року, прийнятому за результатами розгляду зразкової справи №160/8324/19 (Пз/9901/20/19).

6. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27 січня 2021 року сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

7. Ухвалою Верховного Суду від 15 березня 2021 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.

8. 13 квітня 2021 року від Вінницького ОВК до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач просить залишити без змін оскаржувані судові рішення, а касаційну скаргу без задоволення. Відзив обґрунтований законністтю зроблених судами висновків.

9. Верховний Суд ухвалою від 24 травня 2023 року призначив касаційну скаргу до розгляду в порядку письмового провадження з 24 травня 2023 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

10. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 проходив військову службу в Збройних Силах України та був звільнений в запас 27 грудня 2005 року. Вислуга років на час звільнення з військової служби склала 30 років.

З 28 грудня 2005 року йому призначена пенсія за вислугу років, яку він отримував у розмірі 80% грошового забезпечення до 01 січня 2018 року.

Відповідно до протоколу перерахунку пенсії з 01 січня 2006 року обрахунок пенсії позивачу здійснено із врахуванням таких складових грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за військове звання, процентна надбавка за вислугу років 40%, особливі умови служби п.53 - 15%, надбавка за службу в ЗСУ 100%, надбавка за безперервну службу 90%, 33.3%, розмір пенсії 80% грошового забезпечення.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" №103 від 21 лютого 2018 року, Вінницьким ОВК 16 березня 2018 року складено та направлено до ГУ ПФУ у Вінницької області довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, у порядку визначеному рішенням Кабінету Міністрів України, яка містить наступні складові: посадовий оклад, оклад за військовим званням (майор) та надбавка за вислугу років 50%.

01 квітня 2019 року позивач звернувся із заявою до Вінницького ОВК, в якій просив скласти та подати до ГУ ПФУ у Вінницькій області довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, в якій у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" вказати розмір окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, надбавки за вислугу років, надбавки за особливі умови проходження служби, надбавки за службу в Збройних силах, надбавку за безперервну службу та премії за відповідною або аналогічною посадою, яку ОСОБА_1 займав на дату звільнення із служби (а.с. 26-27).

В Листі №12/852 від 11 квітня 2019 року відповідач зазначив, що 26 лютого 2018 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів Україна від 21.02.2018 року № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова № 103), на виконання якої Вінницький обласний військовий комісаріат, як уповноважений орган Міністерства оборони України, склав довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 березня 2018 року на осіб, які перебували на пенсійному обліку на час проведення перерахунку, та надав їх до ГУ ПФУ у Вінницькій області, з врахуванням умов та розмірів, визначених Постановою № 103. Зазначені у заяві рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18 та постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року зобов`язують до вчинення певних дій лише Кабінет Міністрів України та не містять жодних зобов`язань до Міністерства, оборони України чи обласних військових комісаріатів. На теперішній час постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 є чинною, Кабінетом Міністрів України не приймалися рішення щодо її скасування чи внесення змін, так само як і рішення щодо визначення інших умов та розмірів перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Таким чином, правових підстав для складання нових довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій на даний час немає.

Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача, що полягає у нескладанні нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Спірним питанням у цій справі є правомірність відмови Вінницького ОВК у складанні та направленні до пенсійного органу Довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії оформленої, після того, як 05 березня 2019 року набрало чинності судове рішення у справі № 826/3858/18.

12. Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема Закон №2262-ХІІ.

Статтею 9 Закону №2011-XII визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно із частиною другою статті 9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону №2011-ХІІ).

Статтею 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Процитована норма статті 43 Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 12 листопада 2019 у справі №826/3858/18.

Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону №2262-XII, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Тобто, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

13. Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Абзацом першим пункту 5 Порядку №45, в редакції Постанови №103, передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Проте в Додатку 2 до Порядку №45 міститься форма довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, яку Постановою №103 було викладено в новій редакції, в якій відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення).

З наведеного вбачається, що прийняття, зміна чи припинення дії Порядку №45 входить до компетенції Уряду України.

14. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, в адміністративній справі № 826/3858/18, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45.


................
Перейти до повного тексту