1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 травня 2023 року

м. Київ

справа №340/4643/20

адміністративне провадження № К/990/16357/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні адміністративну справу №340/4643/20

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України про визнання протиправним рішення та стягнення коштів, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 26.05.2022 (ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Малиш Н.І., суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.),-

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У жовтні 2020 року ОСОБА_1 (далі-позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України (далі відповідач, МВС України), в якому позивач просив:

- визнати протиправною відмову у виплаті одноразової грошової допомоги у разі набуття стану інвалідності;

-стягнути одноразову грошову допомогу у розмірі 301050,00грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у 2010 році позивач звільнився зі служби в органах внутрішніх справ за віком. У 2011 році встановлено захворювання, яке пов`язане з проходженням служби, що призвело до часткової втрати працездатності без стану інвалідності. У 2019 році ОСОБА_1 встановлено статус особи з інвалідністю (3 група), що зумовлює відповідача виплатити допомогу. Проте Міністерство безпідставно відмовило у виплаті одноразової грошової допомоги.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.12.2021 позов ОСОБА_1 задоволено.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач має право на виплату допомоги вперше на підставі норм Порядку №850 та Закону №565.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 26.05.2022 рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.12.2021 скасовано, ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що повторний огляд, за наслідками якого позивачу було встановлено ІІІ групу інвалідності відбувся 07.08.2019, а первинно ступінь втрати працездатності позивачу встановлено 23.01.2011, оскільки між цими подіями минуло понад два роки, то відмова відповідача ґрунтується на нормах законодавства.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У червні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 26.05.2022, а рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.12.2021 залишити без змін.

Касаційна скарга позивача мотивована, зокрема, тим що судом апеляційної інстанції неправильно застосовано положення статті 23 Закону України "Про міліцію" щодо строку встановлення інвалідності та призначення одноразової грошової допомоги у разі інвалідності працівника міліції. Як на підставу касаційного оскарження заявник покликається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування статті 23 Закону України "Про міліцію" у подібних правовідносинах.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Ухвалою Верховного Суду від 18.07.2022 касаційну скаргу залишено без руху, надано строк на усунення недоліків шляхом надання доказів про сплату судового збору.

У строк, встановлений судом, заявник усунув недоліки касаційної скарги.

Ухвалою Верховного Суду від 27.07.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 30.12.2010 позивача звільнено зі служби в органах внутрішніх справ за віком.

16.02.2011 ОСОБА_1 видано свідоцтво про хворобу №121, в якому зазначено, що захворювання пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ (вперше діагностовано у 2008 році).

21.03.2011 позивачу встановлено втрату працездатності на 15% без стану інвалідності, причина - захворювання, яке пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ.

Позивач не звертався до НАСК "Оранта" про виплату страхової суми та йому не виплачувалась допомога.

07.08.2019 встановлено стан інвалідності (3 група), причина - захворювання, пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ. Втрата працездатності склала 40%.

Позивач звернувся до Управління міністерства внутрішніх справ України в Кіровоградській області (далі - Управління) із заявою про виплату допомоги на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850, якою затверджено Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції (далі - Порядок №850).

Управління склало висновок про виплату допомоги у сумі 301050 грн. і разом з матеріалами заяви надіслало до Міністерства.

27.09.2019 та 31.10.2019 Міністерство повернуло матеріали заяви, зазначивши, що про їх невідповідність вимогам пункту 4 Порядку №850.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02.03.2020 у справі №340/3153/19, яке набрало законної сили 18.05.2020, зобов`язано Міністерство розглянути по суті заяву ОСОБА_1 про виплату допомоги з урахуванням правової оцінки суду.

17.07.2020 Міністерство відмовило у затвердженні висновку Управління.

Не погоджуючись із такою відмовою, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

На час звернення позивача за отриманням одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності відповідно до статті 23 Закону № 565-XII та Порядку № 850 (набрав чинності з 31.10.2015) пунктом 5 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 02.07.2015 № 580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закону № 580-VIII) визнано таким, що повністю втратив чинність Закон № 565-XII.

Однак, за змістом пункту 15 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень Закону № 580-VIII право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Законом № 565-XII зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом № 580-VIII.

До набрання чинності Законом № 580-VIII, тобто до 07.11.2015, право та порядок виплати одноразової грошової допомоги було врегульовано статтею 23 Закону № 565-ХІІ та Порядком № 850, відповідно.

За правилами статті 23 Закону № 565-XII у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі, зокрема, 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності III групи в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності працівником міліції у період проходження служби в органах внутрішніх справ у кожному випадку ушкодження здоров`я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.

На реалізацію вимог статті 23 Закону № 565-XII Кабінет Міністрів України ухвалив постанову від 21.10.2015 № 850 "Про затвердження Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, якою затвердив Порядок № 850, який визначає механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги (далі - грошова допомога) у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 850 днем виникнення права на отримання грошової допомоги у разі встановлення працівнику міліції інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності є дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці медико-соціальної експертної комісії.

Підпунктом 2 пункту 3 Порядку № 850 також визначено, що грошова допомога призначається і виплачується у разі установлення працівникові міліції інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов`язків, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення із служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, у розмірі: 250-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності I групи; 200-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності II групи; 150-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності III групи.


................
Перейти до повного тексту