ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2023 року
м. Київ
справа № 826/1317/18
адміністративне провадження № К/9901/62986/18 К/9901/64053/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Кравчук В.М., Єзеров А.А.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційні скарги Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Державної архітектурно-будівельної інспекції України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.04.2018 (суддя - Аверкова В.В.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19.09.2018 (судді - Карпушова О.В., Губська Л.В., Епель О.В.)
у справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просив:
- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №214 від 13.06.2017 "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт".
- зобов`язати Державну архітектурно-будівельну інспекцію України внести до єдиного Реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову в видачі, скасування та анулювання зазначених документів, інформацію про зареєстровану Декларацію про початок виконання будівельних робіт" від 02.03.2017 №КВ 083170610440 "Будівництво зблокованих житлових будинків за адресою: АДРЕСА_1" від 02.03.2017 № КВ 083170610440.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИН СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 28.07.2016 на підставі договорів купівлі-продажу позивач придбав наступні земельні ділянки за адресою АДРЕСА_1, площами 0,1000 га, кожна, кадастрові номери №800000000:72:483:0031, 800000000:72:483:0032, 800000000:72:483:0034, 800000000:72:483:0033, на підставі договорів купівлі-продажу №1096, 1102, 1099, 1105 від 28.07.2016, посвідчені приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Бочковою І.Л., для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель та споруд (том 1, а.с.15-22).
16.02.2017 Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва позивачу видано Містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок по вул. Нововокзальна, 69, 71, 73, 75, у Солом`янському районі міста Києва (том 1, а.с.24).
Позивачем подано до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) декларацію про початок виконання будівельних робіт, яка 02.03.2017 зареєстрована за №КВ083170610440 "Будівництво зблокованих житлових будинків за адресою: АДРЕСА_1" (т.1 а.с.42).
Наказом відповідача від 13.06.2017 №214 скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт "Будівництво зблокованих житлових будинків за адресою: вул. Нововокзальна, 69, 71, 73, 75, у Солом`янському районі міста Києва" від 02.03.2017 року №КВ 083170610440, замовник ОСОБА_1 (том 1, а.с.13). Про наявність цього наказу позивач дізнався 21.09.2017 під час розгляду іншої судової справи (№760/12247/17).
Оскільки відносно позивача не складалися та не направлялися на адресу позивача відповідні приписи про усунення порушень у сфері містобудівної діяльності, позивач вважає оскаржуваний наказ протиправним та звернувся до суду з цим позовом.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.04.2018, яке залишено без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19.09.2018, позов задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №214 від 13.06.2017 "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт".
Зобов`язано Державну архітектурно-будівельну інспекцію України внести до єдиного Реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову в видачі, скасування та анулювання зазначених документів, інформацію про зареєстровану Декларацію про початок виконання будівельних робіт" від 02.03.2017 №КВ 083170610440 "Будівництво зблокованих житлових будинків за адресою: АДРЕСА_1" від 02.03.2017 № КВ 083170610440.
Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що спірний наказ підлягає скасуванню, оскільки прийнятий із порушенням вимог Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційних скарг Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Державна архітектурно-будівельна інспекція України покликаються на те, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог.
Покликаються на те, що замовником будівництва у декларації про початок будівельних робіт відповідно до проектної документації зазначено поверховість об`єкта будівництва 4 поверхи, і згідно п. 10 містобудівних умов та обмежень кількість поверхів житлових будинків складає 4 поверхи, проте, при перевірці з`ясовано, що фактично будівництво здійснюється уже на рівні 10 поверху, внаслідок чого відповідачем прийнято спірний наказ в межах та у спосіб визначений Законом.
У касаційних скаргах вказано, що наказ №214 від 13.06.2017, яким скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт, надіслано позивачу засобами поштового зв`язку.
Відповідачі також покликаються на те, що позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об`єкті належному відповідачу проведена 26.10.2017 у присутності позивача. За результатами архітектурно-будівельного контролю посадовими особами складено акт перевірки та припис від 27.10.2017 з вимогою усунути виявлені порушення.
Відповідачі також покликаються на те, що вимога про зобов`язання ДАБІ України внести до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання документів - є виключно дискреційними повноваженнями Держархбудінспекції та її територіальних органів.
У відзиві на касаційну скаргу позивач просив у її задоволені відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до частин 2, 3 статті 39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI (далі - Закон №3038-VI, в редакції на час виникнення спірних правовідносин) у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.