ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 травня 2023 року
м. Київ
cправа № 904/2252/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Бакуліна С.В. - головуючий, Кібенко О.Р., Студенець В.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 21.02.2023 (головуючий суддя - Коваль Л.А., судді: Мороз В.Ф., Кузнецов В.О.) та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 06.10.2022 (суддя Євстигнеєва Н.М.)
у справі №904/2252/22
за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"
до Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"
про стягнення плати за користування вагонами у розмірі 185259,96 грн,
ВСТАНОВИВ:
1.Короткий зміст обставин справи
1.1.Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця") звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - ПрАТ "ПівнГЗК") про стягнення плати за користування вагонами у розмірі 185259,96 грн.
1.2.Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на обставини невиконання відповідачем свого обов`язку щодо здійснення плати за користування вагонами за час, протягом якого вагони простоювали на коліях станції, а також на станціях підходу до неї, з вини відповідача.
1.3.Заперечення проти позову мотивовані тим, що позивач не довів належними доказами вини відповідача у затримці вагонів. У спірний період вагони подавалися понад добові заявки, тому відомості плати за користування вагонами, складені для нарахування плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу за вказаними актами, відповідач підписав із запереченнями.
Відповідач також посилається на Конвенційну заборону від 24.02.2022 ЦЦО/99 та відсутність фактів, які б підтверджували вину ПрАТ "ПівнГЗК" у затримці вагонів, відтак на відсутність підстави для нарахування плати за користування вагонами за спірний період.
2.Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
2.1.14.12.2017 АТ "Українська залізниця"" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (залізниця) та ПрАТ "ПівнГЗК" (власник колії) уклали договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Терни і Рядова Регіональної філії Придніпровська залізниця ПАТ "Укрзалізниця" №ПР/М-17-2/14-744/НЮдч (далі - договір).
2.2.Відповідно до п. 1 договору згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, яка примикає до станції Терни стрілками №№2, 4, 6 у парній горловині станції та до Рядова - стрілкою № 8 до колії №VI станції Рядова.
2.3.Під`їзна колія обслуговується локомотивом власника колії.
Межею під`їзної колії є знаки "Межа під`їзної колії", які встановлено:
по станції Терни біля:
- маневрового світлофору М10, розташованого на відстані 61,5 м від вістряка стрілки №2 станції Терни;
- маневрового світлофору М8, розташованого на відстані 86,2 м від граничного стовпчика стрілки №4 станції Терни;
- маневрового світлофору М6, розташованого на відстані 147,2 м від граничного стовпчика стрілки №6 станції Терни;
по станції Рядова біля вхідного світлофору - Чк, розташованого на відстані 500 м від вістряка стрілки № 8 станції Рядова.
Розгорнута довжина під`їзної колії складає 268700 погонних метрів (п. 2 договору).
2.4.Згідно з п. 4 договору рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії та Інструкції по сигналізації на залізницях України.
2.5.Відповідно до п. 5 договору здавання вагонів для під`їзної колії зі станції Терни, Рядова здійснюється:
- порожні хопери - через інтервал часу 2,0 години;
- порожні напіввагони для навантаження концентрату залізорудного, обкотишів - через інтервал часу 2,5 години;
- вагони з небезпечними вантажами класу "1ВМ" - не пізніше, ніж через 2 години з моменту їх прибуття на станцію примикання;
- інші вагони - за повідомленнями, які передає прийомоздавальник вантажу та багажу станції, нарочним прийомоздавальнику власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів, із реєстрацією у Книзі повідомлень форми ГУ-2.
У разі здавання вагонів залізницею власнику колії за його згодою раніше встановленого інтервалу, передача вагонів здійснюється поза інтервалом.
2.6.За умовами п. 6 договору вагони, що прибули на станцію Терни регіональної філії "Придніпровська залізниця" для ПрАТ "ПівнГЗК", подаються локомотивом залізниці на одну з колій №№1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13 станції Терни, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.
Вагони, що прибули на станцію Рядова регіональної філії "Придніпровська залізниця" для ПрАТ "ПівнГЗК", подаються локомотивом залізниці на одну з колій №№ 3А, 3Б, І, ІІ, 4, 5, VI, 7, 8, 9, 10 станції Рядова, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.
2.7.Про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю. Повідомлення передає начальник зміни цеху зовнішнього транспорту (диспетчер зміни, черговий по станції) або диспетчер виробничого відділу УЗТ по телефону відповідальному працівнику станції примикання залізниці не пізніше, ніж за 2 години до пред`явлення вагонів до здачі залізниці, з наступним наданням письмового повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113 (п. 8 договору).
2.8.Додатковою угодою №2 від 14.06.2019 п. 11 викладено в наступній редакції:
Середньодобова переробна спроможність вантажних фронтів становить:
навантаження: ст. Навантажувальна (колія №3) - концентрат залізорудний 172пв; ст. Навантажувальна (колія №1) - концентрат залізорудний -156пв; ст. Навантажувальна (колія №2) - концентрат залізорудний -185пв; ст. Навантажувальна (колія №6) - концентрат залізорудний -143пв; ст. Навантажувальна (колія №6) - обкотиші - 222пв або 229хп; ст. Навантажувальна (колія №10) - обкотиші - 236пв або 241хп; ст. Концентратна (колія №19 або №20) - обкотиші - 243пв або 253хп; вивантаження: ст. Навантажувальна (к. №8, вагоноперекидач) флюси, глина бентонітова -216пв; ст. Навантажувальна (колія №9) флюси 63хп; ст. Концентратна (колія №18) флюси 67хп; ст. Концентратна (колія №17, вагоноперекидач) глина бентонітова 188пв.
2.9.Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці (п. 11 договору).
2.10.Для під`їзної колії встановлюється загальний термін перебування усіх вагонів - 15,0 год. (п. 12 договору).
2.11.Відстань для нарахування збору за подачу, забирання вагонів встановлюється 0 км в обидва кінці (п. 13 договору).
2.12.Відповідно до п. 14 договору власник колії сплачує залізниці:
- за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги (Тарифного керівництва № 1);
- за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з причин, залежних від власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з правилами зберігання вантажів;
- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, які виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативними документами.
Збори і плати вносяться на підставі статті 62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії "ЄРЦ".
2.13.Пунктом 15 договору встановлено, що власник колії несе відповідальність за схоронність вагонного парку відповідно до статті 124 Статуту залізниць України, розділу ІV "Порядок розрахунку розмірів збитків за пошкодження вантажних вагонів" Правил користування вагонами і контейнерами.
Вагони з під`їзної колії повертаються очищеними від вантажу, із знятими реквізитами кріплення після розвантаження, промитими у випадках, передбачених Правилами перевезення вантажів навалом і насипом, згідно зі статтею 35 Статуту залізниць України.
2.14.Відповідно до п. 19 договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін, і діє з 23.12.2017 до 23.12.2022 включно.
2.15.У лютому 2022 року за накладними №№53457750, 5388310, 53457727 залізниця прийняла до перевезення на адресу одержувача - ПрАТ "ПівнГЗК" вагони №№59144469, 58921941, 59124156, 59226936, 59223024, 58801192, 58920711, 59226456, 59124479, 58805292, 59123398, 58847831, 58853847, 58848219, 58847682, 58854217, 58852948, 58854027, 58849480, 58854548, 58853136, 58848722, 58854407, 58851775, 58848805.
2.16.Відповідно до зазначених накладних станція та залізниця призначення - Рядова Придніпровської залізниці.
По прибутті вагонів на станцію призначення позивач своєчасно повідомив відповідача про готовність залізниці передати вагони.
У книзі повідомлень форми ГУ-2 ст. Рядова наявні усі записи, як про запланований час подачі вагонів, так і про представників відповідача, що прийняли повідомлення.
2.17.Вагони у зазначений час відповідач на свою під`їзну колію не забирав, у зв`язку з чим виникла затримка, про що станція Рядова склала акти про затримку ф.ГУ-23 №532, №538, які підписані представниками станції і відповідача.
2.18.За весь час затримки вагонів з вини вантажовласника залізниця нарахувала плату за користування за відомостями ф.ГУ-46 №№ 30059251, 30059252, 22039060, 22039071, 26039080, 31039096, 05049105, 10049114, 15049127, 20049138, 25049146, 30049167, 05059180, 10059192, 15059212, 20059232, 25059241, 22039066, 22039069, 26039082, 31039092, 05049102, 10049112, 15049125, 20049134, 25049147, 30049164, 05059176, 10059190, 15059208, 20059229, 24059239 на загальну суму 185259,96 грн.
Відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46, складені для нарахування плати за користування вагонами за вказаними актами, підписані відповідачем із запереченнями: відсутній план навантаження та електронна заявка. Відвантаження припинено у зв`язку з конвенцією ЦЦО/99 від 24.02.2022 та запровадженням військового стану на Україні; вагони затримані по незалежним від ПрАТ "ПівнГЗК" причинам. Відсутній план навантаження та електронна заявка. Відвантаження припинено у зв`язку з надзвичайними і невідворотними об`єктивними обставинами із запровадженням військового стану в Україні, що підтверджує Торгово-промислова палата України.
2.19.Відповідач плату за користування вагонами у розмірі 185259,96 грн не сплатив, що і стало підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.
3.Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
3.1.Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 06.10.2022 у справі №904/2252/22, яке залишене без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 21.02.2023, позов задоволено та стягнуто з ПрАТ "ПівнГЗК" на користь АТ "Українська залізниця" 185259, 96 грн плати за користування вагонами, 2778, 90 грн судового збору.
3.2.Судові рішення мотивовані встановленням обставин доведеності належними та допустимими доказами фактів затримки вагонів на підходах до станції призначення через неможливість приймання їх станцією призначення з причин скупчення на ній вагонів, що прибули на адресу відповідача, у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником - ПрАТ "ПівнГЗК" і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу, що мало наслідком нарахування відповідачу плати за користування вагонами.
При цьому, апеляційний суд (1) відхилив доводи відповідача стосовно неправомірності нарахування плати за користування спірними вагонами без виключення часових проміжків, коли на території Дніпропетровської області діяла комендантська година; (2) зазначив про недоведення відповідачем обставин, що є підставою для звільнення його від плати за користування вагонами і контейнерами. Введений воєнний стан не є підставою для звільнення від плати за користування вагонами, оскільки відповідач не довів, яким чином саме ця обставина вплинула на неможливість своєчасного забирання доставлених залізницею вантажів (вагонів на своїх осях); (3) вважав безпідставними посилання відповідача на конвенцію ЦЦО/99 від 24.02.2022, з огляду на те, що станція призначення Рядова не входить до переліку, на які розповсюджується обмеження перевезення за цією конвенцією.
4. Короткий зміст вимог касаційної скарги та її обґрунтування. Доводи іншої сторони
4.1.ПрАТ "ПівнГЗК" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Центрального апеляційного господарського суду від 21.02.2023 та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 06.10.2022 у справі №904/2252/22 і ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
4.2.Обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження, скаржник посилається на пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України, зазначаючи, що відсутній висновок Верховного Суду з питання застосування норм Правил користування вагонами і контейнерами. Також скаржником зазначено, що справа №904/2252/22 має виняткове значення для скаржника (підпункт "в" пункту 2 частини третьої статті 287 ГПК України), оскільки від наслідків вирішення цієї справи залежатимуть результати вирішення інших подібних справ (в провадженні близько 40 справ, номери яких наведені в касаційній скарзі), загальна сума позовних вимог за якими складає декілька десятків мільйонів гривень.
4.3.Доводи скаржника зводяться до того, що позивач здійснив нарахування плати за користування вагонами без урахування вимог телеграмного розпорядження від 05.04.2022 №ЦМ-13/693, з якого вбачається, що рішенням правління AT "Укрзалізниця" від 02.04.2022 (протокол №Ц-54/42 Ком.т) затверджено "Перелік виняткових умов, які є підставою для звільнення замовників послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів, від обов`язку вносити плату за користування вантажними вагонами і контейнерами та зборів/плат AT "Укрзалізниця" під час дії воєнного стану в Україні" (далі - перелік), згідно з яким до часу користування вагоном (контейнером) не включається час дії комендантської години за місцезнаходженням станції відправлення та/або прибуття. Замовник звільняється від плати за користування вагонами за час існування таких обставин. Ці обставини засвідчуються актом загальної форми ГУ-23, який складається згідно з Додатком 6 до Правил користування вагонами.
Акти загальної форми ГУ-23, складені у випадку затримки вагонів з вказаних вище підстав, мають містити конкретний опис обставин, що стали підставою для затримки вагонів та складання актів. Саме акт загальної форми ГУ-23 є підставою не враховувати в час користування вагоном час існування обставин, зазначених вище.
Проте, як стверджує скаржник, в порушення вимог цього рішення правління, акти загальної форми для засвідчення факту існування комендантської години позивач не складав.
4.4.Разом з тим, на переконання скаржника, відсутність актів загальної форми ГУ-23, які б засвідчували факт існування комендантської години та були підставою не враховувати в час користування вагоном час існування комендантської години, не позбавляє відповідача права на зменшення нарахованої залізницею плати за користування вагонами за час затримки вагонів в період дії комендантської години, адже: складання актів загальної форми ГУ-23 не є обов`язком відповідача та не залежить від його волі; факт існування комендантської години є загальновідомим і підтверджується відповідними розпорядчими документами, тобто є доведеним іншими доказами, ніж акти загальної форми ГУ-23.
4.5.Проте, апеляційний суд не дослідив питання, з яких причин позивач не склав зазначені акти, а також не взяв до уваги надані відповідачем докази щодо запровадження та часу дії комендантської години і, як наслідок, неправильно застосував норми Правил користування вагонами і контейнерами та приписи рішення правління AT "Укрзалізниця" в частині визначення часу затримки вагонів з вини відповідача, що призвело до стягнення зайво нарахованої плати за користування вагонами.
4.6.АТ "Українська залізниця" подало відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення.
4.7.Доводи позивача зводяться до того, що відповідач не довів, а суди не встановили, що (1) під час дії комендантської години виробничі підрозділи і позивача, і відповідача не працюють у нічну зміну (під час комендантської години), як і до початку повномасштабної воєнної агресії російської федерації, і який вплив на виробничий процес сторін має комендантська година, якщо це не пов`язано з перебуванням працівників підприємства на вулицях і в громадських місцях; (2) у спірний період робота залізничних станцій та під`їзних колій відповідача, що примикають до цих станцій, припинялась на період дії комендантської години; (3) направлення на адресу позивача будь-яких повідомлень про те, що ПрАТ "ПівнГЗК" не здійснює свою роботу в нічний час (під час комендантської години), що в свою чергу унеможливлювало своєчасне забирання вагонів; (4) направлення позивачу пропозицій щодо внесення змін до договору в частині подавання/забирання вагонів в нічний час (під час комендантської години).
4.8.Позивач зазначає, що рішення правління AT "Українська залізниця" від 02.04.2022 (протокол №Ц- 54/42 Ком.т) є локальним (внутрішнім) нормативним актом залізниці, який не вносить змін/доповнень до Статуту залізниць України, Правил перевезень вантажів та укладеного сторонами договору, а тому за відсутності складених залізницею актів про засвідчення відповідних обставин, а саме запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення/призначення, відсутні підстави не враховувати в час користування вагоном час комендантської години.
5.Позиція Верховного Суду
5.1.За змістом пункту першого частини другої статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.
5.2.Статтею 908 ЦК України передбачено, що перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
5.3.Згідно з частиною п`ятою статті 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту та відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами (статутами) та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.