ПОСТАНОВА
Іменем України
02 травня 2023 року
м. Київ
справа № 856/2/22-а
адміністративне провадження № А/990/1/23, № А/990/2/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Мороз Л.Л.,
суддів: Рибачука А.І., Стрелець Т.Г.,
за участю секретаря судового засідання Шосенко К.М.,
представника позивача - Соломончук Г.С.,
відповідача - ОСОБА_1,
представника відповідача - Герасимишиної Т.В.,
представників третіх осіб - Шуман О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 856/2/22-а за позовом Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області до ОСОБА_1, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Житомирській області (попередня назва - Служба автомобільних доріг у Житомирській області), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "АКРІС-ГРУП", про примусове відчуження частини земельної ділянки приватної власності, з мотивів суспільної необхідності, провадження у якій відкрито
за апеляційною скаргою Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області та апеляційною скаргою Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Житомирській області (попередня назва - Служба автомобільних доріг у Житомирській області)
на рішення Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2022, ухвалене у складі колегії суддів: головуючого судді Гонтарука В.М., суддів Білої Л.М., Матохнюка Д.Б.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
04.08.2022 Житомирська районна державна адміністрація Житомирської області звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Служба автомобільних доріг у Житомирській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "АКРІС -ГРУП", в якому просила:
1) Примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,0075 га, що є частиною земельної ділянки площею 1,5738 га, кадастровий номер1822083200:01:000:1191, що належить ОСОБА_1 на праві власності та розташована на території Кам`янської сільської ради Житомирського району Житомирської області, категорія землі: землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення земельної ділянки - для ведення особистого селянського господарства, за ціною визначеною звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки № ESK-22112021-001 від 16.11.2021 у розмірі 2 389, 00 грн шляхом перерахування на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок, звільнивши земельну ділянку протягом 10 днів, після попереднього повного відшкодування їх вартості.
2) Виділити із земельної ділянки площею 1,5738 га, за кадастровим номером 1822083200:01:000:1191, технічною документацією із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, в окремі земельні ділянки, із яких:
земельна ділянка площею 1,5563 га - залишається у приватній власності ОСОБА_1 ;
земельна ділянка 0,0075 га - відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та прав на них у визначеному законодавством порядку.
3) Зобов`язати громадянку ОСОБА_1 надати Житомирській районній державній адміністрації Житомирської області реквізити банківського рахунку, на який необхідно перерахувати кошти у розмірі 2 389, 00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що частина земельної ділянки, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_1 підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності для проведення перевлаштування існуючої опори № 47 електричної мережі АТ "Житомиробленерго" - ПЛ 110 кВ "Житомир-АЗЧ-2" на км 141+139.95, оскільки виконання перевлаштування опор без припинення права власності відповідача на вказану частину земельної ділянки є неможливим.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15.08.2022 відкрито провадження у вказаній справі.
Сьомий апеляційний адміністративний суд рішенням від 13.12.2022 відмовив у задоволенні позовних вимог.
Не погоджуючись із рішенням Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2022 Житомирська районна державна адміністрація Житомирської області та Служба автомобільних доріг у Житомирській області звернулися до Верховного Суду як суду апеляційної інстанції в адміністративних справах відповідно до частини другої статті 292 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) із апеляційними скаргами, які надійшли до суду 23.01.2023 та 24.01.2023 відповідно, у яких просять суд скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою Верховного Суду від 27.01.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області на рішення Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2022 у справі № 856/2/22-а (адміністративне провадження № А/990/1/23).
Ухвалою Верховного Суду від 27.01.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Служби автомобільних доріг у Житомирській області на рішення Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2022 у справі № 856/2/22-а (адміністративне провадження № А/990/2/23).
Верховний Суд провівши необхідні підготовчі дії ухвалою від 13.03.2023 призначив справу до розгляду.
25.04.2023 на адресу Верховного Суду надійшло клопотання Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Житомирській області № 04-01/587 від 24.04.2023 про заміну (перейменування) третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, згідно з яким у зв`язку зі зміною найменування Служби автомобільних доріг у Житомирській області на Службу відновлення та розвитку інфраструктури у Житомирській області заявник просить суд вважати третьою особою без самостійних вимог, на стороні позивача Службу відновлення та розвитку інфраструктури у Житомирській області.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Службою автомобільних доріг у Житомирській області були оформлені матеріали місця розташування земельних ділянок для розміщення смуги відводу автомобільної дороги Київ-Чоп (на Будапешт через Львів, Мукачеве, Ужгород) (М-06) на ділянці км 129,6 - км 151,73, а саме на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.09.2013 № 678-р "Про затвердження проекту "Реконструкція автомобільної дороги М-06 Київ - Чоп (на Будапешт через Львів, Мукачеве, Ужгород) на ділянці км 129.6 - км 151,73, Житомирська область", було видано та затверджене завдання з розробки проектно-кошторисної документації на реконструкцію автомобільної дороги Київ-Чоп (на Будапешт через Львів, Мукачеве, Ужгород) на ділянці км 129,6 - км 151,73, Житомирська область.
Окрім того, був затверджений експертний звіт № ЕSК-22112021-001 щодо розгляду проектної документації (позитивний) за проектом "Реконструкція автомобільної дороги Київ - Чоп (на Будапешт через Львів, Мукачеве, Ужгород) (М-06) на ділянці км 129,6 - км 151,73, Житомирська область", в якому зазначено, що проектна документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог до міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки.
Відповідно до завдання № 6-4/09 з розробки проектно-кошторисної документації на реконструкцію автомобільної дороги Київ-Чоп (на Будапешт через Львів, Мукачеве, Ужгород) (М-06) на ділянці км 129,6 - км 151,73 Житомирська область, затвердженого заступником голови Укравтодору 17.12.2009, замовником реконструкції вказаної автомобільної дороги є Служба автомобільних доріг Житомирській області. Джерела фінансування: кошти державною бюджету, кредитні кошти.
При проведенні реконструкції автомобільної дороги Київ-Чоп (на Будапешт через Львів. Мукачеве, Ужгород) (М-06) на ділянці км 129,6 - км 151,73 Житомирська область, на ділянці північного обходу м. Житомир, виникла необхідність проведення перевлаштування існуючої опори № 47 електричної мережі АГ "Житомиробленерго" - ПЛ 110 кВ "Житомир-АЗЧ-2" на км 141+139.95, яка розміщена на земельній ділянці за кадастровим номером 1822083200:01:000:1191.
Згідно з Витягом із Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13.12.2021 НВ-1816759842021, земельна ділянка за кадастровим номером 1822083200:01:000:1191 загальною площею 1,5738 га, яка розташована: Житомирська область, Житомирський район, Кам`янська сільська рада, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - 01.03 для ведення особистого селянського господарства, угіддя - рілля 0,4306 га та 0.9390 га; землі, які перебувають у стадії меліоративного освоєння та відновлення родючості трутів 0.2042га, зареєстрована на праві приватної власності за ОСОБА_1 .
З метою проведення перевлаштування існуючої опори № 47 на особливо важливому об`єкті державного значення, та відповідно до законів України "Про землеустрій", "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів", керуючись статтями 99, 100 Земельного кодексу України, Житомирською районною державною адміністрацією на адресу власника земельної ділянки, а саме: ОСОБА_1 було надіслано рекомендований лист від 13.08.2021 № 18-6/2091 про прийняття рішення та надання нотаріально завіреної згоди щодо встановлення земельного сервітуту на частину земельної ділянки (кадастровий номер 1822083200:01:000:1191), а саме: площею 0,0075 га, з проханням повідомити про прийняте рішення на адресу Житомирської райдержадміністрації (м. Житомир, вул. Лесі Українки, 1), що підтверджується квитанцією ФН ПРРО 4000091156.
У листі від 13.08.2021 № 18-6/2091 ОСОБА_1 вказувалось також про те, що оплату вартості нотаріальних послуг та всіх інших витрат здійснюватиме Служба автомобільних доріг у Житомирській області.
Інформація про прийняте рішення ОСОБА_1 у відповідь на лист від 13.08.2021 № 18-6/2091 на адресу Житомирської райдержадміністрації не надходила.
Згідно із Звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки № ESK-22112021-001 від 16.11.2021 ринкова вартість об`єкта оцінки (земельної ділянки, площею 0,0075 га, яку потрібно вилучити із земельної ділянки за кадастровим номером 1822083200:01:000:1191) станом на дату оцінки становить - 2 389, 00 грн.
Відтак, керуючись статтями 17, 146, 151 Земельного кодексу України статтями 350, 351 Цивільного кодексу України, статтями 3, 4, 7, 8, 10 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності", розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.09.2013 № 678-р "Про затвердження проекту "Реконструкція автомобільної дороги М-06 Київ - Чоп (на Будапешт через Львів, Мукачеве, Ужгород) на ділянці км 129.6 - км 151,73, Житомирська область", розглянувши клопотання Служби автомобільних доріг у Житомирській області, Головою Житомирської райдержадміністрації прийнято розпорядження від 14.02.2022 № 32 "Про викуп земельної ділянки приватної власності для суспільних потреб".
На виконання пункту 2 вищезазначеного розпорядження Житомирською районною державною адміністрацією направлено на адресу ОСОБА_1 рекомендований лист від 17.02.2022 № 01-18/486 з повідомленням про вручення, в якому зазначено про видачу відповідного розпорядження та наголошено на необхідності повідомлення про прийняте рішення (письмово) щодо надання згоди на викуп або відмову від такого викупу протягом 30 календарних днів з дня його отримання, а також, що у разі неотримання згоди власника земельної ділянки на викуп, орган виконавчої влади зобов`язаний прийняти рішення про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності. В підтвердження вручення даного листа позивачем надано повідомлення про вручення поштового відправлення, зі змісту якого вбачається, що останнє було вручено представнику відповідача за довіреністю 22.03.2022.
У зв`язку з неповідомленням ОСОБА_1 позивача про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу земельної ділянки або відмову від такого викупу, відповідно до статей 6, 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", Указу Президента України від 24.02.2022 № 68/2022 "Про утворення військових адміністрацій", Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності", статей 350, 351 Цивільного кодексу України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.09.2013 № 678-р "Про затвердження проекту "Реконструкція автомобільної дороги М-06 Київ - Чоп (на Будапешт через Львів, Мукачеве, Ужгород) на ділянці км 129.6 - км 151,73, Житомирська область", керуючись статтями 17, 143, 147, 151, абзацом 7 пункту 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, у зв`язку із зверненням Служби автомобільних доріг у Житомирській області, начальником Житомирської районної військової адміністрації видано розпорядження від 21.07.2022 № 100 "Про відчуження земельної ділянки приватної власності з мотивів суспільної необхідності", у якому зобов`язано здійснити у судовому порядку відчуження частини земельної ділянки, що перебуває у приватній власності ОСОБА_1 за кадастровим номером 1822083200:01:000:1191, яка розташована за адресою: Житомирська область, Житомирський район, Кам`янська сільська рада; згідно з додатком до розпорядження викуп буде проводитися у строк 2022-2025 роки за рахунок державних або кредитних коштів.
Вважаючи, що відповідач, як власник земельної ділянки, не виконала вимог частини першої статті 11 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" та не надала відповіді на письмове повідомлення, Житомирська районна державна адміністрація Житомирської області у відповідності зі статтями 15, 16 вищезазначеного Закону звернулась до адміністративного суду із цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДУ першої інстанції
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, Сьомий апеляційний адміністративний суд виходив із того, що, по-перше, позивачем не доведено наявність виключної необхідності, обумовленої загальнодержавними інтересами, для примусового відчуження частини земельної ділянки відповідача для проведення перевлаштування існуючої опори № 47 електричної мережі AT "Житомиробленерго", а, по-друге, позивачем не дотримано встановлений Законом України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" порядок примусового відчуження земельних ділянок.
IV. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНих СКАРГ ТА ВІДЗИВІВ НА НИХ
Апеляційні скарги Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області та Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Житомирській області (попередня назва - Служба автомобільних доріг у Житомирській області) мотивовані, зокрема тим, що лист від 13.08.2021 № 18-6/2091 не є листом, що передбачений частиною третьою статті 10 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності", адже останній стосувався перемовин з укладення сервітуту без позбавлення відповідача права володіння частиною земельної ділянки, необхідною для перевлаштування існуючої опори № 47. Обов`язок письмового повідомлення про прийняття рішення про викуп частини земельної ділянки у відповідні строки, встановлені частиною другою статті 10 вищезазначеного Закону, з усіма необхідними відомостями, визначеними частиною п`ятою статті 10 вказаного Закону, реалізовано позивачем шляхом направлення рекомендованого листа від 17.02.2022 № 01-18/486 з повідомленням про вручення, отриманого представником відповідача 22.03.2022. І, насамкінець, саме АТ "Житомиробленерго" визначило місце розташування та перевлаштування існуючої опори № 47 електричної мережі АТ "Житомиробленерго", що спростовує відсутність доказів неможливості проведення перевлаштування відповідної опори без припинення права власності відповідача на частину належної їй земельної ділянки.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач зазначає, що орган виконавчої влади зобов`язаний забезпечити отримання власником земельної ділянки, щодо якої прийнято рішення про її викуп, письмового повідомлення в обсязі, передбаченому статтею 10 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності", в той час, коли лист від 17.02.2022 був вручений ОСОБА_1 лише 13.10.2022 у якості додатку до позову райдержадміністрації (тобто вже під час розгляду справи в судовому порядку), про що свідчить відповідна розписка відповідача на описі вкладення у цінний лист, яким направлена позовна заява, жодних довіреностей ОСОБА_1 на отримання поштової кореспонденції не видавала, позивачем протилежного не доведено, більше того, ОСОБА_1 у зв`язку з воєнними діями на території України з 05.03.2022 по 03.06.2022 знаходилася за межами України, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією паспорта громадянина України для виїзду за кордон, тобто позивачем не було дотримано процедури повідомлення власника земельної ділянки про прийняття рішення про її викуп; з огляду на те, що у райдержадміністрації відсутні повноваження на укладення сервітуту з власником земельної ділянки, а лист райдержадміністрації від 13.08.2021 № 18-6/2091, який ОСОБА_1 не отримувала, не свідчить про проведення належним чином процедури узгодження з власником можливості встановлення земельного сервітуту, висновок суду про те, що позивач не навів доказів проведення належним чином процедури узгодження з відповідачем можливості встановлення земельного сервітуту, є обґрунтованим; окрім того, має місце невизначеність основних умов викупу земельної ділянки, зокрема в частині викупної ціни та строку викупу, що в підсумку свідчить про грубе порушення процедури примусового відчуження об`єктів нерухомості для суспільних потреб, яка визначена статтями 5, 10 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності".
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом апеляційної інстанції, пояснення учасників справи та, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевірив законність і обґрунтованість оскаржуваного рішення в межах доводів та вимог апеляційних скарг, та дійшов висновку про відсутність підстав для їх задоволення з огляду на таке.
Відповідно до статті 41 Конституції України ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.