ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 травня 2023 року
м. Київ
справа № 813/4186/15
адміністративне провадження № К/9901/31626/18
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Пасічник С.С.,
суддів: Олендера І.Я., Васильєвої І.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Залізничної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 30 березня 2017 року (суддя Хома О.П.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2017 року (головуючий суддя Старунський Д.М., судді: Багрій В.М., Рибачук А.І.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Габен" до Залізничної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В :
В серпні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Габен" (далі - Товариство, позивач) звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Франківському районі м.Львова (яку протокольною ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 30 березня 2017 року замінено правонаступником - Залізничною об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Львівській області; далі - Інспекція, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 22 липня 2015 року №0000492202, яким йому збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток приватних підприємств на суму 541 291,50 грн., у тому числі: 360 861,00 грн. - за основним платежем та 180 430,50 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.
Обґрунтовуючи позовну заяву, Товариство зазначало, що висновок контролюючого органу про заниження задекларованих ним показників у рядку 02 декларації про прибуток "Дохід від операційної діяльності (дохід від реалізації товарів (робіт, послуг))" на загальну суму 1 899 298,00 грн. за 2013 рік зроблено внаслідок помилкового включення в загальний оборот по 36 рахунку "Розрахунки з покупцями" додатково коригувальних оборотів між субрахунками цього ж рахунку, що, в свою чергу, призвело до безпідставного донарахування Товариству грошового зобов`язання з податку на прибуток в сумі 360 861,00 грн. відповідно до оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 30 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2017 року, адміністративний позов задоволено повністю.
Приймаючи таке рішення, суди, дослідивши обставини справи й наявні у ній докази, дійшли переконання, що останніми не підтверджується висновок акту перевірки про заниження Товариством до сплати в бюджет податку на прибуток за 2013 рік в сумі 360 861,00 грн.; крім того, про правильність здійсненого позивачем декларування доходу від операційної діяльності за 2013 рік свідчить й висновок Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз №6142 від 28 лютого 2017 року, складений за результатами проведення призначеної судом першої інстанції судової економічної експертизи.
Не погоджуючись з прийнятими судами рішеннями, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, зазначаючи про неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення процесуального права, просив їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
В касаційній скарзі по суті посилається на висновки акту перевірки й положення законодавства, що регулює спірні відносини, а також вказує, що згідно бухгалтерських проведень Товариства дохід від операційної діяльності склав 68 160 433,00 грн., тоді як відповідно до поданої платником декларації з податку на прибуток підприємств за 2013 рік в рядку 02 "Дохід від операційної діяльності (дохід від реалізації товарів (робіт, послуг))" задекларовано суму 66 261 135,00 грн.
Позивач своїм правом на подання письмового відзиву (заперечень) на касаційну скаргу не скористався.
В подальшому, касаційну скаргу передано до Верховного Суду в порядку, передбаченому Розділом VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року.
Відповідно до пункту 2 Розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року №460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" касаційна скарга підлягає розгляду у порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом, тобто до 08 лютого 2020 року.
Розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд зазначає наступне.
Судами попередніх інстанцій з`ясовано, що Товариство зареєстроване як суб`єкт підприємницької діяльності-юридична особа 01 червня 2012 року за кодом ЄДРПОУ 38243699 та з 05 червня 2012 року перебуває на податковому обліку за №41776.
Посадовими особами податкового органу проведено документальну планову виїзну перевірку Товариства з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 січня 2013 року по 31 грудня 2013 року, за результатами якої складено акт від 22 січня 2015 року №29/22-01/38243699.
Згідно акту перевірки контролюючим органом встановлено порушення Товариством:
- підпунктів 14.1.27, 14.1.56 пункту 14.1 статті 14, пунктів 135.1, 135.2, підпункту 135.4.1 пункту 135.4 статті 135, пункту 137.1 статті 137, пункту 138.2 статті 138, підпункту 139.1.9 пункту 139.1 статті 139 Податкового кодексу України (далі - ПК України), в результаті чого занижено податок на прибуток в загальній сумі 777 835,00 грн., в тому числі: за 2013 рік - на 777 835,00 грн.;
- підпунктів 14.1.36, 14.1.202 пункту 14.1 статті 14, пункту 185.1 статті 185, пункту 187.1 статті 187, пункту 192.1 статті 192, пункту 201.4 статті 201 ПК України, у зв`язку із чим занижено податок на додану вартість на загальну суму 1 165 117,00 грн., в тому числі: за березень 2013 року - на 272 529,00 грн., за червень 2013 року - на 146 728,00 грн., за липень 2013 року - на 13 604,00 грн., за серпень 2013 року - на 125 970,00 грн., за вересень 2013 року - на 166 924,00 грн., за жовтень 2013 року - на 16 804,00 грн., за листопад 2013 року - на 67 500,00 грн., за грудень 2013 року - на 49 605,00 грн.
На підставі вказаного акту податковим органом 13 лютого 2015 року прийнято податкові повідомлення-рішення:
- №0000132201, яким збільшено грошове зобов`язання з податку на додану вартість на суму 1 456 396,25 грн., у тому числі: 1 165 117 грн. - за основним платежем та 291 279,25 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями;
- №0000122201 про збільшення грошового зобов`язання з податку на прибуток на 1 166 752,50 грн., у тому числі: 777 835,00 грн. - за основним платежем та 388 917,50 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.
За результатами адміністративного оскарження рішенням ГУ ДФС у Львівській області №2247/10/13-01-10-07-05 від 27 квітня 2015 року податкове повідомлення-рішення від 13 лютого 2015 року №0000122201 в частині основного платежу по податку на прибуток в сумі 82 085,00 грн. та штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 41 042,50 грн. скасовано, а податкове повідомлення-рішення від 13 лютого 2015 року №0000132201 - залишено без змін.
На підставі вищевказаного рішення ДПІ у Франківському районі м.Львова прийнято податкове повідомлення-рішення від 07 травня 2015 року №0000192202, яким збільшено Товариству суму грошового зобов`язання з податку на прибуток на 1 043 625,00 грн., у тому числі: 695 750,00 грн. - за основним платежем та 347 875,00 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.
В подальшому Товариство оскаржило податкові повідомлення-рішення від 13 лютого 2015 року №0000132201 та від 07 травня 2015 року №0000192202 до ДФС України й на виконання доручення останньої ДПІ у Франківському районі м.Львова проведено документальну позапланову виїзну перевірку позивача, за результатами якої складено акт від 07 липня 2015 року №482/22-02/38243699, в якому, в свою чергу, викладено висновки про порушення ним підпунктів 14.1.27, 14.1.56 пункту 14.1 статті 14, пунктів 135.1, 135.2, підпункту 135.4.1 пункту 135.4 статті 135, пункту 137.1 статті 137, пункту 138.2 статті 138, підпункту 139.1.9 пункту 139.1 статті 139 ПК України, що призвело до заниження податку на прибуток за 2013 рік на суму 360 861,00 грн.
Рішенням ДФС України від 09 липня 2015 року №14298/6/99-99-10-01-01-25 податкове повідомлення-рішення від 13 лютого 2015 року №0000132201 скасовано в повному обсязі, а податкове повідомлення-рішення від 13 лютого 2015 року №0000122201 (з урахуванням рішення, прийнятого за результатами розгляду первинної скарги) - скасовано в частині визначення платнику 334 889,00 грн. податку на прибуток та 167 444,50 грн. штрафної санкції та скасовано у відповідних частинах рішення, прийняте за розглядом первинної скарги; в іншій частині податкове повідомлення-рішення від 13 лютого 2015 року №0000122201 та рішення, прийняте за розглядом первинної скарги, залишено без змін.
На підставі вищевказаного рішення ДПІ у Франківському районі м.Львова прийнято податкове повідомлення-рішення від 22 липня 2015 року №0000492202, яким Товариству збільшено грошове зобов`язання з податку на прибуток приватних підприємств на 541 291,50 грн., з яких: 360 861,00 грн. - за основним платежем та 180 430,50 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.
Не погоджуючись із вказаним податковим повідомленням-рішенням, Товариство звернулось до суду з позовом у даній справі.
В частині 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею ж 67 Конституції України визначено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, а також права та обов`язки платників податків і зборів, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються ПК України.