1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2023 року

м. Київ

справа № 280/1383/20

адміністративне провадження № К/9901/8996/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

cудді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу №280/1383/20

за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 до Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області про скасування рішень, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2020 року, постановлену у складі: головуючого судді Суховарова А.В., суддів Головко О.В., Ясенової Т.І.,

УСТАНОВИВ:

І. Обставини справи

1. 28 лютого 2020 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2, позивач-1), ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач-2), ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3, позивач-3), ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4, позивач-4), ОСОБА_5 (далі - ОСОБА_5, позивач-5) до Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області (далі - відповідач) з вимогами:

- визнати протиправним і скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 22 січня 2020 року "Про відкликання місцевого депутата по округу №1 ОСОБА_2", яким вирішено відізвати за народною ініціативою місцевого депутата та призначити проміжні вибори на 22 березня 2020 року по округу №1;

- визнати протиправним і скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 22 січня 2020 року "Про відкликання місцевого депутата по округу №3 ОСОБА_1", яким вирішено відізвати за народною ініціативою місцевого депутата та призначити проміжні вибори на 22 березня 2020 року по округу №3;

- визнати протиправним і скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 22 січня 2020 року "Про відкликання місцевого депутата по округу №4 ОСОБА_3", яким вирішено відізвати за народною ініціативою місцевого депутата та призначити проміжні вибори на 22 березня 2020 року по округу №4;

- визнати протиправним та скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 22 січня 2020 року "Про відкликання місцевого депутата по округу №5 ОСОБА_4", яким вирішено відізвати за народною ініціативою місцевого депутата та призначити проміжні вибори на 22 березня 2020 року по округу №5;

- визнати протиправним і скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 22 січня 2020 року "Про відкликання місцевого депутата по округу №9 ОСОБА_5", яким вирішено відізвати за народною ініціативою місцевого депутата та призначити проміжні вибори на 22 березня 2020 року по округу №9;

- визнати протиправним та скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 22 січня 2020 року "Про відкликання місцевих депутатів за народною ініціативою та проведення проміжних виборів по округах №1, №3, №4, №5, №9" та призначення проміжних виборів на 22 березня 2020 року;

- визнати протиправним і скасувати рішення Ботіївської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 23 січня 2020 року "Про призначення депутатами Ботіївської сільської ради по округам №3, №5, №9" ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_8 .

2. Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 28.02.2020 позовну заяву залишено без розгляду.

3. Залишаючи без розгляду позов, суд першої інстанції виходив з того, що спір між сторонами виник у відносинах, пов`язаних з виборчим процесом, у зв`язку з чим звернутися до суду позивачі мали з урахуванням строків, установлених частиною шостою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, тобто не пізніше п`ятого дня за днем ухвалення оскаржуваних рішень.

4. Як установив суд першої інстанції, позивачі оскаржують рішення відповідача, ухвалені 22 та 23 січня 2020 року, водночас до суду з відповідним позовом звернулися лише 28 лютого 2020 року, тобто за межами процесуальних строків.

5. Посилаючись на те, що строки, установлені частиною шостою статті 273 КАС України, не підлягають поновленню, суд першої інстанції дійшов висновку, що позов необхідно залишити без розгляду.

6. Не погоджуючись з ухвалою суду першої інстанції, позивачі оскаржили її в апеляційному порядку.

7. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 03.03.2020 апеляційну скаргу залишено без розгляду.

8. Залишаючи без розгляду апеляційну скаргу, суд апеляційної інстанції зазначив, що оскаржуваними рішеннями Ботіївської сільської виборчої комісії призначені проміжні вибори на 22 березня 2020 року, тобто розпочатий виборчий процес.

9. Водночас відповідно до частини другої статті 278 КАС України апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, тоді як апеляційна скарга у цій справі подана на третій день з дня ухвалення судом першої інстанції оскаржуваної ухвали.

ІI. Провадження в суді касаційної інстанції

10. Уважаючи судові рішення судів попередніх інстанцій такими, що ухвалені з порушенням вимог норм матеріального та процесуального права, позивач-2 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 28.02.2020 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 03.03.2020, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.

11. На обґрунтування вимог касаційної скарги, позивач-2 зазначає, що висновок судів попередніх інстанцій про те, що спір виник у відносинах, пов`язаних із виборчим процесом, є безпідставним.

12. За доводами позивача-2, виборчий процес починається після оголошення про початок виборчого процесу, а не після прийняття рішення про призначення виборів та завершується через 15 днів після оголошення результатів виборів.

13. Таким чином, на думку позивача-2, спір щодо відкликання депутатів виник поза межами виборчого процесу.

14. Касаційна скарга надійшла до Суду 30.03.2020. За наслідками автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Бевзенку В.М., Кашпур О.В.

15. Ухвалою Верховного Суду від 01.04.2020 відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 28.02.2020.

16. У зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді Бевзенка В. М. призначений повторний автоматизований розподіл касаційної скарги.

17. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.

18. Ухвалою Суду від 28.04.2020 відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2020 року.

19. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу зазначив, що судами попередніх інстанцій було правильно визначено характер спору, повно та всебічно встановлено обставини, що мають значення для розгляду справи, і правильно застосовано норми матеріального права до спірних правовідносин, у зв`язку з чим підстав для скасування їхніх рішень немає.

ІІІ. Джерела права й акти їхнього застосування

20. 01 січня 2020 року набрав чинності Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року №396-IX, пунктом 3 розділу XXXXII якого визнано таким, що втратив чинність Закон України "Про місцеві вибори", крім положень щодо організації та проведення повторних, проміжних, додаткових виборів і заміщення депутатів, обраних у багатомандатному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів депутатів місцевих рад.

21. Відповідно до частини першої статті 11 Закону України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року № 595-VIII (далі - Закон № 595-VIII) виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб`єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.

22. Згідно з частиною першою статті 12 Закону № 595-VIII суб`єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: 1) виборець; 2) Центральна виборча комісія; 3) виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; 4) кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; 5) місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; 6) офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб`єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.

23. Частиною другою статті 11 Закону № 595-VIII передбачено, що початок виборчого процесу оголошується відповідною виборчою комісією у строки та в порядку, визначені цим Законом.

24. Згідно з частиною третьою статті 11 Закону № 595-VIII виборчий процес включає такі етапи:

1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів;

2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій;

3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;

4) висування та реєстрація кандидатів;

5) проведення передвиборної агітації;

6) голосування у день виборів;

7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

25. Відповідно до частини п`ятої статті 14 Закону № 595-VIII проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

26. Частинами третьою, п`ятою статті 15 Закону № 595-VIII передбачено, що проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня проміжних місцевих виборів.


................
Перейти до повного тексту