ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 травня 2023 року
м. Київ
cправа № 910/2417/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Колос І.Б. (головуючий), Бенедисюка І.М., Малашенкової Т.М.,
за участю секретаря судового засідання Гибало В.О.,
представників учасників справи:
позивача - товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" - Василевська О.В., адвокат (дов. від 20.12.2022),
відповідача - Антимонопольного комітету України - Грищенко К.В., в порядку самопредставництва,
третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: 1. акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" - Дороніна О.М., адвокат (дов. від 21.12.2022),
2. акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" - Дороніна О.М., адвокат (дов. від 26.12.2022),
розглянув у відкритому судовому засіданні
касаційну скаргу Антимонопольного комітету України
на рішення господарського суду міста Києва від 16.07.2020 (суддя Картавцева Ю.В.)
та постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.02.2023 (головуючий суддя: Шаптала Є.Ю., судді: Тарасенко К.В., Яковлєв М.Л.)
у справі № 910/2417/20
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" (далі - ТОВ "Івано-Франківськгаз збут")
до Антимонопольного комітету України (далі - Комітет, АМК),
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" (далі - АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз") та акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" (далі - АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз"),
про визнання недійсним та скасування рішення в частині.
1. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" звернулося до суду з позовом про визнання недійсними та скасування пунктів 1, 2, 5, 6, 7 рішення Комітету від 10.12.2019 № 796-р у справі № 143-26.13/99-19/33-19/40-19 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" (далі - Рішення АМК) в частинах, які стосуються позивача.
Позовні вимоги з посиланням на приписи статті 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (далі - Закон № 2210) мотивовані: неповним з`ясуванням обставин, які мають значення для справи; недоведенням обставин, які мають значення для справи і які Комітет визнав встановленими; порушенням і неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права; з посиланням на те, що висновки, викладені у Рішенні АМК, не відповідають обставинам справи.
Відповідно до ухвали господарського суду міста Києва від 04.03.2020 зі справи № 910/2417/20, зокрема, залучено АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" та АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
Рішенням господарського суду міста Києва від 16.07.2020 зі справи № 910/2417/20, яке залишено без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 07.02.2023, позов задоволено повністю. Стягнуто з Комітету на користь ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" 2 102,00 грн. судового збору.
Судові акти попередніх інстанцій мотивовані з посиланням на наявність визначених статтею 59 Закону № 2210 підстав для визнання недійсним Рішення АМК стосовно позивача.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У касаційній скарзі Комітет, з посиланням на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить суд касаційної інстанції судові акти попередніх інстанцій зі справи скасувати, ухвалити нове рішення про відмову в позові.
2. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
В обґрунтування доводів касаційної скарги скаржник посилається на необхідність відступлення від висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного:
- в пункті 7.39: "…колегія суддів зазначає про обґрунтованість висновків суду першої інстанції, що при визначенні товарних меж ринку відповідач об`єднав в одну товарну групу послуги з розподілу та послуги з постачання природного газу та не взяв до уваги, що поділ на ринок розподілу природного газу і ринок постачання природного законодавчо закріплено Законом України "Про ринок природного газу"" та
- в пункті 7.42: "..колегія суддів також погоджується з висновком суду першої інстанції, що АМК неповно було досліджено та встановлено наявність бар`єрів доступу (виходу) на ринок постачання природного газу…"
постанови Верховного Суду від 23.12.2021 зі справи № 910/2320/20 (пункт 2 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, далі - ГПК України).
При цьому скаржник зазначає, що правовідносини у даній справі стосуються визначення монопольного (домінуючого) становища та оцінки обставин, які мають значення для кваліфікації дій позивача, передбачених статтями 12, 13 Закону № 2210 та застосування Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку (далі - Методика), затвердженої розпорядженням АМК від 05.03.2002 № 49-р, стосовно встановлення і доведення монопольного (домінуючого) становища.
За доводами Комітету, аналіз пунктів 28, 33, 35, 39 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу" дає підстави для висновку, що розподіл природного газу і постачання природного газу можуть визначатись як складовими частинами ринку природного газу, так і окремими ринками, тому Закон України "Про ринок природного газу" не містить імперативних норм, що забороняли б органам Антимонопольного комітету України у межах своїх повноважень визначати ринок у рамках складових ринку газу. Розподіл природного газу є частиною технологічного процесу забезпечення постачання природного газу населенню, тому не може бути самостійною послугою для споживача, а, отже, і визначатись окремим ринком у правовідносинах зі споживачами.
Також Комітет зазначає про те, що на товариство з обмеженою відповідальністю "ГК "Нафтогаз України" (далі - ТОВ "ГК "Нафтогаз України") відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19.10.2018 № 867 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" було покладено спеціальний обов`язок для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, у зв`язку з чим останнє отримало можливість постачання з 01.11.2018, водночас зазначене не впливає на висновки Комітету, викладені у Рішенні АМК, враховуючи визначені часові межі досліджуваного ринку з грудня 2015 року до серпня 2019 року (стосується лише останніх 9 місяців із досліджуваних 45 місяців, тому такі обставини не мають правового значення для справи). Позивачем не надано жодного підтверджуючого документа про значну конкуренцію на ринку.
Позивач, за твердженнями Комітету, зазначаючи про наявність конкурентних відносин на ринку природного газу, яку розцінює як наявність саме значної конкуренції від ТОВ "ГК "Нафтогаз України", який не обмежується територією виконання спеціальних обов`язків відповідною областю, а намагається діяти на всій території України, за змістом статті 12 Закону № 2210 мав довести, що ТОВ "Івано-Франківськгаз Збут" зазнає значної конкуренції.
Доводи інших учасників справи
Від ТОВ "Івано-Франківськгаз збут", АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" та АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" надійшли відзиви на касаційну скаргу, в яких останні просять суд касаційної інстанції залишити судові рішення попередніх інстанцій без змін, а касаційну скаргу - без задоволення, посилаючись, зокрема, на її необґрунтованість.
3. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішення судів попередніх судових інстанцій мотивовані такими фактичними встановленими обставинами та висновками.
Рішенням АМК:
- визнано, що в період з грудня 2015 року до серпня 2019 року група "Івано-Франківськгаз" в особі АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" і ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" займала монопольне (домінуюче) становище на ринку комплексної послуги з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам у межах території ліцензійної діяльності АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" та АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" (пункт 1);
- визнано дії групи "Івано-Франківськгаз" в особі АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" і ТОВ "Івано-Франківськгаз збут", які полягають у донарахуванні об`ємів використаного побутовими споживачами природного газу понад обсяги, визначені лічильниками, при здійсненні комерційних розрахунків, при різному застосуванні норм законодавства учасниками й Регулятором цих відносин, з жовтня 2018 року до серпня 2019 року, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 та частини першої статті 13 Закону № 2210, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку комплексної послуги з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам у межах території ліцензійної діяльності АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" та АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз", що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку (пункт 2);
- за вчинення порушення, визначеного в пункті 2 резолютивної частини цього рішення, на ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" накладено штраф у розмірі 1 838 203,00 грн. (пункт 5);
- зобов`язано групу "Івано-Франківськгаз" в особі АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" і ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" припинити порушення, зазначене в пункті 2 резолютивної частини рішення, про що повідомити Комітет з наданням відповідних копій підтвердних документів протягом двох місяців з дня одержання цього рішення (пункт 6);
- зобов`язано групу "Івано-Франківськгаз" в особі АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" і ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" усунути наслідки порушення, зазначеного в пункті 2 резолютивної частини цього рішення, шляхом здійснення перерахунку побутовим споживачам у частині визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту побутового споживача на підставі даних лічильника природного газу, починаючи з жовтня 2018 року, про що повідомити Комітет у двомісячний строк з дня одержання рішення з наданням підтвердних документів (пункт 7).
У Рішенні АМК встановлено, зокрема, що:
- відповідачем в антимонопольній справі є група суб`єктів господарювання в особі АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" і ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" - група "Івано-Франківськгаз";
- відповідно до статуту предметом діяльності АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" є розподіл та/або постачання газу, зокрема, надання населенню, бюджетним організаціям, промисловим та комунальним підприємствам, а також іншим суб`єктам підприємницької діяльності послуг з розподілу природного, нафтового газу та газу (метану) вугільних родовищ та постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ і скрапленого газу;
- публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Івано-Франківськгаз" (далі - ПАТ "Івано-Франківськгаз"; після перейменування АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз") має ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ на території міста Івано-Франківськ та Івано-Франківської області (крім міста Тисмениця і Тисменицького району Івано-Франківської області), а також на території сіл Черніїв, Чукалівка, Підлісся, Загвіздя, Угринів, Павлівка, Ямниця, Підлужжя, Клузів Тисменицького району Івано-Франківської області та вулиць Зелена, Ямна та Висока (будинки з № 23 по № 32 включно) села Діброва Монастириського району Тернопільської області в зоні розташування розподільних газопроводів, що перебувають у власності та користуванні ПАТ "Івано-Франківськгаз", видану на підставі постанови Національної комісії з регулювання енергетики від 09.12.2010 № 1634 та на підставі постанови Національної комісії з регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, Регулятор) від 19.03.2015 № 815 (переоформлену за заявою ліцензіата на безстрокову постановою НКРЕКП від 14.09.2015 № 2302);
- відповідно до постанови НКРЕКП "Про видачу ліцензії на розподіл природного газу ПАТ "Івано-Франківськгаз" від 29.06.2017 № 852 (зі змінами) назване товариство має ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу в межах території, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації ПАТ "Івано-Франківськгаз", відповідно до додатка до цієї постанови;
- згідно зі статутом предметом діяльності АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" є розподіл та/або постачання газу, зокрема надання населенню, бюджетним організаціям, промисловим та комунальним підприємствам, а також іншим суб`єктам підприємницької діяльності послуг з розподілу природного, нафтового газу та газу (метану) вугільних родовищ та постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ і скрапленого газу;
- публічне акціонерне товариство "Тисменицягаз" (далі - ПАТ "Тисменицягаз"; після перейменування - АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз") має ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ на території міста Тисмениця та Тисменицького району (крім сіл: Черніїв, Чукалівка, Підлісся, Загвіздя, Угринів, Павлівка, Ямниця, Підлужжя, Клузів) Івано-Франківської області в зоні розташування розподільних газопроводів, що перебувають у власності та користуванні ПАТ "Тисменицягаз", видану на підставі постанови Національної комісії з регулювання енергетики від 19.08.2010 № 1125 та на підставі постанови НКРЕКП від 26.03.2015 № 931;
- відповідно до постанови НКРЕКП "Про видачу ліцензії на розподіл природного газу ПАТ "Тисменицягаз" від 29.06.2017 № 851 (із змінами) назване товариство має ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу в межах території, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації ПАТ "Тисменицягаз", відповідно до додатка до цієї постанови;
- згідно зі статутом предметом діяльності ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" є, зокрема: постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за врегульованим тарифом, постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за неврегульованим тарифом; придбання, реалізація та постачання скрапленого газу; надання населенню, бюджетним установам та організаціям, промисловим підприємствам, а також іншим юридичним особам послуг з постачання природного, нафтового газу, газу (метану) вугільних родовищ, скрапленого газу; торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи; інше;
- відповідно до постанови НКРЕКП від 04.06.2015 № 1679 "Про видачу ліцензії на постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за регульованим тарифом ТОВ "Івано-Франківськгаз збут"" (переоформлена відповідно до рішення НКРЕКП від 14.09.2015 № 2303) ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за регульованим тарифом на території міста Івано-Франківськ, Івано-Франківської області та вулиць Зелена, Ямна, Висока (будинки з № 23 по № 32 включно) села Діброва Монастириського району Тернопільської області. Строк дії ліцензії - безстроково;
- згідно з постановою НКРЕКП "Про видачу ліцензії на постачання природного газу ТОВ "Івано-Франківськгаз збут"" від 16.05.2017 № 653 (із змінами) ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" має ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу на території України;
- відповідно до статуту та даних Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань засновником ТОВ "Івано-Франківськгаз збут", який володіє 100% часток статутного капіталу, є АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз";
- оскільки єдиним учасником ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" є АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", консолідована фінансова звітність включає в себе дані фінансової звітності ТОВ "Івано-Франківськгаз збут";
- отже, АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" здійснює прямий контроль щодо діяльності ТОВ "Івано-Франківськгаз збут";
- відповідно до інформації з відкритих джерел, одночасно акціонерами АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" та АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" є PESNERO INVESTMENTS LIMITED, SOLVOTORE ENTERPRISES LIMITED та OLUBERA VENTURES TIMITED;
- отже, АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" та ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" є суб`єктами господарювання, пов`язаними відносинами контролю у значенні статті 1 Закону № 2210 та, відповідно до чинного законодавства є єдиним суб`єктом господарювання - групою "Івано-Франківськгаз";
- групою суб`єктів господарювання, яка становить об`єкт аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища, є група "Івано-Франківськгаз" в особі: АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" та ТОВ "Івано-Франківськгаз збут";
- товар - комплексна послуга з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам у межах території ліцензованої діяльності АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз";
- товарними межами ринку є комплексна послуга з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам;
- споживачами комплексної послуги з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам є фізичні особи, які придбають природний газ з метою використання для власних побутових потреб, тобто побутові споживачі;
- територіальними (географічними) межами ринку є територія ліцензійної діяльності АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз";
- часовими межами ринку комплексної послуги з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам у межах території ліцензійної діяльності АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" та АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" є період з грудня 2015 року до серпня 2019 року;
- бар`єрами вступу на ринок комплексної послуги з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам інших суб`єктів господарювання є: фактори економічного та організаційного характеру, пов`язані з технологічними особливостями діяльності з розподілу природного газу; нормативно-правові та організаційно-господарські бар`єри діяльності з постачання природного газу побутовим споживачам.
Попередніми судовими інстанціями, зокрема, встановлено, що:
- досліджуючи питання бар`єрів вступу на ринок, Комітет зазначив, що відповідно до Правил постачання природного газу побутовий споживач має право на вільний вибір постачальника та безоплатну зміну постачальника. Однак відповідно до постанов Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" від 01.10.2015 № 758, що діяла до 31.03.2017 включно, від 22.03.2017 № 187, що діяла з 01.04.2017 до 31.10.2018 включно, та від 19.10.2018 № 867, діє з 01.11.2018, спеціальні обов`язки на постачальників природного газу, які придбали природний газ у НАК "Нафтогаз України" відповідно до цього Положення, - постачати такий природний газ побутовим споживачам, релігійним організаціям (крім обсягів, що використовуються для провадження їх виробничо-комерційної діяльності) покладені на виключне коло постачальників природного газу. Крім того, відповідно до частини шостої статті 11 Закону України "Про ринок природного газу" для проведення розрахунків за спожитий природний газ постачальники природного газу, на яких покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, їх структурні підрозділи, а також оптові продавці, що здійснюють продаж природного газу таким постачальникам на виконання спеціальних обов`язків, покладених на таких продавців, відкривають в установах уповноважених банків поточні рахунки із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять як плата за спожитий природний газ від споживачів. Тобто у незалежного постачальника природного газу, на якого не покладені спеціальні обов`язки, відсутня можливість відкриття в уповноваженому банку рахунку зі спеціальним режимом використання;
- встановлюючи монопольне (домінуюче) становище, Комітет виходив з того, що відповідно до ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу розподіл природного газу здійснюється лише на території, затвердженій НКРЕКП, та за наявності у ліцензіата газорозподільної системи, яка перебуває у його власності, користуванні чи експлуатації. На території Івано-Франківської та частини Тернопільської області (на яку поширюється ліцензована діяльність АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз") господарську діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, що перебуває у власності, користуванні чи експлуатації суб`єкта господарювання здійснюють лише АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" та АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз". У межах території Івано-Франківської та частини Тернопільської області (на яку поширюється ліцензована діяльність АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз"), де розташована газорозподільна система АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" та АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз", відсутні інші суб`єкти господарювання, які можуть надавати послуги з розподілу природного газу. Відповідно до частини першої статті 5 Закону України "Про природні монополії" ринок розподілу природного газу відноситься до природних монополій. При цьому на ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" покладено спеціальні обов`язки щодо постачання природного газу побутовим споживачам та релігійним організаціям (крім обсягів, що використовуються для провадження їх виробничо-комерційної діяльності) на території ліцензованої діяльності з розподілу природного газу АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" та АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз". Постачальники природного газу, на яких покладені спеціальні обов`язки, не конкурують між собою, оскільки вони здійснюють діяльність лише на території ліцензованої діяльності з розподілу природного газу певного оператора ГРМ (АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" та АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз"), з якими мають спільне коло побутових споживачів;
- враховуючи викладене, Комітет дійшов висновку, що відповідно до частини першої статті 12 Закону № 2210 група "Івано-Франківськгаз" в особі АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" та ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" у період із грудня 2015 року до серпня 2019 року займала монопольне (домінуюче) становище на ринку комплексної послуги з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам у територіальних межах ліцензованої діяльності АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз", оскільки на цьому ринку у неї немає жодного конкурента і вона не зазнає значної конкуренції.
Рішення АМК мотивовано, зокрема, тим, що:
- із жовтня 2018 року ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" як збутова компанія оператора газорозподільної системи АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" та АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" почало вказувати в платіжних документах для побутових споживачів суми донарахувань у зв`язку з приведенням об`ємів використаного природного газу до стандартних умов із застосуванням коефіцієнта коригування;
- такі платіжні документи почали надходити тим побутовим споживачам, що мають прилади обліку газу, лічильники яких не обладнанні корекцією температури та тиску газу до стандартних умов, у зв`язку з чим ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" пропонує споживачам доплатити згідно з перерахунком об`ємів використаного природного газу, враховуючи їх приведення до стандартних умов із застосуванням коефіцієнтів коригування показників побутових споживачів;
- так, у платіжних документах (рахунках) побутових споживачів ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" "Інформація по споживачу" наводиться формула, за якою здійснюється приведення об`єму природного газу за показаннями індивідуальних лічильників до стандартних умов із використанням коефіцієнта приведення до стандартних умов, а в особистих кабінетах міститься посилання на порядок розрахунку обсягів;
- крім того, за інформацією, наявною в матеріалах справи, на початку липня 2019 року постачальники природного газу, на яких покладені спеціальні обов`язки, у тому числі ТОВ "Івано-Франківськгаз збут", почали направляти своїм побутовим споживачам повідомлення про припинення газопостачання та погашення простроченої заборгованості;
- за роз`ясненнями постачальників природного газу, на яких покладені спеціальні обов`язки, до яких звернулися побутові споживачі щодо виставлених їм боргів, останнім було пояснено, що заборгованості за фактично спожиті об`єми газу у них немає, а вказана сума є нарахованою заборгованістю за приведення показників газу до стандартних умов за період з 01.10.2018 до 30.06.2019, яку споживачі мають в обов`язковому порядку сплатити, оскільки у разі її несплати їм буде припинено газопостачання;
- за інформацією ТОВ "Івано-Франківськгаз збут", дані щодо різниці в об`ємах спожитого побутовими споживачами газу в стандартних умовах (з приведенням до стандартних умов) і робочих умовах (тобто за показниками побутових лічильників) за період із грудня 2015 року до травня 2019 року становлять 29 698 тис. куб. м на суму 197 539,10 тис. грн.;
- за інформацією, наданою ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" листом від 02.08.2019 № 76701-Сл-3443-0819, ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" отримує від АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" та АТ "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" інформацію про обсяги природного газу, спожитого побутовими споживачами, приведеного до стандартних умов.
Так, Комітет, приймаючи Рішення АМК, виходив з того, що:
- правові засади функціонування ринку природного газу України визначаються Законом України від 09.04.2015 "Про ринок природного газу" (вступив у дію з 01.10.2015), Кодексом газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ), Кодексом газотранспортної системи (далі - Кодекс ГТС), Типовим договором на розподіл природного газу, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1384/27829 тощо;
- фактичний об`єм надходження природного газу до/з ГРМ (у тому числі, по об`єктах споживачів) за певний період визначається в точках комерційного обліку (на межі балансової належності) на підставі даних комерційних вузлів обліку, встановлених у точках вимірювання, та інших регламентованих процедур у передбачених цим Кодексом випадках (абзац другий пункту 3 глави 1 розділу IX Кодексу ГРМ);
- положеннями глави 4 розділу IX Кодексу ГРМ встановлено, що визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту побутового споживача здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ і побутовим споживачем на підставі даних лічильника природного газу з урахуванням вимог цього Кодексу та договору;
- для визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу приймаються дані лічильника газу Оператора ГРМ. У разі відсутності лічильника газу в оператора ГРМ приймаються дані лічильника газу побутового споживача;
- разом з тим виробничо-технологічні втрати газу - це газ, що втрачається під час транспортування газу газорозподільними та внутрішньобудинковими мережами, а також під час виконання профілактичних робіт і поточних ремонтів [Методика визначення питомих виробничо-технологічних втрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, затверджена наказом Міністерства палива та енергетики України від 30.05.2003 № 264, зареєстрована у Міністерстві юстиції України 09.07.2003 за № 570/7891 (зі змінами; далі - Методика- 1)];
- Комітет дійшов висновку, що протягом 2015- 2016 років Міністерство енергетики та вугільної промисловості України (Міненерговугілля) відповідно до покладених на нього завдань затверджувало перелік нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат нафти, природного газу, газового конденсату під час їх видобутку, підготовки до транспортування і транспортування, порядок визначення їх розмірів та ведення їх обліку. Розміри нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу газорозподільних підприємств в обсягах, які затверджувались наказами Міненерговугілля, були розраховані з урахуванням втрат, які виникають у зв`язку з неприведенням показників побутових лічильників газу до стандартних умов. Комісія враховувала при розрахунку тарифів на послуги розподілу природного газу обсяги нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу в газорозподільних мережах, визначені Міненерговугіллям;
- крім того, у редакції Кодексу ГРМ, яка діяла до 17.03.2017, в абзаці першому пункту 2 глави 6 розділу III Кодексу ГРМ, НКРЕКП було передбачено, що очікувані річні об`єми (обсяги) втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ розраховуються Оператором ГРМ відповідно до Методики 1, Методики визначення питомих виробничо-технологічних витрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 30.05.2003 № 264, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 09.07.2003 за № 571/7892 (далі - Методика 2), та Методики визначення питомих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі неприведення об`єму газу до стандартних умов, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 21.10.2003 № 595, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25.12.2003 за № 1224/8545 (далі - Методика 3);
- отже, за висновком Комітету, до 17.03.2017 порядок визначення та компенсація фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ, у тому числі, визначення питомих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі неприведення об`єму газу до стандартних умов, відповідно до Методики 3 було прямо визначено НКРЕКП у Кодексі ГРМ;
- НКРЕКП постановою від 07.11.2016 № 1953 (яка набула чинності з 17.03.2017) внесені зміни до Кодексу ГРМ, якими змінено абзаци пункту 2 глави 6 розділу III щодо розрахунку очікуваних об`ємів (обсягів) втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ, а саме: "Очікувані річні об`єми (обсяги) втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ на 2017 рік визначаються НКРЕКП на рівні передбачених об`ємів (обсягів) втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ у тарифі на послуги з розподілу природного газу на 2016 рік відповідного Оператора ГРМ"; "Очікувані річні об`єми (обсяги) втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ на наступні роки (після 2017 року) визначаються НКРЕКП на рівні передбачених об`ємів (обсягів) втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ у тарифі на послуги з розподілу природного газу поточного року, зменшених на показник ефективності, який встановлюється НКРЕКП щороку до 31 грудня і не може перевищувати 5%";
- виходячи з нормативно-правових документів, Комітет дійшов висновку, що витрати на закупівлю природного газу для покриття виробничо-технологічних витрат, зокрема для втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі неприведення об`єму газу до стандартних умов, включаються до тарифу на розподіл природного газу;
- за висновком Комітету, пунктом 2 глави 1 розділу IX Кодексу ГРМ передбачено, що порядок комерційного обліку природного газу (визначення його об`ємів і обсягів) по об`єктах споживачів, у тому числі побутових споживачів, здійснюється згідно з договором розподілу природного газу, укладеним між споживачем та Оператором ГРМ, та з урахуванням вимог цього Кодексу;
- розділ V Типового договору розподілу природного газу передбачає, що визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по споживачу здійснюється на межі балансової належності між оператором ГРМ та споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим Договором. Для визначення об`єму розподілу та споживання природного газу беруться дані комерційного вузла обліку Оператора ГРМ. У разі відсутності комерційного вузла обліку в оператора ГРМ беруться дані комерційного обліку споживача. При цьому за розрахункову одиницю розподіленого та спожитого природного газу береться один кубічний метр (куб. м) природного газу, приведений до стандартних умов, визначених у Кодексі ГРМ. Споживач, що є побутовим, який за умовами договору розраховується за лічильником газу, зобов`язаний щомісяця станом на 01 число місяця знімати фактичні показання лічильника газу та протягом п`яти календарних днів (до 05 числа включно) надавати їх Оператору ГРМ. У разі неотримання до 06 числа місяця, що настає за розрахунковим, показань лічильника та за умови, що лічильник газу не оснащений засобами дистанційної передачі даних, фактичний об`єм розподілу та споживання природного газу по споживачу за розрахунковий період визначається Оператором ГРМ на рівні планового місячного об`єму споживання на відповідний період, що розраховується виходячи з групи споживання споживача та його середньорічного об`єму споживання природного газу за останні 12 календарних місяців. Якщо за підсумками наступного місяця споживач своєчасно надасть показання лічильника газу, формування об`єму розподілу та споживання природного газу за період зазначеного місяця здійснюється з урахуванням наданих показань;