1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2023 року

м. Київ

справа № 620/4653/20

адміністративне провадження № К/9901/33006/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Губської О. А.,

суддів: Білак М.В., Калашнікової О.В.,

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом Управління Держпраці у Чернігівській області до Комунального підприємства "Новозаводське" Чернігівської міської ради про зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Комунального підприємства "Новозаводське" Чернігівської міської ради на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2021 року, прийняту у складі колегії суддів: Безименної Н.В. (головуючий), Кучми А.Ю., Файдюка В.В.,

І. Суть спору:

1. Управління Держпраці у Чернігівській області (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Комунального підприємства КП "Новозаводське" Чернігівської міської ради (далі - КП "Новозаводське", відповідач) про зобов`язання в зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей, зупинити експлуатацію ліфтів за адресами: м.Чернігів, вул.Хлібопекарська, 11, реєстраційний номер 212; м.Чернігів, вул.І.Мазепи, 60-А, реєстраційний номер 214; м.Чернігів вул.І.Мазепи, 56, реєстраційний номер 235; м.Чернігів, вул. B.Чорновола, 4.1, реєстраційний номер 251; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 4.2, реєстраційний номер 252; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 4.3, реєстраційний номер 253; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 4.4, реєстраційний номер 254; м.Чернігів, вул. Магістрацька, 9, реєстраційний номер 305; м.Чернігів, проспект Перемоги, 75, реєстраційний номер 356; м.Чернігів, проспект Перемоги, 75, реєстраційний номер 357; м.Чернігів, проспект Перемоги, 67, реєстраційний номер 363; м.Чернігів, проспект Перемоги, 71, реєстраційний номер 417; м.Чернігів, проспект Перемоги, 71, реєстраційний номер 418; м.Чернігів, проспект Миру, 52 реєстраційний номер 480; м.Чернігів, проспект Миру, 52 реєстраційний номер 481, м.Чернігів, проспект Миру, 54.1 реєстраційний номер 489; м. Чернігів, проспект Миру, 56, реєстраційний номер 522; м.Чернігів, вул.І.Мазепи, 72-А, 1 крило, реєстраційний номер 1860; м.Чернігів, вул.І.Мазепи, 72-А, 2 крило, реєстраційний номер 1859; м.Чернігів, вул.І.Мазепи, 20.2, реєстраційний номер 563; м.Чернігів, вул.Самострова, 11.1, реєстраційний номер 577; м.Чернігів, вул.Самострова, 11.2, реєстраційний номер 578; м.Чернігів, вул.Самострова, 11.3, реєстраційний номер 579; м.Чернігів, вул.Самострова, 13.1, реєстраційний номер 585; м.Чернігів, вул.Самострова, 13.2, реєстраційний номер 586; м.Чернігів, вул.І.Мазепи, 32.1, реєстраційний номер 647; м.Чернігів, вул.І.Мазепи, 32.2, реєстраційний номер 648; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 11, реєстраційний номер 660; м.Чернігів, вул.І.Богуна, 44.4, реєстраційний номер 715; м.Чернігів, вул.І.Богуна, 44.5, реєстраційний номер 716; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 8.1, реєстраційний номер 795; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 8.2, ресстраційний номер 796; м.Чернігів, вул.Музикальна, 2.1, реєстраційний номер 799; м.Чернігів, вул.Музикальна, 2.2, реєстраційний номер 800; м.Чернігів, вул.І.Богуна, 42.1, реєстраційний номер 829; м.Чернігів, вул. 1-ї Гвардійської Армії, 4.10, реєстраційний номер 842; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 4.9, реєстраційний номер 843, м.Чернігів, вул.1-Гвардійської Армії, 6.1, реєстраційний номер 852; м.Чернігів, вул.1-Гвардійської Армії, 6.2, реєстраційний номер 853; м.Чернігів, вул.1-Гвардійської Армії, 4.8, реєстраційний номер 854, м.Чернігів, вул.1-Гвардійської Армії, 4.7, реєстраційний номер 855; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 4.6, реєстраційний номер 885; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 4.5, реєстраційний номер 886; м.Чернігів, вул.І.Богуна, 42.2, реєстраційний номер 916; м.Чернігів, вул.І.Богуна, 44.3, реєстраційний номер 935; м.Чернігів, вул.Любецька, 7.1, реєстраційний номер 949; м.Чернігів, вул.Любецька, 7.2, реєстраційний номер 950; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 4.4, реєстраційний номер 973; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 4.3, реєстраційний номер 974; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 4.2, реєстраційний номер 975; м.Чернігів, вул. 1-ї Гвардійської Армії, 4.1, реєстраційний номер 976; м.Чернігів, вул.Любецька, 7.3. реєстраційний номер 981; м.Чернігів, вул.Любецька, 7.4, реєстраційний номер 982; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 15.5, реєстраційний номер 1049: м.Чернігів, вул.І.Богуна, 40.3, реєстраційний номер 1092; м.Чернігів, вул.І.Богуна, 40.2, реєстраційний номер 1093; м.Чернігів, вул. І. Богуна, 44,1, реєстраційний номер 1098; м. Чернігів, вул. І. Богуна, 44.2, реєстраційний номер 1099; м. Чернігів, вул. Любецька, 5, реєстраційний номер 1112, м. Чернігів, вул. В.Чорновола, 15.4, реєстраційний номер 1150; м. Чернігів, вул. вул. B. в. Чорновола, 15.3, реєстраційний номер 1149; м. Чернігів, Чорновола, 15.2, реєстраційний номер 1223; м Чернігів, вул. В. Чорновола, 15.1, реєстраційний номер 1224; м. Чернігів, вул. І.Богуна, 40.1, реєстраційний номер 1235; м. Чернігів, вул. Любецька, 11.1, реєстраційний номер 1369; м. Чернігів, вул. Любецька, 11.2, реєстраційний номер 1370; м. Чернігів, вул. І.Мазепи, 12-А.1, реєстраційний номер 1378; м. Чернігів, вул. І.Мазепи, 12-А.2, реєстраційний номер 1379; м. Чернiгiв вул. Любецька, 11.3, реєстраційний номер 1380; м. Чернігів, вул. Любецька, 11.4, реєстраційний номер 1381; м. Чернігів, вул. І.Богуна, 43.1, реєстраційний номер 1489; м. Чернігів, вул. І.Богуна, 43.2, реєстраційний номер 1490; м.Чернігів, вул. І.Мазепи, 36.1, реєстраційний номер 1536; м. Чернігів, вул. I.Мазепи, 36.2, реєстраційний номер 1537; м.Чернігів, вул. Хлібопекарська, 18.1, реєстраційний номер 1545; м.Чернігів, вул. Хлібопекарська, 18.2, реєстраційний номер 1546; м.Чернігів, вул. Хлібопекарська, 18.3, реєстраційний номер 1547; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 8.1, реєстраційний номер 1635; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 8.2, реєстраційний номер 1636; м.Чернігів, вул.Ушинського, 6-А.1, реєстраційний номер 1699; м.Чернігів, вул.Ушинського, 6-А.2, реєстраційний номер 1700; м.Чернігів, вул.Жабинського, 2-Б.1, реєстраційний номер 1713; м.Чернігів, м. вул.Жабинського, 2-Б.2, реєстраційний номер 1714; м.Чернігів, проспект Миру, 80.1, реєстраційний номер 1768; м.Чернігів, проспект Миру, 80.2, реєстраційний номер 1769; м.Чернігів, проспект Миру, 80.3, реєстраційний номер 1770; м.Чернігів, проспект Миру, 80.4, реєстраційний номер 1771; м.Чернігів, проспект Миру, 80.5, реєстраційний номер 1772; м.Чернігів, проспект Миру, 80.6, реєстраційний номер 1773; м.Чернігів, проспект Миру, 80.7, реєстраційний номер 1774; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 6.1, реєстраційний номер 1780; м.Чернігів, вул.Старобілоуська, 14-В.1, реєстраційний номер 1781; м.Чернігів, вул.Жабинського, 2-Б.3, реєстраційний номер 1847; м.Чернігів, вул.Жабинського, 2-Б.4, реєстраційний номер 1848.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за результатами проведення у КП "Новозаводське" перевірки щодо дотримання вимог законодавства та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки, Управлінням Держпраці в Чернігівській області складено акт від 07.08.2020 №220 та встановлено, що відповідачем не проведено експертне обстеження (технічне діагностування) ліфтів за адресами, що вказані в акті перевірки. Вказане свідчить про порушення відповідачем статті 13 Закону України "Про охорону праці" та Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничного нагляду від 01.09.2008 № 190. У зв`язку з виявленими порушеннями та загрозою життю та здоров`ю людей, відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", відповідача просить зобов`язати зупинити експлуатацію ліфтів за вказаними вище адресами.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. Відповідно до наказу Управління Держпраці у Чернігівській області від 21.07.2020 №230-Н на підставі направлення від 21.07.2020 №220 позивачем проведено перевірку суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) КП "Новозаводське" щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, за результатами якої складено акт від 07.08.2020 №220, в якому зафіксовано порушення ст.13 Закону України "Про охорону праці", а саме:

1) ліфти пасажирські, реєстраційні номери 363, 357, 481 480, 418, заборонені до експлуатації 08.04.2013 інспектором Хайтовим Д.В. (відповідні записи в паспортах ліфтів), але під час перевірки експлуатуються (п.9.7.15 НПАОП 0.00-1.02-08 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів (далі - ПББЕЛ);

2) ліфтам, реєстраційні номери 254, 253, 252, 251, 235, 214, 212, 363, 357, 481, 480, 418, 356, 305, 585, 586, 579, 578, 577, 563, 522, 489, 417,, 796, 795, 716, 715, 660, 648, 647, 1547, 1546, 1545, 1537, 1536, 1489, 1490, 1774, 1773, 1772, 1771, 1770, 1769, 1768, 1860, 1859, 1848, 1847, 1781, 1780, 950, 949, 935, 916, 886, 885, 855, 854, 853, 852, 843, 842, 829, 800, 799, 982, 981, 976, 975, 974, 973, 1049, 1092, 1093, 1098, 1099, 1112, 1381, 1380, 1379, 1378, 1370, 1369, 1235, 1224, 1223, 1150, 1149, 1714, 1713, 1700, 1699, 1636, 1635 не проведено експертне обстеження (технічне діагностування), при цьому закінчився граничний строк їх експлуатації (п.9.7.15, п.9.6.1 ПББЕЛ).

4. У зв`язку з виявленими порушеннями попереджено відповідача про необхідність негайного зупинення робіт (виробництва) по експлуатації ліфтів пасажирських та грузопасажирських за відповідними адресами.

5. Акт перевірки підписано керівником відповідача без зауважень, із зазначенням про відсутність претензій до перевірки.

6. Оскільки подальша експлуатація ліфтів може спричинити шкоду життю чи здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

7. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 25 лютого 2021 року в задоволенні позову відмовлено.

8. Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що КП "Новозаводське" не здійснює експлуатацію ліфтів, оскільки не має їх у власності чи користуванні, а згідно умов договору про надання послуг лише забезпечує проведення експертного обстеження ліфтів, яке у свою чергу, відповідно до положень частини четвертої статті 8 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", відбувається за рішенням співвласників багатоквартирного будинку та в межах виділених коштів.

9. 03 серпня 2021 року постановою Шостого апеляційного адміністративного суду рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2021 року скасовано.

9.1. Прийнято нове рішення, яким позов задоволено частково.

9.2. Зобов`язано Комунальне підприємство "Новозаводське" Чернігівської міської ради зупинити експлуатацію ліфтів за адресами: м.Чернігів, вул.Хлібопекарська, 11, реєстраційний номер 212; м.Чернігів, вул.І.Мазепи, 60-А, реєстраційний номер 214; м.Чернігів вул.І.Мазепи, 56, реєстраційний номер 235; м.Чернігів, вул. B.Чорновола, 4.1, реєстраційний номер 251; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 4.2, реєстраційний номер 252; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 4.3, реєстраційний номер 253; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 4.4, реєстраційний номер 254; м.Чернігів, вул. Магістрацька, 9, реєстраційний номер 305; м.Чернігів, проспект Перемоги, 75, реєстраційний номер 356; м.Чернігів, проспект Перемоги, 75, реєстраційний номер 357; м.Чернігів, проспект Перемоги, 67, реєстраційний номер 363; м.Чернігів, проспект Перемоги, 71, реєстраційний номер 417; м.Чернігів, проспект Перемоги, 71, реєстраційний номер 418; м.Чернігів, проспект Миру, 52 реєстраційний номер 480; м.Чернігів, проспект Миру, 52 реєстраційний номер 481, м.Чернігів, проспект Миру, 54.1 реєстраційний номер 489; м. Чернігів, проспект Миру, 56, реєстраційний номер 522; м.Чернігів, вул.І.Мазепи, 72-А, 1 крило, реєстраційний номер 1860; м.Чернігів, вул.І.Мазепи, 72-А, 2 крило, реєстраційний номер 1859; м.Чернігів, вул.І.Мазепи, 20.2, реєстраційний номер 563; м.Чернігів, вул.Самострова, 11.1, реєстраційний номер 577; м.Чернігів, вул.Самострова, 11.2, реєстраційний номер 578; м.Чернігів, вул.Самострова, 11.3, реєстраційний номер 579; м.Чернігів, вул.Самострова, 13.1, реєстраційний номер 585; м.Чернігів, вул.Самострова, 13.2, реєстраційний номер 586; м.Чернігів, вул.І.Мазепи, 32.1, реєстраційний номер 647; м.Чернігів, вул.І.Мазепи, 32.2, реєстраційний номер 648; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 11, реєстраційний номер 660; м.Чернігів, вул.І.Богуна, 44.4, реєстраційний номер 715; м.Чернігів, вул.І.Богуна, 44.5, реєстраційний номер 716; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 8.1, реєстраційний номер 795; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 8.2, ресстраційний номер 796; м.Чернігів, вул.Музикальна, 2.1, реєстраційний номер 799; м.Чернігів, вул.Музикальна, 2.2, реєстраційний номер 800; м.Чернігів, вул.І.Богуна, 42.1, реєстраційний номер 829; м.Чернігів, вул. 1-ї Гвардійської Армії, 4.10, реєстраційний номер 842; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 4.9, реєстраційний номер 843, м.Чернігів, вул.1-Гвардійської Армії, 6.1, реєстраційний номер 852; м.Чернігів, вул.1-Гвардійської Армії, 6.2, реєстраційний номер 853; м.Чернігів, вул.1-Гвардійської Армії, 4.8, реєстраційний номер 854, м.Чернігів, вул.1-Гвардійської Армії, 4.7, реєстраційний номер 855; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 4.6, реєстраційний номер 885; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 4.5, реєстраційний номер 886; м.Чернігів, вул.І.Богуна, 42.2, реєстраційний номер 916; м.Чернігів, вул.І.Богуна, 44.3, реєстраційний номер 935; м.Чернігів, вул.Любецька, 7.1, реєстраційний номер 949; м.Чернігів, вул.Любецька, 7.2, реєстраційний номер 950; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 4.4, реєстраційний номер 973; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 4.3, реєстраційний номер 974; м.Чернігів, вул.1-ї Гвардійської Армії, 4.2, реєстраційний номер 975; м.Чернігів, вул. 1-ї Гвардійської Армії, 4.1, реєстраційний номер 976; м.Чернігів, вул.Любецька, 7.3. реєстраційний номер 981; м.Чернігів, вул.Любецька, 7.4, реєстраційний номер 982; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 15.5, реєстраційний номер 1049: м.Чернігів, вул.І.Богуна, 40.3, реєстраційний номер 1092; м.Чернігів, вул.І.Богуна, 40.2, реєстраційний номер 1093; м.Чернігів, вул. І. Богуна, 44,1, реєстраційний номер 1098; м. Чернігів, вул. І. Богуна, 44.2, реєстраційний номер 1099; м. Чернігів, вул. Любецька, 5, реєстраційний номер 1112 м. Чернігів, вул. В.Чорновола, 15.4, реєстраційний номер 1150; м. Чернігів, вул. вул. B. в. Чорновола, 15.3, реєстраційний номер 1149; м. Чернігів, Чорновола, 15.2, реєстраційний номер 1223; м Чернігів, вул. В. Чорновола, 15.1, реєстраційний номер 1224; м. Чернігів, вул. І.Богуна, 40.1, реєстраційний номер 1235; м. Чернігів, вул. Любецька, 11.1, реєстраційний номер 1369; м. Чернігів, вул. Любецька, 11.2, реєстраційний номер 1370; м. Чернігів, вул. І.Мазепи, 12-А.1, реєстраційний номер 1378; м. Чернігів, вул. І.Мазепи, 12-А.2, реєстраційний номер 1379; м. Чернiгiв вул. Любецька, 11.3, реєстраційний номер 1380; м. Чернігів, вул. Любецька, 11.4, реєстраційний номер 1381; м. Чернігів, вул. І.Богуна, 43.1, реєстраційний номер 1489; м. Чернігів, вул. І.Богуна, 43.2, реєстраційний номер 1490; м.Чернігів, вул. І.Мазепи, 36.1, реєстраційний номер 1536; м. Чернігів, вул. I.Мазепи, 36.2, реєстраційний номер 1537; м.Чернігів, вул. Хлібопекарська, 18.1, реєстраційний номер 1545; м.Чернігів, вул. Хлібопекарська, 18.2, реєстраційний номер 1546; м.Чернігів, вул. Хлібопекарська, 18.3, реєстраційний номер 1547; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 8.1, реєстраційний номер 1635; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 8.2, реєстраційний номер 1636; м.Чернігів, вул.Ушинського, 6-А.1, реєстраційний номер 1699; м.Чернігів, вул.Ушинського, 6-А.2, реєстраційний номер 1700; м.Чернігів, вул.Жабинського, 2-Б.1, реєстраційний номер 1713; м.Чернігів, м. вул.Жабинського, 2-Б.2, реєстраційний номер 1714; м.Чернігів, проспект Миру, 80.1, реєстраційний номер 1768; м.Чернігів, проспект Миру, 80.2, реєстраційний номер 1769; м.Чернігів, проспект Миру, 80.3, реєстраційний номер 1770; м.Чернігів, проспект Миру, 80.4, реєстраційний номер 1771; м.Чернігів, проспект Миру, 80.5, реєстраційний номер 1772; м.Чернігів, проспект Миру, 80.6, реєстраційний номер 1773; м.Чернігів, проспект Миру, 80.7, реєстраційний номер 1774; м.Чернігів, вул.В.Чорновола, 6.1, реєстраційний номер 1780; м.Чернігів, вул.Старобілоуська, 14-В.1, реєстраційний номер 1781; м.Чернігів, вул.Жабинського, 2-Б.3, реєстраційний номер 1847; м.Чернігів, вул.Жабинського, 2-Б.4, реєстраційний номер 1848, до усунення порушень, зафіксованих в акті перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 07 серпня 2020 року №220.

9.3. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

10. Задовольняючи позов частково, суд апеляційної інстанції виходив з того, що внаслідок завершення строку експлуатації ліфтів, враховуючи не проведення їх експертного обстеження, робота таких ліфтів не дозволяється, а їх експлуатація зупиняється до усунення зафіксованих в акті перевірки від 21.07.2020 №220 порушень, оскільки такі порушення несуть загрозу життю та здоров`ю людей.

10.1. При цьому, судом апеляційної інстанції зазначено, що незважаючи на зняття відповідних багатоквартирних житлових будівель з балансу відповідача, саме вказане підприємство є уповноваженим управителем, в тому числі щодо забезпечення належних умов з утримання ліфтів, а тому саме він несе відповідальність за безпечну експлуатацію та технічне обслуговування ліфтів згідно з вимогами чинного законодавства та повинен вживати заходи для їх своєчасного ремонту та огляду та має забезпечити зупинення експлуатації ліфтів за адресами, що відображені в акті перевірки від 21.07.2020 №220.

10.2. При цьому, Шостий апеляційний адміністративний суд зазначив, що враховуючи, що позовні вимоги заявлені без урахування строку, на який підлягають застосуванню заходи реагування, а тому прийшов до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог шляхом зобов`язання відповідача зупинити експлуатацію ліфтів до усунення порушень.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

11. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, КП "Новозаводське" Чернігівської міської ради звернулося із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просило скасувати оскаржуване судове рішення.

12. Нормативними підставами для касаційного оскарження судових рішень в цій справі відповідач зазначив пункти 1 та 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

13. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, відповідач зазначає, що судом апеляційної інстанції не враховано правову позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 31 березня 2021 року у справі №440/3978/19 щодо розмежування відповідальності між балансоутримувачем та особою, на балансі якої таке майно не знаходиться.

14. Також вказав про відсутність висновку Верховного суду щодо питання застосування частини четвертої статті 8 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".

15. Скаржник наголосив, що суд апеляційної інстанції не дав належної оцінки доказам, а саме: протоколу зборів співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: м. Чернігів, вул. Любецькій, буд. 11 від 20.02.2020 року, протоколу зборів співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: м. Чернігів, вул. В.Чорновола, буд. 15 від 25.02.2020 року, висновку ДП "Чернігівський експертно-технічний центр Держпраці" від 04.12.2020 року по вул, В.Чорновола, буд. 15 (5 під.), висновку ДП "Чернігівський експертно-технічний центр Держпраці" від 04.12.2020 року по вул. Любенькій, буд. 11 (1 під.) на 4 арк., копії яких було надано відповідачем разом з відзивом на позов по справі № 620/4653/20. Після модернізації пасажирського ліфта за реєстраційним номером 1049 за адресою вул. В. Чорновола, буд. 15 (5 під.) згідно висновку від 04.12.2020 року термін дії висновку продовжено до 2038 року. Після модернізації пасажирського ліфта за реєстраційним номером 1049 за адресою вул. Любецька, буд. 11 (1 під.) згідно висновку від 04.12.2020 року термін дії висновку продовжено до 2038 року. Таким чином, зобов`язання зупинити експлуатацію ліфтів за адресами: м. Чернігів, вул. Любецька, 11.1, реєстраційний номер 1369; м. Чернігів, вул. В.Чорновола, 15.5, реєстраційний номер 1049 є безпідставним та незаконним, оскільки, в матеріалах справи наявні докази проведення експертного дослідження ліфтів за адресами: м. Чернігів, вул. Любецька, 11.1, реєстраційний номер 1369; м. Чернігів, вул. В.Чорновола, 15.5, реєстраційний номер 1049. Такі докази судом апеляційної інстанції безпідставно не було враховано, а при врахуванні вказаних матеріалів, в цій частині, суд апеляційної інстанції мав би відмовити у задоволенні позову.

15.1. При цьому, скаржник зазначив, що суд в своєму рішенні фактично ототожнює поняття "балансоутримувач" та "особа, що веде позабалансовий облік", адже за визначенням, наведеним у ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24 червня 2004 року № 1875-IV балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом. Позабалансовий облік не передбачає таких дій і, як наслідок, відповідальності за їх невиконання.

15.2. Відповідач звертає увагу, що посилання суду на правові позиції, викладені в постановах Верховного Суду від 29 серпня 2019 року у справі № 815/7070/15 та від 24 січня 2020 року у справі №815/6104/15 до спірних правовідносин є невірним, оскільки предметом розгляду справи № 815/7070/15 були події, що сталися у грудні 2015 року і раніше (Акти перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 03.12.2015 року №15/16.1/06-07, від 04.12.2015 року №15/16.1/06-08, від 11.12.2015 року № 15/16.1/06-09, складені за результатами перевірки), справи № 815/6104/15 події, що сталися у жовтні 2015 року і раніше (відповідно до направлення на перевірку № 15/08-47 від 20.09.2015 року в період з 22.09.2015 року по 23.09.2015 року). На той час ще діяли положення старого Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24 червня 2004 року № 1875-IV щодо прав, обов`язків та відповідальності балансоутримувача. Судами по даним справам було встановлено та не заперечувалось відповідачем, що саме відповідач є балансоутримувачем вказаних спірних об`єктів - ліфтів. З матеріалів справи вбачається, що відповідач є балансоутримувачем, зокрема, житлових будинків. У новому Законі України "Про житлово-комунальні послуги", який набув чинності 10 червня 2018 року поняття "балансоутримувач" взагалі відсутнє. В матеріалах справи наявне рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 14.11.2019 № 458 (а.с. 93-97 т.3), на підставі якого було проведено списання з балансового обліку підприємства житлових будинків та житлових приміщень за відповідними адресами, зазначеними в додатку до цього рішення (в тому числі і за адресами, зазначеними в акті перевірки від 21.07.2020 № 220), у порядку, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301. Таким чином, застосування судом практики, що склалася на підставі Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24 червня 2004 року № 1875-1V, який втратив чинність є невірним.

16. Разом з тим, скаржником зазначено, що судом апеляційної інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови не було враховано правову позицію Верховного Суду викладену в постанові від 31.03.2021 року, справа №440/3978/19. У вказаній постанові Верховний Суд прийшов до зовсім протилежних висновків, щодо розмежування відповідальності між балансоутримувачем та особою, на балансі якої таке майно не знаходиться.

17. Також в касаційній скарзі вказано, що управитель не є роботодавцем у відносинах з співвласниками багатоквартирного будинку. В даному випадку саме співвласники забезпечують роботою управителя та оплачують йому надані послуги у межах укладених договорів, адже відповідно до ст. 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" від 14 травня 2015 року № 417-VIII управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. І тільки за рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).

17.1. Відповідач зауважує, що рішення про передачу управителю функції з управління багатоквартирним будинком про експлуатацію устаткування відсутнє. При цьому, законодавством чітко визначено, що управитель має право саме припинити/призупинити надання послуг з управління, тобто припинити технічне обслуговування ліфтів, обслуговування систем диспетчеризації та поточний ремонт ліфтів, а не зупинити роботу механічного обладнання всередині будинку, яке призначене для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку і є спільним майном співвласників багатоквартирного будинку. Такі повноваження у управителя відсутні і не ґрунтуються на нормах чинного законодавства, а навіть суперечать їм.

17.2. При цьому, зазначає, що жодних зауважень щодо технічного обслуговування ліфтів не було, послуга надавалась належним чином, а експертне обстеження не відноситься до технічного обслуговування і управителем не здійснюється на підставі діючих договорів. Експертне обстеження (технічне діагностування) ліфтів до Кошторису витрат не входить і співвласниками не оплачується. Управитель не отримує від співвласників кошти на проведення експертного обстеження (технічне діагностування) ліфтів.

18. Скаржник також звертає увагу, що згідно чинного законодавства управитель не має обов`язку з проведення експертного дослідження ліфтів, у яких завершися граничних строк експлуатації. Такий обов`язок є лише у власника (співвласників) будинку. КП "Новозаводське" не здійснює експлуатацію ліфтів, не має їх у власності чи користуванні. Крім того, управитель не має фінансової можливості виступати замовником експертного дослідження ліфтів за власні кошти, що приведе до його збанкрутіння.

19. Відповідач зауважив, що суд апеляційної інстанції фактично ототожнив поняття "послуга з управління багатоквартирним будинком" та поняття "послуга з утримання будинків і прибудинкових територій". Проте це різні послуги і в законодавстві є чітке визначення цих термінів.

20. Скаржник зазначає, що відповідач, як управитель, відповідно до вимог ч. 4 ст. 8 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" має право на проведення експертних досліджень ліфтів, їх капітальних ремонтів, лише з дозволу співвласників багатоквартирного будинку, оформленого у вигляді рішення співввласників багатоквартирного будинку про це, в іншому випадку, будь-яке втручання відповідача в роботу ліфтів, проведення експертних досліджень, капітальних ремонтів, поза межами умов договору про управління багатоквартирним будинком та відсутності дозволу співвласників багатоквартирного будинку, оформленого у вигляді рішення співввласників багатоквартирного будинку про необхідність проведення експертних досліджень, капітальних ремонтів ліфтів, буде з боку відповідача втручанням у право власності співвласників багатоквартирного будинку.

21. Позивач у відзиві на касаційну скаргу вказує на її безпідставність та просить залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

22. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

23. Положення про Державну службу України з питань праці затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 (далі - Положення № 96, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

24. Відповідно до пункту 1 Положення № 96 Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

25. Пунктом 3 Положення № 96 визначено основні завдання Держпраці, якими є: 1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; 2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні; 3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки; 4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи.

26. Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом (пункт 7 Положення № 96).

27. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

28. Відповідно до статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.


................
Перейти до повного тексту