ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 травня 2023 року
м. Київ
справа № 640/10811/19
адміністративне провадження № К/9901/5171/21, К/9901/6116/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційні скарги ОСОБА_1 та ОСОБА_2
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 вересня 2019 року (суддя Погрібніченко І.М.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 грудня 2020 року (колегія у складі суддів Собківа Я.М., Глущенко Я.Б., Черпіцької Л.Т.)
у справі № 640/10811/19
за позовом Центрального територіального управління капітального будівництва
до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації),
треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Житло-Капітал", Товариство з обмеженою відповідальністю "Будінпроект", Міністерство оборони України
особи, які не брали участі у розгляді справи в суді першої інстанції: Київська міська рада, ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_2, ОСОБА_4, Військовий прокурор Київського гарнізону в інтересах держави в особі Міністерства оборони України,
про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У червні 2020 року Центральне територіальне управління капітального будівництва (далі - ЦТУКБ) звернулося до суду з позовом до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), у якому просило:
- визнати протиправними дії відповідача щодо встановлення у пункті 1 Розділу "Містобудівні умови та обмеження" Містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва "Завершення будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення" № 3489/0/7-1-19, виданих 12.02.2019, затверджених наказом Департаменту містобудування від 25.02.2019 № 207 (далі - Містобудівні умови та обмеження), гранично допустимої висотності - умовна висота 26,5 ? h ? 13,5 метрів;
-зобов`язати відповідача внести зміни до Містобудівних умов та обмежень у частині визнання гранично допустимої висотності, зазначивши умовну висоту відповідно до Містобудівного розрахунку об`єкту "Будівництво житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення на АДРЕСА_1", розробленого Товариством з обмеженою відповідальністю "САНГРІЯ - М" у 2017 році.
2. Предметом спору у цій справі є встановлення у містобудівній документації обмеження висотності забудови з урахуванням пам`яткоохоронного законодавства.
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 16.09.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.12.2020, позов задоволено.
4. 17.02.2021 та 23.02.2021 до Верховного Суду надійшли касаційні скарги ОСОБА_1 та ОСОБА_2, у яких із посиланням на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права просили скасувати оскаржувані рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.
5. Ухвалами Верховного Суду від 02.04.2021 відкрито касаційні провадження, які згодом були об`єднані в одне.
6. Скаржники та відповідач клопотали про зупинення виконання оскаржуваних рішень, однак ухвалами від 02.04.2021 та 17.05.2023 Суд відмовив у задоволенні таких клопотань.
7. Скаржники просили про розгляд справи за їхньої участі, однак Верховний Суд своєю ухвалою відмовив в задоволенні такого клопотання.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Київської міської ради від 15.07.2004 №419-24/1829 "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" затверджено проект відведення земельної ділянки Центральному спеціалізованому будівельному управлінню для ведення будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом, дошкільним дитячим закладом та з вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення на АДРЕСА_1.
9. Передано Центральному спеціалізованому будівельному управлінню, за умови виконання п. 1.1 цього рішення, в короткострокову оренду на 5 років земельну ділянку для будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом, дошкільним дитячим закладом та з вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення на АДРЕСА_1 загальною площею 0,96 га, у тому числі:
площею 0,88 га - за рахунок частини земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 29 листопада 1948 року №37;
площею 0,07 га - за рахунок земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 18.07.1977 №1011/34 "Про відведення додаткової земельної ділянки військовій частині НОМЕР_1 під розширення території";
площею 0,01 га - за рахунок земель міської забудови.
10. Пунктом 1.1 вказаного рішення Центральне спеціалізоване будівельне управління зобов`язано:
- виконувати обов`язки землекористувача відповідно до вимог статті 96 Земельного кодексу України;
- у місячний термін замовити у Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою;
- забезпечити вільний доступ для прокладання нових, реконструкції та експлуатації існуючих інженерних мереж та споруд, розміщених у межах земельної ділянки;
- питання відшкодування відновлюючої вартості зелених насаджень (акт обстеження зелених насаджень від 18.12.2003 №402) та інші майново - правові питання вирішувати в установленому порядку;
- питання пайової участі вирішити відповідно до рішення Київради від 27.02.2003 №271/431 "Про пайову участь (внески) інвесторів (забудовників) у створенні соціальної та інженерно - транспортної інфраструктури міста Києва";
- передати Головному управлінню житлового забезпечення виконавчого органу Київради (КМДА) 10 % загальної площі житлового комплексу (крім службової) на підставі пункту 41 рішення КМР від 18.12.2003 №267/1142 "Про бюджет міста Києва";
- виконати вимоги, викладені в листах Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 28.11.2003 №19-3430 головного державного санітарного лікаря м. Києва від 07.08.2003 року №5805, управління охорони навколишнього природного середовища від 28.08.2003 №119/04-4-10/431, Головного управління охорони культурної спадщини та реставраційно - відновлювальних робіт від 22.09.2003 №5482;
- проектом будівництва передбачити місця постійного зберігання автотранспорту (крім відкритих автостоянок) у кількості, не меншій за кількість квартир у цьому комплексі;
- проектом будівництва передбачити будівництво дитячого дошкільного закладу.
11. 06.09.2005 між Київською міською радою (Орендодавцем) та Центральним спеціалізованим будівельним управлінням (Орендарем) укладено Договір оренди земельної ділянки, відповідно до пунктів 1.1 та 2.1 якого, Орендодавець, на підставі пункту 1 рішення КМР від 15.07.2004 за №419-24/1829 "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею", за Актом приймання - передачі передає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку площе.0,9645 га, цільове призначення - для будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та з вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення, кадастровий номер - 8000000000:91:165:0018.
За приписами пункту 3.1 Договору, останній укладено строком на 5 років.
12. Рішенням Київської міської ради від 14.06.2007 №803/1464 внесено зміни і доповнення до рішенням Київської міської ради від 15.07.2004 №419-24/1829 "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею", а саме: у тексті рішення слова "Центральному спеціалізованому будівельному управлінню" замінено словами "ЦТУКБ", слова "дошкільним дитячим закладом" виключено.
13. Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища КМДА за замовлення ЦТУКБ видано Містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки для проектування будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення на АДРЕСА_1 від 17.01.2011 №503/0/18/009-11, пунктом 8 якого передбачено визначення граничної висоти будівлі з урахуванням висновків історико - містобудівного обґрунтування, відповідно до нормативно - правових актів, у тому числі рішень міських органів влади щодо обмеження висоти об`єктів будівництва у межах центрального історичного ареалу м. Києва, з урахуванням розпорядження Київської міської державної адміністрації від 12.05.2006 №817 "Про захист історико - культурного середовища та припинення хаотичної забудови історичної частини м. Києва".
14. Термін дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки визначено до завершення будівництва житлового комплексу з підземним паркінгом та вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення на АДРЕСА_1.
15. Згодом між ЦТУКБ та ТОВ "БУДІНПРОЕКТ" укладено Договір про будівництво житлового комплексу по АДРЕСА_1 від 01.10.2015 за умовами якого сторони зобов`язалися збудувати об`єкт згідно з проектно - кошторисною документацією за адресою: АДРЕСА_1. Для реалізації цього Договору ЦТУКБ передає, а ТОВ "БУДІНПРОЕКТ" приймає частину функцій замовника.
16. Об`єктом забудови, згідно змісту пункту 3.1 Договору, є земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1, площею. 0,9645 га (кадастровий номер: 8000000000:91:165:0018).
17. Також у відповідності до п. 4.1 Договору ТОВ "БУДІНПРОЕКТ" приймає на себе виконання частини функцій замовника будівництва об`єкта, зокрема, отримання вихідних даних на проектування, розроблення та погодження проектно-кошторисної документації, забезпечення будівництва проектно-кошторисною документацією, оформлення в установленому законодавством порядку дозвільних документів на будівництво об`єкту.
18. 12.04.2016 між КМР (Орендодавцем) та ЦТУКБ (Орендарем) укладено Угоду про поновлення договору оренди земельної ділянки, за пунктом 1 якого поновлено на 5 років договір оренди земельної ділянки, посвідчений Щербаковим В.В., приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу 06.09.2005, за реєстровим №637 та зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) 08.09.2005 №91-6-00481, зі змінами, внесеними договором про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки, визнаного укладеним за рішенням Господарського суду міста Києва від 17.06.2008 №23/176, зареєстрованим Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) 26.12.2008 №91-6-00829.
19. 19.04.2016 ДАБІ України видано замовнику - ЦТУКБ дозвіл на виконання будівельних робіт №ІУ 115161100202 на "Будівництво житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та з вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення по АДРЕСА_1.
20. За висновками історико-містобудівного обґрунтування щодо об`єкта будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом, дошкільним дитячим закладом та з вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення, виконаного Київським науково-методичним центром по охороні, реставрації та використанню пам`яток історії, культури і заповідних територій Головного управління охорони культурної спадщини, виходячи з місця розташування ділянки проектування, висотних характеристик її безпосереднього архітектурного оточення та вимог Генерального плану міста до висотності споруд в центральному історичному ареалі міста, висоту проектованого житлового комплексу слід обмежити 15/16/26 поверхами з можливим влаштуванням мансард. При цьому в об`ємно-просторовому вирішенні прийнятим є варіант секційного будинку з каскадним розташуванням об`ємів та поступовим наростанням висоти секцій в глибину кварталу.
21. На замовлення ТОВ "БУДІНПРОЕКТ" у 2017 році ТОВ "САНГРІЯ-М" було розроблено містобудівний розрахунок "Будівництво житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення на АДРЕСА_1, у Шевченківському районі м. Києва, у відповідності до якого допустима поверховість житлового комплексу становить 26 поверхів.
22. Відповідно до експертного звіту щодо розгляду проектної документації до Проекту "Будівництво житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та з вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення по АДРЕСА_1. Коригування" від 08.08.2017 №1322-4299-17/УЕБ, виконаного ТОВ "Укрекспертиза в будівництві" на замовлення ЦТУКБ, за результатами розгляду проектної документації і зняття зауважень встановлено, що зазначена документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог до міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших мало мобільних груп населення; санітарного та епідеміологічного благополуччя населення; охорони праці; екології; пожежної безпеки; техногенної безпеки; енергозбереження і може бути затверджена в установленому порядку з наведеними технічними показниками.
23. Крім того, з додатку до вказаного експертного звіту вбачається, що об`єктом будівництва є монолітно-каркасний 15, 16 та 26 поверховий житловий будинок, клас А, умовною висотою 72,6 метрів.
24. 11.02.2019 на виконання вимог п. 5 розділу V "Прикінцеві положення" Закону №3038-VI, позивач звернувся до відповідача із заявою про видачу Містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки щодо об`єкта "Завершення будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та вбудованим приміщенням для побутового обслуговування населення на АДРЕСА_1, у Шевченківському районі м. Києва".
25. Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) були надані позивачу Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва "Завершення будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення" №3489/0/7-1-19 від 12.02.2019, затверджені наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №207 від 25.02.2019, пунктом 1 розділу "Містобудівні умови та обмеження" встановлено умовну висоту будівлі 26,5 ? h ? 13,5 метрів.
26. Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
27. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що законність Містобудівних умов та обмежень від 17.01.2011 №503/0/18/009-11, відповідно до яких здійснювалося будівництво за проектною документацією, встановлена рішеннями судів.
Натомість відповідач видав ЦТУКБ Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва "Завершення будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення" №3489/0/7-1-19 від 12.02.2019, затверджені наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №207 від 25.02.2019 у п.і 1 розділу "Містобудівні умови та обмеження" визначено гранично допустиму висотність - умовна висота 26,5 ? h ? 13,5 метрів.
Позивач вважав, що безпідставне зазначення відповідачем у Містобудівних умовах та обмеженнях №3489/07/1-19 від 12.02.2019 для завершення будівництва значно менших параметрів, ніж у Містобудівних умовах та обмеженнях №503/0/18/009-11 від 17.01.2011, які слугували вихідними даними для початку будівництва та його реалізації, порушує його права, як замовника будівництва, а також права інших учасників будівництва та інвесторів - юридичних та фізичних осіб.
IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
28. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що відповідач за результатами виконання позивачем вимог п. 5 розділу V "Прикінцевих положень" Закону №3038-VI, видаючи нові Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва "Завершення будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення" №3489/0/7-1-19 від 12.02.2019, затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №207 від 25.02.2019 та вказуючи у них меншу умовну висоту житлового комплексу на рівні 26,5 ? h ? 13,5 метрів, обмежив існуючий на той момент обсяг прав позивача, тобто його право на будівництво житлового комплексу з умовною висотою 72, 6 метрів.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
29. ОСОБА_1 у касаційній скарзі покликається на те, що:
А) у справі №826/3837/17 суди визнали правомірними дії Міністерства культури України, яке відмовило в погодженні проектної документації саме через перевищення висотності. У цій же справі ЦТУКБ змінило відповідача з Міністерства культури України на Департамент містобудування та намагається переглянути судові рішення, що набрали законної сили. Касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, щодо судового вирішення питання виключної компетенції уповноважених органів - Міністерства культури України та органи архітектури та містобудування виконавчих органів місцевих рад, стосовно висотності забудови в історичному центрі столиці;
Б) судове рішення у цій справі матиме преюдиційне значення для розгляду справи №640/23425/19, предметом спору у якій є скасування містобудівних умов і обмежень від 25.02.2019 № 207 у частині висотності та інвестиційних намірів забудовника;
В) суд першої інстанції помилково відніс зазначену справу до справ незначної складності, оскільки за результатами розгляду цієї справи забудовник має отримати дозвільних документ на перевищення висотності законно дозволеної забудови;
Г) Окружний адміністративний суд міста Києва вільно інтерпретував обставини, встановлені у постанові Верховного Суду від 02.08.2019 у справі №826/3448/17, дійшов висновку у цій справі про правомірність видачі попередніх містобудівних умов і обмежень (від 17.01.2011 №503/0/18/009-11) на забудову земельної ділянки на АДРЕСА_1, з визначенням параметрів висотності проектового житлового комплексу 15-16-26 поверхами. Тоді як у справі №826/3448/17 Верховний Суд виходив з того, що такі, що втратили чинність, містобудівні умови і обмеження не потребують визнання їх нечинними у судовому порядку;
Ґ) у цій справі ЦТУКБ оскаржує видані йому містобудівні умови та обмеження у розрізі неможливості виконання ним своїх зобов`язань перед третіми особами щодо здійснення ним запланованого будівництва, що свідчить про приватно-правовий, а не публічно-правовий характер спірних правовідносин;
Д) суди попередніх інстанцій використали нечинне історико-містобудівне обґрунтування, у погодженні якого було відмовлено Міністерством культури України, встановили лише факт видачі дозволу на виконання будівельних робіт та проігнорували факт його анулювання; не врахували відсутність погоджень чи дозволів Міністерства культури України на висотне будівництво та чинних положень Генерального плану міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 №370/1804, згідно з якими в Центральній планувальній зоні заборонено нове будівництво вище 27 метрів від поверхні землі; невідповідність проектної документації містобудівним умовам і обмеженням та містобудівному законодавству встановлена рішенням судів у справах №826/2359/17, №826/1489/17, що набрали законної сили;
Е) справа становить значний суспільний інтерес громади міста Києва, що підтверджується великою кількістю вільних слухачів у судових засіданнях, висвітлення в національних ЗМІ та телевізійних телеканалах, спірне питання розглядалася на утвореній за розпорядженням Київського міського голови Комісії КМДА з перевірки інформації щодо об`єктів будівництва, які викликають суспільний резонанс на території м. Києва.
Є) існує спір про право власності на земельну ділянку, оскільки у справі №910/4268/16 було встановлено факт перевищення Київською міською радою своїх повноважень щодо порядку зміни цільового призначення земельних ділянок, які увійшли до складу об1єднаної земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:91:165:0018 по АДРЕСА_1. Зокрема, було визнано недійсним п. 1 рішення Київради Від 15.07.2004, а отже, вказана ділянка є землею оборони і державною власністю, а договір оренди від 06.09.2005 та угода про його поновлення віл 12.04.2016 підлягають визнанню недійсними та скасуванню;
Ж) за фактом незаконного будівництва Київською місцевою прокуратурою №10 було відкрито ряд кримінальних проваджень.
30. ОСОБА_2 у касаційній скарзі покликається на те, що:
А) суди попередніх інстанцій не застосували при вирішенні спору Розділ 5 "Функціонально-планувальна організація" Основних положень Генерального плану м. Києва щодо заборони в Центральній планувальній зоні м. Києва об`єктів вище 27 метрів від поверхні землі;
Б) суди попередніх інстанцій не врахували, що розроблене у 2006 році історико-містобудівне обґрунтування щодо об`єкта будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом, дошкільним дитячим закладом та з вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення втратило чинність у лютому 2016 року;
В) матеріали справи не містять доказів погодження нових історико-містобудівних обґрунтувань;
Г) визначення містобудівних умов та обмежень не може делегуватися забудовнику;
Ґ) суди попередніх інстанцій не дослідили лист розробника чинного Генерального плану м.Києва - Дочірнього підприємства "Інститут Генерального плану м. Києва" ПАТ "Київпроект" від 28.09.2018 №190, лист директора НДПІ Містобудування від 17.01.2020, лист Департаменту містобудування та архітектури КМДА від 01.11.2019 № 055-12855 та витяг з містобудівного кадастру щодо максимальної висоти споруджених об`єктів;
Д) суд апеляційної інстанції не надав оцінки преюдиційним обставинам, встановленим у постанові Київського апеляційного адміністративного суду від 04.04.2017 та ухвалі цього ж суду від 17.09.2018 у справі №826/1489/17, у постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2018 у справі №826/2359/17, у постанові Київського апеляційного адміністративного суду від 11.06.2018 у справі №826/3837/17;
Е) фундаментальним питанням права є можливість здійснення за рішенням суду будівництва будь-якої висотності. Суд першої інстанції помилкового відніс справу до категорії справ незначної складності, оскільки справа стосується прав, обов`язків та охоронюваних законом інтересів значної кількості фізичних та юридичних осіб, предмет доказування та фактичних обставин є надмірно об`ємними, характер спірних правовідносин стосується сфер суспільних відносин, що вимагає врахування думок фахівців містобудування, сейсмобезпечності, інсоляції, правоохоронної діяльності, охорони культурної спадщини;
Є) при вирішенні справи суди першої та апеляційної інстанції не врахували правові висновки, викладені в постановах Верховного Суду від 31.07.2019 у справі №466/1264/18, від 22.10.2020 у справі №813/840/18.
31. 19.04.2021 надійшов відзив від відповідача, в якому останній зазначає про неправомірність рішень судів першої та апеляційної інстанцій з огляду на те, що замовник - Центральне територіальне управління капітального будівництва Міністерства оборони України в порядку ч. 8 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" не звертався до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) із заявою про внесення змін до містобудівних умов та обмежень з метою проектування об`єкта будівництва "Завершення будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення", затвердженого наказом від 25.02.2019 № 207.
Відповідач покликається на рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 28.03.2018 у справі №826/3448/17, залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.12.2018 та поставною Верховного Суду від 02.08.2019, яким встановлено, що чинність Містобудівних умов і обмежень визначена (обмежена) відповідним Законом, а тому незазначення в них граничного строку чинності не свідчить про збереження чинності Містобудівних умов і обмежень до завершення будівництва.
У свою чергу, не зазначення у Містобудівних умовах і обмеженнях граничного строку їх чинності не вказує на незаконність дій Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо видачі Центральному територіальну управлінню капітального будівництва таких Містобудівних умов і обмежень, оскільки позивачем не наведено, що оскаржувані Містобудівні умови і обмеження видані із порушенням Порядку надання вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 №489, позаяк пунктом 5 Розділу V "Прикінцеві положення" Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", який набрав чинності 12.03.2011, передбачено, що вихідні дані для проектування, експертні висновки до проектно-кошторисної документації на будівництво об`єктів, експертні висновки до проектів містобудівної документації, отримані до набрання чинності цим Законом, є чинними протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.
З цих підстав суди у справі № 826/3448/17 дійшли висновку про те, що оскаржувані Містобудівні умови і обмеження були чинними лише протягом двох років з дня набрання чинності Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", оскільки видані до набрання чинності цим Законом; отже, станом на день вирішення спору втратили свою чинність та не створюють правових наслідків, і, відповідно, не можуть бути визнані нечинними або протиправними і скасовані у судовому порядку.
Відповідач діяв в межах наданих чинним законодавством повноважень, адже Генеральним планом міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року земельна ділянка по АДРЕСА_1 за своїм функціональним призначенням відноситься до території житлової середньо- та малоповерхової забудови.
32. 29.04.2021 надійшов відзив від третьої особи ТОВ "Фінансова компанія "Житлокапітал", в якій остання покликається на правомірність оскаржуваних рішень з огляду на те, що:
А) аргументи скаржників зводяться до переоцінки доказів;
Б) містобудівні умови та обмеження від 17.01.2011 №503/0/18/009-11 не були скасовані;
В) історико-містобудівним обгрунтуванням об`єкту будівництва житлового комплексу по АДРЕСА_1, розробленим Київським науково-методичним центром по охороні, реставрації та використанню пам`яток історії, культури і заповідних територій, погодженим Начальником Головного управління охорони культурної спадщини, передбачено, що висоту проектованого житлового комплексу слід обмежити 15/16/26 поверхами з можливим влаштуванням мансард. Відповідно до Містобудівного розрахунку об`єкту "Будівництво житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення на АДРЕСА_1", розробленого Товариством з обмеженою відповідальністю "САНГРІЯ-М" у 2017 році допустима поверховість до 26 поверхів, що відповідає умовній висоті до 72,6 м;
Г) щодо посилань касаційних скарг на рішення судів у вищевказаній справі, то предметом розгляду у справі №826/3448/17 були вимоги до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними, незаконними та нечинними Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №503/0/18/009-11 від 17.01.2011 для проектування будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення на АДРЕСА_1, виданих замовнику - Центральному територіальному управлінню капітального будівництва. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 28.03.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.12.2018, у задоволенні позовних вимог відмовлено.
При цьому, Верховний Суд у постанові від 02.08.2019 у справі №826/3448/17 дійшов до таких висновків:
"З огляду на встановлені судами попередніх інстанцій обставини, колегія суддів доходить до висновку, що Містобудівні умови та обмеження (МУО) від 17 січня 2011 року на момент звернення позивача до суду першої інстанції (березень 2017 року) втратили свою чинність у силу положень Закону, що було підтверджено відповідачем у справі, зокрема, під час проведення Департаментом ДАБІ у місті Києві перевірки на об`єкті "Будівництво житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення по АДРЕСА_1".
Судами попередніх інстанцій встановлено на підставі наявної у матеріалах справи копії припису від 19.01.2019, що на вказаному об`єкті будівництва з 19.01.2017 зупинено виконання будівельних робіт до усунення виявлених порушень, а саме: до отримання нових МУО, розроблення проектної документації.
Таким чином, Верховним Судом констатовано, що МУО від 17.01.2011 були чинними, але на момент звернення позивача до суду втратили чинність. При цьому постанова Верховного Суду не містить висновків про протиправність, незаконність, нечинність через невідповідність вимогам Закону зазначених Містобудівних умов та обмежень. Не містить зазначена Постанова Верховного Суду і будь-яких висновків та аналізу висотності та поверховості об`єкту будівництва, а також будь-яких застережень з приводу того, що нові Містобудівні умови та обмеження та проектна документація, що має бути розроблена на їх основі повинна містити обмеження висотності - не вище 27 метрів;
Ґ) за змістом витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 08.02.2019 земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:91:165:0018 по АДРЕСА_1 належить на праві оренди позивачу;
Д) щодо посилань скаржників на кримінальні провадження, слід зазначити, що ст.78 КАС України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою. Проте, матеріали справи не містять будь-яких доказів у розумінні вищевказаної норми;
Е) судами першої та апеляційної інстанції в рамках цієї справи №640/10811/19 об`єктивно встановлено, що Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища видано замовнику - Центральному територіальному управлінню капітального будівництва Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 17.01.2011 для проектування будівництва житлового комплексу для військовослужбовців з підземним паркінгом та вбудованими приміщеннями для побутового обслуговування населення на АДРЕСА_1, які передбачали визначення граничної висоти будівлі/споруди (мі з урахуванням висновків історико-містобудівного обґрунтування, відповідно до нормативних актів, у т.ч. рішень міських органів влади щодо обмеження висоти об`єктів будівництва у межах центрального історичного ареалу м. Києва, з урахуванням розпорядження Київської міської державної адміністрації від 12.05.2006№817 "Про захист історико-культурного середовища та припинення хаотичної забудови історичної частини м. Києва".