1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2023 року

м. Київ

справа № 560/19830/21

провадження № К/990/2720/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду у складі судді Матущака В.В. від 09 лютого 2022 року постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Сапальової Т.В., Ватаманюка Р.В., Капустинського М.М. від 22 грудня 2022 року,

УСТАНОВИВ:

Вступ

Первинно позивачці призначено за віком відповідно до Закону України "Про державну службу". У подальшому позивачку переведено на пенсію за віком згідно з Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Розмір пенсії розрахований із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузях економіки України, який враховувався при первинному призначенні пенсії. Позивачка звернулась до відповідача з заявою, в якій просила здійснити перерахунок пенсії з застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузях економіки України, за останні три роки, як особі, яка вперше звернулася за призначенням вказаного виду пенсії. Відповідач відмовив позивачці у задоволення її заяви. Уважаючи відмову відповідача протиправною, позивачка звернулась до суду з позовом.

Справа стосуватись періоду, який береться для врахування показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузях економіки України при переведенні з пенсії за віком, призначеної відповідно до Закону України "Про державну службу" на пенсію за віком згідно з Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування"

Зважаючи на підстави відкриття касаційного провадження (неврахування судами попередніх інстанцій висновків Великої Палати Верховного Суду та Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних Касаційного адміністративного суду щодо обрахунку строку звернення з позовом до суду), Суду слід дати відповідь на таке питання: чи дотримано позивачкою строк звернення до суду з позовом?

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, у якому просила:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області у проведенні розрахунку пенсії із застосуванням середньої заробітної плати в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2014 - 2016 роки;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком з 01 березня 2019 року із застосуванням при її розрахунку середньої заробітної плати в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2016 - 2018 роки.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 09 лютого 2022 року, залишеним буз змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області у проведенні розрахунку пенсії із застосуванням середньої заробітної плати в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2014 - 2016 роки.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком з 01 березня 2019 року із застосуванням при її розрахунку показник середньої заробітної плати в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2016 - 2018 роки.

3. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив того, що відбулось не переведення позивачки з одного виду пенсії на інший в межах дії Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", а фактичне її призначення відповідно до вказаного Закону, а тому для призначення пенсії у 2019 року позивачці має застосовуватися показник середньої заробітної плати працівників у галузі економіки України за три календарні роки, що передують року звернення, а саме 2016 - 2018 роки.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 09 лютого 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій установлено, що з 26 липня 2010 року ОСОБА_1 отримувала пенсію за віком, призначену відповідно до Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року № 3723-XII.

6. З 01 березня 2019 року позивачку переведено на пенсію за віком згідно з Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Розмір пенсії розрахований із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузях економіки України, за 2014 - 2016 роки.

7. 13 грудня 2021 року ОСОБА_1 звернулась до відповідача з заявою, в якій просила здійснити перерахунок пенсії за віком згідно з Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузях економіки України, за останні три роки, а саме 2016 - 2018 роки, як особі, яка вперше звернулася за призначенням вказаного виду пенсії.

8. Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області листом від 20 грудня 2021 року повідомило позивачку про відмову у здійснення перерахунку пенсії, зазначивши, що підстави для застосування показника середньої заробітної плати в Україні за 2016 - 2018 роки при переведенні з пенсії за віком згідно Закону України "Про державну службу" на пенсію за віком відповідно до Закону України "ро загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" відсутні.

9. Уважаючи відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області у здійсненні перерахунку призначеної пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати в Україні, за календарні роки, що передують переведенню на пенсію за віком за 2016, 2017, 2018 роки протиправною, ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

10. Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди попередніх інстанцій не врахували висновки Великої Палати Верховного Суду щодо обрахунку строку звернення з позовом до суду, які викладені в постанові від 24 грудня 2020 року у справі № 510/1286/16-а, та постанові Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних Касаційного адміністративного суду від 31 березня 2021 року у справі № 240/12017/19.

11. Скаржник зазначає, що судами першої та апеляційної інстанції безпідставно проігноровано строки звернення до суду позивачкою, а саме те, що ОСОБА_2 була переведена на пенсію за віком згідно з Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 01 березня 2019 року із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузях економіки України, за 2014 - 2016 роки, а з позовом остання звернулася лише 23 грудня 2021 року.

12. Відповідач звертає увагу, що пенсія являється щомісячним періодичним платежем. Тому позивачка мала можливість знати про розмір нарахованої та виплачуваної їй пенсії у періоди, коли така пенсія підлягала їй для нарахування та виплати. Для реалізації цього права існує шестимісячний строк, встановлений частиною другою статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України.

13. Крім того, у касаційній скарзі відповідач зазначає, що з 01 березня 2019 року позивачку переведено з пенсії за віком, призначеної відповідно до Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року № 3723-XII, на пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

14. 01 березня 2019 року не відбулось переведення позивачки з одного виду пенсії на інший вид пенсії, відсутні підстави для застосування до спірних відносин наведених положень частини третьої статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" щодо можливості застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення попереднього виду пенсії, а отже відсутні підстави для врахування при обчисленні розміру пенсії позивачки показника середньої заробітної плати в галузях економіки України за 2016 - 2018 роки.

15. Відзиву на касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 09 лютого 2022 року постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року ОСОБА_1 не подано.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати:

1) пенсія за віком;

2) пенсія по інвалідності;

3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

17. За приписами частини другої статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск : К), де: Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується ПФУ за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз 1 + Кз 2 + Кз 3 + ... + Кз n); К - страховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

18. Згідно з частиною третьою статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший у пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами ПФУ.

19. При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.

20. Відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року № 3723-XII На одержання пенсії державних службовців мають право особи, які досягли встановленого законодавством України пенсійного віку, за наявності загального трудового стажу для чоловіків - не менше 25 років, для жінок - не менше 20 років, у тому числі стажу державної служби - не менше 10 років. Зазначеним особам призначаються пенсії в розмірі 80 відсотків суми їх посадового (чинного) окладу з урахуванням надбавок, передбачених цим Законом, без обмеження граничного розміру пенсії.

21. Згідно з пунктом 13 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у разі якщо особі призначено пенсію відповідно до законів України "Про державну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про прокуратуру", "Про статус народного депутата України", "Про наукову і науково-технічну діяльність", її виплата продовжується до переведення за бажанням особи на пенсію на інших підставах або за бажанням особи поновлюється у розмірі, який було встановлено до переведення.

22. З аналізу зазначених вище норм законодавства вбачається, що частиною третьою статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" установлюється порядок переведення з одного виду пенсії, призначеної саме за цим Законом, на інший. Отже, показник середньої заробітної плати при переведенні на інший вид пенсії має бути незмінним, тобто таким, яким він був на час призначення пенсії, передбаченої Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".


................
Перейти до повного тексту