1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2023 року

м. Київ

справа №620/5518/22

адміністративне провадження № К/990/10014/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 620/5518/22

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2022 року (головуючий суддя: Скалозуб Ю. О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2023 року (колегія у складі: головуючого судді: Коротких А. Ю., суддів: Сорочка Є. О., Чаку Є. В.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У серпні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, в якому просив:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області щодо відмови встановити позивачу щомісячну доплату до пенсії в сумі 2 000 грн, згідно постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб", починаючи з 01 липня 2021 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області встановити, виплатити, починаючи з 01 липня 2021 року та виплачувати надалі щомісячну доплату в розмірі 2 000 грн до призначеної позивачу пенсії у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб", з урахуванням раніше виплачених сум.

2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив про те, що на виконання вказаної постанови Кабінету Міністрів України до основного розміру призначеної йому пенсії, він мав би отримати доплату у розмірі 2000 грн.

Проте відповідач протиправно та необґрунтовано відмовив йому у нарахуванні та виплаті з 01 липня 2021 року доплати до пенсії у розмірі 2 000 грн.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Чернігівський окружний адміністративний суд рішенням від 24 жовтня 2022 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2023 року, у задоволенні позову відмовив.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що позивачу на виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду проведено перерахунок пенсії з 01 квітня 2019 року, тобто після 01 березня 2018 року, внаслідок чого її розмір збільшився на 3 807,62 грн.

За таких обставин, суди дійшли висновку про відсутність підстав для здійснення доплати до пенсії позивача, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб", після проведення його перерахунку.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 20 березня 2023 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2023 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення та ухвалите нове, яким позов задовольнити повністю.

8. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20 березня 2023 року вказану касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: головуючий суддя (суддя-доповідач): Стеценко С. Г., суддів: Стрелець Т. Г., Тацій Л. В.

10. Ухвалою Верховного Суду від 29 березня 2023 року відкрито провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2023 року.

11. Ухвалою Верховного Суду від 16 травня 2023 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 17 травня 2023 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України Чернігівській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до вимог Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ).

13. Відповідно до перерахунку пенсії (дата розрахунку 01 березня 2018 року) пенсія позивача була перерахована із таких видів грошового забезпечення: посадовий оклад - 6 340 грн; оклад за військове звання - 1 410 грн; надбавка за вислугу років 40% - 3 100 грн. Підсумок пенсії з надбавками 6 618,50 грн.

14. 24 липня 2020 року Управління Служби безпеки України в Чернігівській області видала довідку № 9/60 про грошове забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій станом на 05 березня 2019 року.

15. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2020 року у справі № 620/3759/20 було зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області провести перерахунок та виплату пенсії позивачу на підставі довідки, виданої Управлінням Служби безпеки України в Чернігівській області від 24 липня 2020 року № 9/60.

16. На виконання вказаного рішення суду, пенсія позивача була перерахована пенсійним органом виходячи із наступних видів грошового забезпечення: посадовий оклад - 6 340 грн, оклад за військове звання - 1 410 грн, процентна надбавка за вислугу років 40% - 3 100 грн, надбавка за особливості проходження служби - 4 340 грн, доплата - 317 грн, надбавка за службу в умовах режимних обмежено - 951 грн, премія - 634 грн. Всього - 17 092 грн. Розмір пенсії склав 10 426,12 грн.

17. 30 червня 2022 року позивач звернувся із запитом до Головного управління Пенсійного Фонду України в Чернігівській області про надання інформації щодо перерахунку пенсії з 01 липня 2021 року з урахуванням доплати, встановленої постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб".

18. Відповідач, за результатами розгляду запиту, надав позивачу відповідь листом від 02 серпня 2022 року, в якому вказав про відсутність підстав на проведення вказаної доплати, оскільки після перерахунку пенсії позивача пенсія збільшилася більше ніж на 2 000 грн.

19. Вважаючи порушеними свої права щодо нарахування доплати до пенсії, ОСОБА_1 звернувся до суду із цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

21. Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

22. Аналіз цієї норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

23. Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

24. Відповідно до частини п`ятої статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

25. Ключовим у цій справі є питання про наявність правових підстав для виплати позивачу щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2000 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" (далі - Постанова № 713).

26. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ). Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

27. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців, є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.

28. Відповідно до положень ст. 63 Закону № 2262-XII перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.


................
Перейти до повного тексту