ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 травня 2023 року
м. Київ
справа №813/6831/14
касаційні провадження № К/9901/38209/18 К/9901/38214/18, К 9901/38216/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційні скарги Залізничної об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Львівській області, Личаківської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Львівській області, Головного управління ДПС у Тернопільській області на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 10.07.2017 (головуючий суддя - Шинкар Т.І., судді - Пліш М.А., Ільчишин Н.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгова мережа "Барвінок" до Державної податкової інспекції в Шевченківському районі міста Львова ГУ ДФС у Львівській області, Державної податкової інспекції в Личаківському районі міста Львова ГУ ДФС у Львівській області, Городоцької об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Львівській області, Самбірської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Львівській області, Тернопільської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Тернопільській області (правонаступником якої є Головне управління ДПС у Тернопільській області), Державної податкової інспекції в Залізничному районі міста Львова ГУ ДФС у Львівській області, Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгова мережа "Барвінок" (далі - Товариство, позивач, платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції в Шевченківському районі міста Львова ГУ ДФС у Львівській області (далі - ДПІ в Шевченківському районі), Державної податкової інспекції в Личаківському районі міста Львова ГУ ДФС у Львівській області (далі - ДПІ в Личаківському районі), Городоцької об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Львівській області (далі - Городоцька ОДПІ), Самбірської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Львівській області (далі - Самбірська ОДПІ), Тернопільської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Тернопільській області (далі - Тернопільська ОДПІ), Державної податкової інспекції в Залізничному районі міста Львова ГУ ДФС у Львівській області (далі - ДПІ в Залізничному районі), Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Хмельницькій області (далі - Кам`янець-Подільська ОДПІ), в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 22.08.2014 №0001472200, від 29.08.2014 №0003972204, №0003982204, від 28.08.2014 №0002952201/12746, №0002962201/12745, від 27.08.2014 №0000482201, №0000792201, №0000802201, від 02.09.2014 №0004732201, №0003472201, №0003482201.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що поки договори оренди земельних ділянок не оформленні, Товариство, з метою здійснення оплати за землю за придбані у ТОВ "Центр Проект", ТОВ "Родина Тарашевських" та ТОВ "Майстер К" об`єктах, відшкодовував їм орендну плату, як передбачено у таких договорах купівлі-продажу та договорах про відшкодування витрат по сплаті за землю, а зазначені суб`єкти господарювання за рахунок зазначених сум сплачували орендну плату до бюджету на підставі договорів оренди земельних ділянок, укладених між ними та відповідними міськими радами. Вважає, що відповідачами не правильно нараховано суми земельного податку за 2012-2013 роки, не враховано ухвалу Львівської міської ради від 27.12.2012 № 2029, відповідно до якого платник податку у 2013 році зобов`язаний сплатити до бюджету 60 % від суми орендної плати, яка зараховується до міського бюджету м. Львова. Зазначає, що відповідачем не враховано, що рішенням Тернопільської міської ради від 16.08.2011 № 6/13/54 на 2012 - 2013 роки встановлено коефіцієнт 0,5 до розміру земельного податку, який застосовується при розрахунках плати за землю, тобто земельний податок на 2012-2013 роки відповідно до цього коефіцієнту зменшується удвічі.
Львівський окружний адміністративний суд постановою від 13.01.2015 відмовив у задоволенні позову.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що при відшкодуванні плати за землю не враховано положення пункту 287.6 статті 287 Податкового кодексу України (далі - ПК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), якими передбачено, що в разі переходу права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, з урахуванням прибудинкової території, сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно. Із врахуванням статті 120 Земельного кодексу України чинним законодавством встановлено, що до особи, яка набула право власності на будівлю, споруду, переходить право власності, право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, без зміни їх цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника чи землекористувача. Розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з переходом права власності на будівлю чи споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об`єкти. Відповідно позивач на час виникнення спірних правовідносин був зобов`язаний нараховувати та сплачувати земельний податок на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.
Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 25.03.2015 скасував постанову суду першої інстанції та прийняв нове рішення, яким позов задовольнив повністю: визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення від 22.08.2014 №0001472200, від 29.08.2014 №0003972204, №0003982204, від 28.08.2014 №0002952201/12746, №0002962201/12745, від 27.08.2014 №0000482201, №0000792201, №0000802201, від 02.09.2014 №0004732201, №0003472201, №0003482201.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 28.02.2017 скасував постанову суду апеляційної інстанції, справу направив на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
За результатами нового розгляду справи Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 10.07.2017 скасував рішення суду першої інстанції та прийняв нову, якою позов задовольнив частково: визнав протиправними та скасував податкові повідомлення - рішення від 29.08.2014 №0003982204, від 28.08.2014 №0002962201/12745, від 27.08.2014 №0000792201, від 02.09.2014 №0003482201. В решті позову відмовив.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції дійшов до висновку, що приймаючи вказані податкові повідомлення-рішення контролюючим органом неправильно розраховано суми грошових зобов`язань та штрафних санкцій, відтак вказані податкові повідомлення-рішення у визначеній частині підлягають скасуванню.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, Залізнична ОДПІ подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, а саме: підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14, підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270, пункту 274.1 статті 274, пункту 286.2, абзацу 2 пункту 286.5 статті 286, пунктів 287.1, 287.6 статті 287 ПК України, статей 11, 86, 159 КАС України, просить скасувати судове рішення апеляційної інстанції в частині задоволених позовних вимог та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.
У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального та процесуального права, стверджує про неврахування судами, що право власності на будівлі, в тому числі і право користування земельними ділянками, на яких розташовані дані будівлі, перейшли до позивача, внаслідок чого у нього виникає підстава для нарахування та сплати земельного податку на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, Личаківська ОДПІ також подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, а саме: підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14, підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270, пункту 274.1 статті 274, пункту 286.2, абзацу 2 пункту 286.5 статті 286, пунктів 287.1, 287.6 статті 287 ПК України, статей 11, 86, 159 КАС України, просить скасувати судове рішення апеляційної інстанції в частині задоволених позовних вимог та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.
У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального та процесуального права, стверджує про неврахування судами, що право власності на будівлі, в тому числі і право користування земельними ділянками, на яких розташовані дані будівлі, перейшли до позивача, внаслідок чого у нього виникає підстава для нарахування та сплати земельного податку на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, Тернопільська ОДПІ подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судове рішення апеляційної інстанції в частині задоволених позовних вимог та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.
У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального та процесуального права, стверджує про неврахування судами, що позивач з дати державної реєстрації права власності на придбане нерухоме майно згідно вимог ПК України зобов`язаний був нараховувати та сплачувати на загальних підставах податок на земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди (їх частини).
В касаційних скаргах не вказано, в чому саме полягає неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, контролюючі органи фактично викладають обставини, якими вони керувалися під час прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.
Вищий адміністративний суд України ухвалами від 20.09.2017, від 20.09.2017 та від 02.10.2017 відкрив касаційні провадження за касаційними скаргами та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
Позивач відзив (заперечення) на касаційну скаргу суду не надав, що не перешкоджає її розгляду.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 15.05.2023 прийняв касаційні скарги до провадження, визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи і призначив попередній розгляд справи на 16.05.2023.
Тернопільська ОДПІ подала клопотання про процесуальну заміну відповідача відповідно до частини першої статті 52 КАС України та відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 №296, 18.12.2018 №1200, від 19.06.2019 №537, від 30.09.2020 №893 і наказів Державної податкової служби України від 30.09.2020 №529, від 12.11.2020 №643, від 24.12.2020 №755.
Статтею 52 КАС України встановлено, що у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
У відповідності до положень частини першої статті 52 КАС України у справі здійснено заміну відповідача - Тернопільську ОДПІ ГУ ДФС у Тернопільській області (ЄДРПОУ 39502025) його правонаступником - Головним управлінням ДПС у Тернопільській області (ЄДРПОУ ВП 44143637).
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційних скаргах доводи відповідачів та дійшов висновку, що касаційні скарги задоволенню не підлягають, з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій установлено, що СДПІ з обслуговування великих платників податків у м. Львові Міжрегіонального Головного управління Міндоходів проведено планову виїзну перевірку позивача з питань дотримання вимог чинного податкового законодавства за період з 01.07.2012 по 31.12.2013, за результатами якої складено акт від 29.07.2014 №341/28-06/39-10/35621418 (далі - акт перевірки), яким встановлено порушення позивачем вимог:
пункту 286.4 статті 286, пункту 288.1 статті 288 ПК України, що призвело до несвоєчасного подання податкових декларацій з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2012-2013 роки по новоукладених договорах оренди землі Б-29, Б-32, Б-34;
підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14, підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270, пункту 274.1 статті 274, пункту 286.2 абзацу 2 пункту 286.5 статті 286, пунктів 287.1, 287.6 статті 287 ПК України, що призвело до не нарахування та не перерахування до відповідних бюджетів плати за землю в сумі 342532,28 грн, в тому числі за друге півріччя 2012 року в сумі 68696,73 грн, за 2013 рік в сумі 273835,55 грн, не подання податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) до ДПІ у Залізничному районі м. Львова (Б-5, Б-20) за 2012-2013 роки; ДПІ у Личаківському районі м. Львова (Б-7) за 2012-2013 роки; ДПІ у Шевченківському р-ні м. Львова (Б-9, Б-21) за 2012-2013 роки; Городоцької ОДПІ (Б-16) за 2013 рік; Самбірської ОДПІ (Б-25) за 2013 рік; ДПІ у Камянець-Подільську за 2013 рік.
На підставі висновків акту перевірки Самбірською ОДПІ ГУ Міндоходів у Львівській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 28.08.2014 №0001472200, яким відповідно до абзаців 3, 4 пункту 123.1 статті 123 ПК України, за порушення пункту 286.4 статті 286 ПК України, позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб, всього на суму 25755,57 грн, в тому числі за основним платежем в сумі 15810,38 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 9945,19 грн.
Тернопільською ОДПІ ГУ Міндоходів у Тернопільській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 29.08.2014 №0003972204, яким відповідно до підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54, пункту 120.1 статті 120 ПК України, за порушення пункту 286.4 статті 286, пункту 288.1 статті 288 ПК України, позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб, за штрафними (фінансовими) санкціями в сумі 2040,00 грн.
Тернопільською ОДПІ ГУ Міндоходів у Тернопільській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 29.08.2014 №0003982204, яким відповідно до підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54, пункту 123.1 статті 123 ПК України за порушення підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14, підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270, пункту 274.1 статті 274, пункту 286.2, абзацу 2 пункту 286.5 статті 286, пунктів 287.1, 287.6 статті 287 ПК України, позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб, всього на суму 30661,52 грн, в тому числі за основним платежем в сумі 20441,01 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 10220,51 грн.
ДПІ у Залізничному районі ГУ Міндоходів у Львівській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 28.08.2014 №0002952201/12746, яким відповідно до підпункту 54.3.1 пункту 54.3 статті 54, пункту 120.1 статті 120 ПК України за порушення пункту 286.2 статті 286 ПК України позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб, за штрафними (фінансовими) санкціями в сумі 2040,00 грн.
ДПІ у Залізничному районі ГУ Міндоходів у Львівській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 28.08.2014 №0002962201/12745, яким відповідно до підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54, пункту 123.1 статті 123 ПК України за порушення підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14, підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270, пункту 274.1 статті 274, пункту 286.2, абзацу 2 пункту 286.5 статті 286, пунктів 287.1, 287.6 статті 287 ПК України позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб на суму 141222,65 грн, в тому числі за основним платежем в сумі 94148,43 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 47074,22 грн.
Городоцькою ОДПІ ГУ Міндоходів у Львівській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 27.08.2014 №0000482201, яким відповідно до підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54, пункту 120.1 статті 120 ПК України за порушення підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14, підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270, пункту 274.1 статті 274, пункту 286.2, абзацу 2 пункту 286.5 статті 286, пунктів 287.1, 287.6 статті 287 ПК України позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб на суму 7764,32 грн, в тому числі за основним платежем в сумі 3816,21 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 3948,11 грн.
ДПІ у Личаківському районі ГУ Міндоходів у Львівській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 27.08.2014 №0000792201, яким відповідно до підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54 ПК України за порушення підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14, підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270, пункту 274.1 статті 274, пункту 286.2 абзацу 2 пункту 286.5 статті 286, пунктів 287.1, 287.6 статті 287 ПК України позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб в сумі 14784,57 грн, в тому числі за основним платежем в сумі 9856,38 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 4928,19 грн.
ДПІ у Личаківському районі ГУ Міндоходів у Львівській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 27.08.2014 №0000802201, яким відповідно до підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54 ПК України за порушення пункту 120.1 статті 120 ПК України збільшено суму грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб, за штрафними (фінансовими) санкціями в сумі 2040,00 грн.
ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у Львівській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 02.09.2014№0003472201, яким відповідно до пункту 120.1 статті 120, пункту 123.1 статті 123 ПК України за порушення підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14, підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270, пункту 274.1 статті 274, пункту 286.2, абзацу 2 пункту 286.5 статті 286, пунктів 287.1, 287.6 статті 287 ПК України збільшено суму грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб, за штрафними (фінансовими) санкціями в сумі 2040,00 грн.
ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у Львівській області прийнято податкове повідомлення-рішення 02.09.2014 №0003482201, яким відповідно до підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54, пункту 123.1 статті 123 ПК України за порушення підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14, підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270, пункту 274.1 статті 274, пункту 286.2, абзацу 2 пункту 286.5 статті 286, пунктів 287.1, 287.6 статті 287 ПК України позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб на суму 134512,92 грн, в тому числі за основним платежем в сумі 89675,28 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 44837,64 грн.
Камянець-Подільською ОДПІ ГУ Міндоходів у Хмельницькій області прийнято податкове повідомлення-рішення від 02.09.2014 № 0004732201, яким відповідно до підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54, пункту 120.1 статті 120, пункту 123.1 статті 123 ПК України за порушення підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14, підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270, п. 274.1 ст. 274, п. 286.2 абзацу 2 п. 286.5 ст. 286, п. 287.1 та п. 287.6 ст. 287 ПК України, позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб на суму 50799,88 грн, в тому числі за основним платежем 32506,57 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями в сумі 18293,29 грн.