1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 травня 2023 року

м. Київ

справа № 260/7717/21

адміністративне провадження № К/990/24887/22

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Рибачука А.І., Бучик А.Ю.,

розглянувши в порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №260/7717/21

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України про визнання протиправними дій, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Міністерства внутрішніх справ України на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 липня 2022 року (суддя-доповідач Ільчишин Н.В., судді: Коваль Р.Й., Гуляк В.В.),

в с т а н о в и в :

У 2021 році позивач звернувся до суду з даним позовом, у якому просив:

- визнати протиправними дії Міністерства внутрішніх справ України в особі Департаменту внутрішньої безпеки та Сектору з питань пенсійного забезпечення Національної полії України, які полягають у відмові скласти на ім`я позивача, довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 05 березня 2019 року;

- зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України в особі Департаменту внутрішньої безпеки та Сектору з питань пенсійного забезпечення Національної полії України виготовити нову довідку про розмір грошового забезпечення на ім`я позивача, у відповідності до вимог ст. 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 та наказу Міністерства внутрішніх справ України № 260 від 06.04.2016, із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення станом на 05 березня 2019 року;

- виготовлену довідку направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області для проведення з 05.03.2019 (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії) перерахунку виходячи з відсоткового значення розміру пенсії 77 % сум грошового забезпечення та здійснити виплату донарахувань одноразово одним платежем з урахуванням виплачених сум.

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 23 березня 2022 року позов задоволено частково:

- визнано протиправними дії Міністерства внутрішніх справ України щодо відмови позивачеві у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії на прирівняній до його посади поліцейського станом на 19.11.2019;

- зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії на посаді, аналогічній посаді позивача станом на 19.11.2019, у відповідності до вимог ст. 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-ХІІ та з урахуванням положень Постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", Постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" і Порядку № 260, із зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, для проведення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії;

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з указаним рішенням, відповідач оскаржив його у апеляційному порядку.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року апеляційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України залишено без руху та надано строк для усунення недоліків шляхом подання заяви про поновлення строку на апеляційне оскарження із зазначенням підстав, які перешкоджали поданню у строк, визначений Законом, апеляційної скарги суб`єктом владних повноважень, який працює у штатному режимі.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 липня 2022 року відмовлено у відкритті апеляційного провадження на підставі пункту 4 частини першої статті 299 КАС України.

Ухвала мотивована тим, що у встановлений судом строк Міністерством внутрішніх справ України не подано заяви про поновлення строку на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції із зазначенням підстав для його поновлення.

Не погодившись з ухвалою апеляційного суду, Міністерство внутрішніх справ України подало касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судом норм процесуального права, просить скасувати оскаржуване судове рішення та направити справу до суду апеляційної інстанції для відкриття провадження і розгляду апеляційної скарги по суті.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що у Міністерства внутрішніх справ України відсутня офіційна електронна адреса в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, у зв`язку з чим, на думку заявника, суд зобов`язаний був надіслати на поштову адресу Міністерства внутрішніх справ України належним чином завірену копію ухвали про залишення апеляційної скарги без руху у паперовій формі рекомендованим листом із повідомленням про вручення. Вказує, що адреса електронної пошти, яка зазначена у довідці про доставку електронного листа, не є офіційною для отримання процесуальних документів суду.

Суд заслухавши суддю-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Пункт 8 частини другої статті 129 Конституції України серед основних засад судочинства закріплює забезпечення права на апеляційний перегляд справи. Цим конституційним положенням кореспондують норми статті 14 Закону України від 02 червня 2016 № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" і статті 13 КАС України.

Право на апеляційне оскарження визначено положеннями статті 293 КАС України.

Вимоги щодо форми та змісту апеляційної скарги встановлені статтею 296 КАС України.

Частиною другою статті 298 КАС України передбачено, що до апеляційної скарги, яка оформлена з порушенням вимог, встановлених статтею 296 цього Кодексу, застосовуються положення статті 169 цього Кодексу.

Відповідно до положень частини третьої статті 298 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга залишається без руху у випадку, якщо вона подана після закінчення строків, установлених статтею 295 цього Кодексу, і особа, яка її подала, не порушує питання про поновлення цього строку, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані неповажними. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду апеляційної інстанції з заявою про поновлення строку або вказати інші підстави для поновлення строку.

Якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі (пункт 4 частини першої статті 299 Кодексу адміністративного судочинства України).

З матеріалів справи вбачається, що ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року апеляційну скаргу відповідача залишено без руху у зв`язку з пропуском строку, встановленого частиною першою статті 295 КАС України, та надано десятиденний строк з дня вручення копії цієї ухвали для усунення виявленого недоліку.

Копію зазначеної ухвали скаржник отримав того ж дня - 05 липня 2022 року за допомогою електронних засобів зв`язку на адресу електронної пошти vidkrytist@mvs.gov.ua, що підтверджується довідкою Восьмого апеляційного адміністративного суду про доставку електронного листа.

Отже, суд апеляційної інстанції надіслав копію ухвали про залишення апеляційної скарги без руху виключно на адресу електронної пошти.

Відповідно до підпункту 15.1 пункту 15 частини 1 розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи: подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі.

Як передбачено підпунктом 15.3 пункту 15 частини 1 розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи розгляд справи у суді здійснюється за матеріалами справи у паперовій формі.

Згідно з підпунктом 15.15 пункту 15 частини 1 зазначеного розділу КАС України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи суд вручає судові рішення в паперовій формі. Пунктом 16 цього розділу встановлено, що до дня реєстрації суб`єкта владних повноважень в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі та отримання ним офіційної електронної адреси надсилання судом суб`єкту владних повноважень текстів повісток, копій судових рішень здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Частиною п`ятою статті 18 КАС України визначено, що суд направляє судові рішення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу на їх офіційні електронні адреси, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи в порядку, визначеному цим Кодексом, Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).


................
Перейти до повного тексту