Постанова
Іменем України
10 травня 2023 року
м. Київ
справа № 389/3664/21
провадження № 61-10476св22
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Луспеника Д. Д.,
суддів: Воробйової І. А., Гулька Б. І., Коломієць Г. В. (суддя-доповідач), Лідовця Р. А.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідач - Військова частина НОМЕР_1,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Військової частини НОМЕР_1 на рішення Знам`янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 28 квітня 2022 року, ухвалене у складі судді Савельєвої О. В., та постанову Кропивницького апеляційного суду від 07 вересня 2022 року, прийняту у складі колегії суддів: Єгорової С. М., Чельник О. І., Черненка В. В.,
ВСТАНОВИВ:
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У грудні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Військової частини НОМЕР_1 (далі - ВЧ НОМЕР_1 ) про скасування рішення та зобов`язання поновити на квартирному обліку.
Позовна заява ОСОБА_1 мотивована тим, що позивач проходив службу в Збройних Силах України, та був звільнений з військової служби наказом першого заступника Міністра оборони України від 17 грудня 2004 року № 25-ПМ із залишенням на квартирному обліку для позачергового отримання житла за рахунок житлового фонду Міністерства оборони України.
Наказом командира ВЧ НОМЕР_1 від 30 грудня 2004 року № 298 його виключено зі списків особового складу частини із залишенням у гарнізонній черзі для позачергового отримання житла за рахунок житлового фонду Міністерства оборони України.
На квартирному обліку він перебував з 03 квітня 2003 року, вислуга років у Збройних Силах України складає 23 роки 1 місяць.
Рішенням житлової комісії ВЧ НОМЕР_1, оформленим протоколом від 16 липня 2021 року № 12, його зі складом сім`ї дві особи знято з черги обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та з черги обліку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень. На підставі цього рішення командиром ВЧ НОМЕР_1 видано наказ від 19 липня 2021 року № 1247, яким його зі складом сім`ї дві особи знято з черги обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та з черги обліку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень.
Рішення житлової комісії прийняте з посиланням на його забезпеченість житловою площею за нормою згідно з розділом 1 пункту 3 постанови Виконкому обласної Ради народних депутатів і Президії обласної ради профспілки від 29 грудня 1984 року № 626, а також відповідно до листа-роз`яснення начальника Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України від 14 червня 2021 року № 370/2/5240, в якому зазначено, що особи, які забезпечені житлом для постійного користування, яке відповідає встановленим санітарно-технічним вимогам, втрачають право на перебування на обліку осіб, які потребують покращення житлових умов.
При цьому посилання на будь-які норми чинного законодавства, які б мотивували прийняття такого рішення житлової комісії, відсутні.
Аналогічний за змістом є і оскаржуваний наказ, в якому, зокрема є посилання на виконання вимог наказу Міністерства Оборони України від 16 липня 2021 року № 380 "Про затвердження Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями".
Вважав, що оскаржувані рішення житлової комісії та наказ винесені без жодних правових підстав, оскільки посилання на норми чинного законодавства та мотивування відсутні, окрім посилання на вищезазначений лист-роз`яснення, який не може бути підставою для прийняття такого рішення.
З урахуванням зазначеного, ОСОБА_1 просив:
- визнати незаконним та скасувати рішення житлової комісії ВЧ НОМЕР_1, оформлене протоколом від 16 липня 2021 року № 12, в частині зняття старшого прапорщика у відставці ОСОБА_1 зі складом сім`ї дві особи, з черги обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та з черги обліку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень;
- скасувати пункт наказу командира ВЧ НОМЕР_1 від 19 липня 2021 року № 1247 "Про зняття військовослужбовців, а також осіб, звільнених в запас або відставку військової частини НОМЕР_1 та членів їх сімей з обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання у військовій частині НОМЕР_1" в частині зняття з черги обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та з черги обліку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень, старшого прапорщика у відставці ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, з наступним складом сім`ї дві особи, а саме: донька ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, та внесення змін в списки обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та в списки обліку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень;
- зобов`язати поновити ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, зі складом сім`ї дві особи: донька ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, на квартирному обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання з 03 квітня 2003 року, на квартирному обліку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень з 31 грудня 2004 року.
Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Знам`янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 28 квітня 2022 року, залишеним без змін постановою Кропивницького апеляційного суду від 07 вересня 2022 року, позов ОСОБА_1 задоволено.
Визнано незаконним та скасовано рішення житлової комісії ВЧ НОМЕР_1, оформлене протоколом від 16 липня 2021 року № 12, у частині зняття старшого прапорщика у відставці ОСОБА_1 зі складом сім`ї дві особи, з черги обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та з черги обліку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень.
Скасовано пункт 15 наказу командира ВЧ НОМЕР_1 від 19 липня 2021 року № 1247 "Про зняття військовослужбовців, а також осіб, звільнених в запас або відставку військової частини НОМЕР_1 та членів їх сімей з обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання у військовій частині НОМЕР_1" у частині зняття з черги обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та з черги обліку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень, старшого прапорщика у відставці ОСОБА_1, з наступним складом сім`ї дві особи, а саме: донька ОСОБА_2, та внесення змін у списки обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та в списки обліку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень.
Зобов`язано ВЧ НОМЕР_1 в особі її житлової комісії поновити ОСОБА_1 зі складом сім`ї дві особи: донька ОСОБА_2, на квартирному обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання з 03 квітня 2003 року, на квартирному обліку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень з 31 грудня 2004 року.
Вирішено питання розподілу судових витрат.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що позивач на момент звільнення зі служби мав вислугу на військовій службі більше 20 років, постійним житлом не забезпечувався, перебував на обліку для поліпшення житлових умов у ВЧ НОМЕР_1, а тому підстави, визначені законом для зняття з обліку позивача, який потребує поліпшення житлових умов, не настали.
Суд першої інстанції вказував на те, що лист-роз`яснення начальника Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України від 14 червня 2021 року № 370/2/5240 не є нормативно-правовим актом, обставини, викладені у цьому листі, які стали підставою для видання оскаржуваних рішення та наказу, суперечать положенням Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", ЖК України, Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" та Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, а також іншим нормативно-правовим актам, виданим на виконання цих норм Закону, тому вказані у цьому листі роз`яснення не підлягають застосуванню при вирішенні цього спору.
При цьому апеляційний суд зазначив, що зняття позивача та членів його сім`ї з квартирного обліку згідно рішення житлової комісії ВЧ НОМЕР_1 від 16 липня 2021 року без зазначення правових підстав, як військовослужбовця, що має більше 20 років вислуги, буде становити для позивача надмірний тягар, при цьому втрата права на житло є найбільш крайньою формою втручання (рішення ЄСПЛ у справі "МакКенн проти Сполученого Королівства" від 13 травня 2008 року, рішення у справі "Кривіцька та Кривіцький проти України" від 02 грудня 2010 року) та не переслідує законної мети, а відповідачем не доведено необхідність вказаних заходів щодо позивача відповідно до чинного законодавства України.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та її доводів
У жовтні 2022 року ВЧ НОМЕР_1 подала до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просила скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову у позові.
Касаційна скарга мотивована тим, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку про задоволення позовних вимог ОСОБА_2, не врахували, що позивач забезпечувався житлом для постійного користування, тому рішення житлової комісії, що оформлене протоколом від 16 липня 2021 року № 12 щодо зняття позивача з черги обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та з черги обліку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень, відповідає вимогам закону. Позивач забезпечувався житловою площею для постійного проживання за рахунок Міністерства оборони України, яка відповідає як санітарно-технічним нормам так і нормам визначеними у постанові Виконкому обласної ради народних депутатів та Президії обласної ради від 29 грудня 1984 року № 626, що встановлює розмір мінімальної житлової площі на одну особу під час забезпечення такою.
Підставами касаційного оскарження судових рішень заявник зазначає пункт 3 частини другої статті 389 ЦПК України (відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах).
Позивач не скористався своїм правом на подання відзиву на касаційну скаргу.
Рух касаційної скарги у суді касаційної інстанції
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25 жовтня 2022 року справу передано судді-доповідачеві Мартєву С. Ю., судді, які входять до складу колегії: Фаловська І. М., Сердюк В. В.
Ухвалою Верховного Суду від 04 листопада 2022 року відкрито касаційне провадження у справі та витребувано матеріали цивільної справи із суду першої інстанції.
У листопаді 2022 року до Верховного Суду надійшли матеріали справи.
Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного цивільного суду від 24 березня 2023 року у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Мартєва С. Ю., призначено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями.
Системою автоматизованого розподілу справ (протокол повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24 березня 2023 року) визначено суддю-доповідача - Коломієць Г. В. та суддів, які входять до складу колегії: Гулько Б. І., Луспеник Д. Д.
Ухвалою Верховного Суду від 19 квітня 2023 року справу призначено до судового розгляду.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
ОСОБА_1 проходив військову службу з 01 грудня 1978 року до 24 травня 1980 року, та з 24 листопада 1983 року до 31 грудня 2004 року.
Наказом першого заступника Міністра оборони України від 17 грудня 2004 року № 25-ПМ старший прапорщик ОСОБА_1 звільнений з військової служби у запас за пунктом 63, підпункт "б" (за віком) із залишенням на квартирному обліку для позачергового отримання житла за рахунок житлового фонду Міністерства оборони України.
Вислуга років (календарна) у Збройних Силах України на час звільнення складала 23 роки 1 місяць.
Наказом т.в.о. командира ВЧ НОМЕР_1 від 30 грудня 2004 року № 298 ОСОБА_1 виключено з 31 грудня 2004 року зі списків особового складу частини із залишенням на квартирному обліку для позачергового отримання житла за рахунок житлового фонду Міністерства оборони України.
Відповідно до витягу з протоколу спільного засідання адміністрації і профспілкового комітету ВЧ НОМЕР_1 від 03 квітня 2003 року № 3 ОСОБА_1 зі складом сім`ї три особи поставлено на квартирний облік.
Згідно з витягом з протоколу житлової комісії ВЧ НОМЕР_1 від 31 грудня 2004 року № 7 ОСОБА_1 взято на облік осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень.
Відповідно до рішення житлової комісії ВЧ НОМЕР_1 від 31 серпня 2017 року, яке оформлене протоколом № 13 (пункт 3), внесено зміни до облікової справи позивача з трьох осіб на дві особи у зв`язку зі смертю дружини.
ОСОБА_1 з 01 листопада 1996 року по теперішній час зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 .
Будинок, у квартирі якого мешкає ОСОБА_1, знаходиться на території ВЧ НОМЕР_1 . Квартира є відомчим житлом Міністерства оборони України, ізольована, складається з трьох кімнат, загальною/житловою площею 65,85 кв. м/44,19 кв. м, розташована на другому поверсі двоповерхового будинку, який належить КЕВ м. Кропивницький. Рахунок відкритий на ім`я позивача, благоустрій будинку - водопровід, каналізація, центральне опалення, ванна, газ. Технічний стан будинку та характеристика приміщення задовільні.
Рішенням житлової комісії ВЧ НОМЕР_1 від 16 липня 2021 року, яке оформлене протоколом № 12 (пункт 20), позивача зі складом сім`ї дві особи знято з черги обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та з черги обліку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень, у зв`язку із забезпеченням позивача житловою площею за нормою згідно з розділом 1 пункту 3 постанови Виконкому обласної Ради народних депутатів і Президії обласної ради профспілки від 29 грудня 1984 року № 626 та на підставі листа-роз`яснення начальника Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України від 14 червня 2021 року № 370/2/5240.
На підставі цього рішення житлової комісії командиром ВЧ НОМЕР_1 видано наказ від 19 липня 2021 року № 1247 (пункт 15), яким у зв`язку із забезпеченням ОСОБА_1 житловою площею за нормою згідно з розділом 1 пункту 3 постанови Виконкому обласної Ради народних депутатів і Президії обласної ради профспілки від 29 грудня 1984 року № 626 та на підставі листа-роз`яснення начальника Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України від 14 червня 2021 року № 370/2/5240, ОСОБА_1 зі складом сім`ї дві особи знято з черги обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та з черги обліку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень.
За період військової служби та після звільнення з неї ОСОБА_1 постійним житлом не забезпечувався, грошова компенсація за належне для отримання жиле приміщення не виплачувалась.
Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Частиною другою статті 389 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) передбачено, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: 1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; 2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні; 3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; 4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.
Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду вважає, що касаційна скарга Військової частини НОМЕР_1 підлягає частковому задоволенню.
Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права
Згідно з частинами першою, другою та п`ятою статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Зазначеним вимогам закону оскаржувані судові рішення не відповідають.
Стаття 124 Конституції України визначає, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Відповідно до частини першої статті 125 Конституції України судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.
Система судів загальної юрисдикції є розгалуженою. Судовий захист є основною формою захисту прав, інтересів та свобод фізичних та юридичних осіб, державних та суспільних інтересів.
Згідно із частиною першою статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.