1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 травня 2023 року

м. Київ

справа №824/214/16-а

адміністративне провадження № К/9901/28882/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді-доповідача: Васильєвої І.А.,

суддів: Юрченко В.П., Дашутін І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу Військової частини НОМЕР_1

на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 15.08.2016 року (Суддя: Березіна Т.М.),

та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20.10.2016 року (Судді: Полотнянко Ю.П., Драчук Т. О., Загороднюк А.Г.),

у справі № 824/214/16-а

за позовом Військової частини НОМЕР_1

до Державної податкової інспекції у м. Чернівцях Головного управління ДФС у Чернівецькій області (правонаступник Головне управління Державної податкової служби у Чернівецькій області)

про скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

В березні 2016 року Військова частина НОМЕР_1 (далі - позивач, військова частина) звернулася до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у м. Чернівцях Головного управління ДФС у Чернівецькій області (далі - відповідач) про визнання недійсним та скасування податкового повідомлення-рішення №0002852201 від 04.09.2015 р. про застосування штрафних санкцій в сумі 99074,00 грн. за порушення норм з регулювання обігу готівки на підставі Указу Президента України від 12.06.1995 року № 436/95.

Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 15.08.2016 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20.10.2016 року, в задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з судовими рішеннями позивач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанції норм матеріального та процесуального права, просив їх скасувати та прийняти нове про задоволення позову. В обґрунтування доводів касаційної скарги зазначив, що оскільки позивач є органом державної влади, то відповідно до норм чинного законодавства не є суб`єктом господарювання, а відтак застосування до нього штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки на підставі Указу Президента України від 12.06.1995 року № 436/95 є протиправним.

Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.

Дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, згідно квитанції прибуткового касового ордеру № 5 від 28.03.2014 р. Військова частина НОМЕР_1 прийняла від Управління охорони здоров`я Чернівецької міської ради благодійні внески для підтримання боєздатності військової частини в сумі 19815 грн(а.с. 46).

Відповідно до ухвали Шевченківського районного суду м. Чернівці від 14.02.2015 р., постанови слідчого військової прокуратури Чернівецького гарнізону від 12.02.2015 року та направлень від 16.02.2015 №90 - № 91 від 27.02.2015 р. №118, Державною податковою інспекцією у м. Чернівцях Головного управління ДФС у Чернівецькій області проведено позапланову ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Військової частини НОМЕР_1 за період з 01.03.2014 року по 31.01.2015 року. За результатами ревізії складено Акт від 13.03.2015 р. №08-40/5 з висновками про порушення законодавства в частині неоприбуткування в касу отриманих коштів благодійної допомоги від Управління охорони здоров`я Чернівецької міської ради в сумі 19 815 грн. та, враховуючи відсутність зазначених коштів в касі залишку, встановлено недостачу готівки в касі, отриманої у вигляді благодійної допомоги, що становить 19 815 грн., чим завдано збитків установі на вказану суму (а.с. 22-45).

На підставі Акта від 13.03.2015 р. №08-40/5, у зв`язку з порушенням ч. 1,3,ч.5 Закону України "Про бухгалтерський облік та звітність в Україні", п. 2.6 розд. 2 Постанови від 15.12.2004 року № 637, та на підставі пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 ПК України, згідно п. 1 абз. 3 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення з регулювання обігу готівки" від 12.06.1995 року № 436/95 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №0002852201 від 04.09.2015 р. про застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 99074,00 грн (а.с. 8).

Відмовляючи в задоволенні позову, суди керувалися тим, що оскільки Військова частина НОМЕР_1 є суб`єктом господарювання та безпосередньо здійснює господарські операції у своїй діяльності, що підтверджується наданими суду прибутковим касовим ордером, видатковими накладними та квитанціями про здійснення придбання та оплату певних товарів, притягнення її до відповідальності за не оприбуткування у касі Військової частини НОМЕР_1 та незарахування на спеціальні рахунки державного бюджету установи суму отриманих від Управління охорони здоров`я Чернівецької міської ради благодійних внесків в розмірі 19 815 грн є правомірним.

Суд касаційної інстанції частково погоджується з таким висновком судів попередніх інстанцій з огляду на наступне.

Згідно із затвердженим наказом Міністерства оборони України від 10.10.2013 р. №689 Положенням про облік та використання коштів спеціального фонду державного бюджету в Міністерстві оборони України (далі - Положення №689), визначено перелік власних надходжень бюджетних установ Міністерства оборони України за групами та видами надходжень. Так відповідно до пп. 2.1 п.2 вказаного переліку визначено, що кошти отримані у вигляді благодійних внесків, грантів та дарунків обліковуються за "Іншими джерелами власних надходжень бюджетних установ".

Відповідно до абз. 6 п. 13 Положення № 689 благодійні внески бюджетні установи зараховують виключно на спеціальні реєстраційні рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби України для зарахування цих надходжень (благодійних внесків, грантів та дарунків).

Таким чином, суд касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що бюджетним установам підпорядкованим Міністерству оборони України було визначено облік та використання коштів спеціального фонду державного бюджету, в тому числі благодійних внесків.

Відповідно до ч. 1, ч. 3 та ч.5 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16 липня 1999 року N 996-XIV (далі - Закон N 996-XIV) визначено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Відповідно до ч.5 ст. 9 Закону N 996-XIV господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

У відповідності до п.2,6 Постанови Правління Національного банку України "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні" від 15.12.2004 р. №637 (далі - Положення №637) уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів. Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.


................
Перейти до повного тексту