1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 травня 2023 року

м. Київ

cправа № 911/2298/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Картере В.І. - головуючий, Банасько О.О., Пєсков В.Г.,

за участю секретаря судового засідання Заріцької Т.В.,

представників учасників справи:

прокурор Офісу Генерального Прокурора - Кондратюк Д.А.,

Державна екологічна інспекція України - не з`явився,

відповідач - Дорошенко Є.В., Тетера Л.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника керівника Київської обласної прокуратури

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 02.02.2023 (колегія суддів у складі: Коробенко Г.П. - головуючий, Козир Т.П., Кравчук Г.А.)

та рішення Господарського суду Київської області від 09.06.2022 (суддя Бацуца В.М.)

у справі №911/2298/21

за позовом керівника Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції України

до Житлово-експлуатаційної контори Баришівської селищної ради

про стягнення 5269933,90 грн,

ВСТАНОВИВ:

Стислий виклад позовних вимог

1. У серпні 2021 року прокурор діючи в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції, звернувся з позовом до Житлово-експлуатаційної контори Баришівської селищної ради про стягнення 5269933,90 грн, з яких 4586626,21 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 5,7626 га; 621860,10 грн - відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 0,7813 га та 61447,79 грн - відшкодування заподіяної шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу щодо земельної ділянки загальною площею 0,7813 га.

Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій

2. 13.03.2016 Баришівською районною державною адміністрацією та Управлінням Держкомзему у Баришівському районі видано Баришівській селищній раді державний акт серії ЯЯ №154540 на право постійного користування земельною ділянкою площею 5,8000 га, кадастровий номер 3220255100:01:139:1000, під розміщення сміттєзвалища, що знаходиться на території Баришівської селищної ради.

3. Рішенням №19 від 24.03.2017 "Про визначення виконавця послуг з благоустрою, санітарної очистки, збору, вивозу та захоронення побутових відходів на території Баришівської селищної ради" вирішено визначити Баришівський ВКККП виконавцем послуг з благоустрою, санітарної очистки, збору, вивозу та захоронення побутових відходів на території Баришівської селищної ради.

4. 10.01.2018 Баришівським селищним головою було затверджено Паспорт місця видалення відходів (МВВ), який 01.10.2018 погоджено Головним Управлінням Держпродспоживслужби в Київській області та Департаментом екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації та 01.11.2018 зареєстровано за реєстраційним номером №90-1-18, щодо сміттєзвалища твердих побутових відходів на території Баришівської селищної ради проектною площею 5,8 га, власником якого є Баришівська селищна рада.

5. Рішенням №8 від 06.02.2018 "Про визначення виконавця послуг з благоустрою, санітарної очистки, збору, вивозу та захоронення побутових відходів на території Баришівської селищної ради" вирішено визначити Баришівський ВКККП виконавцем послуг з благоустрою, санітарної очистки, збору, вивозу та захоронення побутових відходів на території Баришівської селищної ради.

6. 27.03.2019 між Баришівською селищною радою та ТОВ "Екосистем Груп" було укладено договір про співпрацю та взаємодію щодо впровадження заходів, спрямованих на сортування, переробку та захоронення побутових відходів на полігоні твердих побутових відходів (смт. Баришівка, земельна ділянка за кадастровим номер 3220255100:01:139:1000) з метою поліпшення екологічної ситуації, згідно з умовами якого сторони за цим договором домовилися співпрацювати та взаємодіяти шляхом об`єднання вкладів та майна сторін з метою досягнення позитивного екологічного ефекту на полігоні твердих побутових відходів (смт. Баришівка Баришівського району Київської області, земельна ділянка з кадастровим номером 3220255100:01:139:1000, шляхом впровадження та здійснення заходів, спрямованих на зберігання, сортування, оброблення (перероблення), утилізацію, видалення, знешкодження та захоронення побутових відходів (клас за рівнем токсичності 3-4 класів небезпеки).

7. Рішенням №196 від 03.12.2019 "Про визначення виконавця послуг з приймання та утилізації твердих побутових відходів на сміттєзвалищі твердих побутових відходів в смт. Баришівка" Виконавчого комітету Баришівської селищної ради Баришівського району Київської області вирішено визначити виконавцем послуг з приймання та утилізації твердих побутових відходів на сміттєзвалищі твердих побутових відходів в смт. Баришівка - Житлово-експлуатаційну контору Баришівської селищної ради.

8. 24.02.2020 між Баришівською селищною радою та Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради було укладено договір №25 на закупівлю послуг ДК 021:2015-90510000-5 Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям (вивезення та захоронення твердих побутових відходів з місць загального користування на території Баришівської селищної ради в адміністративних межах об`єднаної територіальної громади) номер закупівлі UA-2020-02-12-000765-b, згідно з умовами якого учасник зобов`язується у 2020 році надати послуги (ДК 021:2015-90510000-5 Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям (вивезення та захоронення твердих побутових відходів з місць загального користування на території Баришівської селищної ради в адміністративних межах об`єднаної територіальної громади) замовникові, а замовник - прийняти та оплатити такі послуги за цінами та у термін відповідно до договору.

9. 23.11.2020 між Баришівською селищною радою та Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради було укладено договір №196 на закупівлю послуг ДК 021:2015-90510000-5 Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям (вивезення та захоронення твердих побутових відходів з місць загального користування на території Баришівської селищної ради в адміністративних межах об`єднаної територіальної громади) номер закупівлі UA-2020-11-12-003607-c, згідно з умовами якого учасник зобов`язується у 2020 році надати послуги (ДК 021:2015-90510000-5 Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям (вивезення та захоронення твердих побутових відходів з місць загального користування на території Баришівської селищної ради в адміністративних межах об`єднаної територіальної громади) замовникові, а замовник - прийняти та оплатити такі послуги за цінами та у термін відповідно договору.

10. У період з 20.01.2021 по 02.02.2021 комісією з проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради, утвореною Державною екологічною інспекцією України відповідно до наказу №18 від 19.01.2021, було проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради, за результатами якої складено акт №4.2-19/3 від 01.02.2021, згідно з яким під час огляду сміттєзвалища встановлено, що сміттєвоз марки МАЗ номерний знак НОМЕР_1 здійснив видалення та захоронення побутових відходів в межах земельної ділянки за кадастровим номером 3220255100:01:139:1000 та встановлено ряд порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів в результаті експлуатації Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради сміттєзвалища твердих побутових відходів на території Баришівської селищної ради, власником якого є Баришівська селищна рада, на земельній ділянці площею 5,8000 га, кадастровий номер 3220255100:01:139:1000.

11. 01.02.2021 старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції України за фактом засмічення земельної ділянки площею 4,4813 га (кадастровий номер 3220255100:01:139:1000) та земельної ділянки площею 0,7813 га на території Баришівської селищної ради шляхом розміщення, захоронення побутових відходів, що є порушенням положень Закону України "Про відходи", Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", було складено протокол №ДЕІ 136 про адміністративне правопорушення від 01.02.2021 щодо директора Житлово-експлуатаційної контори Баришівської селищної ради Яременка Т.Г.

12. 09.02.2021 старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції України за наслідками розгляду протоколу №ДЕІ 136 про адміністративне правопорушення від 01.02.2021 було винесено постанову №4.2-21/2 від 09.02.2021 про накладення адміністративного стягнення, згідно з якою визнано директора Житлово-експлуатаційної контори Баришівської селищної ради Яременка Т.Г. винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 1700,00 грн.

13. У березні 2021 року позивач звернувся до відповідача із претензією №2450/4.2/5-21 від 15.03.2021, у якій вимагав від останнього відшкодувати завдані державні збитки, а саме сплатити 621860,10 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 0,7813 га.

14. У березні 2021 року позивач звернувся до відповідача із претензією №2451/4.2/5-21 від 15.03.2021, у якій вимагав від останнього відшкодувати завдані державні збитки, а саме сплатити 4586626,21 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 5,7626 га.

15. У березні 2021 року позивач звернувся до відповідача із претензією №2723/4.2/5-21 від 19.03.2021, у якій вимагав від останнього відшкодувати завдані державі збитки, а саме сплатити 61447,79 грн відшкодування заподіяної шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу - щодо земельної ділянки загальною площею 0,7813 га.

Стислий виклад рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

16. Рішенням Господарського суду Київської області від 09.06.2022 у задоволенні позовних вимог відмовлено.

17. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 02.02.2023 рішення Господарського суду Київської області від 09.06.2022 залишено без змін.

18. Судові рішення суду обґрунтовані недоведенням факту заподіяння саме відповідачем шкоди (збитків) державі, їх розмір, наявність вини відповідача у заподіянні шкоди (збитків), наявності причинного зв`язку між протиправною поведінкою відповідача і заявленими збитками позивача, що виключає застосування такої міри відповідальності до відповідача, як стягнення збитків (відшкодування шкоди), через відсутність всього складу цивільного (господарського) правопорушення.

Стислий виклад вимог касаційної скарги та узагальнення доводів скаржника

19. Заступник керівника Київської обласної прокуратури (далі - скаржник) звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить cкасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 02.02.2023, рішення Господарського суду Київської області від 09.06.2022 та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

20. Підставами касаційного оскарження судових рішень скаржник зазначає п. 1 ч. 2 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

21. Скаржник зазначив про порушення судами попередніх інстанцій принципів оцінки доказів за ст. 79 ГПК України - за критерієм "вірогідності доказів", тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний. При цьому скаржник послався на висновки у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.03.2020 у справі №129/1033/13, постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №910/18036/17, від 23.10.2019 у справі №917/1307/18, від 18.11.2019 у справі №902/761/18, від 04.12.2019 у справі №917/2101/17.

22. Також скаржник вказує, що оскаржувані судові рішення не відповідають нормам матеріального права, а саме ст.ст. 4, 5, 40, 68, ч. 1 ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 17 Закону України "Про відходи", ст. 1166 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та постановлені з порушенням норм процесуального права, зокрема, ст.ст. 2, 11, 13, 73-74, 76-80, 86, 91, 236, 238 ГПК України; господарськими судами не враховано висновки Верховного Суду щодо застосування вказаних норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах від 03.11.2021 у справі №922/1705/20, від 02.11.2021 у справі №918/1131/20, від 28.10.2021 у справі №910/9851/20, від 29.06.2021 у справі №910/11287/16, від 15.06.2021 у справі №918/864/20, від 18.05.2021 у справі №925/1328/19, від 08.09.2020 у справі №926/1904/19, від 07.07.2020 у справі №922/3208/19.

23. Скаржник зазначає, що акт перевірки від 01.02.2021 №4.2-19/3 складений уповноваженою особою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, в межах повноважень визначених Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та Положення про Держану екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275, є таким, що не оскаржений та не скасований у встановленому законом порядку, а також у розумінні ст. 76 ГПК України є належним доказом, який вказує на обставини, які входять в предмет доказування, а саме підтверджує наявність факту порушення відповідачем вимог законодавства про охорону навколишнього середовища у сфері поводження із відходами, здійснення підприємством складання та захоронення твердих побутових відходів поза межами земельної ділянки, відведеної під розміщення сміттєзвалища, зокрема, на землях комунальної та приватної власності площами 0,7813 га та 5,7626 га відповідно.

24. Також скаржник вважає, що господарські суди попередніх інстанцій в порушення ч. 4 ст. 75 ГПК України не застосували у цій справі преюдицію, оскільки не взяли до уваги протокол про адміністративне правопорушення №136 від 01.02.2021 за ст. 52 КУпАП щодо директора ЖЕК Баришівської селищної ради Яременка Т.Г. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.10.2021 у справі №320/3265/21.

25. На думку скаржника, відповідачем не доведено відсутність його вини, яка полягає у здійсненні господарської діяльності, що призводить до зберігання та видалення відходів на землях не відведених для таких цілей.

Узагальнений виклад позицій інших учасників справи

26. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якому він просить залишити постанову Північного апеляційного господарського суду від 02.02.2023 та рішення Господарського суду Київської області від 09.06.2022 без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

27. Відповідач зауважує на тому, що доказування не може ґрунтуватися на припущеннях, а відповідні обставини, на які посилаються сторони, мають бути підтверджені належними доказами.

28. У відзиві зазначено, що відповідач дійсно використовує земельну ділянку за кадастровим номером 320255100:01:139:1000 площею 5,8 га згідно з договором від 24.02.2020, долученого позивачем до позову, але ця обставина ніяким чином не доводить використання та засмічення саме відповідачем суміжних земельних ділянок площею 0,7813 га, вказаних в акті перевірки.

29. Відповідач вважає, що господарські суди попередніх інстанцій під час розгляду справи повно і всебічно з`ясували обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а тому судові рішення є законним та обґрунтованими.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій

30. Предметом касаційного перегляду у цій справі є питання дотримання судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права під час розгляду позовних вимог про відшкодування державі шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на відповідних земельних ділянках.

31. Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються, серед іншого, Законами України "Про охорону земель", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про відходи", Земельним кодексом України, тощо.

32. В ст. 35 Закону України "Про охорону земель" наведено вимоги до власників і землекористувачів, у тому числі орендарів, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності, за змістом якої вказані особи зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

33. Згідно з ч. 1 ст. 17 Закону України "Про відходи" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані:

з) не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах;

и) здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів;

л) відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.


................
Перейти до повного тексту