1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 травня 2023 року

м. Київ

справа №280/493/21

адміністративне провадження № К/9901/46628/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Усенко Є.А.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,

розглянувши у судовому засіданні без повідомлення сторін справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Запорізькій області, як відокремленого підрозділу ДПС, на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 08.06.2021 (суддя Бойченко Ю.П.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16.11.2021 (головуючий суддя Чепурнов Д.В., судді Мельник В.В., Сафронова С.В.),

У С Т А Н О В И В:

У січні 2021 фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1, позивачка) звернулась до суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - ГУ ДПС, відповідач) у якому просила визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 14.08.2019 №0019591305 про збільшення суми грошового зобов`язання зі збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на 1 189 423,94 грн (з яких 1 189 423,94 грн - податкове зобов`язання).

В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що перевірка контролюючим органом проведена безпідставно, а довідка, складена ГУ ДПС за результатами зустрічної звірки Дніпропетровського казенного підприємства пробірного контролю, не є документом, який підтверджує заборгованості зі збору обов`язкове державне пенсійне страхування, оскільки це підприємство здійснює тільки нарахування збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів і видає платіжні документи для сплати нарахованої суми збору. Саму ж сплату підприємство не контролює, а може лише повідомити контролюючий орган про надані платником збору копії платіжних документів, які підтверджують сплату збору.

Позивачка доводить, що норми статей 54, 58 Податкового кодексу України, на підставі яких ГУ ДПС прийняло щодо її обов`язку податкове повідомлення-рішення, застосовані відповідачем безпідставно, оскільки відповідно до пункту 1.3 статті 1 Податкового кодексу України цей Кодекс не регулює питання погашення зобов`язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, зборів на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, тобто чинним законодавством не передбачено підстав для прийняття податкового повідомлення-рішення про донарахування збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, зокрема при здійсненні клеймування виробів державним пробірним клеймом.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 08.06.2021, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 16.11.2021, позов задоволено.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідач правомірно використав довідку зустрічної звірки як джерело податкової інформації для виконання покладених функцій і завдань. Разом з тим, суди виснували, що Законом України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" хоча і встановлені повноваження центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне страхування, щодо здійснення контролю за сплатою (утриманням) збору на обов`язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, однак, не визначено, яким чином, без застосування норм Податкового кодексу України (який не регулює питання погашення зобов`язань зі сплати зборів на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій), такий контроль здійснюється. Суди зазначили, що ГУ ДПС не могло встановити й відповідно, збільшити (розрахувати) суму грошового зобов`язання із посиланням на норми статті 54 Податкового кодексу України, оскільки законодавством не передбачено декларування зобов`язань зі збору на обов`язкове державне пенсійне страхування при здійсненні клеймування виробів державним пробірним клеймом суб`єктом господарювання, внаслідок чого у контролюючого органу не було підстав для прийняття податкового повідомлення-рішення про донарахування збору на обов`язкове державне пенсійне страхування при здійсненні клеймування виробів державним пробірним клеймом.

ГУ ДПС подало до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 08.06.2021 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16.11.2021, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення та відмовити у задоволенні позову.

У касаційній скарзі ГУ ДПС вказує на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норми статті 1 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядку сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій" від 03.11.1998 №1740, щодо застосування якої у подібних правовідносинах відсутній висновок Верховного Суду.

Обґрунтовуючи касаційну скаргу, відповідач доводить, що суди першої та апеляційної інстанцій дійшли до неправильного висновку, що у ГУ ДПС відсутня компетенція щодо стягнення своєчасно не перерахованого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, оскільки пунктом 6 статті 1 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" визначено, що органом, який здійснює контроль за сплатою (утриманням) збору на обов`язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, є центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Відповідач зазначає, що Державна податкова служба України контролює справляння надходжень бюджету за кодом бюджетної класифікації 24140200 (за актами перевірок) - збір при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю.

Верховний Суд відповідно до доводів, викладених у касаційній скарзі, ухвалою від 23.12.2021 відкрив касаційне провадження у справі на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).

ФОП ОСОБА_1 у відзиві на касаційну скаргу не погоджується з наведеними в ній відповідачем доводами, стверджує про правильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим просить касаційну скаргу залишити без задоволення як безпідставну.

Відповідно до частини першої статті 341 КАС суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Верховний Суд перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача, заперечення проти касаційної скарги позивача, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Суди попередніх інстанцій встановили, що Головним управлінням ДФС у Запорізькій області проведена документальна позапланова виїзна перевірка ФОП ОСОБА_1 щодо сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування під час клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів державним пробірним клеймом за період з 13.06.2016 по 31.08.2018, за результатами якої складений акт перевірки від 19.06.2019 №433/08-01-13-05/ НОМЕР_1 (далі - акт перевірки).

В акті перевірки зроблено висновок, що позивачкою порушено статтю 3 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування", статтю 1 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій" від 03.11.1998 №1740 внаслідок не сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів за період з 13.06.2016 по 31.08.2019 в загальному розмірі 1 189 423,94 грн.

Перевіркою встановлено, що за результатами зустрічної звірки Дніпропетровського казенного підприємства пробірного контролю щодо сплати платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування під час клеймування ювелірних та побутових виробів державним пробірним клеймом сум цього збору за період з 01.01.2017 по 31.08.2018 ГУ ДФС у Дніпропетровській області складено довідку від 05.12.2018 №70165/04-36-13-06/ 32987864, відповідно до якої підтверджено заборгованість ФОП ОСОБА_1 зі сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування під час клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів державним пробірним клеймом в розмірі 1 190 023,94 грн.

В акті перевірки зазначено, що ФОП ОСОБА_1 з 13.06.2016 по 31.08.2018 перебувала на загальній та спрощеній системах оподаткування та здійснювала підприємницьку діяльність з роздрібної торгівлі годинниками та ювелірними виробами в спеціалізованих магазинах. Під час перевірки ФОП ОСОБА_1 підтвердила сплату збору до Пенсійного фонду України у розмірі 600,00 грн, відтак станом на 19.06.2019 сума її заборгованості по сплаті збору на обов`язкове державне пенсійне страхування під час клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів складає 1 189 423,94 грн.

Ці висновки в акті перевірки стали підставою для прийняття 14.08.2019 стосовно позивачки податкового повідомлення-рішення №0019591305 про збільшення суми грошового зобов`язання зі збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на 1 189 423,94 грн (з яких 1 189 423,94 грн - податкове зобов`язання).

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ФОП ОСОБА_1 підтверджує свій обов`язок сплачувати збір на обов`язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенним підприємством пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом поданих нею в цих цілях ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, а також свою заборгованість з цього збору у розмірі 1 189 423,94 грн. Разом з тим, позивачка доводить, що чинним законодавством не унормовано порядок проведення перевірок з питань сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, а також не передбачено, що контролюючий орган уповноважений приймати рішення щодо стягнення заборгованості у вигляді податкового повідомлення-рішення.

Порядок справляння та використання збору на обов`язкове державне пенсійне страхування визначає Закон України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" від 26.06.1997 №400/97-ВР (далі - Закон №400/97-ВР).

Відповідно до пункту 6 статті 1 Закону №400/97-ВР (у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин, далі - так само) платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є: фізичні особи та суб`єкти господарювання, які подають ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, забезпечує організацію сплати (утримання) збору на обов`язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, поданих фізичними особами та суб`єктами господарювання, у безготівковій та/або готівковій формі.

Центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, здійснює контроль за сплатою (утриманням) збору на обов`язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, поданих фізичними особами та суб`єктами господарювання, у безготівковій та/або готівковій формі.

Казенні підприємства пробірного контролю подають до 20 числа місяця, що настає за звітним, до органів Пенсійного фонду України звіт про нарахування (утримання) та сплату збору на обов`язкове державне пенсійне страхування при здійсненні клеймування виробів державним пробірним клеймом у порядку та за формою, визначеними Кабінетом Міністрів України (абзаци другий, третій, четвертий пункту 6 статті 1 Закону №400/97-ВР).

Згідно з пунктом п`ятим статті 2 Закону №400/97-ВР об`єктом оподаткування для платників збору, визначених пунктом 6 статті 1 цього Закону, - вартість основного дорогоцінного металу (золото, срібло, платина, паладій), у перерахунку на вагу чистого металу, що міститься у сплаві, з якого виготовлено ювелірний чи побутовий виріб, визначена за офіційним курсом Національного банку України на банківські метали на час подання платником збору ювелірних та побутових виробів на клеймування до казенного підприємства пробірного контролю.

Платники збору, визначені пунктами 6, 7, 9 і 10 статті 1 цього Закону, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування сплачують на бюджетні рахунки для зарахування надходжень до державного бюджету, відкриті в головних управліннях центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів. Ці кошти в установленому порядку зараховуються до загального фонду державного бюджету і використовуються згідно із законом про Державний бюджет України (частина третя статті 3 зазначеного Закону).

Відповідно до пункту 7 статті 4 Закону №400/97-ВР на обов`язкове державне пенсійне страхування встановлюються ставки збору в таких розмірах: для платників збору, визначених пунктом 6 статті 1 цього Закону, - 10,0 відсотків від об`єкта оподаткування, визначеного пунктом 5 статті 2 цього Закону.

Питання сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій згідно із Законом України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" регулює "Порядок сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.1998 №1740 (далі - Порядок), відповідно до пункту 6 якого платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування під час клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів казенними підприємствами пробірного контролю є фізичні особи та суб`єкти господарювання, які подають ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю.

Збір на обов`язкове державне пенсійне страхування під час клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів сплачується в установленому законом розмірі від вартості основного дорогоцінного металу (золото, срібло, платина, паладій) у перерахунку на масу чистого металу, що міститься в сплаві, з якого виготовлено ювелірний чи побутовий виріб, визначеної за офіційним курсом Національного банку на банківські метали на час подання платником збору ювелірних та побутових виробів на клеймування до казенного підприємства пробірного контролю. Маса чистого дорогоцінного металу, що міститься в сплаві, з якого виготовлено ювелірний чи побутовий виріб, визначається на підставі фактично встановленої проби основного дорогоцінного металу, яка засвідчується відбитком основного державного пробірного клейма. Під час подання на клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів платниками збору в заяві про приймання цінностей зазначається лігатурна маса сплаву, з якого виготовлено ювелірний чи побутовий виріб. Казенні підприємства пробірного контролю мають право перевірити зазначені дані шляхом проведення експертизи поданих на клеймування виробів. У разі коли в заяві про приймання цінностей лігатурна маса сплаву, з якого виготовлено ювелірний чи побутовий виріб, не зазначена, казенне підприємство пробірного контролю за згодою заявника встановлює її шляхом проведення експертизи поданих на клеймування виробів. У разі відмови платника збору від експертизи виробу лігатурна маса сплаву, з якого виготовлено ювелірний чи побутовий виріб, визнається такою, що дорівнює загальній масі виробу, поданого на клеймування (пункт 7 Порядку).


................
Перейти до повного тексту