1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 травня 2023 року

м. Київ

справа №1.380.2019.003401

провадження № К/990/34879/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Берназюка Я.О., Кравчука В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз"

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2022 року (головуючий суддя Святецький В.В., судді Гудим Л.Я., Довгополов О.М.)

у справі №1.380.2019.003401

за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз"

до Державної інспекції архітектури та містобудування України,

третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Товариство з обмеженою відповідальністю "Спектргаз"

про визнання протиправним та скасування рішення.

І. РУХ СПРАВИ

1. У липні 2019 року Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" (до 21 травня 2019 року Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Львівгаз") звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Державної інспекції архітектури та містобудування України, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Товариство з обмеженою відповідальністю "Спектргаз", у якому просило визнати протиправним і скасувати рішення від 18 січня 2019 року №1/19Д "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 17.05.2016 №ЛВ 083161391089".

2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 14 липня 2022 року позов задоволено повністю.

3. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2022 року апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Спектргаз" задоволено, рішення Львівського окружного адміністративного суду від 14 липня 2022 року скасовано та ухвалено постанову, якою у задоволенні позову відмовлено повністю.

4. Не погодившись із вказаним судовим рішенням суду апеляційної інстанції, Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції, натомість, рішення суду першої інстанції залишити в силі.

5. Товариство з обмеженою відповідальністю "Спектргаз" надало відзив на касаційну скаргу, в якому просить відмовити у задоволенні касаційної скарги та закрити касаційне провадження.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що у період з 20 грудня 2018 року по 09 січня 2019 року головні інспектори будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Максим А.М. та Горох Н.С. на підставі наказу №262-П, посвідчення (направлення) від 20 грудня 2018 року №942/18-пз, від 03 січня 2019 року №5/19-пз провели позапланову перевірку дотримання позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті,,Реконструкція існуючої мережі за рахунок прокладення газопроводу діаметрами D1 10*6.3; D 180*10.3; D355*20.2 мм. Загальною довжиною 8294 м.п. між газопроводами інвентарний номер №ЛВ 041056 та інвентарний номер ПС 1228 в м. Винники, с. Чишки, с. Виннички, с. Пасіки-Зубрицькі, м. Львів, Львівської області".

7. За наслідками проведеної перевірки складений акт дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 09 січня 2019 року №05/19.

8. Перевіркою встановлено факт подання замовником будівництва - ПАТ,,Львівгаз" недостовірних даних, зазначених в декларації про початок виконання будівельних робіт від 17 травня 2016 року №ЛВ 083161391089, в яку внесена інформація щодо проведення експертизи проектної документації експертною організацією ДП,,Західний експертно-технічний центр держпраці". Згідно з листом ДП,,Західний експертно-технічний центр держпраці" від 04 січня 2019 року №46-04-01/37 на запит Департаменту, вказаною експертною організацією не проводилась експертиза проектної документації,,Реконструкція існуючої мережі за рахунок прокладення газопроводу діаметрами D1 10*6.3; D 180*10.3; D355*20.2 мм. Загальною довжиною 8294 м.п. між газопроводами інвентарний номер №ЛВ 041056 та інвентарний номер ПС 1228 в м. Винники, с. Чишки, с. Виннички, с. Пасіки-Зубрицькі, м. Львів, Львівської області", що є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, оскільки будується без належного затвердженого проекту, який пройшов експертизу щодо міцності, надійності та довговічності, так як споруджується на територіях із складними інженерно-геологічними та техногенними умовами згідно ДБН А.1.1-12:2014,,Будівництво у сейсмічних районах України", що є порушенням частини 5 статті 7 Закону України "Про архітектурну діяльність", пункту 1 частини 4 статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 5 Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 року №560 (далі - Порядок №560).

9. Приписом від 17 грудня 2018 року №899/18 ПАТ,,Львівгаз" зобов`язане протягом десяти робочих днів допустити посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю для проведення позапланової перевірки на об`єкт будівництва,,Реконструкція існуючої мережі за рахунок прокладення газопроводу діаметрами D1 10*6.3; D 180*10.3; D355*20.2 мм. Загальною довжиною 8294 м.п. між газопроводами інвентарний номер №ЛВ 041056 та інвентарний номер ПС 1228 в м. Винники, с. Чишки, с. Виннички, с. Пасіки-Зубрицькі, м. Львів, Львівської області".

10. При проведенні перевірки виконання вимог даного припису ПАТ,,Львівгаз" не надало жодної документації, необхідної для здійснення позапланової перевірки та представника для виїзду за місцем розташування об`єкта будівництва, чим не виконало вимог припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 17 грудня 2018 року №899/18.

11. На підставі висновків перевірки, 09 січня 2019 року головними інспекторами будівельного нагляду Максим А.М., Горох Н.С Публічному акціонерному товариству по газопостачанню та газифікації "Львівгаз" внесено припис № 05/19 про зупинення підготовчих та будівельних робіт, згідно з яким у зв`язку з порушенням Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Львівгаз" вимог частини 5 статті 7 Закону України "Про архітектурну діяльність", пункту 1 частини 4 статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 5 Порядку № 560 вимагається зупинити виконання будівельних робіт на об`єкті "Реконструкція існуючої мережі за рахунок прокладення газопроводу діаметром d110*6.3; d180*10.3; d355*20.2 мм загальною довжиною 8294 м.п. між газопроводами інвентарний номер ЛВ 041056 та інвентарний номер ПС 1228 в м. Винники, с. Чишки, с. Виннички, с. Пасіки-Зубрицькі, м. Львів Львівської області".

12. Головними інспекторами будівельного нагляду Максим А.М., Горох Н.С. складено також протокол від 09 січня 2019 року № 05/19 про правопорушення в сфері містобудівної діяльності Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Львівгаз", за результатами розгляду якого головний інспектор будівельного нагляду Паєнський А.С. виніс постанову від 07 лютого 2019 року № 5пз/21/1013-6/603-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, згідно з якою Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Львівгаз" визнане винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пунктом 2 частини 6 статті 2 Закону України "Про відповідальність у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 28815 грн.

13. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2020 року у справі №1.380.2019.000857, яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року, постанова від 07 лютого 2019 року № 5пз/21/1013-6/603-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, припис від 09 січня 2019 року № 05/19 про зупинення підготовчих та будівельних робіт скасовані.

14. Також на підставі акта перевірки головний інспектор будівельного нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області прийняв рішення від 18 січня 2019 року №1/19-Д, яким скасована реєстрація декларації про початок виконання будівельних робіт від 17 травня 2016 року №ЛВ 083161391089 об`єкту "Реконструкція існуючої мережі за рахунок прокладення газопроводу діаметрами D1 10*6.3; D 180*10.3; D355*20.2 мм. Загальною довжиною 8294 м.п. між газопроводами інвентарний номер №ЛВ 041056 та інвентарний номер ПС 1228 в м. Винники, с. Чишки, с. Виннички, с. Пасіки-Зубрицькі, м. Львів, Львівської області".

15. Не погодившись з рішенням відповідача про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт, позивач оскаржив правомірність його прийняття до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Задовольняючи позов, суд першої інстанції керувався тим, що в Акті № 05/19 фактично містяться висновки про недопуск посадових осіб контролюючого органу до перевірки, а тому останнім протиправно завершено проведення перевірки, складено акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

17. Також суд першої інстанції зазначив, що контролюючий орган провів позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті містобудування за відсутності суб`єкта господарювання, чим допустив порушення вимог Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (далі - Порядок №553), а також порушення права суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється перевірка, бути присутнім під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

18. Суд апеляційної інстанції з такими висновками не погодився і, відмовляючи у позові, керувався тим, що реєстрація декларації може бути скасована у разі виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю факту наведення у ній недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

19. Актом перевірки від 09 січня 2019 року №05/19 встановлено факт подання замовником будівництва - ПАТ,,Львівгаз" недостовірних даних, зазначених в декларації про початок виконання будівельних робіт від 17 травня 2016 року №ЛВ 083161391089, в яку внесена інформація щодо проведення експертизи проектної документації експертною організацією ДП,,Західний експертно-технічний центр держпраці". Згідно з листом ДП,,Західний експертно-технічний центр держпраці" від 04 січня 2019 року №46-04-01/37 на запит Департаменту, вказаною експертною організацією не проводилась експертиза проектної документації,,Реконструкція існуючої мережі за рахунок прокладення газопроводу діаметрами D1 10*6.3; D 180*10.3; D355*20.2 мм.", що є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, оскільки будується без належного затвердженого проекту, який пройшов експертизу щодо міцності, надійності та довговічності, так як споруджується на територіях із складними інженерно-геологічними та техногенними умовами згідно ДБН А.1.1-12:2014,,Будівництво у сейсмічних районах України".

20. Колегія суддів дійшла переконання, що позивач умисно та свідомо ухилявся від проведення перевірки, а тому висновки суду першої інстанції про те, що акт, який складений за відсутності суб`єкт містобудування, свідчить про порушення відповідачем права позивача бути присутнім під час проведення перевірки, подавати заперечення на акт перевірки та надавати пояснення з приводу встановлених порушень є хибними, оскільки позивач самостійно та умисно позбавив себе прав, визначених пунктом 13 Порядку № 553 .

21. Апеляційний адміністративний суд вважав, що скасування в судовому порядку постанови від 07 лютого 2019 року № 5пз/21/1013-6/603-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, припису від 09 січня 2019 року № 05/19 про зупинення підготовчих та будівельних робіт не впливає на правомірність рішення від 18 січня 2019 року №1/19-Д.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

22. Скаржник у касаційній скарзі посилається на те, що суд апеляційної інстанції під час вирішення спору не врахував висновки Верховного Суду, викладені в постановах від 08 лютого 2022 року у справі №804/2480/16, від 20 липня 2022 року у справі №522/834/17, від 27 лютого 2019 року у справі №210/3059/17, від 21 травня 2020 року у справі №208/6557/16-а, від 04 лютого 2021 року у справі №815/2255/17, в яких зазначено, що порушення процедури проведення перевірки є достатньою підставою для скасування її результатів.

23. Позивач стверджує, що об`єкт може бути визнано самочинним будівництвом не у всіх випадках, а тільки тоді, коли він збудований на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, або без належно затвердженого проекту чи будівельного паспорта. У декларації про початок будівельних робіт було зазначено про будівництво об`єкта ІІІ категорії складності. Натомість частиною 3 статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у редакції, чинній на момент видачі декларації, проведення експертизи проектної документації не було обов`язковим.


................
Перейти до повного тексту