1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 травня 2023 року

м. Київ

справа № 640/19697/19

адміністративне провадження № К/9901/21137/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Державної служби експортного контролю України

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 березня 2020 року (суддя Келеберда В.І.)

та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 липня 2020 року (колегія суддів у складі Глущенко Я.Б., Пилипенко О.Є., Черпіцької Л.Т.)

у справі № 640/19697/19

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Авіаремонтне підприємство "УРАРП"

до Державної служби експортного контролю України,

треті особи: Державна митна служба України, Товариство з обмеженою відповідальністю "Флайт Сервіс ЛТД", Миколаївська митниця Державної фіскальної служби України,

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. 16.10.2019 Товариство обмеженою відповідальністю "Авіаційне підприємство "УРАРП" звернулося до суду з позовом до Державної служби експортного контролю України (далі - Держекспортконтроль).

У позові просило:

- визнати протиправними дії відповідача по введенню процедури контролю за експортом авіаційних двигунів Д-30КП, Д-30КП-2;

- зобов`язати Держекспортконтроль утриматися від вчинення таких дій та відкликати з Державної фіскальної служби України лист від 17.04.2019 №1533/24-19 "Щодо міжнародних передач авіаційних двигунів Д-30КП, Д-30КП-2".

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.03.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15.07.2020, позов задоволено частково:

- визнано протиправними дії Держекспортконтролю по введенню процедури державного експортного контролю за міжнародними передавачами (експортом) авіаційних двигунів Д-30КП, Д-30КП-2, у разі, якщо такий експорт здійснюється на підставі Примітки 2 до позиції МL10 Списку товарів військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю (далі - Список товарів військового призначення), що є додатком до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20.11.2003 № 1807 (далі - Порядок № 1807);

- зобов`язано Держекспортконтроль відкликати з Державної фіскальної служби України лист від 17.04.2019 № 1533/24-19 "Щодо міжнародних передач авіаційних двигунів Д-30КП, Д-30КП-2";

- стягнено на користь ТОВ "АП "УРАРП" за рахунок бюджетних асигнувань Держекспортконтроль відшкодування судових витрат зі сплати судового збору у розмірі 1921 грн.

3. У касаційній скарзі Держекспортконтроль просить скасувати судові рішення та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову.

4. Ухвалою Верховного Суду від 22.10.2020 було відкрито касаційне провадження.

5. ТОВ "АП "УРАРП" та Держекспортконтроль заявило клопотання про розгляд справи за їх участі, однак Верховний Суд відмовив у задоволенні такого клопотання.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами встановлено, що ТОВ "АП "УРАРП" зареєстровано в Держекспортконтролі як суб`єкт міжнародних передач товарів (посвідчення про реєстрацію №1000/07/2020 від 07.07.2017), надає послуги з ремонту авіаційних газотурбінних двигунів типу Д-30КП, Д-30КП-2, що експлуатуються на літаках типу Іл-76.

7. Зазначені авіаційні двигуни відповідають вимогам примітки до позиції 9.А.1.а "Списку товарів подвійного використання, що можуть бути використані у створенні звичайних видів озброєнь, військової чи спеціальної техніки", додатку 1 до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.01.2004 №86. Відповідно, міжнародна передача цих двигунів здійснюється без дозволу Державної служби експортного контролю.

8. Також судом встановлено, що авіаційні двигуни типу Д-30КП та Д-30КП-2 внесені до Списку товарів, військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю (Додаток до Порядку №1807) і розміщені у Позиції ML10 цього Списку.

9. Відповідно до Позиції ML10 до Списку товарів військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю, внесені:

ML10 - літальні апарати, аеростатичні повітряні судна, безпілотні літальні апарати, авіаційні двигуни та обладнання для літальних апаратів, супутнє обладнання та компоненти, як наведено нижче, спеціально призначені або модифіковані для військового використання:

ML10.d - маршові авіаційні двигуни та спеціально призначені для них компоненти.

10. Отже, авіаційні двигуни типу Д-30КП та Д-30КП-2 є маршовими авіаційними двигунами військового призначення, які установленому порядку допущені до цивільного використання, та належать до групи авіаційних двигунів, зазначених у підпозиції ML10.d Позиції ML10 Списку товарів військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю.

11. Належність авіаційних двигунів типу Д-30КП та Д-30КП-2 (код за УКТ ЗЕД 8411 12 30 00) до позиції ML10 Списку товарів військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю підтверджується відповідачем у відзиві та не оспорюється.

12. Керівництвом Держекспортконтролю отримано повідомлення Служби безпеки України від 01.04.2019 №2/4/3-10418дск "Щодо застосування процедури експортного контролю", відповідно до якого Департаментом контррозвідки СБУ повідомлено про отримання даних щодо можливого кінцевого військового використання у державах, стосовно яких резолюцією Ради безпеки ООН, національним законодавством установлене повне або часткове ембарго на постачання товарів військового призначення (у томі числі в Ісламській Республіці Іран) авіаційних двигунів Д-30 та Д-3КП-2, які експортуються з України без отримання дозволів Держекспортконтролю.

13. Зокрема, 16.03.2018 ТОВ "АП "УРАРП" оформлено митну декларацію на експорт авіаційного двигуна Д-30КП, в якій одержувачем товару визначено компанію "STYRON TRADING INCORPORATION ", країна призначення - Об`єднані Арабські Емірати. Надалі, 17.03.2018 зазначений авіаційний двигун вивезено за межі України до Ісламської Республіки Іран та передано співробітниками ТОВ "АП "УРАРП", які його супроводжували, невстановленим громадянам Ірану.

14. Держекспортконтролем 22.11.2018 стосовно ТОВ "АП "УРАРП" винесено постанову про накладення на суб`єкта здійснення міжнародних передач товарів - юридичну особу штрафу за порушення вимог законодавства у галузі державного експортного контролю" згідно з якою на вказане підприємство накладено штраф у розмірі 2083117 грн.

15. Окрім того у повідомленні СБУ зазначається, що у 2017 та 2018 роках ТОВ "АП "УРАРП" оформлено вантажні митні декларації на експорт в інтересах компанії "Албаддад Авіейшн" (Йорданія) авіаційних газотурбінних, турбореактивних, маршових, двоконтурних двигунів Д-30КП, Д-30КП-2 із сертифікатами кінцевого споживача для використання на цивільному літальному апараті (літаку) типу ІЛ-76ТД, зареєстрованого в державному реєстрі цивільних повітряних суден України. На час проведення експортних операцій вказаний літак експлуатувався за межами України. При цьому авіаційні двигуни, що були експортовані ТОВ "АП "УРАРП" з метою встановлення на літак Іл-76ТД, на вказаному повітряному судні не використовувалися, у зв`язку з чим виникає можливість їх незаконного реекспорту до "третіх" країн, зокрема, стосовно яких застосовані обмеження РБ ООН та національним законодавством.

Оскільки відповідно до Примітки 2 позиції ML10 контролю не підлягають маршові авіаційні двигуни, "спеціально призначені" або модифіковані для військового використання", сертифіковані органом цивільної авіації однієї або більше держав-учасниць міжнародного режиму експортного контролю "Вассенаарська домовленість" для використання на цивільних повітряних суднах, ТОВ "АП "УРАРП" використовуючи зазначену Примітку 2, здійснило митне оформлення вказаних двигунів без отримання дозволу Держекспортконтролю. Сукупність наявної у СБУ інформації свідчить про виникнення можливості незаконного реекспорту авіадвигунів Д-30КП та Д-30КП-2 до країн, стосовно яких діють міжнародні обмеження, для кінцевого військового використання, що створює загрозу національним інтересам України.

16. Посилаючись на такі обставини, СБУ рекомендувала Держекспортконтролю застосувати положення статті 10 Закону № 549-ІV, а саме: ввести процедуру експортного контролю щодо авіаційних двигунів Д-30КП та Д-30КП-2, міжнародна передача яких здійснюється на підставі Примітки 2 позиції ML10 Порядку №1807.

17. 17.04.2018 Держекспортконтролем в порядку статті 10 Закону №549-ІV введено процедуру державного контролю за міжнародними передачами усіх авіаційних двигунів типу Д-30КП, Д-30КП-2, експорт яких до будь-якої країни світу здійснюється на підставі Примітки 2 до позиції МL10 Списку товарів військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю, що є додатком до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1807 від 20.11.2003 (далі - Порядок №1807).

18. З цією метою відповідачем направлено на адресу Державної фіскальної служби України листа №1533/24-19 від 17.04.2018 "Щодо міжнародних передач авіаційних двигунів Д-30КП, Д-30КП-2", змістом якого встановлено обов`язок для всіх суб`єктів, що мають намір здійснити експорт зазначених авіаційних двигунів, звертатися до Держекспортконтролю за отриманням дозволу на право здійснення відповідної міжнародної передачі.

19. Такого ж змісту повідомлення з`явилося на офіційному сайті Держекспортконтролю про застосування процедур державного експортного контролю на підставі статті 10 Закону №549-ІV до товарів, які наведені в таблиці, та зазначено, що суб`єкти, які мають намір здійснювати експорт (транзит) наведених у таблиці товарів, що не визначені у жодному зі списків товарів, міжнародні передачі яких підлягають державному експортному контролю, враховуючи положення статті 10 Закону №549- ІV зобов`язані звернутися до Держекспортконтролю за отриманням дозволу (висновку) на право здійснення експорту (транзиту).

20. В пункті 5 таблиці зазначено, що листом Держекспортконтролю №1533/24-19 від 17.04.2018 до авіаційних двигунів Д-30КП, Д-30КП-2 застосовано процедури державного експортного контролю під час їх експорту до всіх країн без винятку у разі, якщо такий експорт здійснюється на підставі Примітки 2 до позиції МL10 Списку товарів військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю, що є додатком до Порядку №1807.

21. Про встановлення обов`язку отримання відповідних дозволів позивач поінформований листом Держекспортконтролю аналогічного змісту від 18.04.2018 №1573/24-19, а також листом Миколаївської митниці ДФС №3302/10/14-70-64-44 від 26.06.2019 та листами Держекспортконтролю №1533/24-19 від 17.04.2018, №1975/31-19 від 20.05.2019, №2172/40-19 від 31.05.2019.

22. Позивач такі дії відповідача вважає протиправними, посилаючись на порушення вимог чинного законодавства, зокрема, статті 10 Закону №549-ІV.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

23. Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вважає, що введення листом №1533/24-19 від 17.04.2018 процедури державного контролю на всі двигуни Д-30КП, Д-30КП-2, щодо яких застосовано Примітку 2 Порядку №1807 є протиправними. Держекспортконтроль у формі листа фактично самостійно, без участі Кабінету Міністрів України, ввів у дію нову загальнообов`язкову правову норму та припинено в односторонньому порядку дію вже існуючої правової норми, що міститься в Примітці 2 до позиції МL10 Списку товарів військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю, що є додатком до Порядку №1807.

Окрім того позивач посилається на положення частини першої статті 10 Закону №549-ІV, якими визначена можливість державного контролю та застосування процедур державного експортного контролю з метою запобігання розповсюдженню зброї масового знищення, засобів її доставки та звичайних озброєнь, щодо товарів, не внесених до контрольних списків, при цьому авіаційні двигуни типу Д-30КП, Д-30КП-2 внесені до Списку товарів військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю і розміщені у позиції МL10 цього Списку, тому не потребують окремого дозволу Держекспортконтролю.

24. Відповідач позов заперечував, оскільки відповідно до частини третьої статті 10 Закону №549-ІV суб`єкт зобов`язаний звернутися до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного експортного контролю, за отриманням дозволу на право здійснення експорту цих товарів незалежно від того, зазначені вони у списках чи ні.

Для уникнення можливого військового кінцевого використання авіаційних двигунів Д-30КП, Д-30КП-2 у державах, стосовно яких резолюціями Ради безпеки ООН, національним законодавством установлене повне або часткове ембарго на постачання товарів військового призначення до суб`єктів, що мають намір здійснити експорт вказаних двигунів, застосовано процедуру державного експортного контролю до всіх товарів, міжнародні передачі яких підлягають державному експортному контролю, без винятку, та зобов`язано звертатися до Держекспортконтролю за отриманням дозволу на право здійснення відповідної міжнародної передачі.

25. ТОВ "Флайт Сервіс ЛТД" подало пояснення до позову, у якому зазначало, що дії Держекспортконтролю по введенню процедури державного експортного контролю не відповідають вимогам чинного законодавства, є протиправними та створюють додаткові адміністративні бар`єри для суб`єктів міжнародних передач товарів.


................
Перейти до повного тексту