1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 травня 2023 року

м. Київ

справа №1.380.2019.000857

провадження № К/9901/28246/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "СПЕКТРГАЗ"

на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2020 року (суддя Коростецький Н.В.) і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року (головуючий суддя Шавель Р.М., судді Улицький В.З., Затолочний В.С.)

у справі №1.380.2019.000857

за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз"

до Державної архітектурно-будівельної інспекції України,

третя особа без самостійних вимог на предмет спору Товариство з обмеженою відповідальністю "СПЕКТРГАЗ",

про визнання протиправними та скасування постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт.

І. РУХ СПРАВИ

1. У лютому 2019 року Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" (до 21 травня 2019 року Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Львівгаз") звернулося до суду з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, в якому просило визнати протиправними і скасувати складені Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області постанову від 07 лютого 2019 року №5пз/21/1013-6/603-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та припис від 09 січня 2019 року № 05/19 про зупинення підготовчих та будівельних робіт.

2. Протокольною ухвалою суду від 09 квітня 2019 року залучено до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "СПЕКТРГАЗ".

3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2020 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року, позов задоволено повністю.

4. Не погоджуючись з вказаними судовими рішеннями, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю "СПЕКТРГАЗ" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить суд скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2020 року і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року та ухвалити нове, яким відмовити у позові.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 17 грудня 2018 року головними інспекторами будівельного нагляду Департаменту ДАБІ у Львівській області винесено позивачу припис № 899/18 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, відповідно до якого вимагається в 10-тиденний термін з дня отримання припису допустити посадових осіб державного архітектурно-будівельного нагляду на об`єкт будівництва "Реконструкція існуючої мережі за рахунок прокладення газопроводу діаметром d110*6.3; d180*10.3; d355*20.2 мм загальною довжиною 8294 м.п. між газопроводами інвентарний номер № ЛВ 041056 та інвентарний номер № ПС 1228 в м. Винники, с. Чишки, с. Виннички, с. Пасіки-Зубрицькі, м. Львів Львівської області".

6. На підставі наказу Департаменту ДАБІ у Львівській області від 20 грудня 2018 року № 262П, за зверненням Товариства з обмеженою відповідальністю "Спектргаз" від 12 листопада 2018 року № 11/12.06, та необхідності перевірки виконання вимог припису від 17 грудня 2018 року № 899/18, Департаментом ДАБІ у Львівській області видано направлення від 20 грудня 2018 року № 942/18-пз головним інспекторам будівельного нагляду Максим А.М., Горох Н.С. для здійснення позапланової перевірки на об`єкті "Реконструкція існуючої мережі за рахунок прокладення газопроводу діаметром d110*6.3; d180*10.3; d355*20.2 мм загальною довжиною 8294 м.п. між газопроводами інвентарний номер № ЛВ 041056 та інвентарний номер № ПС 1228 в м. Винники, с. Чишки, с.Виннички, с. Пасіки-Зубрицькі, м. Львів Львівської області" щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.

7. 20 грудня 2018 року № 1013-6/5817-18 Департаментом ДАБІ у Львівській області повідомлено позивача про те, що в термін з 20 грудня 2018 року до 05 січня 2019 року буде проводитись позапланова перевірка на об`єкті "Реконструкція існуючої мережі за рахунок прокладення газопроводу діаметром d110*6.3; d180*10.3; d355*20.2 мм загальною довжиною 8294 м.п. між газопроводами інвентарний номер № ЛВ 041056 та інвентарний номер № ПС 1228 в м. Винники, с.Чишки, с. Виннички, с. Пасіки-Зубрицькі, м. Львів Львівської області". Також зазначено про необхідність забезпечити присутність керівника або уповноваженого представника для проведення перевірки, надання необхідних документів, час та конкретну дату можна узгодити з головним інспектором будівельного нагляду за телефоном.

8. Матеріалами справи підтверджено, що за недопуск органів державного архітектурно-будівельного контролю на позивача накладено штраф постановою від 28 грудня 2018 року №29пз/21/1013-6/5961-18, яка не оскаржується в межах цього спору.

9. 29 грудня 2018 року позивач скерував до Департаменту ДАБІ у Львівській області лист про виконання припису від 17 грудня 2018 року № 899/18, згідно з яким, зокрема, повідомлено, що протягом строку з 10 грудня 2018 року підприємство не чинило перешкод посадовим особам державного архітектурно-будівельного контролю у доступі на об`єкт будівництва, об`єкт будівництва є не огороджений і не охороняється.

10. 03 січня 2019 року Департаментом ДАБІ у Львівській області повторно видано направлення № 5/19-пз головним інспекторам будівельного нагляду Максим А.М., Горох Н.С. для здійснення позапланової перевірки на об`єкті "Реконструкція існуючої мережі за рахунок прокладення газопроводу діаметром d110*6.3; d180*10.3; d355*20.2 мм загальною довжиною 8294 м.п. між газопроводами інвентарний номер № ЛВ 041056 та інвентарний номер № ПС 1228 в м. Винники, с. Чишки, с. Виннички, с. Пасіки-Зубрицькі, м. Львів Львівської області" щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказу Департаменту ДАБІ у Львівській області від 20 грудня 2018 року № 262-П, необхідності перевірки виконання вимог припису від 17 грудня 2018 року № 899/18.

11. Листом Департаменту ДАБІ у Львівській області від 03 січня 2019 року № 1013-6/14-19 повідомлено позивача про необхідність подання документів щодо об`єкту "Реконструкція існуючої мережі за рахунок прокладення газопроводу діаметром d110*6.3; d180*10.3; d355*20.2 мм загальною довжиною 8294 м.п. між газопроводами інвентарний номер № ЛВ 041056 та інвентарний номер №ПС 1228 в м. Винники, с. Чишки, с. Виннички, с. Пасіки-Зубрицькі, м. Львів Львівської області".

12. За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт складено Акт № 05/19.

13. На підставі висновків вказаної перевірки, 09 січня 2019 року головними інспекторами будівельного нагляду Максим А.М., Горох Н.С винесено позивачу припис № 05/19 про зупинення підготовчих та будівельних робіт, згідно з яким підприємством порушено вимоги частини 5 статті 7 Закону України "Про архітектурну діяльність", пункту 1 частини 4 статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 5 Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 року № 560, а також вимагається зупинити виконання будівельних робіт на об`єкті "Реконструкція існуючої мережі за рахунок прокладення газопроводу діаметром d110*6.3; d180*10.3; d355*20.2 мм загальною довжиною 8294 м.п. між газопроводами інвентарний номер № ЛВ 041056 та інвентарний номер №ПС 1228 в м. Винники, с. Чишки, с. Виннички, с. Пасіки-Зубрицькі, м. Львів Львівської області".

14. Також цими інспекторами складено протокол від 09 січня 2019 року № 05/19 про правопорушення в сфері містобудівної діяльності, за результатами розгляду якого головним інспектором будівельного нагляду Паєнським А.С. винесено постанову від 07 лютого 2019 року №5пз/21/1013-6/603-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, згідно з якою позивача визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 2 пункту 1 частини 6 статті 2 Закону України "Про відповідальність у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 28 815 грн.

15. Позивач, не погоджуючись із приписом департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області від 09 січня 2019 року № 05/19 про зупинення підготовчих та будівельних робіт, постановою департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області від 07 лютого 2019 року № 5пз/21/1013 -6/603-19, звернувся до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що складений за відсутності суб`єкта містобудування акт перевірки порушує його права та вимоги Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553, а саме право бути присутнім під час проведення перевірки, подавати заперечення на акт перевірки та надавати пояснення, тому такий не може бути підставою для винесення припису від 09 січня 2019 року № 05/19 про зупинення підготовчих та будівельних робіт. Враховуючи те, що в Акті № 05/19 фактично містяться висновки про недопуск контролюючого органу до перевірки, головними інспекторами протиправно проведено перевірку, складено акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт, оскільки через недопуск посадових осіб складається акт про недопуск до перевірки.

17. При цьому суд першої інстанції спростував посилання позивача про те, що орган державного нагляду прийняв рішення про здійснення четвертої позапланової перевірки за тим самим фактом, тими ж підставами і на тому ж об`єкті, з посиланням на те, що перевірка контролюючим органом в 2016 році та 2018 році проведена за різними зверненнями Товариства з обмеженою відповідальністю "Спектргаз", а також в 2018 році здійснено перевірку іншого об`єкту, а саме: "Реконструкція існуючої мережі за рахунок прокладення газопроводу діаметром d110*6.3; d180*10.3; d355*20.2 мм загальною довжиною 8294 м.п. між газопроводами інвентарний номер № ЛВ 041056 та інвентарний номер №ПС 1228 в м. Винники, с. Чишки, с. Виннички, с. Пасіки-Зубрицькі, м. Львів Львівської області".

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

18. Заявник касаційної скарги посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, зокрема, вважає помилковим посилання судів на практику Верховного Суду у справах №489/3898/15, №210/3059/17, №208/6557/16-а, обставини в яких не є релевантними до обставин цієї справи. Також третя особа посилається на те, що судами попередніх інстанцій невірно встановлені обставини справи, зроблено помилкові висновки щодо припису про зупинення підготовчих і будівельних робіт.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

19. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

20. Відповідно до пункту першого частини 3 статті 41 та пункту третього частини 3 статті 411 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" з метою здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду головні інспектори будівельного контролю та нагляду мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів, приміщень, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду


................
Перейти до повного тексту