1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 травня 2023 року

м. Київ

справа № 200/9915/21

адміністративне провадження № К/990/4675/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів: Яковенка М.М., Шишова О.О.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Авдіївський коксохімічний завод" на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року у складі колегії суддів: Сіваченка І.В., Блохіна А.А., Гаврищук Т.Г. у справі №200/9915/21 за позовом Приватного акціонерного товариства "Авдіївський коксохімічний завод" до Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області, Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про стягнення бюджетного відшкодування з податку на додану вартість та пені, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

У серпні 2021 року Приватне акціонерне товариство "Авдіївський коксохімічний завод" звернулось до суду з позовом до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - відповідач-1), Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області (далі - відповідач-2) про стягнення з Державного бюджету України заборгованості з відшкодування податку на додану вартість за березень 2014 року - травень 2015 року в розмірі 13 131 948,25 грн та пені, нарахованої на суму такої заборгованості в розмірі 7 147 349,85 грн.

Також позивач просив визнати поважними причини пропуску строку звернення до суду та поновити його, оскільки дізнався про порушення своїх прав у 2021 році з судових рішень у інших справах № 805/743/16-а та № 805/4821/15-а, а правопорушення щодо невідшкодування ПДВ носить триваючий характер.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 09 грудня 2021 року поновлено пропущений процесуальний строк звернення до суду. Позов ПАТ "Авдіївський коксохімічний завод" задоволено.

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року рішення Донецького окружного адміністративного суду від 09 грудня 2021 року скасовано. Позовну заяву ПАТ "Авдіївський коксохімічний завод" залишено без розгляду на підставі частини 3 статті 123 КАС України.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи установлено:

Приватне акціонерне товариство "Авдіївський коксохімічний завод", код ЄДРПОУ 00191075 є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та є правонаступником прав та обов`язків ТОВ "НВО Інкор і Ко", яке припинено 01.12.2020 шляхом приєднання до ПрАТ "Авдіївський коксохімічний завод", про що свідчать відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Товариством з обмеженою відповідальністю "НВО Інкор і Ко" 18.09.2014 було подано до Державної податкової інспекції в Калінінському районі м. Донецька Головного управління Міндоходів та зборів у Донецькій області декларацію з податку на додану вартість за серпень 2014 року, у якій був визначений розрахунок суми бюджетного відшкодування і заявлено про повернення суми бюджетної заборгованості.

У подальшому, ТОВ "НВО Інкор і Ко" 16.10.2014 подано до Державної податкової інспекції в Калінінському районі м. Донецька Головного управління Міндоходів та зборів у Донецькій області декларацію з податку на додану вартість за вересень 2014 року, у якій був визначений розрахунок суми бюджетного відшкодування і заявлено про повернення суми бюджетної заборгованості.

Також, товариством подано до Державної податкової інспекції в Калінінському районі м. Донецька Головного управління Міндоходів та зборів у Донецькій області декларації з податку на додану вартість 18.11.2014 (за жовтень 2014 року), 19.12.2014 (за листопад 2014 року), 19.01.2015 (за грудень 2014 року), 20.04.2015 (за березень 2015 року), 20.05.2015 (за квітень 2015 року), 18.06.2015 (за травень 2015 року), у яких було визначено розрахунок суми бюджетного відшкодування і заявлено про повернення суми бюджетної заборгованості.

Відтак, за період березень 2014 року - травень 2015 року позивачем задекларовано до повернення на поточний рахунок платника податку суму бюджетного відшкодування в розмірі 13 131 948,25 грн.

Державною податковою інспекцією у Калінінському районі м. Донецька Головного управління Міндоходів та зборів у Донецькій області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "НВО Інкор і Ко" з питань правомірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за періоди березень 2014 року - травень 2015 року.

За результатом проведеної документальної позапланової невиїзної перевірки було складено акт № 15/05-63-15-01/31297266 від 30.07.2015, на підставі якого контролюючим органом було прийнято податкове повідомлення-рішення № 0001041500 від 02.09.2015, яким було зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в розмірі 14 421 152 грн та застосовані штрафні санкції в розмірі 7 210 576 грн.

Указані податкові повідомлення-рішення були оскаржені позивачем у судовому порядку.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 13.09.2017, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 21.11.2017 та постановою Верховного Суду від 06.02.2019 у справі № 805/743/16-а частково задоволено позов ТОВ "НВО Інкор і Ко" до Маріупольської ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області, податкове повідомлення-рішення № 0001041500 від 02.09.2015 визнано протиправним та скасовано в частині визначення суми завищення бюджетного відшкодування з ПДВ у розмірі 12 831 810,39 грн та визначення штрафних санкції в розмірі 6 428 256,19 грн.

Тобто, податкове повідомлення-рішення, яким було зменшено вищевказану суму бюджетного відшкодування ПДВ, скасовано в частині визначення суми завищення бюджетного відшкодування з ПДВ у розмірі 12 831 810,39 грн та визначення штрафних санкції в розмірі 6 428 256,19 грн, рішення суду набрали законної сили, то відповідні суми бюджетного відшкодування є узгодженими з 21.11.2017.

При цьому, матеріали справи не містять доказів, що вищевказана сума бюджетного відшкодування надходила на поточний рахунок ТОВ "НВО Інкор і Ко".

Крім того, постановою Донецького окружного адміністративного суду від 04.02.2016 по справі № 805/4821/15-а до ДПІ у Калінінському районі м. Донецька ГУ ДФС у Донецькій області частково задоволено позов ТОВ "НВО Інкор і Ко", а податкове повідомлення-рішення № 0001041500 від 02.09.2015 визнано протиправним та скасовано в частині 442505,79 грн, з яких 295003,86 грн за основним платежем та 147501,93 грн за штрафними санкціями.

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 25.05.2016 по справі № 805/4821/15-а апеляційну скаргу ТОВ "НВО Інкор і Ко" задоволено, а постанову Донецького окружного адміністративного суду від 25.05.2016 по справі № 805/4821/15-а змінено. Резолютивну частину постанови викладено в наступній редакції: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0001041500 від 02.09.2015 в частині 450 206,79 грн, з яких 300 137,86 грн за основним платежем та 150 068,93 грн за штрафними санкціями.

Відтак, постанова Донецького апеляційного адміністративного суду від 25.05.2016 по справі № 805/4821/15-а набрала законної сили через п`ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі - 03.06.2016. Тобто, датою узгодження суми бюджетного відшкодування за березень 2014 року - травень 2015 року в розмірі 300137,86 грн є 03.06.2016.

Однак, вищевказана сума бюджетного відшкодування на поточний рахунок ТОВ "НВО Інкор і Ко" також не надходила, а матеріали справи не містять таких доказів.

Таким чином, як установлено судами попередніх інстанцій, суми відшкодування ПДВ, заявлені позивачем у деклараціях з ПДВ за березень 2014 року - травень 2015 року є узгодженими в судовому порядку і не потребують додаткового доказування.

Суд першої інстанції задовольняючи позов указав, що матеріали справи не містять доказів того, що заявлені позивачем у деклараціях з ПДВ за березень 2014 року - травень 2015 року суми бюджетного відшкодування були відображені відповідачем-1 чи іншим податковим органом в реєстрі, які ведуться чи велись за Порядками, затвердженими постановами Кабінету Міністрів України від 25.01.2017 № 26 та від 22.02.2016 № 68, тобто ані в Тимчасовому реєстрі, ані в єдиному Реєстрі заяв про повернення сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість узгоджених судом них сум відшкодування немає, що свідчить про протиправну бездіяльність контролюючого органу.

Водночас, в оскаржуваному рішенні суд указав, що до вимог про стягнення суми невідшкодованого ПДВ позовна давність не застосовується, тому протягом розгляду справи не вирішував заяву позивача про поновлення строку звернення до суду з цим позовом.

Натомість суд апеляційної інстанції виходив з того, що вимоги позивача про стягнення бюджетного відшкодування та пені, заявлені поза межами строку давності 1095 днів, оскільки право на їх повернення виникло у позивача 03.06.2016 (щодо суми 12 831 810,39 грн) та 21.11.2017 (щодо суми 300 137,86 грн), а з позовом до суду він звернувся лише 29.07.2021.

Тому, ураховуючи, що позивачем пропущений встановлений законом строк звернення до суду із цими позовними вимогами та належних обґрунтувань обставин та доказів, на підтвердження поважності причин пропуску строку звернення до суду з цим позовом позивачем не наведено, колегія суддів апеляційного суду указала про відсутність поважних причин для поновлення строку звернення до суду та про наявність підстав для залишення позовної заяви без розгляду відповідно до вимог статті 123 КАС України.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

Приватне акціонерне товариство "Авдіївський коксохімічний завод", посилаючись на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати оскаржуване судове рішення апеляційного суду з залишенням в силі рішення суду першої інстанції про задоволення позову.

Позивач зазначає, що судом апеляційної інстанції при ухваленні постанови у справі не були враховані висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 03.08.2021 у справі №640/25381/19, від 12.02.2019 у справі №826/7380/15, від 24.04.2018 у справі №820/3537/17, від 02.10.2018 у справі №820/1749/18, від 24.10.2019 у справі №810/1227/17, від 11.04.2019 у справі №810/1228/17.

Скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував статтю 122 КАС України, а також не урахував пункт 56.21 статті 56, пункт 56 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, яким Держава встановлює спеціальний порядок відшкодування бюджетного відшкодування за заявами, поданими до 1 лютого 2016 року без будь-якого обмеження строками давності, також ст.8 Конституції України та не врахував особливості захисту прав платника податків у випадку триваючого правопорушення зі сторони Держави.

Верховний Суд ухвалою від 20.02.2023 відкрив касаційне провадження у цій справі з підстав, передбачених пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України - якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.

Відповідач у відзиві на касаційну скаргу позивача просить залишити її без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції без змін, як таку, що є законною та обгрунтованою.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.18 пункту 14.1 статті 14 ПК України (тут і далі - в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), бюджетне відшкодування - відшкодування від`ємного значення ПДВ на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування ПДВ за результатами перевірки платника, у тому числі автоматичне бюджетне відшкодування у порядку та за критеріями, визначеними у розділі V цього Кодексу.

Порядок визначення суми ПДВ, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків встановлені статтею 200 ПК України.

Відповідно до пункту 200.7 статті 200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Пунктом 200.10 статті 200 ПК України визначено, що протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, контролюючий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних.

За наявності достатніх підстав, які свідчать, що розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено з порушенням норм податкового законодавства, контролюючий орган має право провести документальну позапланову виїзну перевірку платника для визначення достовірності нарахування такого бюджетного відшкодування протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном проведення камеральної перевірки (пункт 200.11 статті 200 ПК України).

Пунктом 200.12 статті 200 ПК України визначено, що контролюючий орган зобов`язаний у п`ятиденний строк після закінчення перевірки подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

На підставі отриманого висновку відповідного контролюючого органу орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п`яти операційних днів після отримання висновку контролюючого органу (пункт 200.13 статті 200 ПК України).

Наведені норми пунктів 200.12 та 200.13 статті 200 ПК України узгоджуються з пунктами 6 та 9 Порядку взаємодії органів державної податкової служби та органів державної казначейської служби в процесі відшкодування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2011 року № 39, чинного на час виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 39).

Згідно з пунктом 200.14 статті 200 ПК України, якщо за результатами камеральної або документальної позапланової виїзної перевірки контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:

а) у разі заниження заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування щодо суми, визначеної контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого заниження та підстави для її вирахування. У цьому випадку вважається, що платник податку добровільно відмовляється від отримання такої суми заниження як бюджетного відшкодування та враховує її згідно з пунктом 200.6 цієї статті у зменшення податкових зобов`язань з цього податку в наступних податкових періодах;

б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;

в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.

Таким чином, на момент виникнення спірних правовідносин ПК України визначав, що в разі виконання платником податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування ПДВ, вимог, передбачених пунктами 200.7 та 200.8 статті 200 цього Кодексу, та підтвердження достовірності нарахування такого відшкодування контролюючим органом за результатами проведення камеральної чи документальної перевірки цей орган зобов`язаний у п`ятиденний строк після закінчення перевірки подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету, який протягом п`яти операційних днів після отримання висновку контролюючого органу видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку.

При цьому, якщо за результатами камеральної або документальної позапланової виїзної перевірки контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган надсилає платнику податку відповідне податкове повідомлення.

Як передбачено положеннями пункту 200.15 статті 200 ПК України, у разі якщо за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку або контролюючий орган розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний повідомити про це орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів припиняє процедуру відшкодування в частині оскаржуваної суми до набрання законної сили судовим рішенням.

Після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження контролюючий орган протягом п`яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов`язаний подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

Відповідно до пункту 200.23 статті 200 ПК України суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування ПДВ. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

Зі змісту наведених норм можна дійти висновку, що держава в особі відповідних державних органів, виконуючи певний комплекс дій, зобов`язана повернути платнику податку суму бюджетного відшкодування ПДВ протягом законодавчо встановленого строку після дня набуття відповідною сумою статусу узгодженої. Якщо ж протягом згаданого строку необхідних дій для відшкодування податку здійснено не було, невідшкодовані суми перетворюються на бюджетну заборгованість, на яку в силу положень пункту 200.23 статті 200 ПК України нараховується пеня.

Законами України від 24 грудня 2015 року № 909-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" (далі - Закон № 909-VIII; набрав чинності з 01 січня 2016 року) та від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" (далі - Закон № 1797-VIII; набрав чинності з 01 січня 2017 року) внесено зміни до статті 200 ПК України, зокрема й щодо порядку бюджетного відшкодування ПДВ.

Відповідно до підпункту 200.7.1 пункту 200.7 статті 200 ПК України (тут і далі - в редакції Закону № 1797-VIII) на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову і митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.


................
Перейти до повного тексту