ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 травня 2023 року
м. Київ
справа №826/8515/17
адміністративне провадження № К/9901/5648/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Стеценка С.Г., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Одеський припортовий завод" (далі - ПАТ "Одеський припортовий завод") на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2019 року у складі колегії суддів: Аліменка В.О. (головуючий), суддів: Безименної Н.В., Кучми А.Ю. у справі за позовом ПАТ "Одеський припортовий завод" до Кабінету Міністрів України, треті особи: Фонд державного майна України, ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:
- визнати бездіяльність Кабінету Міністрів України, яка полягає у не вчинені дій на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України №1018-р від 28 грудня 2016 року "Про погодження реструктуризації боргу публічного акціонерного товариства "Одеський припортовий завод" перед публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" протиправною;
- зобов`язати Кабінет Міністрів України вчинити дії як акціонера Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" щодо розгляду питання виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 року №1018-р "Про погодження реструктуризації боргу публічного акціонерного товариства "Одеський припортовий завод" перед публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" згідно вимог Закону України "Про акціонерні товариства";
- зобов`язати Кабінет Міністрів України вчинити дії стосовно виконання умов реалізації погодження реструктуризації боргу ПАТ "Одеський припортовий завод" перед ПАТ "НАК "Нафтогаз України" згідно розпорядження КМУ №1018-р від 28.12.2016 року "Про погодження реструктуризації боргу публічного акціонерного товариства "Одеський припортовий завод" перед публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України".
2. Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням від 4 вересня 2018 року в задоволенні позовних вимог відмовив.
3. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 29 січня 2019 року, скасував рішення суду першої інстанції та закрив провадження у справі.
3.1 Ухвалюючи рішення, суд апеляційної інстанції виходив із того, що спір про зобов`язання до вчинення певних дій Кабінетом Міністрів України, як єдиного акціонера ПАТ "НАК "Нафтогаз України" в особі Кабінету Міністрів України, не є публічно-правовим, оскільки виник за участю суб`єкта владних повноважень, який у спірних правовідносинах не здійснює владні управлінські функції, а тому висновок суду першої інстанції про те, що справу належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, не ґрунтується на правильному застосуванні норм процесуального права.
4. Судами попередніх інстанцій встановлено:
4.1 Між ПАТ "Одеський припортовий завод" (Споживач), з однієї сторони, та ПАТ "НАК "Нафтогаз України" (Постачальник), з іншої сторони, укладено договори від 28 липня 2016 року №193/16/ОПЗ-ПР та від 4 жовтня 2016 року №224/16-ПР-15 на постачання природного газу.
4.2 Станом на 31 липня 2017 року, за вищезазначеними договорами, у позивача утворилась заборгованість перед ПАТ "НАК "Нафтогаз України" у розмірі 1517727279,90 грн.
4.3 28 грудня 2016 року Кабінетом Міністрів України видано розпорядження №1018-р "Про погодження реструктуризації боргу ПАТ "Одеський припортовий завод" перед ПАТ "НАК "Нафтогаз України", відповідно до якого відповідач погоджується з пропозицією Фонду державного майна України щодо реструктуризації боргу ПАТ "Одеський припортовий завод" перед ПАТ "НАК "Нафтогаз України" за постачання природного газу починаючи з 1 квітня 2017 року рівними частинами строком на два роки та без нарахування відсотків.
4.4 Листом від 17 лютого 2017 року №10-17-3140 Фонд державного майна України, який є власником пакета акцій ПАТ "Одеський припортовий завод" у розмірі 99,5667%, звернувся до Кабінету Міністрів України з проханням щодо сприяння підписанню договору про реструктуризацію заборгованості, що виникла у ПАТ "Одеський припортовий завод" перед ПАТ "НАК "Нафтогаз України".
4.5 ПАТ "НАК "Нафтогаз України" листом від 16 лютого 2017 року №26-11657/1.В-17 повідомило ПАТ "Одеський припортовий завод" "про відмову від укладання договору про реструктуризацію заборгованості, у зв`язку з тим, що розпорядження не містить норм, які б зобов`язували ПАТ "НАК "Нафтогаз України" укладати договір про реструктуризацію заборгованості позивача.
4.6 20 лютого 2017 року Секретаріат Кабінету Міністрів України №6549/2/1-17 на адресу ПАТ "НАК "Нафтогаз України" надіслав лист Фонду державного майна України від 17 лютого 2017 року №10-17-3140 для забезпечення виконання розпорядження у повному обсязі.
4.7 Внаслідок неналежного виконання своїх обов`язків ПАТ "Одеський припортовий завод" з оплати фактично поставленого газу третьою особою ПАТ "НАК "Нафтогаз України" подано позовні заяви до суду про стягнення вказаної заборгованості (судові справи №916/187/17 та №916/188/17).
4.8 Позивач уважає бездіяльність відповідача такою, що порушує його права, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права і порушення норм процесуального права, позивач звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2019 року та передати справу до цього ж суду для продовження розгляду.
5.1. Мотивами в обґрунтування доводів касаційної скарги вказано, що відносини, які виникають внаслідок видання та виконання Розпорядження щодо реструктуризації боргу, які виникли у ПАТ "Одеський припортовий завод" перед ПАТ "НАК "Нафтогаз Україна", Кабінет Міністрів України здійснює, як суб`єкт владних повноважень, у межах управлінських рішень.
5.2 Також подані додаткові пояснення, у яких зазначено, що рішення єдиного акціонера - держави в особі Кабінету Міністрів України, оформляється відповідним актом Кабінету Міністрів України, проект якого за дорученням Прем`єр-міністра України або відповідно до резолюції Віце-прем`єр-міністра України згідно з розподілом повноважень розробляється та подається в установленому порядку Мінекономрозвитку. Таке рішення акціонера має статус протоколу загальних зборів. Обрання персонального складу наглядової ради здійснюється без застосування кумулятивного голосування.
Згідно з Статутом, рішення загальних зборів є обов`язковими для виконання наглядовою радою та правлінням Компанії.
Таким чином, Уряд, прийнявши розпорядження №1018-р, беручи до уваги норми Статуту, прийняв рішення, яке є обов`язковим для виконання ПАТ "НАК "Нафтогаз України"
6. ПАТ "Нафтогаз України" подало відзив на касаційну скаргу. Уважає, що рішення суду апеляційної інстанції є законним та обґрунтованим та відповідає вимогам норм матеріального і процесуального права, тому у задоволенні касаційної скарги необхідно відмовити.
На обґрунтування посилається на те, що розпорядження Кабінету Міністрів України №1018-р, невиконання якого відповідачем, позивач розцінює як протиправну бездіяльність та вимагає в судовому порядку здійснити його виконання, на Кабінет Міністрів України не покладено жодних обов`язків та не зобов`язано вчиняти будь-які дії, що в свою чергу, свідчить про безпідставність вимог позивача про визнання бездіяльності КМУ щодо невиконання цього розпорядження протиправною та щодо зобов`язання КМУ вчинити дії, пов`язані з виконанням цього розпорядження.
7. Кабінет Міністрів України подав додаткові пояснення, у яких зазначив, що рішення суду апеляційної інстанції є законним та обґрунтованим, тому просить відмовити у задоволенні касаційної скарги.
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
8. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин першої-другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України; у редакції до 8 лютого 2020 року), у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
9. Норми матеріального права під час перевірки судом касаційної інстанції правильності їх застосування судами попередніх інстанцій застосовуються у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин. Норми процесуального права під час касаційного перегляду судом касаційної інстанції застосовуються у редакції КАС України станом до 8 лютого 2020 року.
10. Згідно частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
11. Пунктом 7 частини першої статті 4 КАС України визначено, що суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
12. Пунктом 1 частини першої статті 19 КАС України установлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.