1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 травня 2023 року

м. Київ

справа № 524/7891/17

адміністративне провадження № К/9901/2724/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Стеценка С.Г., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 05.12.2018 (головуючий суддя Кононенко З.О., судді Бондар В.О., Калитка О.М.)

у справі №524/7891/17

за позовом ОСОБА_1

до Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області,

третя особа - Комунальне підприємство "Теплоенерго",

про визнання незаконними та скасування рішень,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернулась в суд з позовною заявою до Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області, третя особа - Комунальне підприємство "Теплоенерго" (далі - КП "Теплоенерго"), в якій просила:

1.1. визнати незаконними та скасувати рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області від 10.10.2017 № 1092 "Про погодження Інвестиційної програми КП "Теплоенерго" на 2018 рік" та № 1093 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення та з централізованого постачання гарячої води, що надаються КП "Теплоенерго" м. Кременчука".

2. Рішенням Крюківського районного суду м. Кременчука від 27.08.2018 позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено.

2.1. Рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області від 10.10.2017 №1092 "Про погодження Інвестиційної програми КП "Теплоенерго" на 2018 рік" визнано протиправним та скасовано.

2.2. Рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області від 10.10.2017 №1093 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення та з централізованого постачання гарячої води, що надаються КП "Теплоенерго" міста Кременчука" визнано протиправним та скасовано.

2.3. Стягнуто з Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області судовий збір в розмірі 1 409 грн 60 коп. в дохід держави.

3. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 05.12.2018 скасовано рішення Крюківського районного суду м. Кременчука від 27.08.2018 та прийнято нову постанову, якою у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

4. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:

4.1. 01.09.2017 на сайті Кременчуцької міської ради Полтавської області було опубліковано проект рішення "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення та з централізованого постачання гарячої води, що надаються КП "Теплоенерго" м. Кременчука", який 10.10.2017 було прийнято рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області за № 1093.

4.2. 07.09.2017 на сайті КП "Теплоенерго" було оприлюднено Проект інвестиційної програми КП "Теплоенрго", який рішенням Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області від 10.10.2017 за № 1092 було прийнято під назвою "Про погодження Інвестиційної програми КП "Теплоенерго" на 2018 рік" і 13.10.2017 затверджено на сесії Кременчуцької міської ради Полтавської області.

4.3. В оголошенні, розміщеному на офіційному веб-порталі КП "Теплоенерго", зазначено: "Зауваження та пропозиції від фізичних і юридичних осіб та їх об`єднань приймаються протягом 14 календарних днів з дня опублікування даної інформації на електронну адресу: tepen@ukr.net та за адресою: вул. Софіївська, 68, м. Кременчук, Полтавська 6л., 39600".

4.4. 21.09.2017 в офіційному друкованому засобі масової інформації Кременчуцької міської ради Полтавської області - газеті "Вісник Кременчука" від № 38 (1864) було розміщено оголошення про розроблення КП "Теплоенерго" проекту інвестиційної програми на 2018 рік, основними заходами якої є реконструкція та оновлення основних фондів, що задіяні в процесі транспортування та постачання теплової енергії, з підвищенням надійності теплових мереж та з оптимізації втрат теплової енергії в житловому масиві Раківка, що знаходиться у Крюківському районі м. Кременчука, а саме реконструкція ділянок мережі трубопроводу по вулиці Манагарова до ЦТП-248. В оголошенні було визначено порядок подання пропозицій до проекту інвестиційної програми.

4.5. 06.10.2017 виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради Полтавської області було прийнято рішення №1066 "Про затвердження Порядку проведення відкритих слухань проектів рішень виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області з питань встановлення цін/тарифів на послуги постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення та/або про погодження Інвестиційних програм суб`єктів господарювання та затвердження складу комісії з питань розгляду заяв (зауважень, пропозицій), які надійшли під час відкритих слухань і Положення про комісію", проект якого на офіційному веб-порталі було опубліковано 06.10.2017.

4.6. 09.10.2017 було проведено відкриті слухання обговорення питань щодо затвердження Інвестиційної програми КП "Теплоенерго" на 2018 рік та про встановлення тарифу на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуг з централізованого опалення та з централізованого постачання гарячої води, які надаються комунальним підприємством "Теплоенерго" м. Кременчука.

4.7. 10.10.2017 Виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради Полтавської області були прийняті рішення № 1092 "Про погодження Інвестиційної програми комунальному підприємству "Теплоенерго" на 2018 рік" та № 1093 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення та з централізованого постачання гарячої води, що надаються КП "Теплоенерго" м. Кременчука".

4.8. 13.10.2017 рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області № 1092 "Про погодження Інвестиційної програми КП "Теплоенерго" на 2018 рік" було затверджено на сесії Кременчуцької міської ради Полтавської області.

5. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржені рішення були прийняті виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради Полтавської області з порушенням вимог чинного законодавства, що регламентують порядок та механізм обговорення, прийняття та затвердження останніх.

6. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове про відмову у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції мотивував своє рішення тим, що у позивача відсутнє порушене право спірними рішенням, оскільки ОСОБА_1 не є абонентом, тобто споживачем послуг централізованого опалення, КП "Теплоенерго", натомість абонентом є ОСОБА_2, чоловік позивача.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

7. Позивачем - ОСОБА_1, подано касаційну скаргу на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 05.12.2018, в якій просить її скасувати та залишити в силі рішення Крюківського районного суду м. Кременчука від 27.08.2018.

7.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права. На переконання позивача, вона спільно зі своїм чоловіком є споживачем послуг КП "Теплоенерго" та сплачує свої особисті кошти за надані послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, а тому мала законне право звернутися до суду за захистом своїх порушених прав як споживач послуг. На підтвердження цієї позиції, позивач вказує на наявність оплачених нею рахунків за комунальні послуги.

8. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив залишити касаційну скаргу без задоволення, рішення Харківського апеляційного адміністративного суду від 05.12.2018 - без змін. Відповідач аргументував свою позицію тим, що право на захист виникає за умови доведення позивачем факту застосування до нього норм оскарженого рішення або того, що він є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано це рішення.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

9. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України, в редакції до 08.02.2020), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

10. У жовтні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому були заявлені дві вимоги: визнати незаконними та скасувати рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області від 10.10.2017 № 1092 "Про погодження Інвестиційної програми КП "Теплоенерго" на 2018 рік" та № 1093 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення та з централізованого постачання гарячої води, що надаються КП "Теплоенерго" м. Кременчука".

11. Юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності (пункт 1 частина 2 стаття 17 КАС (у редакції, чинній до 15.12.2017), пункт 1 частина 1 статті 19 КАС (у редакції, чинній з 15.12.2017).

12. В контексті оскарженого рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області від 10.10.2017 № 1093 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення та з централізованого постачання гарячої води, що надаються КП "Теплоенерго" м. Кременчука", колегія суддів зазначає про таке.

13. Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

14. Відповідно до підпункту "а" пункту 2 статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.


................
Перейти до повного тексту