ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 травня 2023 року
м. Київ
справа № 560/538/22
адміністративне провадження № К/990/33084/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,
суддів - Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №560/538/22
за позовом ОСОБА_1
до Військової частини НОМЕР_1
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - Дзундзи Юрія Романовича
на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 5 травня 2022 року (головуюча суддя: Ковальчук О.К.)
і постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2022 року (головуюча суддя: Біла Л.М., судді: Гонтарук В.М., Матохнюк Д.Б.).
ВСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У січні 2022 року ОСОБА_1 пред`явив позов до Військової частини НОМЕР_1, у якому просив суд:
1.1. визнати протиправними дії відповідача щодо врахування січня 2016 року як місяця за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця) при нарахуванні йому індексації грошового забезпечення за період з 30 квітня 2016 року до 28 лютого 2018 року;
1.2. визнати протиправними дії відповідача щодо неврахування вимог абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078, при нарахуванні й виплаті йому індексації грошового забезпечення у період з 1 березня 2018 року до 12 квітня 2019 року;
1.3. зобов`язати відповідача здійснити йому перерахунок і доплату індексації грошового забезпечення за період з 30 квітня 2016 року до 28 лютого 2018 року в сумі: 69764,09 грн, із застосуванням січня 2008 року як місяця за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця);
1.4. зобов`язати відповідача здійснити йому перерахунок та доплату індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 12 квітня 2019 року в сумі: 54530,35 грн відповідно до вимог абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078.
2. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначав, що він з 30 квітня 2016 року до 12 квітня 2019 року проходив військову службу у Військовій частині НОМЕР_1, де відповідач не в повному розмірі нараховував та виплачував йому індексацію грошового забезпечення.
2.1. Позовні вимоги стосовно періоду з 30 квітня 2016 року до 28 лютого 2018 року ОСОБА_1 обґрунтовував тим, що відповідач нарахував і виплатив йому індексацію грошового забезпечення за цей період у меншому розмірі, ніж належало, через помилкове застосування січня 2016 року у якості базового місяця для такої індексації.
2.2. У цьому контексті ОСОБА_1 доводив, що в силу пунктів 5, 10-2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення для розрахунку індексації його грошового забезпечення за указаний період базовим місяцем має бути січень 2008 року, оскільки саме тоді востаннє були підвищені оклади військовослужбовців. Одночасно з цим, позивач заперечував наявність у відповідача дискреційних повноважень стосовно визначення іншого місяця базовим, ніж січень 2008 року.
2.3. Вимоги стосовно періоду з 1 березня 2018 року до 12 квітня 2019 року ОСОБА_1 обґрунтовував тим, що розмір підвищення доходу в березні 2018 року був меншим за суму індексації грошового забезпечення, яка склалася в тому місяці, тож в силу абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення відповідач був зобов`язаний із 1 березня 2018 року виплачувати йому фіксовану індексацію грошового забезпечення в розмірі: 4069,43 грн щомісяця як різницю між сумою індексації і розміром підвищення доходу, однак цього обов`язку не виконав.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 5 травня 2022 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2022 року, позов задоволено частково:
3.1. визнано протиправними дії військової частини НОМЕР_1 щодо врахування січня 2016 року як базового місяця при нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 30 квітня 2016 року до 28 лютого 2018 року;
3.2. зобов`язано військову частину НОМЕР_1 здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 30 квітня 2016 року до 28 лютого 2018 року із застосуванням січня 2008 року як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця), з урахуванням виплачених сум;
3.3. у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
4. Частково задовольняючи позов, суд виходив з того, що відповідач порушив приписи Порядку проведення індексації грошових доходів населення, коли нарахував та виплатив позивачу індексацію грошового забезпечення за період з 30 квітня 2016 року до 28 лютого 2018 року із застосуванням базового місяця січень 2016 року.
4.1. Цей висновок суд мотивував тим, що для указаної індексації Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначає базовий місяць із прив`язкою до моменту останнього перегляду тарифної ставки (окладу) за посадою, яку займає працівник. Водночас суд зауважив, що на час виникнення спірних правовідносин схема посадових окладів військовослужбовців востаннє була визначена урядовою постановою №1294 від 7 листопада 2007 року, яка набрала чинності з 1 січня 2008 року. На тлі цього суд констатував протиправність дій відповідача щодо застосування січня 2016 року у якості базового місяця для індексації грошового забезпечення за указаний період.
4.2. Разом з цим, суд відмовив у задоволенні позовної вимоги про здійснення перерахунку й виплати індексації за указаний період у конкретній сумі, мотивувавши тим, що предметом спору є визначення базового місяця, який підлягає застосуванню при перерахунку та виплаті індексації грошового забезпечення, а не конкретний розмір цієї індексації.
4.4. На цій основі суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача нарахувати й виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за період з 30 квітня 2016 року до 28 лютого 2018 року із застосуванням січня 2008 року у якості базового місяця.
5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, які стосуються перерахунку й виплати індексації грошового забезпечення у період з 1 березня 2018 року до 12 квітня 2019 року, суд виходив з того, що позивач не надав доказів існування обставин, які є умовою для застосування абзацу 4 Порядку проведення індексації грошових доходів населення для виплати індексації в указаний період.
6. Переглянувши це рішення, суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість позовних вимог у частині, яка стосується індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 12 квітня 2019 року.
6.1. У цьому контексті суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що відповідач правомірно не проводив нарахування й виплату позивачу індексації грошового забезпечення з квітня 2018 року до листопада 2018 року, оскільки за цей період поріг індексації не перевищував 103%. Водночас з грудня 2018 року відповідач нараховував і виплачував позивачу індексацію грошового забезпечення.
6.2. Зрештою апеляційний суд погодився з тим, що доводи позивача про неврахування відповідачем його права на щомісячну фіксовану суму індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 12 квітня 2019 року є недоведеними.
Короткий зміст вимог касаційної скарги і відзиву
7. У листопаді 2022 року Дзундза Ю.Р., діючи в інтересах ОСОБА_1, подав до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення судів попередніх інстанцій, у якій просить скасувати ці рішення в частині відмови у задоволенні позовних вимог щодо здійснення перерахунку й доплати індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 12 квітня 2019 року з урахуванням вимог абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення.
8. Скаржник просить у цій частині справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
9. В обґрунтування підстав касаційного оскарження послався на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - "КАС України").
10. Скаржник покликається на неправильне застосуваннями судами попередніх інстанцій абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078, і порушенння ними норм процесуального права.
11. Також скаржник указує на неврахування судами висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 28 вересня 2022 року у справах №400/1119/21, №560/3965/21 щодо необхідності належного дослідження доказів у подібних правовідносинах.
11.1. У цьому контексті скаржник зауважує, що між сторонами відсутній спір стосовно нарахування й виплати так званої "поточної" індексації грошового забезпечення військовослужбовця, яка виникла тільки в грудні 2018 року внаслідок перевищення порогу індексації в розмірі 103 відсотка у жовтні 2018 року.
11.2. Водночас скаржник наголошує на тому, що у період з 1 березня 2018 року позивач оскаржує дії відповідача щодо невиплати йому так званої "фіксованої" індексації, тобто суми індексації, яка виплачується у разі настання обставин, передбачених абзацами 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення. Ці обставини, за твердженням скаржника, суди попередніх інстанцій не дослідили, оскільки неправильно визначили характер спірних правовідносин.
11.3. Також скаржник зазначає, що підвищення посадового окладу позивача в березні 2018 року та прийняття в цьому місяці значення індексу споживчих цін за 1 або 100 відсотків не є безумовною підставою не виплачувати індексацію грошового забезпечення у подальших періодах, оскільки індексація не нараховується лише за умови, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу.
11.4. Згідно з доводами скаржника, в силу вимог абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення для вирішення питання про наявність підстав для виплати індексації у місяці підвищення доходу (базовому місяці) необхідно врахувати такі складові як: розмір підвищення грошового доходу особи; суму індексації, що склалася (припадала) на місяць підвищення цього доходу; та на основі цього встановити, чи перевищує розмір підвищення грошового доходу особи суму указаної індексації. Ці обставини, як стверджує скаржник, суди попередніх інстанцій не встановили.
11.5. На тлі цього скаржник зазначає, що у місяці підвищення грошового доходу позивача (березні 2018 року) сума індексації була більшою, ніж розмір підвищення доходу. Тож стверджує, що на підставі абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення відповідач був зобов`язаний із 1 березня 2018 року виплачувати позивачу "фіксовану" індексацію грошового забезпечення, однак протиправно цього не зробив.
12. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не подав. Копія ухвали про відкриття касаційного провадження доставлена до електронного кабінету відповідача 1 грудня 2022 року. Відповідно до частини четвертої статті 328 КАС України відсутність відзиву на касаційну скаргу не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
13. З 30 квітня 2016 року до 12 квітня 2019 року ОСОБА_1 проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_1 .
14. Згідно з наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 12 квітня 2019 року №86, ОСОБА_1 звільнений з військової служби та виключений зі списків особового складу та всіх видів забезпечення з 12 квітня 2019 року.
15. Рішенням від 27 жовтня 2020 року у справі №560/4089/20 Хмельницький окружний адміністративний суд зобов`язав військову частину НОМЕР_1 нарахувати й виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення з 30 квітня 2016 року по 28 лютого 2018 року.
16. На виконання цього рішення військова частина НОМЕР_1 виплатила ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення у сумі: 4503,21 грн. При здійсненні нарахування й виплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з квітня 2016 року по лютий 2018 року відповідач визначив базовий місяць - січень 2016 року. З березня по листопад 2018 року нарахований розмір індексації становив 0 грн (індекс споживчих цін не перевищував 3%), з грудня 2018 року по квітень 2019 року індексація нараховувалась і виплачувалась (індекс споживчих цін перевищив 3%).
17. Вважаючи протиправними дії військової частини НОМЕР_1 щодо нарахування й виплати індексації грошового забезпечення за період з 30 квітня 2016 року до 28 лютого 2018 року без застосування січня 2008 року як базового місяця, а також неврахування вимог абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення при нарахуванні й виплаті індексації в період з 1 березня 2018 року до 12 квітня 2019 року, ОСОБА_1 звернувся до суду з метою їхнього оскарження.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" від 3 липня 1991 року №1282-ХІІ
18. У статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" (далі також - "Закон №1282-ХІІ") законодавець навів визначення таких понять:
18.1. індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг;
18.2. індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання;
18.3. поріг індексації - величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.
19. Перелік об`єктів індексації установлений частиною першою статті 2 Закону №1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру.
20. До таких об`єктів індексації в силу абзацу 4 частини першої статті 2 Закону №1282-ХІІ належить оплата праці (грошове забезпечення).
21. Межі індексації визначені частиною шостою статті 2 Закону №1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
22. Статтею 3 Закону №1282-ХІІ передбачено, що індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
23. Підстави для проведення індексації визначені статтею 4 Закону №1282-ХІІ.
24. У первинній редакції частина перша статті 4 цього Закону передбачала, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка.
24.1. Надалі до цієї норми були внесені зміни Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24 грудня 2015 року №911-VIII, який набрав законну силу 1 січня 2016 року.
24.2. Тож з 1 січня 2016 року за правилами частини першої статті 4 Закону №1282-ХІІ індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.
25. Інші положення статті 4 цього Закону з 2005 року й дотепер залишилися незмінними.
25.1. Зокрема, частина друга статті 4 Закону №1282-ХІІ передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.
25.2. Згідно з частиною третьою статті 4 Закону №1282-ХІІ для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.
25.3. Відповідно до частини четвертої статті 4 Закону №1282-ХІІ підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
Порядок проведення індексації грошових доходів населення, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078
26. Згідно з пунктом 1 Порядку (далі також - "Порядок №1078") цей акт визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.
27. Пункт 1-1 Порядку №1078 загалом дублює приписи статей 3, 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", деталізуючи відповіді на питання про те, коли проводиться індексація.
27.1. Так, пунктом 1-1 Порядку №1078 встановлено, що підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.
27.2. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 1 січня 2016 року).
27.3. Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
27.4. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 6 лютого 2003 року №491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".
27.5. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.
28. За змістом абзацу 5 пункту 2 Порядку №1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема грошове забезпечення військовослужбовців.
29. Абзаци 2, 4 пункт 4 Порядку №1078 деталізують межі індексації, які законодавець обумовив в частині шостій статті 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".
29.1. Так, абзац 2 пункту 4 Порядку №1078 визначає, що оплата праці, у тому числі працюючим пенсіонерам, грошове забезпечення, розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі, допомога по безробіттю, що надається залежно від страхового стажу у відсотках середньої заробітної плати, стипендії індексуються у межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.
29.2. Натомість абзац 4 пункту 4 Порядку №1078 установлює, що частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.
30. Питання про те, як саме визначається сума індексації, регулювалося абзацом 6 пункту 4 Порядку №1078, а з 15 березня 2018 року врегульоване абзацом 5 цього ж пункту, норми яких є тотожними і передбачають, що сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.
31. Пункт 5 Порядку №1078 застосовується з 1 грудня 2015 року у новій редакції на підставі постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року.
32. Абзац 1 пункту 5 Порядку №1078 у вказаній редакції передбачав, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.
32.1. Цей же абзац діяв з 15 березня 2018 року до 1 квітня 2021 року у редакції постанови Уряду №141 від 28 лютого 2018 року і встановлював, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.
33. Абзац 2 пункту 5 Порядку №1078 застосовується з 1 грудня 2015 року дотепер у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.
34. Абзац 3 пункту 5 Порядку №1078 застосовувався з 1 грудня 2015 року у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу.
34.1. Цей же абзац з 15 березня 2018 року дотепер діє у редакції постанови Уряду №141 від 28 лютого 2018 року та передбачає, що сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу.
35. Абзац 4 пункту 5 Порядку №1078 застосовується з 1 грудня 2015 року дотепер у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і встановлює таке правило: якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.
36. Абзац 5 пункту 5 Порядку №1078 застосовувався з 1 грудня 2015 року до 1 квітня 2021 року у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що у разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.
37. Абзац 6 пункту 5 Порядку №1078 діяв з 1 грудня 2015 року у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що до чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.
37.1. Цей же абзац з 15 березня 2018 року до 1 квітня 2021 року діяв у редакції постанови Уряду №141 від 28 лютого 2018 року і передбачав, що до чергового підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим) та членам їх сімей, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.
38. Пункт 10-2 Порядку №1078 був викладений у новій редакції на підставі постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року.
38.1. У цій редакції пункт 10-2 Порядку №1078 застосовувався з 1 грудня 2015 року до 1 квітня 2021 року та передбачав, що для працівників, яких переведено на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі або організації, а також переведено на роботу на інше підприємство, в установу або організацію або в іншу місцевість та у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці у разі продовження такими працівниками роботи, для новоприйнятих працівників, а також для працівників, які використали відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відпустку без збереження заробітної плати, передбачені законодавством про відпустки, обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (окладу), за посадою, яку займає працівник.
39. Абзац 1 пункту 1 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі також - "Закон №2011-XII") передбачає, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.