1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 травня 2023 року

м. Київ

справа № 120/3749/19-а

адміністративне провадження № К/9901/16140/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Чиркіна С.М.,

суддів: Стародуба О.П., Шарапи В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 06.02.2020 (головуючий суддя: Воробйова І.А.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27.05.2020 (головуючий суддя: Іваненко Т.В., судді: Граб Л.С., Сторчак В.Ю.) у справі №120/3749/19-а за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛВН ЛІМІТЕД" про припинення права користування надрами,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У листопаді 2019 року Державна служба геології та надр України (далі - Держгеонадра України або позивач) звернулася до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛВН ЛІМІТЕД" (далі - ТОВ "ЛВН ЛІМІТЕД" або відповідач), в якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6091 від 17.12.2015, наданого відповідачу.

Вінницький окружний адміністративний суд рішенням від 06.02.2020, яке залишене без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27.05.2020, у задоволенні позову відмовив.

Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення і ухвалити нову постанову про задоволення позову.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 06.07.2020 відкрито касаційне провадження у справі.

Ухвалою Верховного Суду від 03.05.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "ЛВН ЛІМІТЕД" в цілях видобування питних підземних вод для господарсько-питних та технологічних потреб, ділянка Скіфська Немирівського родовища (свердловини № 1/12, 2, 3, 5/2069, 6/2040, 8/2039), було видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 6091 від 17.12.2015, строком на 20 років. Невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами є Угода №6091 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин (далі - Угода).

На підставі наказів Держгеонадра України № 523 від 28.11.2017, № 389 від 08.10.2018 посадовими особами позивача у період з 08.11.2018 по 09.11.2018 проведено планову перевірку дотримання ТОВ "ЛВН ЛІМІТЕД" вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (води, грязі лікувальні), за результатами якої складено акт від 09.11.2018 № 06-03/26/2018-98/п (261).

У акті перевірки зафіксовані наступні порушення:

- не виконується пункти 3, 5 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 6091 від 17.12.2015, а також не виконуються умови протоколу ТКЗ України від 22.06.1978 № 3882, а саме: не розроблено та не затверджено Проект зон санітарної охорони ділянки Скіфська Немирівського родовища питних підземних вод (свердловини №№ 1/12, 2, 3, 5/2069, 6/2040, 8/2039);

- не виконується пункт 5 угоди про умови користування надрами від 30.11.2016 № 6091, в частині проведення робіт у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт та пункту 2 Програми робіт з видобування питних підземних вод Немирівського родовища ділянка Скіфська (свердловина №1/12,2,3, 5/2069, 6/2040, 8/2039) "Складання та погодження проекту розробки родовища (технологічна схема) (термін виконання IV квартал 2015 року - І квартал 2016 р.)";

- робочий проект (Технологічна схема) розробки Немирівського родовища питних підземних вод (Скіфська ділянка, свердловини №№ 1/12, 2, 3, 5/2069, 6/2040, 8/2039) ТОВ "ЛВН ЛІМІТЕД" у м. Немирів, Вінницької області, розроблено ФОП ОСОБА_1 (далі - Робочий проект (Технологічна схема)), не погоджений з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, в частині додержання вимог законодавства про надра.

У зв`язку із встановленими в ході проведеної перевірки порушеннями, позивачем винесено припис від 09.11.2018 №1282-14/06, яким від надрокористувача вимагалося у строк до 14.12.2018 усунути встановлені актом перевірки порушення та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

Наказом Держгеонадра України від 11.03.2019 №76 дію спеціального дозволу на користування надрами від 17.12.2015 №6091 зупинено та надано надрокористувачу 30 календарних днів для усунення порушень. Про зупинення дії дозвільного документу відповідача повідомлено листом Держгеонадр від 21.03.2019 №5443/03/14-19.

Згодом позивач направив на адресу ТОВ "ЛВН ЛІМІТЕД" листа від 29.07.2019 №13913/01/14-19, у якому просив надати до Держгеонадр у 15 денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно із спеціальним дозволом на користування надрами № 6091 від 17.12.2015.

У відповідь на зазначену пропозицію, відповідач направив лист-повідомлення від 12.08.2019 №17-29/1237, у якому висловив незгоду щодо припинення права користування надрами. Зазначив, що припис від 09.11.2018 №1282-14/06 та наказ Держгеонадра України від 11.03.2019 №76 про зупинення дії спеціального дозволу визнані протиправними та скасовані в судовому порядку (справа №120/1265/19-а). Зазначив, що в судовому порядку встановлено факт відсутності у діях ТОВ "ЛВН ЛІМІТЕД" порушень вимог законодавства у сфері надрокористування.

Зважаючи на висловлену надрокористувачем незгоду щодо припинення права користування надрами за рішенням Держгеонадра, позивач звернувся із цим позовом до суду.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем не виконуються вимоги особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, а саме: проводиться видобування питних підземних вод без встановлення зон санітарної охорони (ЗСО). Незважаючи на законну вимогу позивача усунути виявлені у ході проведеної перевірки порушення вимог законодавства у сфері надрокористування, відповідачем вимоги припису від 09.11.2018 №1282-14/06 не виконані. За таких обставин, з урахуванням висловленої ТОВ "ЛВН ЛІМІТЕД" позиції щодо припинення права користування надрами за рішенням Держгеонадра, наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами відповідно до пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра в судовому порядку.

Відповідач позов не визнав. Стверджує, що відсутні підстави для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6091 від 17.12.2015, оскільки ТОВ "ЛВН ЛІМІТЕД" не допущено порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, що встановлено судовими рішеннями у справі №120/1265/19-а про оскарження припису №1282-14/06 від 09.11.2018 і наказу Держгеонадра України від 11.03.2019 №76 про зупинення дії спеціального дозволу

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що наявність правових підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами позивач пов`язує із недодержанням ТОВ "ЛВН ЛІМІТЕД" вимог законодавства у сфері надрокористування.

Водночас, за результатами розгляду справи № 120/1265/19-а, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 18.07.2019, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2019, позов ТОВ "ЛВН ЛІМІТЕД" до Держгеонадра України задоволено: визнано протиправним і скасовано припис № 1282-14/06 від 09.11.2018; визнано протиправним і скасовано наказ № 76 від 11.03.2019 про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів, в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №6091 від 17.12.2015, виданого ТОВ "ЛВН ЛІМІТЕД".

Суди констатували, що судами першої та апеляційної інстанцій при розгляді справи №120/1265/19-а надавалася правова оцінка встановленим у ході проведеної перевірки порушенням вимог законодавства у сфері надрокористування. За висновками судів у справі № 120/1265/19-а, порушення, зазначені у акті перевірки № 06-03/26/2018-98/п (261) від 09.11.2018 та приписі № 1282-14/06 від 09.11.2018, відсутні.

Зважаючи на преюдиційне значення встановлених при розгляді справи №120/1265/19-а обставин, суди обох інстанцій дійшли висновку про відсутність законних підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6091 від 17.12.2015.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

Касаційна скарга обґрунтована неповним з`ясуванням судами попередніх інстанцій обставин справи, що призвело до неправильного вирішення спору. Скаржник стверджує, що видобування корисних копалин питних підземних вод для господарсько-питних та технологічних потреб здійснюється ТОВ "ЛВН ЛІМІТЕД" із порушенням вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр (не розроблено та не затверджено проект ЗСО), що є безумовною підставою для припинення права користування надрами відповідно до пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра. Зміст касаційної скарги, за виключенням обґрунтування права на касаційне оскарження, фактично дублює аргументи, наведені у позовній заяві.

Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому з посиланням на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального права та дійшов таких висновків.

Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 КАС України, згідно з якими, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, врегульовані Кодексом України про надра, завданням якого є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян є завданням Кодексу України про надра, про що вказано у його статті 2.

За приписами статті 4 Кодексу України про надра вони є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади.

Частиною другої статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Статтею 60 цього Кодексу визначено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

Повноваження органу державного геологічного контролю щодо здійснення контролю за геологічним вивченням надр встановлює стаття 62 Кодексу України про надра.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі -Положення №1174) державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.


................
Перейти до повного тексту