ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 травня 2023 року
м. Київ
справа № 460/15019/21
провадження № К/990/10015/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, третя особа - Ліквідаційна комісія Управління Міністерства внутрішніх справ України в Рівненській області, про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Міністерства внутрішніх справ України на рішення Рівненського окружного адміністративного суду у складі судді Нор У.М. від 23 серпня 2022 року постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Іщук Л.П., Обрізка І.М., Шинкар Т.І. від 06 березня 2023 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Позивач під час проходження служби в органах внутрішніх справ з 20 травня 1988 року по 21 червня 1988 року та з 20 вересня 1988 року по 20 жовтня 1988 року виконував службові обов`язки по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в м. Чорнобиль.
З 06 червня 2019 року позивачу встановлено 3 групу інвалідності у зв`язку з захворюванням пов`язаним з виконанням службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. 23 липня 2019 року позивач звернувся до органів МВС із заявою про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням йому третьої групи інвалідності внаслідок хвороби, пов`язаної з виконанням службових обов`язків. Рішенням відповідача позивачу відмовлено у виплаті одноразової грошової допомоги. Відмова обґрунтована, зокрема тим, що ним не подано постанови військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання, та вказано на неможливість врахування Експертного висновку Львівської регіональної міжвідомчої комісії від 24 травня 2019 року № 23207. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з позовом.
Зважаючи на встановлені обставини справи, доводи учасників справи та підстави відкриття касаційного провадження, вирішуючи справу, Суду слід дати відповідь на такі питання: 1)
чи є обов`язковим подання разом із заявою про виплату одноразової грошової допомоги постанови відповідної військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання? 2) чи є Експертний висновок належним в розумінні Порядку № 850 документом, що підтверджує пов`язаність захворювання з виконанням службових обов`язків?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України, третя особа - Ліквідаційна комісія Управління Міністерства внутрішніх справ України в Рівненській області, про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії, у якому просив:
- визнати протиправним та скасувати висновок Міністерства внутрішніх справ України про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про міліцію" за результатами розгляду матеріалів щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності ОСОБА_1 від 29 вересня 2021 року;
- зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України призначити і виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" та Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850, у розмірі 288150,00 грн.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2022 року, залишеним буз змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2023 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.
3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив того, що право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої статтею 23 Закону України "Про міліцію", зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію". за колишніми працівниками міліції, яким встановлено інвалідність внаслідок захворювання чи встановлено інвалідність, що пов`язана з проходженням служби в органах внутрішніх справ, зберігається право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про міліцію", виплата якої здійснюється відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850. Таке право обумовлено наявністю визначених законодавством підстав, зокрема, захворювання особи повинно бути пов`язане, з проходженням служби в органах внутрішніх справ.
4. Відповідачем не спростовано, що позивачу встановлено інвалідність внаслідок захворювання, що пов`язане з виконання службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
5. Позивачем з рапортом для призначення та виплати одноразової грошової допомоги подано експертний висновок Львівської регіональної міжвідомчої експертної комісії від 24 травня 2019 року. Комісією встановлено, що захворювання пов`язане з виконанням службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Експертний висновок Львівської регіональної міжвідомчої експертної комісії від 24 травня 2019 року є належним та допустимим доказом на підтвердження встановлення причинного зв`язку захворювання позивача з виконанням службових обов`язків.
6. Оскільки відповідач неодноразово вчиняв протиправні дії щодо призначення одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням інвалідності, що підтверджено судовими рішеннями у справі № 460/2293/19 та № 460/9658/20, які набрали законної сили та позивачем виконано всі умови, визначені законом для затвердження МВС України висновку щодо призначення такої допомоги, а тому з метою ефективного захисту порушених прав позивача, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення вимоги позивача у визначений ним спосіб про зобов`язання відповідача прийняти рішення про призначення одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850. Повторне зобов`язання відповідача розглянути заяву позивача про призначення та виплату йому одноразової грошової допомоги буде неефективним способом захисту прав позивача, позаяк покладення на відповідача такого обов`язку щодо повторного розгляду його заяви та документів, призведе до чергового ухилення суб`єкта владних повноважень від виконання покладених на нього законодавством обов`язків в частині призначення позивачу грошової допомоги.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Міністерство внутрішніх справ України звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2023 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. Судами попередніх інстанцій установлено, що в період з 28 грудня 1987 року по 29 травня 1989 року ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ.
9. Довідкою про роботу в зоні відчуження від 05 червня 2005 року № 43/4-757, виданою відділом адміністративної служби міліції Управління МВС України в Рівненській області засвідчується, що ОСОБА_1, працюючи в органах внутрішніх справ на посаді пожежника ВПЧ-7 в званні старшого сержанта в/с, в період з 20 травня 1988 року по 21 червня 1988 року та з 20 вересня 1988 року по 20 жовтня 1988 року виконував службові обов`язки по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в м. Чорнобиль Київської області. Отримав дозу радіаційного опромінення 0,66 рентген.
10. На засіданні Львівської регіональної міжвідомчої комісії № 05 від 24 травня 2019 року розглянуто заяву ОСОБА_1 та зареєстровану в ЛРМЕК 20 травня 2019 року документацію на предмет встановлення причинного зв`язку захворювань, інвалідності і смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС та було встановлено діагноз: меланома шкіри поперекової ділянки зліва pT2N0M0 кл.гр.ІІ. Комісією зроблено висновок: захворювання пов`язане з виконанням службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
11. Позивачу з 06 червня 2019 року встановлено 3 групу інвалідності, що підтверджується довідкою МСЕК серії 12ААБ № 502609 від 24 червня 2019 року, в якій також вказано, що захворювання пов`язане з виконанням службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
12. 23 липня 2019 року ОСОБА_1 звернувся з заявою до УМВС України в Рівненській області про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням йому третьої групи інвалідності внаслідок хвороби, пов`язаної з виконанням службових обов`язків.
13. Листом від 15 серпня 2019 року № 11/П- 1191 Ліквідаційна комісія УМВС України в Рівненській області повідомила позивача про відмову у виплаті одноразової грошової допомоги відмовлено, у з зв`язку з тим, що з 12 березня 2015 року право на одноразову грошову допомогу залишилося у працівників міліції, інвалідність яких настала не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ. Тобто, пенсіонери зі спеціальним званням "внутрішньої служби" з 12 травня 2015 року права на отримання одноразової грошової допомоги не мають.
14. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2020 року, по справі № 460/2293/19 визнано протиправною бездіяльність Ліквідаційної комісії УМВС України в Рівненській області щодо порядку розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення одноразової компенсації у зв`язку з встановленням третьої групи інвалідності внаслідок хвороби, пов`язаної з виконанням службових обов`язків, та зобов`язано Ліквідаційну комісію УМВС України в Рівненській області подати у відповідності до пункту 8 Поряду та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника поліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850, подати до Міністерства внутрішніх справ України документи ОСОБА_1 про призначення одноразової грошової компенсації у зв`язку з встановленням третьої групи інвалідності внаслідок хвороби, пов`язаної з виконанням службових обов`язків.
15. Позивачем на адресу заступника голови Ліквідаційної комісії УМВС України в Рівненській області 04 серпня 2020 року повторно подано заяву (рапорт) про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з тим, що МСЕК встановило йому 3 групу інвалідності. Окрім раніше поданих документів позивачем до заяви приєднано довідку від 02 червня 2020 року № 08-2528 на підтвердження того, що він не отримував одноразову компенсацію учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
16. Листом Департаменту фінансово-облікової політики МВС України від 12 серпня 2020 року № 1/197 матеріали щодо призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги повернуті без прийняття рішення, як такі що не відповідають вимогам законодавства.
Підставами повернення матеріалів ОСОБА_1 на призначення йому грошової допомоги є виявлення ряду їх недоліків та невідповідностей. Зокрема, Департаментом фінансово-облікової політики МВС України вказано, що медико-соціальна експертна комісія ОСОБА_1 проведена з порушенням пункту 10 Положення про медико-соціальну експертизу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року № 1317 "Питання медико-соціальної експертизи", оскільки при проведенні медико-соціальної експертизи ОСОБА_1 представники закладів охорони здоров`я МВС до складу комісії не запрошувалися, а також ОСОБА_1 не належить до категорії працівників міліції та до матеріалів призначення грошової допомоги ним не подано довідки форми № 158/о, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 30 липня 2012 року № 577. При цьому, вказано, що додана до матеріалів копія Експертного висновку Львівської регіональної міжвідомчої комісії від 24 травня 2019 року № 23207 не може бути врахована, оскільки подання такого документу порядком не передбачено. Повертаючи без виконання подані матеріали, відповідач також вказав на неможливість поширення на спірні правовідносини положень Закону України "Про міліцію", оскільки обставини проходження позивачем служби в органах внутрішніх справ існували до моменту набуття цим законом чинності.
17. Дії Міністерства внутрішніх справ України щодо повернення без прийняття рішення заяви ОСОБА_1 від 04 серпня 2020 року про призначення одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням 3 групи інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ позивач оскаржив до суду.
18. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2021 року по справі № 460/9658/20, яке набрало законної сили 14 червня 2021 року відповідно до ухвали Восьмого апеляційного адміністративного суду про повернення апеляційної скарги Міністерства внутрішніх справ України, визнано такі дії протиправними і зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення та виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням III групи інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ та за результатами її розгляду відповідно до пункту 9 Порядку та умов призначення і виплати одноразової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850, прийняти відповідне рішення.
19. Ліквідаційною комісією УМВС України в Рівненській області на виконання рішення суду по справі № 460/2293/19 був складений висновок від 12 серпня 2021 року про призначення одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про міліцію". Згідно вказаного висновку позивачу розраховано суму одноразової грошової допомоги у розмірі 288150,00 грн.
20. Листом Департаменту фінансів та облікової політики МВС України від 25 серпня 2021 року № 1/160 повідомлено позивача, що право на одноразову виплату мають працівники міліції та пенсіонери міліції на підставі статті 23 Закону України "Про міліцію", який був введений в дію з 01 січня 1991 року, а оскільки ОСОБА_1 був звільнений зі служби ще у 1989 році, тобто, до прийняття Закону України "Про міліцію", тому до факту встановлення інвалідності (2019 рік), на думку відповідача, не можуть бути застосовані, як норми цього Закону, так і Порядку та умов призначення і виплати одноразової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850. Вказано також на неподання одночасно з матеріалами про призначення грошової допомоги довідки форми № 158/о, затвердженої наказом МОЗ України від 30 липня 2012 року № 577 та постанови військово-лікарської комісії, а також зауважено про неможливість врахування Експертного висновку Львівської регіональної міжвідомчої комісії від 24 травня 2019 року № 23207. Зазначено про порушення пункту 10 Положення про медико-соціальну експертизу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року № 1317 "Питання медико-соціальної експертизи", оскільки при проведенні медико-соціальної експертизи ОСОБА_1 представники закладів охорони здоров`я МВС до складу комісії не запрошувалися.