1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 травня 2023 року

м. Київ

справа № 360/4628/20

адміністративне провадження № К/9901/32272/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді: Губської О.А.,

суддів: Білак М.В., Калашнікової О.В.

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 640/30356/20

за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу при затримці видачі трудової книжки, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2021 року

ВСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. Позивач звернувся до суду з цим позовом, у якому з урахуванням уточнень просив:

1.1. визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у не видачі йому трудової книжки після припинення його повноважень і не внесенні до трудової книжки запису про звільнення;

1.2. зобов`язати відповідача видати йому трудову книжку і внести до його трудової книжки запис про звільнення, яким вказати день видачі трудової книжки;

1.3. стягнути з відповідача на його користь середній заробіток за весь час вимушеного прогулу при затримці видачі трудової книжки за період з 29.07.2020 по 08.12.2020 в сумі 273850,59 грн.

1.4. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в день набрання чинності Указом Президента від 28.07.2020 № 297/2020 29.07.2020 припинились повноваження Сєвєродонецької міської ради, її виконавчого комітету, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють в органах місцевого самоврядування, в тому числі і позивача як керуючого справами виконкому міської ради.

1.5. Позивач вважає, що припинення його повноважень відповідно до частини першої статті 3 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" є підставою для внесення запису в його трудову книжку про звільнення відповідно до пункту 9 частини 1 статті 36 КЗпП України.

1.6. Проте Сєвєродонецька міська рада у порушення вимог чинного законодавства позивачу не видала трудову книжку і не внесла до трудової книжки запис про звільнення.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

2.1. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 17 березня 2021 року у справі № 360/4628/20 у задоволенні позовних вимог відмовлено.

2.2. Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що в день припинення повноважень Сєвєродонецької міської ради та її посадових осіб 29.07.2020 позивач був у відпустці. Відтак, роботодавець був позбавлений можливості видати позивачеві трудову книжку у зв`язку з відсутністю останнього на роботі. Листом від 25.09.2020 № 668 відповідач повідомив позивача про можливість отримати трудову книжку у відділі кадрової роботи ВЦА м. Сєвєродонецьк. Проте, з незалежних від відповідача причин вказаний лист було повернуто відправнику без вручення адресату. Ані після припинення своїх повноважень посадової особи місцевого самоврядування, ані до цього часу позивач не звернувся до відповідача щодо отримання трудової книжки, доказів такого звернення позивачем не було надано суду.

3.1. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2021 року скасовано рішення суду першої інстанції та ухвалено нове рішення.

3.2. Позов задоволено частково.

3.3. Визнано протиправною бездіяльність Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області щодо невидачі ОСОБА_1 трудової книжки після припинення його повноважень.

3.4. Зобов`язано Сєвєродонецьку міську військово-цивільну адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області видати ОСОБА_1 трудову книжку.

3.5. Стягнуто з Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за весь час вимушеного прогулу при затримці видачі трудової книжки за період з 29.07.2020 по 02.10.2020 в сумі 140032 грн 75 коп. з відрахуванням визначених законом податків і зборів.

3.6. Задовольняючи позов частково суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідно до приписів статті 47 Кодексу законів про працю України власник або уповноважений ним орган зобов`язаний в день звільнення видати працівникові належно оформлену трудову книжку і провести з ним розрахунок у строки, зазначені в статті 116 цього Кодексу. При затримці видачі трудової книжки з вини власника або уповноваженого ним органу працівникові сплачується середній заробіток за весь час вимушеного прогулу.

3.7. При цьому суд апеляційної інстанції визнав підтвердженою бездіяльність відповідача у спірних правовідносинах, яка полягає у не видачі позивачу трудової книжки, а тому вважав за необхідне зобов`язати його видати позивачу трудову книжку.

ІІІ. Касаційне оскарження

4. Не погоджуючись з таким рішенням суду апеляційної інстанції відповідач звернувся із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм процесуального та матеріального права, просить скасувати це судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5. Підставою звернення з касаційною скаргою зазначено пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України та вказано на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме: в частині стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу у зв`язку з затримкою видачі трудової книжки в порядку статті 235 КЗпП України та пункту 4.1. Інструкції №58 з Військової цивільної адміністрації на користь посадової особи органу місцевого самоврядування, чиї повноваження припинені в силу прямої норми (статті 3 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації") у день набрання чинності Указу Президента, яким утворено військово-цивільну адміністрацію.

6. Позивач подав відзив на касаційну скаргу, за змістом якого висловив свої доводи, якими заперечив проти висловлених у скарзі обґрунтувань щодо помилковості висновку суду апеляційної інстанції по суті вирішення спору, та просив залишити оскаржуване судове рішення без змін, а скаргу - без задоволення.

IV. Установлені судами фактичні обставини справи

7. Рішенням п`ятдесят четвертої (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради від 22.12.2018 № 3014 позивача затверджено на посаду керуючого справами виконкому Сєвєродонецької міської ради.

8. Указом Президента України від 28.07.2020 № 297/2020 "Про утворення військово-цивільної адміністрації" утворено військово-цивільну адміністрацію міста Сєвєродонецьк Луганської області. Зазначений Указ набрав чинності 29.07.2020.

9. Військово-цивільна адміністрація міста Сєвєродонецьк Луганської області як юридична особа зареєстрована 04.08.2020, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

10. За табелем обліку робочого часу за липень 2020 року на час набрання чинності Указу Президента України від 28.07.2020 № 297/2020 позивач перебував у відпустці.

11. 05.08.2020 керівником військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області внесено запис до трудової книжки позивача про припинення повноважень посадової особи місцевого самоврядування з посиланням на ч. 1 ст. 3 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації".

12. Листом від 25.09.2020 № 668 відповідач повідомив позивача про припинення повноважень посадових та службових осіб органу місцевого самоврядування та можливість отримати трудову книжку у відділі кадрової роботи ВЦА м. Сєвєродонецьк.

13. Вказаний лист було повернуто на адресу відповідача за закінченням терміну зберігання.

14. Згідно з відомостями довідки ВЦА міста Сєвєродонецьк Луганської області від 08.02.2021 № 4 розмір заробітної плати позивача склав: у квітні 2020 року 39233,60 грн, у травні 2020 року 46940,20 грн, разом 86173,80 грн. Сума середньоденного заробітку складає 2154,35 грн.

15. 02.10.2020 позивач звернувся до відповідача з заявою, в якій просив надати йому: завірену належним чином довідку про заробітну плату за два останні повні місяці роботи на посаді; належним чином завірене рішення Сєвєродонецької міської ради про призначення його керуючим справами виконкому Сєвєродонецької міської ради; належним чином завірену копію трудової книжки (записів про трудову діяльність).

16. Відповідач 09.10.2020 за вих.№ 596/Ж-888 надав позивачеві належним чином засвідчену копію рішення Сєвєродонецької міської ради "Про призначення ОСОБА_1 керуючим справами виконкому Сєвєродонецької міської ради". Щодо надання інших документів повідомив, що ВЦА м. Сєвєродонецьк Луганської області не укладала з ОСОБА_1 жодних трудових договорів, а отже в розумінні трудового законодавства ВЦА м. Сєвєродонецьк Луганської області не є роботодавцем ОСОБА_1 . З огляду на викладене задовольнити запит в іншій частині не вбачається можливим.

17. Вважаючи таку відповідь та бездіяльність відповідача протиправними, позивач звернувся з цим позовом до суду.

V. Релевантні джерела права й акти їхнього застосування

18. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

20. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

21. Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі Закон № 280/97-ВР) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

22. Закон України "Про службу в органах місцевого самоврядування" (далі Закон № 2493-III) регулює правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, визначає загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування.

23. Статтею 3 Закону № 2493-ІІІ визначено, що посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

24. Згідно зі статтею 7 Закону № 2493-ІІІ правовий статус посадових осіб місцевого самоврядування визначається Конституцією України, законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", цим та іншими законами України. Посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції. На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

25. Пунктом 3 частини першої статті 78 Закону № 280/97-ВР передбачено, що повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках: 3) передбачених законами України "Про військово-цивільні адміністрації", "Про правовий режим воєнного стану".

26. Статтею 1 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" від 03.02.2015 141-VIII (далі Закон № 141-VIII) в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що військово-цивільні адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження сільських, селищних, міських рад, районних у містах рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад та голів та інші повноваження, визначені цим Законом.

27. Військово-цивільні адміністрації є юридичними особами публічного права і наділяються цим та іншими законами повноваженнями, у межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Військово-цивільні адміністрації населених пунктів набувають прав та обов`язків з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

28. За частиною першою статті 3 Закону № 141-VIII військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України.

29. У день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження:

сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, сільських, селищних, міських голів, інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації відповідного населеного пункту (населених пунктів).

30. Частиною дванадцятій статті 3 Закону № 141-VIII встановлено, що повноваження військово-цивільних адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

VI. Позиція Верховного Суду

31. Відповідно до частин першої та другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої та/або апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.


................
Перейти до повного тексту