ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 травня 2023 року
м. Київ
справа № 580/4245/19
адміністративне провадження № К/9901/43414/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.
за участю:
секретаря судового засідання Івченка М.В.
представника позивача Попов А.В.
розглянув у відкритому судовому засіданні в касаційній інстанції справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротранс і Ко" до Головного управління Державної податкової служби у Черкаській області про скасування податкових повідомлень-рішень, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротранс і Ко" на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.10.2021, прийняту у складі колегії суддів: Єгорової Н.М. (головуючий), Сорочка Є.О., Федотова І.В.
І. Суть спору
1. У грудні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Агротранс і Ко" звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі - ГУ ДПС у Черкаській області), в якому просило суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 18 грудня 2019 року:
2. № 0004471408, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість (далі - ПДВ) в розмірі 7347120,00грн: основна сума зобов`язання - 5877696,00грн та штрафна (фінансова) санкція - 1469424,00 грн,
3. № 0004461408, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток підприємств в розмірі 8747438,00грн: основне зобов`язання - 6997950,00грн та штрафна (фінансова) санкція - 1749488,00грн.
4. Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що спірні рішення прийняті на підставі результатів перевірки, висновки якої є передчасними та без дослідження первинних документів.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
5. Судами попередніх інстанцій установлено, що відповідно до відомостей ЄДРПОУ позивач з 16 травня 2013 року зареєстрований, як юридична особа, та перебуває на обліку відповідача.
6. 17 лютого 2017 року на підставі ухвали слідчого судді Оболонського районного суду м. Києва Жежери О.В. від 09 лютого 2017 року у справі № 756/2062/17-к щодо кримінального провадження № 42016 року101050000107 за місцезнаходженням позивача проведений обшук, під час якого у ОСОБА_1 - керівника позивача за участю понятих ( ОСОБА_2 та ОСОБА_3,) вилучені документи згідно з протоколом обшуку, складеним слідчим Оболонського УП ГУНП у м.Києві Жолобчук Є.В.:
7. папка з установчими документами позивача;
8. картонний скорозшивач червоного кольору з написом на боковій стороні " 631 ТОВ "Агротранс і Ко" березень 2016 року - квітень 2016 року", в якій знаходяться прозорі файли з паперами;
9. картонний скорозшивач чорного кольору з написом на ребрі "ТОВ "Агротранс і Ко" 631 грудень 2015 року - січень 2016 року";
10. картонний скорозшивач чорного кольору з написом на ребрі "Договори "ТОВ "Агротранс і Ко", в якій знаходяться файли з паперами;
11. картонний скорозшивач помаранчевого кольору з написом на ребрі "ТОВ "Агротранс і Ко" (ТОВ "Максі Фуд", ТОВ "Ніші Трейдінг" - 2015 року)", з файлами та паперами;
12. картонний скорозшивач червоного кольору з написом на ребрі "Договори ТОВ "Агротранс і Ко", в якій знаходяться файли з документами;
13. картонний скорозшивач чорного кольору з написом на ребрі "ТТН (власні машини ТОВ "Агротранс і Ко")", в якій знаходяться файли з документами;
14. картонний скорозшивач темно зеленого кольору з написом на ребрі "ТОВ "Агротранс і Ко" (ТОВ "Макс Ніші" 2016 року)", в якій знаходяться файли з документами;
15. картонний скорозшивач червоного кольору з написом на ребрі "ТТН (власні машини ТОВ "Агротранс і Ко" 01 січня 16-31 грудня 16)", в якій знаходяться файли з документами;
16. картонна коробка жовтого кольору з написом на ребрі "ТОВ "Агротранс і Ко" 361 (покупці) січень 2015 року - грудень 2015 року", з написом на кришці "Видаткові накладні", в якій знаходяться файли з документами;
17. картонна коробка білого кольору з написом "Universal" та написом на ребрі коробки "ТОВ "Агротранс і Ко" 631 січень 2015 року - вересень 2015 року", в якій знаходяться файли з документами;
18. картонна коробка з написом "Universal" та написом на ребрі коробки "ТОВ "Агротранс і Ко" ОСОБА_4 2013 року-2016 року", в коробці знаходяться документи;
19. скорозшивач зеленого прозорого кольору з документами та написом на лицевій стороні "ТОВ "Агротранс і Ко" - ТОВ "Максі Ніші", ТОВ "Глобал Ексім Груп" 2015 року";
20. пластиковий швидкозшивач фіолетового кольору з документами та написом на ребрі "ТОВ "Агротранс і Ко" - ТОВ "Харківський завод промислових технологій";
21. картонний швидкозшивач фіолетового кольору з документами та написом на ребрі "ТОВ "Агротранс і Ко" сплачені рахунки 2016 року-2017 року";
22. картонний швидкозшивач сірого кольору з документами та написом на ребрі "ТОВ "Агротранс і Ко" (ТОВ "Глобал Ексім Груп", ТОВ "Максі Фуд", ТОВ "Ніші Трейдінг")";
23. картонний швидкозшивач фіолетового кольору з документами та написом на ребрі "ТОВ "Агротранс і Ко" (ТОВ "Агро Ферта 2015 року")";
24. картонний швидкозшивач рожевого кольору з документами та написом на ребрі "ТОВ "Агротранс і Ко" "Контрагенти";
25. картонна коробка з паперами та написом на коробці "Snowpear" ТОВ "Агротранс і Ко" ОСОБА_6";
26. картонний швидкозшивач сірого кольору з документами та написом на ребрі "ТОВ "Агротранс і Ко" "Виписки банків";
27. картонний швидкозшивач червоного кольору з документами та написом на ребрі "ТОВ "Агротранс і Ко";
28. картонний швидкозшивач темно вишневого кольору з документами та написом на ребрі "ТТН";
29. картонна коробка з документами та написом на ребрі "Сплачені рахунки ТОВ "Агротранс і Ко 2016 року";
30. картонний швидкозшивач червоного кольору з документами та написом на ребрі "Архів" ТОВ "Агротранс і Ко".
31. 09 червня 2017 року керівник позивача ОСОБА_1 на ім`я заступника начальника управління-начальнику першого ВРКП СУФР ДПІ в Оболонському районі ГУ ДФС у м.Києві Бовкуну Є.А. склав розписку (далі - Розписка), в якій зазначив про отримання ним вилучених під час обшуку від 17 лютого 2017 року документів:
32. установчі та реєстраційні документи ТОВ "Агротранс і Ко" в папці-накопичувачі фіолетового кольору;
33. установчі та реєстраційні документи ТОВ "Агротранс і Ко" в папці-накопичувачі чорного кольору;
34. договори щодо взаємовідносин ТОВ "Агротранс і Ко" з контрагентами в папці-накопичувачі чорного кольору;
35. договори щодо взаємовідносин ТОВ "Агротранс і Ко" з контрагентами в папці-накопичувачі червоного кольору;
36. бухгалтерська та податкова звітність ТОВ "Черкаси-Агротранс", ПП "Преміум-Агропродукт", ТОВ "Компанія Агротранс і Ко" в папці накопичувачі рожевого кольору.
37. 20 вересня 2018 року відповідач видав наказ № 1773 про проведення документальної планової виїзної перевірки позивача з 09 жовтня 2018 року тривалістю 10 робочих днів за період діяльності з 01 січня 2015 року до 30 червня 2018 року. 10 жовтня 2018 року наказом відповідача № 1935 її перенесено до дати отримання копій вилучених правоохоронними органами документів або забезпечення доступу до них.
38. 19 серпня 2019 року відповідач направив запит начальнику п`ятого СВ РКП СУФР ГУДФС у м.Києві Є.Бовкуну з проханням повідомити про те, коли саме директору позивача ОСОБА_1 були повернені документи, вилучені під час обшуку 17 лютого 2017 року у вказаному вище кримінальному провадженні, та надати копію відповідного акту приймання-передачі.
39. Як вбачається х матеріалів справи, 18 вересня 2019 року у відповідь вказаний державний орган надав лист вих.№ 23671/7/26-15-23-0918 з повідомленням, що вилучені документи повернуто директору ТОВ "Агротранс і Ко" ОСОБА_1., а в слідчому управлінні фінансових розслідувань вони відсутні.
40. Тому наказом № 235 від 19 вересня 2019 року відповідач поновив проведення документальної планової виїзної перевірки позивача, призначеної наказом № 1773 від 20 вересня 2018 року та перенесеної наказом № 1935 від 10 жовтня 2018 року, з 08 жовтня 2018 року тривалістю 9 робочих днів. Зазначений наказ № 235 і дії щодо поновлення та проведення податкової перевірки стали предметом судового спору у справі № 580/3861/19 між тими ж сторонами. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 26 березня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 серпня 2020 року, у його скасуванні відмовлено з тих мотивів, що такі позовні вимоги не є самостійними, наказ реалізований, а визнання протиправними дій є неналежним способом. Водночас у мотивувальній частині вказано, що належним способом є оскарження ППР, прийнятих за її результатом.
41. Листом № 3275-23-00-05-0214 від 08 жовтня 2019 року відповідач запропонував позивачу надати до перевірки:
42. первинні бухгалтерські документи: трудові угоди та договори цивільно-правового характеру; відомості нарахування заробітної плати; касові первинні документи, касові книги; банківські виписки; авансові звіти;
43. засвідчені належним чином копії документів: загальна оборотно-сальдова відомість; помісячна картка рахунку 641 (розрахунки по податку з доходів фізичних осіб); аналіз рахунку 661 "Розрахунки по заробітній платі"; помісячна картка "розрахунки з бюджетом по військовому збору";
44. свідоцтва про державну реєстрацію, перереєстрацію, статутні документи, протоколи засідання засновників підприємства;
45. фінансову і статистичну звітність та адміністративні дані, в показниках яких знайшли відображення документально оформлені господарські операції;
46. відомості про наявність офісних та складських (виробничих) приміщень: документальне підтвердження права власності чи оренди (№, дата договору оренди, розмір площі, реквізити орендодавця - його індивідуальний податковий номер та місцезнаходження) та інші документи;
47. договори, на підставі яких у періоді, що перевіряється (за 2015 року, 2016 року, 2017 року роки та перше півріччя 2018 року), відображено операції з придбання та продажу ТМЦ, послуг (з додатками за умови їх наявності);
48. відомості про відображення операцій в податковому та бухгалтерському обліку (регістри бухгалтерського обліку: журнали-ордери, оборотно-сальдові відомості, картки рахунків постачальників товарів, матеріалів та послуг (рах. 631, 632, 685 та ін.) та покупців (рахунки 361, 362, та ін.), акти звірки розрахунків з покупцями/постачальниками);
49. копії документів щодо обліку руху активів всередині підприємства та використання їх у господарській діяльності та баланс виробничої сировини і готової продукції;
50. видаткові, податкові, товарно-транспортні накладні (в т.ч. маршрутні листі на перевезення ТМЦ, інші перевізні документи (накладні), акти виконаних робіт/послуг;
51. книги видачі довіреностей на отримання товарів і копії довіреностей щодо реалізації товарів;
52. картки бухгалтерських рахунків: 20 "Сировина", 90 "Собівартість", 26 "Готова продукція", 23 "Виробництво", 28 "Товари" за 2015 року, 2016 року, 2017 року роки та перше півріччя 2018 року з розбивкою по квартах;
53. розрахунки розподілу транспортних витрат за 2015 року, 2016 року, 2017 року роки та перше півріччя 2018 року з розбивкою по квартах;
54. картки бухгалтерських рахунків: 92 "Адміністративні витрати", 93 "Витрати на збут", 94 "Інші операційні витрати", 95 "Фінансові витрати", 97 "Інші витрати" за 2015 року, 2016 року, 2017 року роки та перше півріччя 2018 року з розбивкою по квартах;
55. довідки про підтвердження резидентства за 2015 року, 2016 року, 2017 року роки та перше півріччя 2018 року по нерезидентах, що надавали послуги перевезення (за наявності таких послуг);
56. документи щодо технічних характеристик основних/виробничих засобів (складських приміщень), які використовуються в основному виді діяльності.
57. Позивач листами № 287/10-19 від 09 жовтня 2019 року та № 289/10-19 від 18 жовтня 2019 року повідомив відповідача, що не відмовляється від надання запитуваних листом № 3275-23-00-05-0214 від 08 жовтня 2019 року документів, але у зв`язку з тим, що вказані документи були вилучені під час обшуку 17 лютого 2017 року в кримінальному провадженні № 42016 року101050000107, і не були повернуті позивачу, можливість надати їх до перевірки відсутня.
58. Протягом 09 жовтня 2018 року-21 жовтня 2019 року посадові особи відповідача провели документальну планову виїзну перевірку позивача, за результатами якої склали акт від 28 жовтня 2019 року № 56/23-00-05-0205/38715372 (далі - Акт перевірки). У ньому зазначено, що позивач про допустивщення позивачем податкових порушеньня вимог:
59. п.п.44.1-44.2, 44.6 ст.44, підп.134.1.1 п.134.1 ст.134 Податкового кодексу України (далі - ПК України), ч.2 ст.3, чч.1-2 ст.9 Закону України від 16 липня 199 № 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - ЗУ № 996-XIV), п.8 Правил (стандартів) бухгалтерського обліку (далі - П (С)БО) № 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", затверджених наказом Міністерства фінансів України від 07 лютого 2013 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2013 року за № 336/22868, ст.20 П (С) БО № 16 "Витрати", п.3.2 розділу ІІІ наказу Міністерства фінансів України від 28 березня 2013 року № 433 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо заповнення форм фінансової звітності", з урахуванням п.102. ст.102 ПК України, - внаслідок яких занизив податок на прибуток на суму 6997950грн, у т.ч. за 2016 року рік на суму 4163076,00грн, за 2017 року рік - 2834874,00 грн;
60. ст.44, п.п.198.1, 198.3 ст.198 ПК України, п.6 розділу ІІІ Порядку заповнення і подання податкової звітності з ПДВ, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 січня 2016 року № 21, ст.9 ЗУ № 996-XIV, п.1, підп.2.1 п.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 № 88,- внаслідок чого занизив ПДВ на суму 6690420,00грн, у т.ч. за липень, жовтень, листопад, грудень 2016 рокуроку, щомісячно за 2017 року рік та до червня 2018 року включно;
61. п.201.10 ст.201 ПК України - порушено терміни реєстрації податкових накладних (далі - ПН) в Єдиному реєстрі ПН до 15 календарних днів.
62. Відомості Акту перевірки свідчать, що до вказаних висновків посадові особи відповідача дійшли з огляду на факт ненадання позивачем документів первинного бухгалтерського обліку.
63. При цьому, 18 грудня 2019 року відповідач виніс щодо позивача спірні податкові повідомлення-рішення:
1) № 0004471408, яким збільшив суму грошового зобов`язання з ПДВ у розмірі 7347120,00грн (далі - ППР № 0004471408): основна сума зобов`язання - 5877696,00грн (за порушення з листопада 2016 року до червня 2018 року) та штрафна (фінансова) санкція (25%) - 1469424,00 грн;
2) № 0004461408, яким збільшив суму грошового зобов`язання з податку на прибуток підприємств в розмірі 8747438,00грн (далі - ППР № 0004461408): основне зобов`язання - 6997950,00грн (декларації від 01 лютого 2017 року та 07 лютого 2018 року) і штрафна (фінансова) санкція (25%) - 1749488,00грн.
64. Позивач вважаючи вказані податкові повідомлення-рішення протиправними та такими, що прийняті всупереч Податковому кодексу України, звернувся з цим адміністративним позовом до суду.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
65. Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 14.07.2021 позовні вимоги задовольнив повністю.