1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 травня 2023 року

м. Київ

справа № 580/1728/20

адміністративне провадження № К/9901/535/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенко М.М.

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом Приватного акціонерного товариства "Азот" до Офісу великих платників податків ДПС, Державної податкової служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Офісу великих платників податків ДПС на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 16.07.2020, ухвалене у складі головуючого судді Трофімової Л.В., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.10.2020, прийняту у складі колегії суддів: Чаку Є.В. (головуючий), Федотова І.В., Сорочка Є.О.

І. Суть спору

1. Приватне акціонерне товариство (далі - ПАТ) "Азот" звернулося до суду з адміністративним позовом до Офісу великих платників податків ДПС (далі - Офіс ВПП), Державної податкової служби України, в якому просило суд:

- визнати протиправною бездіяльність Державної податкової служби України щодо не реєстрації податкової накладної від 16.10.2019 № 269 протягом операційного дня 15.11.2019;

- зобов`язати Державну податкову службу України вважати прийнятою та зареєстрованою податкову накладну від 16.10.2019 № 269 протягом операційного дня 15.11.2019;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 28.01.2020 №0000415012 про застосування до приватного акціонерного товариства "Азот" штрафу у сумі 718 216,34 грн.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що через бездіяльність ДПС, починаючи з 19:42 15.11.2019 з незрозумілих причин було неможливо зареєструвати ПН від 16.10.2019 № 269.

3. 15.11.2019 о 19:57 ДПС отримала ПН від 16.10.2019 № 269, проте квитанція про прийняття або не прийняття, або зупинення реєстрації ПН від 16.10.2019 № 269 в ЄРПН протягом операційного дня 15.11.2019 позивачу не надійшла, що на думку позивача є порушенням пунктів 13, 14 Порядку № 1246. ДПС протиправно зареєструвала ПН від 16.10.2019 № 269 о 8.00 18.11.2019 замість 15.11.2019, що мало наслідком застосування до позивача штрафу відповідно до статті пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

4. Позивач вважає, що ПН від 16.10.2019 № 269 вважається зареєстрованою 15.11.2019, тому відсутні порушення з боку позивача, за які відповідачем прийнято оскаржуване ППР від 28.01.2020 № 0000415012.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

5. Судами попередніх інстанцій установлено, що 21.12.2019 року відповідачем було проведено камеральну перевірку щодо своєчасності реєстрації податкових накладних ПАТ "Азот" в Єдиному реєстрі податкових накладних.

6. Під час перевірки було встановлено порушення позивачем вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України у частині недотримання граничних термінів реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 календарних днів із сумою ПДВ 7182163,43 грн.

7. Результати перевірки оформлені актом № 206/28-10-50-12-00203826.

8. 28.01.2020 року на підставі висновків акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення № 0000415012, яким до позивача за порушення граничних строків реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та згідно зі статтею 120-1.1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних на 15 і менше календарних днів застосовано штраф у розмірі 10% у сумі 718216,34 грн.

9. Позивачем було подано скаргу до ДПС, яку рішенням від 09.04.2020 року № 12817/6/99-00-08-05-05-06 було залишено без задоволення, а оскаржуване податкове повідомлення-рішення залишено без змін.

10. Не погоджуючись з такими діями та рішенням відповідачів, позивач звернувся з позовом до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

11. Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 16.07.2020 позов задовольнив частково.

12. Визнав протиправними дії ДПС України щодо зазначення у квитанції №1 від 18.11.2019 року датою доставки податкової накладної від 16.10.2019 року №269 до центрального рівня ДПС - 18.11.2019 року о 08:00. Зобов`язав уважати прийнятою та зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.11.2019 року податкову накладну ПАТ "Азот" від 16.10.2019 року № 269 у сумі 7182163,43 грн. Визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 28.01.2020 року №0000415012 про застосування до ПАТ "Азот" штрафу у сумі 718 216 грн.

13. Ухвалюючи таке рішення суд першої інстанції виходив із того, що позивач виконав покладені на нього обов`язки, як на платника податків щодо складання, підписання та відправлення податкової накладної на реєстрацію у строк встановлений законодавством, а саме до 20:00 год. 15.11.2019 року.

14. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 21.10.2020 підтримав висновки суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.

IV. Касаційне оскарження

15. У касаційні скарзі представник відповідача Офісу ВПП, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить скасувати їх рішення, прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.

16. Як підставу касаційного оскарження відповідач указав пункт 1 частини четвертої статті 328 КС України, - застосування судами попередніх інстанцій норми матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду.

17. У відзиві на касаційну скаргу представник позивача вказує, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій винесені законно та обґрунтовано, на підставі всебічного та повного дослідження матеріалів та обставин справи, доводи ж касаційної скарги висновків цих судів не спростовують.

18. Відповідач ДПС України своїм правом на подання заперечень на касаційну скаргу не скористався, що не перешкоджає перегляду судового рішення.

V. Оцінка Верховного Суду

19. Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності винесення контролюючим органом податкового повідомлення-рішення від 28.01.2020 №0000415012, яким на позивача накладено штрафні санкції у зв`язку з порушенням, на думку відповідача, термінів реєстрації податкових накладних.

20. Відповідно до підпункту 201.10. статті 201 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

21. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

22. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

23. Підтвердженням продавцю факту прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

24. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

25. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

26. для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

27. для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

28. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

29. Як установили суди попередніх інстанцій, штрафні санкції були застосовані до позивача на підставі пункту 120-1.1 статті 120 ПК України, тобто за порушення граничного строку реєстрації податкових накладних.

30. Відповідно до вказаної правової норми порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

31. 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

32. 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

33. 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

34. 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

35. 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.


................
Перейти до повного тексту