ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 травня 2023 року
м. Київ
справа № 400/5597/20
адміністративне провадження № К/990/24761/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Єресько Л.О.,
суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №400/5597/20
за позовом ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 про визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 15 липня 2021 року, ухвалене суддею Морозом А.О.
та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2022 року, ухвалену у складі колегії суддів: судді-доповідача - Скрипченка В.О., суддів: Косцової І.П. та Осіпова Ю.В.,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та суть спору
1. У грудні 2020 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до адміністративного суду з позовом до військової частини НОМЕР_1 (далі - відповідач, в/ч НОМЕР_1 ), у якому просив:
1.2. визнати протиправною бездіяльність військової частини щодо невиплати в повному розмірі індексації грошового забезпечення позивачу за період з 01.12.2015 по 28.02.2018 включно, із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року;
1.3. визнати протиправними дії військової частини щодо застосування січня 2016 року як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 в період з 01.01.2016 по 28.02.2018;
1.4. зобов`язати військову частину нарахувати та виплатити на користь позивача індексацію грошового забезпечення за період з 01.12.2015 по 28.02.2018 включно в сумі 81 551,69 грн, із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року;
1.5. визнати протиправною бездіяльність військової частини щодо невиплати в повному розмірі індексації грошового забезпечення позивача за період з 01.03.2018 по 21.01.2020 включно із застосуванням щомісячної фіксованої індексації 3734,45 грн. відповідно до абзацу 4 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2003 №1078;
1.6. зобов`язати військову частину нарахувати та виплатити позивачу щомісячну фіксовану індексацію грошового забезпечення 3734,45 грн. за період з 01.03.2018 по 21.01.2020 включно, у загальній сумі 84758,76 грн. відповідно до абзацу 4 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2003 №1078.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем у період з 01.12.2015 по 21.01.2020 в порушення вимог Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" не виплачувалася ОСОБА_1 індексація грошового забезпечення в повному обсязі. Водночас, як зауважує позивач, індексація грошового забезпечення є однією з основних державних гарантій щодо оплати праці, а її проведення у зв`язку із зростанням споживчих цін є обов`язковим для всіх юридичних осіб-роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи. Також, позивач заперечує наявність у відповідача дискреційних повноважень щодо нарахування суми індексації грошового забезпечення та провів самостійний розрахунок індексації за спірний період, виходячи з базових місяців - в період з 01.12.2015 по 28.02.2018 - січень 2008 року, а в період з 01.03.2018 по 21.01.2020 - із застосуванням щомісячної фіксованої індексації грошового забезпечення 3 734,45 грн, згідно з яким загальна сума індексації становить 166 310,45 грн. Позивач наголошує, що віднесення питання щодо нарахування належної позивачу індексації грошового забезпечення до дискреційних функцій відповідача є неможливим та створить необхідність подальшого оскарження протиправних дій відповідача до адміністративного суду.
Установлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 у період з 28.01.2015 по 21.01.2020 проходив військову службу у в/ч НОМЕР_1 .
4. При звільненні з військової служби ОСОБА_1 не була нарахована індексація грошового забезпечення, в зв`язку з чим він звернувся до суду із адміністративним позовом, у якому просив визнати протиправними дії в/ч НОМЕР_1 щодо не нарахування та не виплати йому індексації грошового забезпечення за період з 01.12.2015 по 31.12.2019 включно та стягнути з військової частини на свою користь індексацію грошового забезпечення за вказаний період в сумі 168212,13 грн.
5. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 27.05.2020 у справі №400/1423/20, яке набрало законної сили, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково:
5.1. визнано протиправною бездіяльність в/ч НОМЕР_1 щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення в період з 01.01.2016 по 28.02.2018 та зобов`язано військову частину нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.02.2018.
6. На виконання зазначеного судового рішення військовою частиною нараховано та виплачено ОСОБА_1 4435,66 грн із встановленням базового місяця - січень 2016 року (за грудень 2018 року - 71,08 грн; за січень 2019 року - 71,08 грн; за лютий 2019 року - 71,08 грн; за березень 2019 року - 134,47 грн; за квітень 2019 року - 134,47 грн; за травень 2019 року - 134,47 грн; за червень 2019 року - 134,47 грн; за липень 2019 року - 206,72 грн; за серпень 2019 року - 206,72 грн; за вересень 2019 року - 206,72 грн; за жовтень 2019 року - 206,72 грн; за листопад 2019 року - 206,72 грн; за грудень 2019 року - 216,51 грн; за січень 2020 року (21 день) - відомості відсутні).
7. У спірному періоді розмір посадових окладів військовослужбовців визначався постановою Кабінету Міністрів України "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 07.11.2007 № 1294 (далі - Постанова № 1294), що набрала чинності з 01.01.2008, якою було затверджено схеми посадових окладів військовослужбовців, та прийнятого на її виконання наказом Міністра оборони України від 30.12.2007 № 707 "Про встановлення посадових окладів осіб офіцерського складу Збройних Сил України".
8. Зміна грошового забезпечення військовослужбовців відбулася з 01.03.2018 у зв`язку з набранням чинності постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова № 704), якою затверджено нову тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
9. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 15.07.2021, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2022, позов ОСОБА_1 задоволено частково:
9.1. визнані протиправними дії відповідача щодо застосування січня 2016 року як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01.01.2016 по 28.02.2018;
9.2. зобов`язано відповідача нарахувати та виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення: за період з 01.12.2015 по 30.09.2016 із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року;
9.3. за період з 01.10.2016 по 28.02.2018 із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - листопад 2016 року, з урахуванням виплачених сум;
9.4. визнано протиправною бездіяльність відповідача щодо невиплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01.01.2020 по 21.01.2020;
9.5. зобов`язано відповідача нарахувати та виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2020 по 21.01.2020 із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - березень 2018 року, з урахуванням виплачених сум.
10. Задовольняючи позов у цій частині, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій щодо оплати праці. За вимогами Порядку № 1078 проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковою для всіх юридичних осіб роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи. Крім того на підприємства, установи, організації незалежно від форм власності покладається обов`язок проводити індексацію заробітної плати (грошового забезпечення) у разі перевищення величини індексу споживчих цін встановленого порогу індексації, при цьому базовим місяцем при обчисленні індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації слід вважати підвищення грошового забезпечення за рахунок зростання його складових, які не мають разового характеру.
10.1. Судами першої та апеляційної інстанцій із наданої позивачем довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії від 24.02.2020 №650 було установлено, що посадовий оклад ОСОБА_1 з грудня 2015 року по вересень 2016 року становив 800,0 грн, а з жовтня 2016 року по лютий 2018 року - 830,0 грн., тобто як зазначили суди посадовий оклад позивача збільшився.
10.2. Ураховуючи наведені обставини, суди попередніх інстанцій дійшли до висновку, що базовим місяцем для початку обчислення індексації за період з 01.01.2016 по 30.09.2016 є січень 2008 року, а за період з 01.10.2016 по 28.02.2018 - листопад 2016 року (місяць, наступний за місяцем підвищення посадового окладу позивача).
10.3. Щодо вимоги зобов`язати військову частину нарахувати та виплатити позивачу щомісячну фіксовану індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2020 по 21.01.2020, суди попередніх інстанцій із посиланням на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 23.04.2020 у справі № 816/1728/16 зазначили, що згідно пункту 5 Порядку № 1078 фіксована сума індексації виплачується до наступного підвищення тарифної ставки (окладу), при якому сума збільшення заробітної плати перевищить фіксовану суму індексації. Отже, є таке поняття як "фіксована сума індексації" яка залишається після підвищення посадових окладів, якщо сума підвищення грошового доходу не перевищила суму індексації, що склалася у місяці підвищення посадових окладів, та виплачується до наступного підвищення посадових окладів (абзац 4 пункту 5 Постанови № 1078).
10.4. Із наявних у матеріалах справи довідок про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії від 24.02.2020 № 650, 654, та витягів з розрахунково-платіжних відомостей на виплату грошового забезпечення ОСОБА_1 за 2018 рік, суди попередніх інстанцій встановили, що загальний розмір грошового забезпечення, передбаченого для його посади після підвищення посадового окладу зріс на 2610 грн (з 830 грн до 3440 грн).
10.5. Враховуючи, що сума індексації з березня 2018 року не перевищує суму зростання грошового доходу у вигляді оплати праці (грошового забезпечення) позивача, суди обох інстанцій дійшли висновку, що його позовні вимоги про зобов`язати військову частину нарахувати та виплатити йому щомісячну фіксовану індексацію грошового забезпечення є безпідставними.
10.6. У підсумку суди попередніх інстанцій зазначили, що в цьому випадку, ефективним способом захисту порушених прав, свобод чи інтересів позивача є зобов`язання відповідача здійснити позивачу перерахунок індексації грошового забезпечення з урахуванням січня 2008 року, листопада 2016 року та березня 2018 року як базових місяців.
10.7. При цьому, суди попередніх інстанцій зауважили, що у питанні розрахунку суми індексації грошового забезпечення позивача дискреційних повноважень у відповідача не було.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції
11. Касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 15.07.2021 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2022 надійшла до Верховного Суду 12.09.2022, у якій, з урахуванням уточненої касаційної скарги, позивач просить скасувати оскаржувані рішення у справі №400/5597/20 в частині відмови у зобов`язанні військової частини НОМЕР_1 нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.10.2016 по 28.02.2018 із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року та задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
12. Ця касаційна скарга подана на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України, з посиланням у касаційній скарзі на те, що судами попередніх інстанцій застосовано норми Порядку № 1078 без урахування висновків Верховного Суду щодо їх застосування у подібних правовідносинах, викладених у постановах від 26.01.2022 у справі № 400/1118/21, від 20.04.2022 у справі № 420/3593/20 та від 23.08.2022 у справі № 420/11625/21 (щодо застосування у якості базового місяця для обчислення індексації грошового забезпечення військовослужбовцям за період з 01.12.2015 по 28.02.2018 включно січня 2008 року).
12.1. Скаржник наголошує, що судами першої та апеляційної інстанції при ухваленні оскаржуваних рішень не враховано норми пунктів 5, 10-2 Порядку №1078 та уже сформовану правову позицію Верховного Суду щодо визначення базового місяця для нарахування індексації грошового забезпечення військовослужбовцям та за період з 01.10.2016 по 28.02.2018 визначено базовий місяць - листопад 2016 року, замість січня 2008 року. При цьому, судами не взято до уваги пояснення позивача, що призначення позивача на посаду з вищим посадовим окладом не є рівнозначним підвищенню посадових окладів військовослужбовцям за всіма посадами згідно рішення Уряду.
13. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 01.11.2022 відкрите касаційне провадження за вказаною касаційної скаргою.
14. Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду Єресько Л.О. від 26.04.2023 закінчено підготовчі дії у справі та призначено касаційну скаргу до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 КАС України.
Позиція інших учасників справи
15. Ухвалу Верховного Суду від 01.11.2022 про відкриття касаційного провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 отримано відповідачем 08.11.2022, що підтверджується штрихкодовим ідентифікатором установи поштового зв`язку про вручення рекомендованого повідомлення 0102937188100. Водночас правом подати відзив на касаційну скаргу відповідач не скористався, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає перегляду рішень суду першої та апеляційної інстанції в касаційному порядку.
Позиція Верховного Суду
Оцінка висновків суду, рішення якого переглядається, та аргументів учасників справи
16. За правилами частин першої та другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. При цьому, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
17. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судами попередніх інстанцій норм процесуального права, виходить із такого.
18. Спір у цій справі виник у зв`язку із ненарахуванням та невиплатою військовою частиною у період з 01.12.2015 по 28.02.2018 позивачу (військовослужбовцю) індексації грошового забезпечення.
19. Судові рішення у цій справі оскаржуються лише в частині зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення за період з 01.10.2016 по 28.02.2018 включно із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення січень 2008 року.
20. В іншій частині позовних вимог касаційна скарга доводів незгоди з оскаржуваними судовими рішеннями не містить, а тому Верховний Суд не перевіряє застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права в неоскаржуваній частині.
21. Спеціальним законом, який визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі є Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
22. Відповідно до частин першої та другої статті 9 Закону № 2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
23. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
24. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону № 2011-XII).
25. Згідно зі статтею 18 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" від 05.10.2000 № 2017-III (далі - Закон № 2017-III) з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, зокрема, щодо індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.
26. Відповідно до статті 19 цього ж Закону № 2017-III державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
27. Конституційний Суд України у Рішенні від 15.10.2013 № 9-рп/2013 наголосив, що винагорода за виконану працівником роботу є джерелом його існування та має забезпечувати для нього достатній, гідний життєвий рівень. Це визначає обов`язок держави створювати належні умови для реалізації громадянами права на працю, оптимізації балансу інтересів сторін трудових відносин, зокрема, шляхом державного регулювання оплати праці. Держава передбачає заходи, спрямовані на забезпечення реальної заробітної плати, тобто грошової винагороди за виконану роботу як еквівалента вартості споживчих товарів і послуг. Згідно з положеннями частини шостої статті 95 КЗпП України, статей 33, 34 Закону України "Про оплату праці" такими заходами є індексація заробітної плати та компенсація працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати.
28. На підставі аналізу наведених положень законодавства Конституційний Суд України дійшов висновку, що кошти, які підлягають нарахуванню в порядку індексації заробітної плати та компенсації працівникам частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати, мають компенсаторний характер. Як складові належної працівникові заробітної плати ці кошти спрямовані на забезпечення реальної заробітної плати з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності заробітної плати у зв`язку з інфляційними процесами та зростанням споживчих цін на товари та послуги.