1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 травня 2023 року

м. Київ

справа № 380/1530/20

адміністративне провадження № К/9901/10352/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держпраці у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 28.09.2020 (суддя Лунь З.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2021 (колегія суддів: Большакова О.О., Затолочний В.С., Качмар В.Я.) у справі №380/1530/20 за позовом Приватного підприємства "АМІКОФУД" до Головного управління Держпраці у Львівській області про визнання протиправними та скасування постанов,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "Амікофуд" звернулося до суду з позовом до Головного управління Держпраці у Львівській області про:

- визнання протиправною та скасування постанови №ЛВ4363/592/НД/АВ/ФС-1 від 21.01.2020 про накладання штрафу в розмірі 876333 грн на підставі абз.2 ст.265 Кодексу законів про працю України;

- визнання протиправною та скасування постанови №ЛВ4363/592/НД/АВ/ФС-2 від 21.01.2020 про накладення штрафу в розмірі 417300 грн на підставі абз.7 ч.2 ст.265 Кодексу законів про працю України.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 28.09.2020, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2021, позовні вимоги задоволено.

Не погоджуючись з судовими рішеннями відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати, ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

Касаційна скарга обґрунтувана тим, що підставою для інспекційного відвідування стало звернення громадянки, яка працювала у ПП "Амікофуд" без оформлення трудових відносин, що відповідає приписам ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Відповідач вказав, що 11.11.2019 посадовими особами Управління було здійснено вихід за адресою місцезнаходження ПП "Амікофуд" і на робочому місці при виконанні трудових обов`язків були зафіксовані працівники ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, які підтвердили, що є працівниками підприємства, що зафіксовано в акті інспекційного відвідування від 14.11.2019. Також відповідач звернув увагу, що посадові особи при проведенні інспекційного відвідування були відсутні, вимога про надання документів була озвучена директору під час телефонної розмови. У зв`язку з ненаданням витребуваної інформації та документів було складено акт про неможливість проведення інспекційного відвідування від 11.11.2019 та вимогу про надання документів до 14.11.2019. Копії цих документів були надіслані рекомендованим листом директору за вказаною в ЄДР адресою. Однак законна вимога інспектора виконана не була, чим створено перешкоди у діяльності інспекторів при здійсненні заходу державного контролю, що є підставою для притягнення до відповідальності.

В касаційній скарзі скаржник посилається на те, що оскаржувані судові рішення не відповідають правовим позиціям, викладеним у постановах Верховного Суду від 23.04.2021 у справі №804/1671/17, від 16.07.2020 у справі №522/6990/17, від 21.10.2019 у справі №200/11885/18-а, від 19.09.2019 у справі №808/3092/17, від 11.12.2019 у справі №1340/5964/18, від 19.06.2019 у справі №2140/1828/18.

Ухвалою Верховного Суду від 12.05.2021 відкрито касаційне провадження на підставі п. 1 частини четвертої ст. 328 КАС України.

Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційних скарг, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судами встановлено, що Головним управлінням Держпраці у Львівській області видано наказ №2136-П від 01.11.2019 про проведення інспекційного відвідування ПП "Амікофуд".

За адресою інспекційного відвідування - АДРЕСА_1 (ресторан - " ІНФОРМАЦІЯ_1") підприємницьку діяльність у сфері ресторанного господарства здійснюють два суб`єкта господарювання - ФОП ОСОБА_9 та ПП "Амікофуд". Так, відповідно до договору оренди б/н від 31.12.2018 ПП "Амікофуд" орендує в ФОП ОСОБА_10 частину нежитлових приміщень, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 34, 6 кв.м.

На підставі наказу Головного управління Держпраці у Львівській області №2136-П від 01.11.2019 та направлення на проведення перевірки від 01.11.2019 №2136 головними державним інспекторами ГУ Держпраці у Львівській області з 01.11.2019 по 14.11.2019 проведено інспекційне відвідування ПП "Амікофуд" щодо додержання вимог законодавства про працю в частині виявлення неоформлених трудових відносин, тривалості робочого часу, часу відпочинку, оплати праці, загальнообов`язкового державного соціального страхування.

11.11.2019 інспектором праці Меленюк Г.С. складено Акт про неможливість проведення інспекційного відвідування /виїзного інспектування. Цей акт складено у зв`язку із відсутністю документів, ведення яких передбачено законодавством про працю. Копію цього акта та вимогу про надання документів від 11.11.2019 №ЛВ4363/592/НЛ/Д/ПД надіслано об`єкту відвідування рекомендованим листом про вручення.

За результатами перевірки було складено акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юридичної особи (фізичної особи), яка використовує найману працю від 14.11.2019 №ЛВ4363/592/НД/АВ (далі-акт). В акті описано виявлене порушення, а саме, що перевіркою встановлено, що за місцем здійснення господарської діяльності ПП "Амікофуд" на робочому місці при виконанні трудових функцій було зафіксовано: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 . Зазначені працівники вказали, що працюють в ПП "Амікофуд". В ході проведення інспекційного відвідування адміністрацією підприємства не надано жодних документів, які б підтверджували, що вищезазначені працівники перебувають у трудових відносинах з підприємством. Також, проведено аналіз інформації, що надійшла з ГУ ДПС у Львівській області та встановлено, що у трудових відносинах з ПП "Амікофуд" перебуває тільки ОСОБА_1 . Щодо інших осіб, то повідомлення до ГУ ДПС у Львівській області про прийняття на роботу не надходили. Відтак, перевіряючий дійшов висновку про те, що ПП "Амікофуд" допустило до роботи працівників без видання наказу та без повідомлення ДФС про новоприйнятих працівників.

21.01.2020 відповідач виніс постанову про накладення штрафу №ЛВ4363/592/НД/АВ/ФС-1 у розмірі 876333,00 грн. на підставі абз.2 ч. 2 ст.265 Кодексу законів про працю України та постанову про накладення на штрафу №ЛВ4363/592/НД/АВ/ФС-2 у розмірі 417300,00 грн. на підставі абз.7 ч.2 ст.265 Кодексу законів про працю України

Не погоджуючись з прийнятими постановами, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив із того, що фактично не підтверджено допущення позивачем порушень, за які його притягнуто до відповідальності. Встановлено, що трудові договори з працівниками укладені, а вимогу про надання переліку документів для проведення інспекційного обстеження не виконано через відпустку директора та необізнаність останньої. Зазначили, що активних дій з приводу вчинення перешкод у приведенні контролюючого заходу позивачем не вчинялось.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Статтею 1 Закону №877-V встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до частини четвертої статті 2 Закону №877-V заходи контролю здійснюються, зокрема органами державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами.

Згідно з частиною п`ятою статті 2 Закону №877-V зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов`язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин тринадцятої та чотирнадцятої статті 4, частин першої - четвертої статті 5, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої та шостої статті 7, статей 9, 10, 19, 20, 21, частини третьої статті 22 цього Закону.

Тлумачення цієї норми вказує на те, що органи державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення в першу чергу повинні ураховувати особливості правового регулювання, визначені законами у відповідній сфері та міжнародними договорами, одночасно звертаючи увагу на правила, перелічені в частині п`ятій статті 2 Закону №877-V та, якщо певні правовідносини не врегульовані законами у відповідній сфері та міжнародними договорами, звертатись до інших норм Закону №877-V.

Слід враховувати, що спеціального Закону, який би регулював правовідносини зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері дотримання законодавства про працю та зайнятість населення на цей час немає, а тому спеціальним законодавчим актом, який регулює ці правовідносини, є Закон №877-V, незважаючи на те, що він регулює правовідносини зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності для багатьох органів контролю.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 31.01.2019 у справі №809/799/17, від 09.07.2020 у справі №818/585/17.

Так, статтею 259 КЗпП визначено, що державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктами 1, 7 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015 №96 (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується КМУ через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб. Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю (далі - об`єкт відвідування), з урахуванням особливостей, визначених Конвенцією Міжнародної організації праці №81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованої Законом України від 8 вересня 2004 року №1985-IV, Конвенцією Міжнародної організації праці №129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві, ратифікованої Законом України від 8 вересня 2004 року №1986-IV, та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначає Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №823 (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, далі - Порядок №823).


................
Перейти до повного тексту