1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 травня 2023 року

м. Київ

справа № 640/15255/20

адміністративне провадження № К/9901/8572/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Міністерства юстиції України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.10.2020 (суддя Аблов Є.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2021 (колегія суддів: Костюк Л.О., Бужак Н.П., Кобаля М.І.) у справі № 640/15255/20 за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" до Міністерства юстиції України, третя особа ОСОБА_1 про визнання незаконними та скасування наказів,

УСТАНОВИВ:

У липні 2020 року Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Україна" звернулось до суду з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України, в якому просило:

визнати незаконним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 03.06.2020 №1301/17;

визнати незаконним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 11.06.2020 №1358/17.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що наказ № 1301/7 від 03.06.2020 та наказ №1358/7 від 11.06.2020 прийнято відповідачем з порушенням норм чинного законодавства, оскільки державним реєстратором не виготовлено та не внесено до ЄДР електронну копію документа про сплату адміністративного збору, реєстраційну дію проведено за відсутності згоди інших учасників товариства на відчуження частки, у заяві про державну реєстрацію відсутня інформація про наявність або відсутність кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи та відомостей про нього, відомості, які містяться у заяві про державну реєстрацію не відповідають відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації. Отже, державним реєстратором не було перевірено поданих документів на реєстрацію, в тому числі на предмет розміру частки у статутному капіталі товариства, якою володів кожен з учасників.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.10.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2021, позов задоволено.

Не погоджуючись з судовими рішеннями відповідач, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що відповідачем належним чином розглянуто подані скарги ОСОБА_1 та не встановлено протиправності проведення оскаржуваної реєстраційної дії. Вказує, що на державного реєстатора покладено обовязок перевірки повноти комплекту поданих документів, що було дотримано.

В касаційній скарзі скаржник посилається на те, що оскаржувані судові рішення не відповідають правовій позиції, викладеній у постановах Великої Палати Верховного Суду та Верховного Суду від 14 березня 2018 року у справі №396/2550/17, від 30 травня 2018 року у справі №907/1215/15, від 04 вересня 2018 року у справі №826/1934/17 та вважає, що судами попередніх інстанцій розглянуто справу з порушенням предметної юрисдикції.

Ухвалою Верховного Суду від 26.04.2021 відкрито касаційне провадження на підставі п. 1 частини четвертої ст. 328 КАС України.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судами встановлено, що 03.02.2020 за №11521070024000079 державним реєстратором Краснопільської сільської ради Гайсинського району Вінницької області Шиндер О.Є. було внесено зміни до відомостей про юридичну особу СТОВ "Україна", що не пов`язані зі змінами в установчих документах", а саме: про зміну складу або інформацію засновників. До переліку засновників юридичної особи Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" (код ЄДРПОУ 30687673) внесено ОСОБА_2, розмір внеску до статутного фонду - 21 896,00 грн.

04.03.2020 до Міністерства юстиції України надійшла скарга ОСОБА_1, зареєстрована 10.03.2020 за № 7576-33-20, відносно скасування реєстраційної дії від 03.02.2020 №11521070024000079 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах", проведеної державним реєстратором Краснопільської сільської ради Гайсинського району Вінницької області Шиндер О.Є. щодо Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" (код ЄДРПОУ 30687673).

04.03.2020 до Міністерства юстиції України надійшла скарга ОСОБА_3, зареєстрована 10.03.2020 за № 7580-33-20, відносно скасування реєстраційної дії від 03.02.2020 №11521070024000079 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах", проведеної державним реєстратором Краснопільської сільської ради Гайсинського району Вінницької області Шиндер О.Є. щодо Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" (код ЄДРПОУ 30687673).

Згідно висновку Колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції від 14.05.2020 за результатами розгляду скарги (10 березня 2020 року за № 7576-33-20) рекомендовано відмовити у задоволенні скарги, зважаючи на те, що державним реєстратором Краснопільської сільської ради Гайсинського району Вінницької області Шиндер Оксаною Євгеніївною прийнято таке рішення відповідно до законодавства.

За результатами розгляду скарги № 7576-33-20 Міністерством юстиції України прийнято наказ № 1301/7 від 03.06.2020, яким відповідно до пункту 1 частини шостої, пункту 10 частини восьмої статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" відмовлено в задоволенні скарги ОСОБА_1 .

За результатами розгляду скарги № 7580-33-20 Міністерством юстиції України прийнято наказ № 1358/7 від 11.06.2020, яким відповідно до пункту 5 частини восьмої статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" відмовлено у задоволенні скарги ОСОБА_3, оскільки скарга з такого ж питання розглянута та прийнято відповідне рішення.

Не погоджуючись з наказами відповідача, вважаючи їх протиправним та такими, що підлягають скасуванню, оскільки відповідач фактично не розглянув підстави скарг і послався лише на законність реєстраційної дії, позивач звернувся до суду з позовом за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що до повноважень державного реєстратора входить не лише перевірка комплектності поданих документів, а й перевірку відповідності нормам чинного законодавства, зокрема, щодо відчуження частки статутного капіталу одного з засновників товариства з обмеженою відповідальністю іншим особам.

Суди вказали, що згідно Статуту СТОВ "Україна" (пункти 17.10.1, 17.10.2) учасник товариства має право відчужити свою частку (частину частки) у статутному капіталі товариства оплатно або безоплатно іншим учасникам товариства або третім особам. Відчуження частки (частини частки) та надання її в заставу допускається лише за згодою інших учасників. При цьому, ОСОБА_2 не був учасником СТОВ "Україна", а відтак такий дозвіл мав бути наданий іншими учасниками товариства, які мали переважне право купівлі частки (її частини) учасника пропорційно до розмірів своїх часток.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, установленим законом.

Поняття "суд, встановлений законом" зводиться не лише до правової основи самого існування суду, але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність, тобто охоплює всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до пункту 1, 2 частини першої статті 4 КАС України справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб`єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Публічно-правовий спір-спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи (п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України).


................
Перейти до повного тексту