1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2023 року

м. Київ

cправа № 924/438/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Зуєва В. А. - головуючого, Берднік І. С., Случа О. В.,

секретар судового засідання - Дерлі І. І.

за участю представників учасників:

позивача - Цимбалістий Т. О.,

відповідача - не з`явився,

третьої особи-1 - Григор`єв Р. І., Фляшковський В. А.,

третьої особи-2 - Єрикалова О. О., Бровко Д. С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Шевченка 18 Нетішин"

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 14.02.2023 (судді: Павлюк І. Ю. - головуючий, Дужич С. П., Савченко Г. І.)

та рішення Господарського суду Хмельницької області від 26.12.2022 (суддя Танасюк О. Є.)

за позовом Керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави

до Нетішинської міської ради

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача:

1. Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Шевченка 18 Нетішин",

2. Комунальне підприємство Нетішинської міської ради "Житлово-комунальне об`єднання"

про визнання недійсним рішення Нетішинської міської ради від 27.10.2017 №34/1864, зобов`язання Нетішинської міської ради вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. 07.07.2022 Керівник Шепетівської окружної прокуратури (далі - Прокурор, Позивач) звернувся з позовом в інтересах держави до Нетішинської міської ради (далі - Рада, Відповідач) в якому, з урахуванням заяви про зміну предмета позову, просив: визнати недійсним рішення тридцять четвертої сесії Ради VII скликання від 27.10.2017 № 34/1864 "Про погодження Акта про списання багатоквартирного будинку № 18, що на вул. Шевченка з балансу КП НМР "Житлово-комунальне об`єднання", відповідно до якого погоджено акт списання багатоквартирного будинку за вказаною адресою, датований жовтнем 2017 року, в частині списання із балансу КП НМР "Житлово-комунальне об`єднання" нежитлового приміщення протирадіаційного укриття площею 1 138,4 кв. м; зобов`язати Відповідача вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності на приміщення протирадіаційного укриття № 86230, яке розташоване в багатоквартирному житловому будинку №18 на вул. Шевченка в м. Нетішин, загальною площею 1 138,4 кв. м.

1.2. Обґрунтовуючи позовну заяву, Прокурор посилався на неправомірне списання з балансу КП НМР "Житлово-комунальне об`єднання" захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття № 86230), яка розташована в підвальному приміщенні багатоквартирного будинку № 18 на вул. Шевченка у м. Нетішин, оскільки захисні споруди в силу положень частини дванадцятої статті 32 Кодексу цивільного захисту України, абз. 41 частини другої статті 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", частини другої статті 178 Цивільного кодексу України є обмежено оборотоздатними речами та не можуть відчужуватись з державної чи комунальної власності у приватну. При цьому Управління з питань цивільного захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації неодноразово зверталося до Виконавчого комітету Відповідача з метою вирішення питання щодо повернення протирадіаційних укриттів в комунальну власність. Проте, жодних заходів щодо визначення балансоутримувача протирадіаційного укриття №86230 не вжито, як наслідок захисну споруду цивільного захисту не приведено в належний технічний стан і готовність до укриття населення.

1.3. Також, Прокурор зазначав, що порушення державних інтересів полягає в невиконанні Радою вимог законодавства у сфері обороноздатності держави, що призводить до недотримання встановлених державою гарантій забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя і здоров`я під час військової агресії.

2. Короткий зміст судових рішень у справі

2.1. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 26.12.2022 у справі №924/438/22, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 14.02.2023, позов задоволено частково. Зобов`язано Нетішинську міську раду вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності на приміщення протирадіаційного укриття №86230, що розташоване в багатоквартирному житловому будинку № 18 на вул. Шевченка в м. Нетішин. У іншій частині позову відмовлено.

2.2. Зазначені судові рішення обґрунтовано тим, що з огляду на мету та характер спорудження спірне протирадіаційне укриття є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин та не є допоміжним приміщенням і не може перебувати у спільній сумісній власності співвласників багатоквартирного будинку. При цьому наявність у багатоквартирному будинку нежитлового приміщення комунальної форми власності - протирадіаційного укриття не є перешкодою для списання цього будинку з балансу КП НМР "Житлово-комунальне об`єднання", водночас проведення такого списання не має наслідком припинення права комунальної власності на вказане укриття та не суперечить статті 32 Кодексу цивільного захисту України. При цьому бездіяльність органу місцевого самоврядування щодо невизначення балансоутримувача протирадіаційних укриттів не може бути підставою для визнання недійсним оспорюваного рішення Ради, оскільки виходячи із змісту норм чинного законодавства, вказані дії мали бути вчинені після закінчення процедури списання. Інших доказів щодо невідповідності оспорюваного рішення Нетішинської міської ради вимогам чинного законодавства України матеріали справи не містять.

Разом з тим, за висновком судів, відсутність реєстрації права комунальної власності на спірне протирадіаційне укриття та невизначення його балансоутримувача і наявність стверджувальних заперечень Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Шевченка 18 Нетішин" щодо належності права власності територіальної громади в особі Відповідача на протирадіаційне укриття створює правову невизначеність щодо статусу об`єкту цивільного захисту та суб`єктів, зобов`язаних здійснювати його утримання.

За таких обставин встановлена судами бездіяльність Ради щодо державної реєстрації права комунальної власності та визначення балансоутримувача захисних споруд призводить до неможливості забезпечити їх належний технічний стан, який дозволяє привести укриття у готовність до використання за призначенням, що становить небезпеку для життя і здоров`я громадян, особливо в умовах воєнного стану, має наслідком невиконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, порушує інтереси держави (територіальної громади) та встановлені державою гарантії із забезпечення конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я і власності.

У той же час, суди дійшли висновку, що оскільки предметом оскарження у цій справі є дії Ради щодо списання захисної споруди цивільного захисту та її бездіяльність щодо нездійснення державної реєстрації права комунальної власності на вказану споруду, що порушує інтереси держави (територіальної громади), то правомірним є звернення до суду Прокурора самостійно в інтересах держави та визначення Нетішинської міської ради відповідачем.

Суди також дійшли висновку про приватноправовий характер спору у цій справі, оскільки Прокурор мотивує необхідність визнання недійсним оскаржуваного рішення Відповідача неправомірністю вибуття з комунальної власності споруд цивільного захисту згідно з таким рішенням та вбачає у наслідках його прийняття порушення інтересів держави, відповідно, зазначене призводить до виникнення, зміни чи припинення саме цивільних правовідносин, що мають майновий характер та не є результатом реалізації Радою контрольних функцій у сфері управлінської діяльності.

Враховуючи, що лише сторони можуть заявити про застосування позовної давності, суди дійшли висновку, що заяви третіх осіб про застосування позовної давності до позовних вимог задоволенню не підлягають. При цьому Відповідач з такою заявою до суду не звертався.

3. Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги, позиції інших учасників справи

3.1. У касаційній скарзі Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Шевченка 18 Нетішин" (далі - ОСББ "Шевченка 18 Нетішин", Третя особа-1) просить скасувати оскаржувані судові рішення в частині задоволених позовних вимог та ухвалити в цій часині нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

3.2. У якості підстави для подання вказаної скарги заявник посилається на неврахування місцевим і апеляційним господарськими судами висновків суду касаційної інстанції щодо:

- застосування норм статей 19, 124 Конституції України, статей 16, 386 - 388, 391 - 393, 1212, 1213 Цивільного кодексу України, статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", викладених в постановах від 19.01.2022 у справі № 916/1415/19, від 19.10.2022 у справі №910/14224/20, від 02.02.2021 у справі № 925/642/19, від 06.04.2021 у справі №910/10011/19, від 26.01.2021 у справі № 522/1528/15-ц, від 28.01.2020 у справі №50/311-б,від 22.09.2020 у справі № 910/3009/18, від 23.06.2020 у справі №922/2589/19, від 29.09.2022 у справі №910/12460/21, від 02.07.2019 у справі №910/23000/17;

- застосування норм статті 382 Цивільного кодексу України, статті 10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду", пункту 6 частини першої статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", викладених в постанові від 21.01.2021 у справі №925/1222/19;

- відсутності доказів на підтвердження розташування протирадіаційного укриття, викладених в постанові від 20.06.2022 у справі № 168/626/19;

- участі держави у судовому процесі, викладених у постановах від 05.10.2022 у справі № 922/1830/19, від 20.11.2018 у справі № 5023/10655/11, від 26.02.2019 у справі №915/478/18, від 27.02.2019 у справі № 761/3884/18, від 13.11.2019 у справі №826/3115/17;

- правового значення балансу підприємства, викладених в постанові від 12.06.2017 у справі № 4/793;

- самостійної участі Прокурора у цій справі як позивача та застосування норм статті 23 Закону України "Про прокуратуру", викладених в постановах від 01.06.2021 у справі №925/929/19, від 15.09.2020 у справі № 906/282/19, від 09.02.2021 у справі №910/13730/19, від 22.11.2021 у справі № 917/564/21, від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, від 20.09.2018 у справі № 916/1978/21, від 26.05.2020 у справі №912/2385/18.

3.3. Крім того, скаржник посилається на те, що позов у цій справі не підлягав розгляду за правилами господарського судочинства, оскільки спрямований на вчинення Відповідачем виключно адміністративних, управлінських дій.

3.4. У відзиві на касаційну скаргу Прокурор підтримав висновки господарських судів попередніх інстанцій по суті спору та зазначив про необґрунтованість доводів касаційної скарги.

3.5. Від Комунального підприємства Нетішинської міської ради "Житлово-комунальне об`єднання" (далі - КП НМР "ЖКО", Третя особа-2) також надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому Третя особа-2 просить скасувати оскаржувані судові рішення в частині задоволених позовних вимог Прокурора та ухвалити у вказаній частині нове рішення про відмову в задоволенні позову.

4. Обставини, встановлені судами

4.1. Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, 17.04.1992 державною приймальною комісією складено акт про приймання в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта 9-ти поверхового 72-х квартирного житлового будинку № 257 (блок А, під`їзди 1, 2), Хмельницька АЕС, м. Нетішин, вул. Шевченка, 18.

4.2. 23.07.1993 державною приймальною комісією складено акт про приймання в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта 9-ти поверхового 72-х квартирного житлового будинку № 257 (блок Б, під`їзди 3, 4), Хмельницька АЕС, м. Нетішин, вул. Шевченка, 18.

4.3. Рішенням четвертої сесії Нетішинської міської ради XXIII скликання від 18.09.1998 №1 "Про надання згоди про передачу у комунальну власність територіальної громади міста об`єктів, що належать до державної форми власності" надано згоду на передачу у комунальну власність територіальної громади міста об`єктів, які мають важливе значення для забезпечення комунально-побутових і соціально-культурних потреб територіальної громади міста, належать до державної форми власності і перебувають в управлінні ВП "Хмельницька АЕС" НАЕК "Енергоатом". Згідно з переліком (додаток до рішення) до таких об`єктів віднесено, зокрема житловий фонд ХАЕС.

4.4. На підставі наказу ЖКУ ХАЕС № 789 від 09.07.2001 в липні 2001 року складено акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів № 65, згідно з яким житловий будинок № 257 А, Б на вул. Шевченка, 18 переданий ЖКУ ОП ХАЕС до ЖКО. Також, складено інвентарну картку обліку основних засобів №845.

4.5. Відповідно до облікової картки протирадіаційного укриття від 04.11.1993 за адресою Хмельницька область, Славутський район, м. Нетішин, вул. Шевченка, 257: ПРУ належить Хмельницькій АЕС, вбудоване в житловий будинок; рік прийняття в експлуатацію - 1993; місткість - 824 чол.; загальна площа - 412 кв. м; загальна кубатура - 1 130 м куб.; наявні системи повітропостачання, енергопостачання, водопостачання, опалення, каналізація; в мирний час не використовується; місце зберігання технічної документації та ключів від сховища: ЖЕКУ ХАЕС.

4.6. Згідно з обліковою карткою захисної споруди за адресою м. Нетішин, вул. Шевченка, 18, складеною Виконавчим комітетом Нетішинської міської ради 13.07.2006 за результатами огляду (комплексної перевірки): сховище № 86230 належить ЖКО; вбудоване в житловий будинок за адресою: м. Нетішин, вул. Шевченка, 18; рік прийняття в експлуатацію - 1992; місткість - 824 чол.; загальна площа - 606 кв. м; загальна кубатура - 1 320 м куб.; наявні системи повітропостачання, енергопостачання, водопостачання, опалення, каналізація; в мирний час не використовується; місце зберігання технічної документації та ключів від сховища - ЖЕК-2; оцінка стану захисної споруди - не готове.

4.7. У паспорті сховища (протирадіаційного укриття) № 86230, складеному в грудні 2009 року, вказано наступні технічні характеристики сховища (ПРУ), яке знаходиться в м. Нетішин, вул. Шевченка, 18 (257): місткість осіб - 808 чол.; загальна площа - 1 138,4 кв. м; загальний об`єм - 3 336 м куб.; вбудоване в 9-ти поверхову будівлю. Також зазначено, що у мирний час сховище (ПРУ) не використовується та перебуває в експлуатації КП НМР ЖКО; прийнято в експлуатацію в грудні 1993 року. Технічний паспорт сховища (ПРУ) підписаний начальником КП НМР ЖКО та начальником Управління з НС та ЦЗН Нетішинського міськвиконкому.

4.8. 10.04.2013 Комунальним підприємством Нетішинської міської ради Бюро технічної інвентаризації виготовлено технічний паспорт на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони), вбудовану в житловий будинок, сховище, обліковий № 86230, м. Нетішин, вул. Шевченка, 18, літер "А-ІХ", в якому міститься довідка від 10.04.2013 щодо показників захисної споруди: загальна площа - 1 138,4 кв. м, площа приміщень - 1 006,4 кв. м; та основні технічні характеристики захисної споруди, зокрема: рік введення в експлуатацію - 1993; місткість (осіб) - 808; загальна площа - 1 138,4 кв. м; об`єм захисної споруди - 3 336 куб. м.

4.9. У матеріалах справи також наявний витяг з технічної (проектної) документації будинку № 18 на вул. Шевченка в м. Нетішин щодо частини, яка стосується підвальних приміщень, зокрема, специфікації систем комунікацій будинку, план підвалу, в якому розміщене приміщення укриття.

4.10. 25.11.2016 Нетішинською міською радою прийнято рішення № 20/1045, яким затверджено Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків (далі - Порядок).

Додатком 1 до рішення Нетішинської міської ради від 25.11.2016 № 20/1045 є форма акта про списання багатоквартирного будинку з балансу, додатком 2 - форма договору сервітуту.

4.11. Листом від 21.12.2016 за № 16-19085/162, адресованим Обласній та Київській міській державній адміністрації, Державна служба України з надзвичайних ситуацій України (далі - ДСНС) роз`яснила питання щодо подальшого утримання захисних споруд цивільного захисту, розташованих у підвальних приміщеннях багатоквартирних будинків, у разі передачі таких будинків в управління ОСББ або управителю. ДСНС з урахуванням листа Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 09.09.2016 № 7/9-11184 зазначила, що захисні споруди не належать до спільного майна багатоквартирного будинку, утримання таких споруд здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають, та, у випадку передачі багатоквартирних будинків на баланс ОСББ або управителя, захисні споруди комунальної та державної власності залишаються у попередній власності або в установленому порядку передаються до комунальної власності. Також ДСНС звернула увагу, що законами України не передбачено завдань та обов`язків ОСББ щодо забезпечення укриття населення та утримання захисних споруд. Виконання зазначених завдань належить до повноважень органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій. З огляду на зазначене захисті споруди не підлягають передачі на баланс ОСББ. Разом з цим, їх балансоутримувачами у встановленому порядку можуть бути визначені суб`єкти господарювання незалежно від форм власності, насамперед комунальної форми власності. У листі ДСНС просила довести зазначену інформацію до органів місцевого самоврядування та звернути їх увагу щодо прийняття необхідних рішень під час організації передачі багатоквартирних будинків на баланс ОСББ.

4.12. 26.12.2016 відбулися Установчі збори Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, що знаходиться у м. Нетішин, вул. Шевченка, 18 (протокол № 1 від 05.01.2017) на яких, зокрема, прийнято рішення про створення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Шевченка 18 Нетішин" із місцезнаходженням та адресою: м. Нетішин, вул. Шевченка, 18; затверджено статут зазначеного ОСББ.

4.13. 24.01.2017 ОСББ "Шевченка 18 Нетішин" звернулося до Нетішинської міської ради з листом щодо передачі технічної та іншої документації на будинок № 18, який знаходиться на вул. Шевченка в м. Нетішин.

4.14. Рішенням Нетішинської міської ради від 08.09.2017 № 32/1761 внесено зміни до рішення від 25.11.2016 № 20/1045 про затвердження Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків. Зокрема, викладено у новій редакції додаток 1 до рішення; визнано таким, що втратив чинність додаток 1 до рішення від 21.03.2017 №24/1339 "Про внесення змін до рішення двадцятої сесії Нетішинської міської ради VII скликання від 25.11.2016 р. № 20/1045 "Про порядок списання з балансу багатоквартирних будинків".

4.15. Рішенням тридцятої сесії Нетішинської міської ради від 14.07.2017 №30/1652 надано дозвіл КП НМР "Житлово-комунальне об`єднання" на списання з балансу багатоквартирного житлового будинку № 18, що на вул. Шевченка; затверджено склад комісії для списання з балансу КП НМР "Житлово-комунальне об`єднання" зазначеного багатоквартирного будинку згідно з додатком; доручено (зобов`язано) КП НМР "Житлово-комунальне об`єднання": розпочати процедуру списання будинку з балансу згідно з Порядком списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженим рішенням Нетішинської міської ради від 25.11.2016 № 20/1045 "Про Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків", із внесеними змінами, протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення; передати технічну документацію відповідно до вимог чинного законодавства для ОСББ "Шевченка 18 Нетішин; надати у строк не більше двох місяців від дня прийняття рішення на погодження Нетішинської міської ради акт списання багатоквартирного будинку з балансу КП НМР "ЖКО", підготувати у строк не більше одного місяця від дня прийняття цього рішення перелік квартир та нежитлових приміщень, які належать до комунальної власності територіальної громади міста Нетішин, та передати перелік Фонду комунального майна міста Нетішина. Також зобов`язано ОСББ "Шевченка 18 Нетішин" надати Виконавчому комітету Нетішинської міської ради протокол загальних зборів з метою укладання договору сервітуту відповідно до рішення Нетішинської міської ради від 25.11.2016 № 20/1045 "Про Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків", із внесеними змінами.

До складу комісії, як вбачається з додатку до рішення, увійшли посадові особи КП НМР "Житлово-комунальне об`єднання" та голова правління і співвласники квартир ОСББ "Шевченка 18 Нетішин".

4.16. У жовтні 2017 року відповідною комісією складено Акт про списання багатоквартирного будинку з балансу. Згідно з даним актом з балансу КП НМР "ЖКО" списано багатоквартирний будинок №18 на вул. Шевченка. У відомостях про будинок з-поміж іншого зазначено: рік введення в експлуатацію - 1993; загальна площа будинку - 10 450,3 кв. м; загальна площа нежитлових приміщень - 1 006,4 кв. м; загальна площа допоміжних приміщень - 3 324,4 кв. м (у тому числі підвали - 1 006,4 кв. м); кількість нежитлових приміщень комунальної форми власності - 1. В акті зафіксовано, що в загальну площу будинку входить площа приміщення, яке відповідно до технічного паспорту на будинок визначено як ПРУ (S 1 006,4 кв. м, 1 шт.). Зазначене ПРУ входить в перелік і площу нежитлових приміщень та в площу підвалу. Також зазначено, що згідно з актами Державної приймальної комісії про приймання в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту грудень 1992 року та липень 1993 року, в пункті № 11. актів наступні дані: частина підвального приміщення об`єкта характеризується як ПРУ.

Під час складання Акта про списання багатоквартирного будинку з балансу використовувались технічний паспорт на будинок, плани поверхів, схеми інженерного обладнання. Акт підписаний членами комісії, затверджений КП НМР "ЖКО" та погоджений Нетішинською міською радою.

4.17. 25.10.2017 були проведені загальні збори ОСББ "Шевченка 18 Нетішин" (протокол № 2), на яких, зокрема, прийнято рішення про укладення договору сервітуту між ОСББ "Шевченка 18 Нетішин" та територіальною громадою м.Нетішин щодо надання у користування частини нежитлового підвального приміщення площею 1 006,4 кв. м відповідно до плану, що додається, за цільовим призначенням: "для розміщення приміщення цивільного захисту" згідно вимог законодавства України із цивільного захисті".

4.18. 27.10.2017 Нетішинською міською радою прийнято рішення № 34/1864 "Про погодження Акта про списання багатоквартирного будинку № 18, що на вул.Шевченка з балансу КП НМР "Житлово-комунальне об`єднання" (додатком до рішення є Акт про списання).

4.19. 28.11.2017 Комісією у складі голови ОСББ "Шевченка 18 Нетішин" та працівників КП НМР "ЖКО" було проведено обстеження активів будинку № 18 на вул. Шевченка, який передається на утримання ОСББ, про що складено акт приймання-передачі будинку КП НМР "ЖКО" ОСББ на вул. Шевченка, 18. Комісією встановлено, що житловий будинок має, зокрема, такі характеристики: загальна площа будинку - 10 450,3 кв. м; загальна площа нежитлових приміщень - 1 006,4 кв. м; загальна площа допоміжних приміщень - 3 324,4 кв. м (у тому числі підвали - 1 006,4 кв. м); кількість нежитлових приміщень комунальної форми власності - 1. У загальну площу будинку входить площа приміщення, яке згідно з технічним паспортом на будинок визначено як ПРУ (S 1 006,4 кв. м, 1 шт.). В акті зазначено, що КП НМР "ЖКО" не є балансоутримувачем даного будинку. Разом з житловим будинком передається технічна документація, у т.ч. на протирадіаційне сховище.

4.20. 14.03.2018 ОСББ "Шевченка 18 Нетішин" звернулося до Виконавчого комітету Нетішинської міської ради з листом за № 9 від 14.03.2018, в якому відповідно до рішення Нетішинської міської ради № 20/1045 від 25.11.2016 і №28/1563 від 02.06.2017 "Про Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків" та згідно з рішенням загальних зборів ОСББ "Шевченка 18 Нетішин" протокол № 2 від 15.11.2017, просило підготувати договір сервітуту між ОСББ "Шевченка 18 Нетішин" та територіальною громадою м. Нетішин в особі Виконавчого комітету Нетішинської міської ради щодо надання в користування частини спільного майна співвласників, а саме нежитлового підвального приміщення площею 1 006,4 кв. м відповідно до плану за цільовим призначенням: "для розміщення приміщення цивільного захисту" згідно з вимогами законодавства України із цивільного захисту.

4.21. Листом від 05.07.2018 за № 33/01-20-2635/2018 Виконавчий комітет Нетішинської міської ради повідомив ОСББ "Шевченка 18 Нетішин", що розпорядженням міського голови від 21.05.2018 № 112/2018-р "Про комісію щодо прийому-передачі об`єктів сервітуту (протирадіаційних укриттів)" утворено комісію щодо прийому-передачі об`єктів сервітуту (протирадіаційних укриттів). Рішенням комісії від 31.05.2018 вирішено: Фонду комунального майна м. Нетішин внести зміни до договору сервітуту та додатків до нього за поданими пропозиціям відділу з питань цивільного захисту населення Виконавчого комітету Нетішинської міської ради. Зазначено, що після внесення змін до договору сервітуту ОСББ "Шевченка 18 Нетішин" буде додатково повідомлено про роботу комісії з прийому-передачі об`єктів сервітуту (протирадіаційних укриттів) та щодо укладення договору сервітуту.

4.22. 29.12.2021 Головою правління ОСББ "Шевченка 18 Нетішин", начальником відділу з питань цивільного захисту населення Виконавчого комітету Нетішинської міської ради та інспектором ВЗНС Шепетівського РУ ГУ ДСНС України у Хмельницькій області складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, протирадіаційного укриття №86230, яке розташоване за адресою: м. Нетішин, вул. Шевченка, 18. Згідно з актом, форма власності ПРУ не визначена, балансоутримувач не зазначений, загальна площа захисної споруди 1 138,4 кв. м, вбудована у 9-ти поверхову житлову будівлю, місткістю на 808 осіб, технічний стан не визначався, санітарний стан задовільний, не використовується для господарських, культурних та побутових потреб. У висновку протирадіаційне укриття № 86230 оцінено як обмежено готове до використання за призначенням. В акті відсутній підпис про ознайомлення керівника балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту.

4.23. Шепетівською окружною прокуратурою здійснювалось вивчення питання про вжиття заходів з метою прийняття та реалізації управлінських рішень щодо передачі об`єктів цивільного захисту до державної та комунальної власності, встановлення фактів протиправної зміни правового режиму такого майна, надання оцінки законності його списання у довоєнний період, забезпечення його збереження та експлуатації за цільовим призначенням.

4.24. Листом за № 54/2-2723вих-22 від 28.04.2022 начальник Нетішинського відділу Шепетівської окружної прокуратури звертався до Нетішинського міського голови щодо надання інформації про кількості об`єктів цивільного захисту на території Нетішинської міської територіальної громади, перелік об`єктів, які перебувають в приватній власності, а також перелік об`єктів цивільного захисту державної та комунальної власності, які не готові чи обмежено готові до експлуатації за цільовим призначенням із зазначенням причин та вжитих заходів.

4.25. Надалі, у відповідь на вказаний лист Виконавчий комітет Нетішинської міської ради (лист № 30/01-11-1275/2022 від 05.05.2022) надав інформацію щодо кількості об`єктів цивільного захисту на території м. Нетішин та повідомив, що відповідно до рішення Нетішинської міської ради № 1 від 18.09.1998 міська рада надала згоду на передачу у комунальну власність територіальної громади міста, зокрема, житлового фонду ХАЕС. У подальшому було надано дозвіл на списання майже всіх багатоквартирних будинків з балансу КП НМР "ЖКО". При цьому підвальні приміщення, що є допоміжними приміщеннями багатоквартирного будинку, в яких розташовані захисні споруди цивільного захисту, були списані з балансу разом з будинками. Додатком до листа є перелік захисних споруд цивільного захисту міста Нетішин, до якого включено У тому числі ПРУ № 86230, розташована в багатоквартирному житловому будинку № 18 на вул. Шевченка в м. Нетішин, балансоутримувач ОСББ "Шевченка 18 Нетішин", право власності не зареєстровано, стан готовності обмежено готове, необхідний поточний ремонт.

4.26. У листі № 54-2843вих-22 від 02.05.2022 керівник Шепетівської окружної прокуратури просив Шепетівське РУ ГУ ДСНС України у Хмельницькій області надати належним чином завірені копії актів перевірок захисних споруд на території Шепетівського району.

4.27. Листом № 880/27 від 11.05.2022 Шепетівське РУ ГУ ДСНС України у Хмельницькій області надало Шепетівській окружній прокуратурі електронний варіант актів оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту Шепетівського району, в тому числі Акт від 29.12.2021 щодо ПРУ № 86230.

4.28. У листі № 54/2-3293вих-22 від 18.05.2022 Перший заступник керівника Шепетівської окружної прокуратури просив начальника КП НМР "ЖКО" надати інформацію та копії документів, на підставі яких приймалося рішення про зняття з балансу будинків, у яких розміщено споруди цивільного захисту.

4.29. На вказане звернення були надані копії рішень Нетішинської міської ради про надання дозволу на списання багатоквартирних будинків та актів списання. Також повідомлено, що усі багатоквартирні будинки списано з балансу КП НМР "ЖКО" як цілісний майновий комплекс (лист № 01-09/284 від 25.05.2022).

4.30. У листі від 10.06.2022 Виконавчий комітет Нетішинської міської ради, зокрема, зазначив, що запитувані прокурором у листі від 06.06.2022 акти приймання-передачі, укладені договори сервітуту з ОСББ та технічна документація на будинки, щодо яких приймались рішення про списання, у Виконавчому комітеті відсутні. Надано копії рішень міської ради, паспорта та облікові картки ПРУ.

4.31. На лист Першого заступника керівника Шепетівської окружної прокуратури від 19.05.2022 щодо прийняття до комунальної власності захисних споруд цивільного захисту (у тому числі на вул. Шевченка, 18 у м. Нетішині) Виконавчий комітет Нетішинської міської ради листом від 12.06.2022 повідомив, що у період воєнного стану відсутні можливості здійснювати бюджетне фінансування видатків на оцінку безхазяйного майна та на виготовлення технічної документації. Відповідні споруди цивільного захисту розміщені у підвальних приміщеннях багатоквартирних будинків. З посиланням на вказане, а також на положення статей 1, 5, 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку"(згідно з якими підвали є допоміжними приміщеннями та спільним майном багатоквартирного будинку; спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників; співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах), Виконавчий комітет Нетішинської міської ради зазначив, що на сьогоднішній день оформити право власності на протирадіаційні укриття, які розташовані у підвальних приміщеннях багатоквартирних будинків, міська рада не має правомірної можливості. Робота у вказаному напрямку буде проводитись.

4.32. В.о. керівника Шепетівської окружної прокуратури звернувся до ГУ ДСНС України у Хмельницькій області та до Управління з питань цивільного захисту населення Хмельницької ОДА із листами від 01.06.2022, в яких з огляду на перебування на території Нетішинської міської ради захисних споруд цивільного захисту, право власності на які не зареєстровано, та їх списання разом із багатоквартирними будинками, з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави відповідно до статті 23 Закону України "Про прокуратуру", просив надати обґрунтовану інформацію щодо зазначеного факту списання захисних споруд цивільного захисту з балансу КП НМР "ЖКО", у тому числі, чи вбачають відповідні управління порушення під час прийняття даних рішень, коли саме стало їм відомо про списання захисних споруд цивільного захисту з балансу НМР "ЖКО" та на підставі яких документів, чи вживали управління і чи мають намір вживати заходів на їх усунення, якщо ні - навести причини.

4.33. У відповідь ГУ ДСНС України у Хмельницькій області листом від 16.06.2022 №6701-2598/6706 зазначило, що відповідно до Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138, ведення документального обліку покладено на балансоутримувача захисної споруди - власника захисної споруди або юридичну особу, яка утримує її на балансі, структурний підрозділ з питань надзвичайних ситуацій відповідної державної адміністрації (органу місцевого самоврядування) та на міністерство (інший центральний орган виконавчої влади, державний орган чи установа), до сфери управління якого належить підприємство, на балансі (утриманні) якого знаходяться захисні споруди.

Поряд з цим, до Головного управління ані від балансоутримувача, ані від органів, визначених в пункті 22 наведеного Порядку, які організовують та ведуть паперовий облік фонду захисних споруд, не надходили відповідні матеріали (документи паперового обліку захисних споруд - паспорти та облікові картки захисних споруд цивільного захисту) для списання, виключення з обліку чи зміни форми власності зазначених у запиті захисних споруд цивільного захисту, тому відповідні протирадіаційні укриття не списувались та з електронного обліку не виключались.

Враховуючи те, що на господарче забезпечення діяльності негосподарюючих суб`єктів не поширюється дія Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", заходи державного нагляду (контролю) Головним управлінням в об`єднаннях співвласників багатоквартирних будинків не здійснювались. Водночас, у період з 19 по 27 червня 2018 року була проведена комплексна перевірка Нетішинської міської ради щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту.

Під час проведення комплексної перевірки Нетішинської міської ради було встановлено, що відповідно до розпорядження КМУ від 26.11.2008 № 1473-р "Про підготовку та проведення у 2009 - 2015 роках технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту)" у місті Нетішин виготовлено технічні паспорта на 100% захисних споруд цивільного захисту.

Разом з тим, реєстрація речових прав на захисні споруди як об`єкти нерухомого майна, не була проведена. Внаслідок цього на балансі КП НМРЖКО не перебувало жодної захисної споруди, хоча згідно з обліком захисних споруд вказане комунальне підприємство було балансоутримувачем 49 захисних споруд цивільного захисту комунальної форми власності. Рішенням Нетішинської міської ради від 25.11.2016 №24/1339 було затверджено порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, відповідно до якого впродовж 2017 - 2018 років КП НМРЖКО проводилася передача на утримання новоствореним об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків протирадіаційних укриттів, що в них розміщені. Однак, при вивченні представлених документів було встановлено, що в ході передачі не визначено статус захисної споруди, а саме: власника та її балансоутримувача. Враховуючи зазначене, Головне управління вбачає необхідним вжиття заходів щодо повернення захисних споруд у комунальну власність (в разі неправомірного їх списання з балансу разом з будинками) відповідно до рішення двадцятої сесії Нетішинської міської ради VII скликання від 25.11.2016 № 20/1045 "Про Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків".

До зазначеного листа додані копії акта комплексної перевірки та оцінки діяльності Нетішинської міської ради щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту від 27.06.2018, затвердженого заступником начальника головного управління з реагування на надзвичайні ситуації ГУ ДСНС України у Хмельницькій області, в якому зроблено висновок, що Нетішинська міська рада "обмежено відповідає вимогам", зазначено про необхідність до 10.07.2018 розробити план усунення недоліків, довести до виконавців та надати до ГУ ДСНС України у Хмельницькій області й управління з питань цивільного захисту населення облдержадміністрації,і наданого Нетішинською міською радою за результатами перевірки плану усунення недоліків (лист від 10.07.2018 за №17/01-20-2737/2018).

У п. 3. акта перевірки, крім інформації, про яку зазначило ГУ ДСНС України у Хмельницькій області у листі, також вказано, що на території міста Нетішин на обліку перебуває 65 захисних споруд цивільного захисту (ЗС ЦЗ), з них 4 сховища та 61 протирадіаційних укриття. Журнал обліку ЗС ЦЗ, паспорта та облікові картки захисних споруд в наявності. Разом з тим, балансоутримувачам ЗС ЦЗ необхідно поновити паспорта та облікові картки ЗС ЦЗ з врахуванням результатів проведення технічної інвентаризації. У місті Нетішин у 2017 році здійснено комплексні перевірки ЗС ЦЗ. Загалом станом на 20.06.2018 відбулася передача 15 будинків із захисними спорудами. Комісією запропоновано Нетішинській міській раді до 31.07.2018 в ході передачі ЗС ЦЗ на утримання ОСББ з метою документального закріплення їх належності в установленому порядку оформити на них документи на право власності; провести роботу щодо приведення ЗС ЦЗ в готовність до використання за призначенням; організувати роботу щодо поновлення балансоутримувачами ЗС ЦЗ облікових карток та паспортів на захисні споруди; організувати роботу щодо реєстрації балансоутримувачами речових прав на захисні споруди як об`єкти нерухомого майна.

Указані пропозиції відображені також у плані усунення недоліків, виявлених в ході комплексної перевірки.

4.34. Управління з питань цивільного захисту населення Хмельницької ОДА (ОВА) у листі від 15.06.2022 за № 108 повідомило Нетішинський відділ Шепетівської окружної прокуратури, що при будівництві міста-супутника Хмельницької АЕС Нетішин для укриття населення було запроектовано та збудовано в підвальних приміщеннях житлових будинків захисні споруди цивільного захисту. Після здачі житлових будинків дирекцією будівництва Хмельницької АЕС оформлені паспорта та облікові картки на захисні споруди, які в 2006 - 2009 роках були оновлені. На сьогоднішній день на обліку в м. Нетішин перебуває 65 захисних споруд, з яких 49 протирадіаційних укриттів розташовані під багатоквартирними будинками. Протягом 2010 - 2013 років Виконавчим комітетом Нетішинської міської ради проведено технічну інвентаризацію та оформлено технічні паспорти на 49 протирадіаційних укриттів, що розташовані під багатоквартирними будинками, які перебували на балансі КП НМР "ЖКО" та належали до комунальної форми власності. Також зазначило, що, починаючи з 2017 року, на виконання рішення Нетішинської міської ради від 25.11.2016 №20/1045 КП НМР "ЖКО" розпочато процедуру списання з балансу та передачі будинків в утримання ОСББ, про що складаються акти списання та акти приймання-передачі, в яких зазначається, що в загальну площу будинку входить площа приміщень, які визначені як протирадіаційні укриття. Указане порушує статтю 32 Кодексу цивільного захисту України, статтю 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

Починаючи з 2016 року, управлінням неодноразово вказувалося Виконавчому комітету на недопустимість відчуження захисних споруд та прийняття відповідних рішень, надавались рекомендації щодо можливості повернення споруд до комунальної власності. Виконавчим комітетом ради проінформовано, що у 2017 році на розгляд сесії Нетішинської міської ради 2 рази виносився проект рішення "Про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Нетішин захисних споруд цивільного захисту", але даний проект не набрав відповідної кількості голосів. Тому управління не заперечувало щодо пред`явлення позову.

До листа додано витяг з протоколу № 8 регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 22.12.2016, у якому міським головам рекомендовано спільно з представниками ГУ ДСНС в області організувати проведення перевірок стану утримання та готовності до прийому населення захисних споруд, у тому числі споруд подвійного призначення, та найпростіших укриттів (інформацію про результати надати до управління з питань цивільного захисту населення до 01.12.2017); при здійсненні заходів з передачі багатоквартирних будинків в управління ОСББ вжити заходів щодо недопущення відчуження захисних споруд цивільного захисту, які розміщені під будинками, та залишення їх у комунальній власності; Нетішинському міському голові за результатами обстеження захисних споруд комунальної власності забезпечити протягом першого півріччя 2017 року виготовлення проектної документації на споруди, в яких планується проведення ремонтних робіт за рахунок коштів субвенції у 2017 році; Головному управлінню ДСНС в області забезпечити продовження роботи щодо розробки та оприлюднення інтерактивних карт розміщення захисних споруд на території міст та районів області.


................
Перейти до повного тексту