1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 квітня 2023 року

м. Київ

справа № 161/16515/16-а

адміністративне провадження № К/9901/6308/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Єзеров А.А., Берназюк Я.О.

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області від 31.08.2017 та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 20.12.2017

у справі за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Луцької міської ради, третя особа - виконавчий комітет Луцької міської ради про визнання незаконним та скасування рішення,

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ФОП ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом про визнання незаконним і скасування рішення Луцької міської ради за №76/143 від 30.07.2015 "Про департамент муніципальної поліції Луцької міської ради та внесення змін до рішення міської ради від 30.12.2010 №3/6 "Про затвердження структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату та її виконавчих органів" в частині створення департаменту муніципальної поліції Луцької міської ради (пункт 2 рішення) та затвердження положення "Про муніципальну поліцію" (пункт 5 рішення).

Вважаючи вказане рішення незаконним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що до повноважень органу місцевого самоврядування входить право створити підрозділ міліції, а не "муніципальної поліції".

Також, Луцька міська рада неправомірно наділила муніципальну поліцію повноваженням стосовно демонтажу незаконно встановлених споруд, транспортних засобів чи інших самовільно встановлених об`єктів на території міста.

Крім того, створений департамент не може вважатися інспекцією з благоустрою населених пунктів, як це передбачено у статті 40 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", а отже не може виконувати повноваження у цій сфері.

ВСТАНОВЛЕНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що оскаржуваним рішенням Луцької міської ради від 30.07.2015 №76/143 "Про департамент муніципальної поліції Луцької міської ради та внесення змін до рішення міської ради від 30.12.2010 №3/6 "Про затвердження структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів" вирішено, зокрема:

- створити департамент муніципальної поліції Луцької міської ради (пункт 2);

- затвердити Положення про департамент муніципальної поліції Луцької міської ради додаток 2 (пункт 5).

В подальшому, рішенням Луцької міської ради від 26.07.2017 №29/10 "Про департамент муніципальної варти Луцької міської ради" вирішено:

1) перейменувати з 01.08.2017 департамент муніципальної поліції Луцької міської ради у департамент муніципальної варти Луцької міської ради;

2) викласти додаток до рішення міської ради від 23.12.2015 №2/10 "Про затвердження структури виконавчих органів міської ради, загальної чисельності апарату міської ради та її виконавчих органів" у новій редакції (додаток 1);

3) Викласти пункт 2 рішення міської ради від 23.12.2015 №2/10 у новій редакції: " 2. Затвердити загальну чисельність апарату міської ради та її виконавчих органів у кількості 601 штатна одиниця".

4) Департаменту фінансів та бюджету міської ради ( ОСОБА_2 ) передбачити в бюджеті міста кошти для забезпечення функціонування департаменту муніципальної варти Луцької міської ради;

5) Затвердити Положення про департамент муніципальної варти Луцької міської ради (додаток 2);

6) Вважати такими, що втратили чинність додаток 2 до рішення Луцької міської ради від 30.07.2015 №76/143 "Про департамент муніципальної поліції Луцької міської ради та внесення змін до рішення міської ради від 30.12.2010 №3/ 6 "Про затвердження структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів" та рішення Луцької міської ради від 31.08.2016 №12/10 "Про внесення змін до додатку 2 рішення міської ради від 30.07.2015 №76/143 "Про департамент муніципальної поліції Луцької міської ради та внесення змін до рішення міської ради від 30.12.2010 №3/6 "Про затвердження структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів".

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Постановою Луцького міськрайонного суду Волинської області від 31.08.2017, яку залишено без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 20.12.2017, в задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивачем не доведено порушення її прав та законних інтересів оскаржуваним рішенням.

Також суди виходили з того, що оскаржуване рішення частково втратило чинність.

Також суди виходили з того, що утворюючи департамент муніципальної поліції Луцької міської ради та покладаючи на нього функцій міліції передбачені п.п.1 п. "а" ч.1 ст. 38 Закону України "Про місцеве самоврядування", а також функцій інспекції з благоустрою населених пунктів (ст. 40 Закону України "Про благоустрій населених пунктів") відповідач діяв правомірно.

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовано норми матеріального права, неправильно встановлено обставини справи, внаслідок чого суди дійшли помилкового висновку щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог.

Зокрема, покликається на те, що суди першої та апеляційної інстанцій дійшли помилкових висновків щодо недоведення порушення її прав та законних інтересів оскаржуваним рішенням.

Також покликається на те, що суди ухилились від оцінки законності оскаржуваного рішення, а факт його подальшого скасування жодним чином не вказує на його законність та не позбавляє суд обов`язку розглянути позов із наданням правової оцінки його доводам.

Просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій і постановити нове рішення про задоволення позовних вимог.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач покликається на те, що оскаржуване рішення прийняте на законних підставах та в межах повноважень, якими наділена міська рада, як орган місцевого самоврядування, а департамент муніципальної варти є виконавчим органом міської ради, який створений у спосіб, передбачений чинним законодавством.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до частин 1, 10 статті 59 цього Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних повноважень передбачено статтею 264 КАС України.

Відповідно до частин 1-3 статті 264 КАС України правила цієї статті поширюються на розгляд адміністративних справ щодо:

1) законності (крім конституційності) постанов та розпоряджень Кабінету Міністрів України (крім рішень Кабінету Міністрів України, визначених частиною першою статті 266-1 цього Кодексу), постанов Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

2) законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, інших суб`єктів владних повноважень.


................
Перейти до повного тексту