ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 квітня 2023 року
м. Київ
справа № 380/6869/21
адміністративне провадження № К/9901/45436/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
судді-доповідача - Радишевської О.Р.,
суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.
розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу №380/6869/21
за позовом ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2021 року, ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Сеника Р.П., суддів Судової-Хомюк Н.М., Носа С.П.,
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до військової частини НОМЕР_1 (далі - відповідач) з вимогами:
1.1. визнати протиправним дії військової частини НОМЕР_1 щодо неправильного нарахування ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 07.04.2017;
1.2. стягнути з військової частини НОМЕР_1 на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 07.04.2017 в сумі 39 150,80 грн.
2. На обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що військова частина НОМЕР_1 помилково нарахувала ОСОБА_1 суму індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 07.04.2017 у розмірі 1 006,57 грн, оскільки допустила помилку при визначенні базового місяця для її обчислення. Позивач наголошує, що потрібно було застосовувати як базовий місяць не січень 2016 року, а січень 2008 року. Згідно з висновком експерта за результатом проведення судово-економічної експертизи правильний розмір індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01.01.2016 по 07.04.2017 є 40 157,37 грн, а отже, різниця між нарахованими відповідачем та експертом сумами становить 39 150,80 грн (40 157,37 - 1 006,57), саме її позивач просить стягнути.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 проходив військову службу у Збройних Силах України у військовій частині НОМЕР_1 до 07.04.2017.
4. Наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 03.04.2017 №11-РС ОСОБА_1 звільнений з військової служби в запас відповідно до частини підпункту "ї" пункту 1 частини восьмої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок та військову службу" (які в особливий період (крім проведення мобілізації та введення воєнного стану) проходять військову службу за контрактом і строк контракту яких закінчився, якщо вони не висловили бажання продовжити військову службу); наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 07.04.2017 №73 ОСОБА_1 виключений зі списків особового складу частини та всіх видів забезпечення (а.с. 9).
5. 03.08.2020 Львівський окружний адміністративний суд прийняв рішення №380/3739/20, яке набрало законної сили 25.11.2020, відповідно до якого частково задовольнив позов ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними дій, стягнення індексації грошового забезпечення. Визнав протиправними дії військової частини НОМЕР_1 щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення у період з 01.01.2016 по 07.04.2017. Зобов`язав військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 07.04.2017 (а.с. 13-16).
6. На виконання зазначеного рішення суду ОСОБА_1 нарахована індексація грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 07.04.2017 в сумі 1 006,57 грн, базовим місяцем для нарахування цієї індексації визначено січень 2016 року, що підтверджується довідкою-розрахунком військової частини НОМЕР_1 від 26.08.2020 №102 (а.с. 18).
7. ОСОБА_1 звернувся до Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз із заявою про проведення судово-економічної експертизи, на вирішення експертизи поставив таке питання: "На яку суму документально підтверджується розмір індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01.01.2016 по 07.04.2017 відповідно до вимог Закону України від 03.07.1991 №1282-XII "Про індексацію грошових доходів населення", Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 17.07.2003 №1078" (далі - Порядок №1078; у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин). Судовий експерт Сухолиткий В.В. дійшов висновку про документальне підтвердження розміру індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01.01.2016 по 07.04.2017 в загальній сумі 40 157,37 грн (з урахуванням базового місяця січня 2008 року), про що складено висновок експерта від 29.04.2020 №2710 (а.с. 21-25).
8. Незгода позивача із застосуванням відповідачем під час проведення індексації грошового забезпечення базового місяця січня 2016 року, стала підставою для його звернення до суду.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
9. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 13.07.2021 адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправними дії військової частини НОМЕР_1 щодо нарахування ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 07.04.2017 із застосуванням базового місяця січня 2016 року. Стягнуто з військової частини НОМЕР_1 на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 07.04.2017 в сумі 39 150 (тридцять дев`ять тисяч сто п`ятдесят) гривень 80 коп.
10. Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що з урахуванням пункту 5 Порядку №1078 індексація грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01.01.2016 по 07.04.2017 підлягає обчисленню з урахуванням базового місяця, що відповідає місяцю зміни тарифних ставок (окладів) військовослужбовців, тобто січня 2008 року.
11. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.11.2021 скасовано рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13.07.2021 та прийнято постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовлено.
12. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції зауважив, що у чинній редакції Порядку №1078, на відміну від редакції до 15.12.2015, відсутнє таке поняття як "базовий місяць" для розрахунку індексації. Отже, його застосування судом першої інстанції до спірних правовідносин, які виникли після 15.12.2015, є безпідставним.
13. На думку суду апеляційної інстанції, аналіз редакції пункту 5 Порядку №1078 свідчить про те, що значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення тарифних окладів (стипендій), для обрахунку приймається за 1 або 100 відсотків лише тоді, коли таке підвищення відбулося після 15.12.2015. Прийняття підвищення тарифних окладів (стипендій), яке сталося до 15.12.2015, за 1 або 100 відсотків, порушує таку складову верховенства права як принцип правової визначеності та суперечить положенням частини першої статті 58 Конституції України.
ІV. Провадження в суді касаційної інстанції
14. 13.12.2021 до Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.11.2021.
15. У касаційній скарзі скаржник, не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанцій, просить його скасувати з підстав неправильного застосування норм матеріального права і порушення норм процесуального права та ухвалити нове, яким залишити в силі рішення суду першої інстанції.
16. У межах доводів скаржник стверджує, що апеляційний суд, розв`язуючи питання стосовно базового місяця, неправильно застосував пункти 2, 5, 10-1 Порядку №1078 та не врахував висновків Верховного Суду щодо застосування цих норм у подібних правовідносинах, які викладені у постановах від 10.09.2020 у справі №200/9297/19-а, від 15.10.2020 у справі №240/11882/19, від 24.09.2020 у справі №806/2883/17, від 13.01.2020 у справі №803/203/17, від 22.07.2020 у справі №400/3017/19.
17. За наслідками автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Уханенку С.А., Кашпур О.В.
18. Ухвалою Суду від 23.12.2021 відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.
19. Від відповідача надійшли заперечення на касаційну скаргу позивача, в яких він наполягає на її безпідставності, просить у задоволенні відмовити і залишити оскаржуване судове рішення без змін.
V. Джерела права та акти їхнього застосування
20. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
21. Спеціальним законом, який визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їхнього соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям і членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі є Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 №2011-XII (далі - Закон №2011-XII; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
22. Частинами першою-третьою статті 9 Закону №2011-XII передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
23. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.
24. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
25. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
26. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 №1282-ХІІ (далі - Закон №1282-ХІІ; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
27. Положеннями статті 1 Закону №1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
28. Згідно зі статтею 2 Закону №1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення).
29. Відповідно до статті 4 Закону №1282-XII (у редакції, що діяла до 01.01.2016) індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін. У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному КМУ.
30. Статтею 4 Закону №1282-XII (у редакції, що діяла після 01.01.2016) індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін. У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному КМУ.
31. Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначає Закон України від 05.10.2000 №2017-III "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (далі - Закон №2017-III; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).