1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2023 року

м. Київ

справа № 300/6501/21

адміністративне провадження № К/990/34437/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 300/6501/21

за позовом Житлово-будівельного кооперативу № 2 в м. Калуші

до Виконавчого комітету Калуської міської ради Івано-Франківської області

третя особа: фізична особа-підприємець ОСОБА_1

про визнання протиправним та скасування рішення,

за касаційною скаргою фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02 червня 2022 року (головуючий суддя: Микитин Н. М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2022 року (колегія у складі: головуючого судді: Запотічного І. І., суддів: Довгої О. І., Хобор Р. Б.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У жовтні 2021 року Житлово-будівельний кооператив № 2 в м. Калуші звернувся до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Калуської міської ради Івано-Франківської області, третя особа: фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ), в якому просив:

- визнати протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Калуської міської ради від 27 квітня 2021 року № 136 "Про надання дозволу на розміщення двох груп тимчасових споруд (по 5 павільйонів) для провадження підприємницької діяльності на АДРЕСА_1, АДРЕСА_2, АДРЕСА_3".

2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив про те, що оскаржуване рішення прийняте без урахування вимог п.п. 1.3, 1.4, 1.8, 2.1-2.5 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244.

При цьому, позивач зазначає, що вказаними наказами Міністерств не визначається поняття терміну "група тимчасових споруд" та "павільйон", які застосовані у оскаржуваному рішенні, при цьому у схемі розміщення зображена одна проектна група тимчасових споруд.

Також, позивач звернув увагу на збори членів Житлово-будівельного кооперативу № 2 в м. Калуші, мешканців та співвласників квартир багатоквартирного будинку АДРЕСА_1, які неодноразово надсилали колективні звернення щодо вжиття заходів для усунення порушення прав мешканців будинку оскаржуваним рішенням. Так, відповідно до схеми, то територія, на якій дано дозвіл на встановлення двох груп тимчасових споруд є територією прилеглою до будинку АДРЕСА_1 із зеленими насадженнями, які повинні бути знищені за умови розміщення тимчасових споруд, а територія закладена бруківкою, що свідчить про порушення ст. ст. 1, 21, 23, 28 Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

Крім того, позивач зазначив, що у відповіді управління архітектури та містобудування Калуської міської ради зазначило, що містобудівна документація, а саме план детального планування території між АДРЕСА_4 чи план зонування цієї території не затверджувались Калуською міською радою, а отже не було громадського обговорення.

При цьому, як зазначає позивач, оскаржуване рішення приймалось з порушенням в частині зазначення будинку АДРЕСА_5, якого не існує, не підписання архітектором і відсутність прив`язки до капітальних будівель - багатоквартирних будинків у проекті та зазначення в ньому однієї групи тимчасових споруд замість двох. Відтак, оскаржуване рішення підлягає скасуванню.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Івано-франківський окружний адміністративний суд рішенням від 02 червня 2022 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2022 року позов задовольнив.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що під час видання оскаржуваного рішення виконавчого комітету Калуської міської ради від 27 квітня 2021 року № 136, не дотримано порядку його внесення на розгляд, а подані документи ФОП ОСОБА_1, що слугували підставою його прийняття, містять ряд недоліків, які не були враховані відповідачем, а тому таке рішення слід визнати протиправним та скасувати.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 06 грудня 2022 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02 червня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2022 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Так, судами попередніх інстанцій не взято до уваги те, що спірним правовідносинам вже була надана судова оцінка в межах розгляду справ № 300/3163/21 та № 300/6769/21, рішення в яких набрали законної сили.

Крім того, скаржник зазначає, що судами залишено поза увагою той факт, що позовна заява від імені Житлово-будівельного кооперативу № 2 в м. Калуші підписана особою, яка в силу положень ч. 3 ст. 55 КАС України та правової позиції Верховного Суду, викладеної в ухвалі від 03 лютого 2020 року у справі № 160/6823/19, не наділена повноваженнями представляти інтереси юридичної особи - позивача в порядку самопредставництва.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06 грудня 2022 року вказану касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: головуючий суддя (суддя-доповідач) Стеценко С. Г., судді: Стрелець Т. Г., Тацій Л. В.

8. Ухвалою Верховного Суду від 13 грудня 2022 року відкрито провадження за касаційною скаргою фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02 червня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2022 року.

9. 01 лютого 2023 року від позивача на адресу Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому заявник просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

10. Ухвалою Верховного Суду від 25 квітня 2023 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 26 квітня 2023 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 16 березня 2021 року приватний підприємець ОСОБА_1 звернулась до виконавчого комітету Калуської міської ради із заявою, в якій просила надати дозвіл на встановлення групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на АДРЕСА_6 із зобов`язанням здійснення благоустрою прилеглої території.

Також до вказаної заяви ОСОБА_1 долучено витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, станом на 16 березня 2021 року, на двох аркушах із наявним записом 1 щодо припинення підприємницької діяльності ОСОБА_2, проектні пропозиції благоустрою прилеглої території у вигляді фотозображень на 6 аркушах, схему розміщення групи тимчасових споруд та схему благоустрою прилеглої території у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1: 500 на 1 аркуші та зображення фасаду тимчасових споруд в осях М 1:50.

12. 07 квітня 2021 року на засіданні комісії з розгляду звернень суб`єктів підприємницької діяльності щодо розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території Калуської міської територіальної громади в присутності 11 членів комісії, що створена на виконання розпорядження міського голови від 31 березня 2021 року № 144-р, керуючись Законами України "Про регулювання містобудівної діяльності", "Про благоустрій населених пунктів", "Про оренду державного та комунального майна", наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244 та рішення міської ради від 29 березня 2012 року № 1069 "Про порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м. Калуші" розглянуто відповідно до порядку денного заяву ФОП ОСОБА_1 - 2 групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на АДРЕСА_1 (поруч з будинками АДРЕСА_1, АДРЕСА_2, АДРЕСА_3 ) розміром групи тимчасових споруд 132,8 кв. м (6,64 х 20 м), що підтверджується протоколом № 3. Згідно обговорення на засіданні комісії встановлено, що на земельній ділянці є інженерна мережа, а саме траса КП "Водотеплосервісу" виведена з експлуатації. Член комісії ОСОБА_3 зауважив, що Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності не передбачена оренда земельної ділянки для розміщення тимчасових споруд, тому єдиним варіантом є договір на окремі конструктивні елементи благоустрою. За результатами обговорення комісія вирішила про необхідність звернення ФОП ОСОБА_1 до власника тимчасової споруди ОСОБА_4 щодо перенесення тимчасової споруди в один з павільйонів та збільшити відстані між тимчасовими спорудами до 10 м (відповідно до правил пожежної безпеки в Україні). Після виконання вказаних рекомендацій винести проект рішення на розгляд виконавчим комітетом міської ради. За вказане рішення проголосували 7 членів комісії, 1 - проти з восьми присутніх.

13. 27 квітня 2021 року рішенням виконавчого комітету Калуської міської ради № 136 "Про надання дозволу на розміщення двох груп тимчасових споруд (по 5 павільйонів) для провадження підприємницької діяльності на АДРЕСА_1, АДРЕСА_2, АДРЕСА_3" надано дозвіл ФОП ОСОБА_1 на розміщення вказаних споруд орієнтовною площею 132,8 кв.м., кожна терміном на три роки згідно з запропонованими схемами.

Також, вказаним рішення уповноважено Управління архітектури та містобудування Калуської міської ради виготовити паспорти прив`язок двох груп тимчасових споруд (по 5 павільйонів) для провадження підприємницької діяльності згідно з запропонованими схемами.

14. Згідно протоколу загальних зборів від 10 травня 2021 року №1 членів житлово-будівельного кооперативу №2 в м. Калуші, мешканців та співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 вирішено створити ініціативну групу в складі мешканців АДРЕСА_1 і членів ЖБК №2 та звернутись із колективним зверненням до мера щодо заперечення забудови тимчасовими спорудами зеленої зони від центральної дороги перед АДРЕСА_1.

15. Відтак, 11 травня 2021 року колективне звернення було зареєстровано виконавчим комітетом Калуської міської ради.

16. Не погоджуючись із оскаржуваним рішенням виконавчого комітету Калуської міської ради, вважаючи його необґрунтованим та протиправним, Житлово-будівельний кооператив № 2 в м. Калуші звернувся до суду із цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

18. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19.Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності регулюється Законом України від 17 лютого 2011 року № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038-VI), Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244 (далі - Порядок № 244), з урахуванням вимог Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР), іншими нормативно-правовими актами.

20. За приписами підп. 7 п. "а" ч. 1 ст. 30 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

21. Положеннями ч. 1 ст. 1, ч. 1 ст. 10 Закону України від 06 вересня 2005 року № 2807-IV "Про благоустрій населених пунктів" (далі - Закон № 2807-IV):

благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля;

утримання в належному стані території - використання її за призначенням відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також санітарне очищення території, її озеленення, збереження та відновлення об`єктів благоустрою;

зелені насадження - деревна, чагарникова, квіткова та трав`яна рослинність природного і штучного походження на визначеній території населеного пункту.

22. До повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить: 1) затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; 2) затвердження правил благоустрою територій населених пунктів; 3) створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб); 4) визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить: 1) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 2) організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях; 3) організація місць відпочинку для населення; 4) затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів; 5) здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; 6) визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об`єктах благоустрою; 7) визначення графіків роботи зовнішнього освітлення території; 8) визначення на об`єктах благоустрою місць розміщення громадських вбиралень; 9) залучення на договірних засадах коштів і матеріально-технічних ресурсів юридичних та фізичних осіб для здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 10) визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення в утриманні об`єктів благоустрою; 11) визначення в установленому порядку розміру відшкодувань юридичними та фізичними особами за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, спричинені порушенням законодавства у сфері благоустрою та охорони навколишнього природного середовища; 12) інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 13) участь у проведенні щорічного всеукраїнського конкурсу "Населений пункт найкращого благоустрою і підтримки громадського порядку"; 14) видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.

23. За приписами статті 21 Закону № 2807-IV елементами (частинами) об`єктів благоустрою є: 1) покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм; 2) зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях.

Охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв.

24. Згідно зі ч. 4 ст. 28 Закону № 3038-VI розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.


................
Перейти до повного тексту