1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2023 року

м. Київ

справа №160/14146/22

адміністративне провадження № К/990/11837/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 160/14146/22

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2022 року (головуючий суддя: Верба І. О.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 08 березня 2023 року (колегія у складі: головуючого судді: Юрко І. В., суддів: Чабаненко С. В., Чумака С. Ю.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У вересні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, в якому просив:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови йому нарахувати та здійснити щомісячну доплату до пенсії в сумі 2000 грн згідно постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 рокуу № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб", починаючи з 01 листопада 2021 року після перерахунку пенсії (відновлення порушеного права позивача за рішенням суду), а саме виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 січня 2022 у справі №160/23941/21 на отримання пенсії з розміру грошового забезпечення, визначеного у довідці про розмір грошового забезпечення від 01 червня 2021 року № 33/24/С-699, яка надана Державною установою "ТМО МВС України по Дніпропетровській області";

- зобов`язати відповідача провести йому нарахування та здійснити щомісячну доплату до пенсії в сумі 2000 грн згідно постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 рокуу № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб", починаючи з 01 травня 2022 року після перерахунку пенсії (відновлення порушеного права позивача за рішенням суду), а саме виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 січня 2022 року у справі № 160/23941/21 на отримання пенсії з розміру грошового забезпечення, визначеного у довідці про розмір грошового забезпечення від 01 червня 2021 року № 33/24/С-699, яка надана Державною установою "ТМО МВС України по Дніпропетровській області".

2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив про те, що протиправні дії ГУ ПФУ в Дніпропетровській області порушують його законні права та інтереси, оскільки проведений перерахунок пенсії у розумінні вказаної Постанови № 713 полягає у перерахунку, проведеному не з метою усунення порушення права особи на належний розмір пенсії, а її перерахунок у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії. Позивач вважає, що здійснення відповідачем дій щодо перерахунку його пенсії не свідчать про перерахунок пенсії після 01 березня 2018 року, оскільки такий перерахунок провадився на підставі рішення суду з 01 січня 2018 року.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 20 жовтня 2022 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 08 березня 2023 року, у задоволенні позову відмовив.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що після перерахунку, проведеного з 01 грудня 2019 року на виконання відповідного рішення суду, пенсія позивача визначена з нового розміру грошового забезпечення та перевищує попередній розмір пенсії, що є більшим ніж 2 000 грн.

За таких обставин, суди дійшли висновку про відсутність підстав для здійснення доплати до пенсії позивача, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб", після проведення його перерахунку.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 03 квітня 2023 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 08 березня 2023 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення та ухвалите нове, яким позов задовольнити повністю.

6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Також скаржником зазначено, що судами попередніх інстанцій при постановленні рішень не враховано правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 08 листопада 2022 року у справі № 420/2473/22.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03 квітня 2023 року вказану касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: головуючий суддя (суддя-доповідач): Стеценко С. Г., суддів: Стрелець Т. Г., Тацій Л. В.

8. Ухвалою Верховного Суду від 12 квітня 2023 року відкрито провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 08 березня 2023 року.

9. Ухвалою Верховного Суду від 25 квітня 2023 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 26 квітня 2023 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та отримує пенсію, призначену відповідно до Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".

11. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 січня 2022 року у справі № 160/23941/21, яке набрало законної сили 17 лютого 2022 року, визнано протиправними дії ГУ ПФУ в Дніпропетровській області щодо відмови позивачу в проведенні перерахунку та виплати пенсії з 01 грудня 2019 року на підставі довідки державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області" від 01 червня 2021 року № 33/24-/С-699, виданої станом на листопад 2019 року та зобов`язано ГУ ПФУ в Дніпропетровській області з 01 грудня 2019 року перерахувати та виплачувати пенсію ОСОБА_1 на підставі довідки державної установи "ТМО МВС України по Дніпропетровській області" від 01 червня 2021 року № 33/24-/С-699, виданої станом на листопад 2019 року.

12. Головне управління ПФУ в Дніпропетровській області на звернення позивача від 06 квітня 2022 року з питання пенсійного забезпечення надало відповідь від 27 квітня 2022 року № 12731-8419/Ф-01/8-0400/22, в якій повідомило позивача, що розмір його пенсії переглядався після 01 березня 2018 року на виконання рішення суду. Оскільки сума збільшення пенсії позивача після проведеного перерахунку за рішенням суду збільшився більше ніж на 2 000 грн, підстави для встановлення до пенсії позивача з 01 липня 2021 року щомісячної доплати, передбаченої Постановою № 713, відсутні.

13. 08 серпня 2022 року позивач звернувся до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області із заявою, в якій, зокрема, просив провести нарахування та виплату з 01 квітня 2022 року щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2 000 грн у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липнтя 2021 року № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб".

14. Пенсійний орган листом від 01 вересня 2022 року № 26390-19689/Ф-01/8-0400/22 повідомив позивача, що загальний розмір його пенсійної виплати станом на 01 березня 2022 року складає 10 127,30 грн, а покладені судом зобов`язання вчинити дії щодо перерахунку позивачу пенсії виконані ГУ ПФУ в Дніпропетровській області в порядку, встановленому судовим рішенням, та в межах повноважень, покладених на управління ПФУ. Крім того, зазначено, що розмір пенсії позивача обчислено на виконання рішення суду з грошового забезпечення, визначеного станом на листопад 2019 року, а не на 01 березня 2018 року, як визначено Постановою № 713, тому підстави для встановлення до розміру його пенсії щомісячної доплати в сумі 2 000 грн відсутні.

15. Вважаючи порушеними свої права щодо нарахування доплати до пенсії, ОСОБА_1 звернувся з позовом до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

17. Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

18. Аналіз цієї норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

19. Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

20. Відповідно до частини п`ятої статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

21. Ключовим у цій справі є питання про наявність правових підстав для виплати позивачу щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2 000 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" (далі - Постанова № 713).

22. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ). Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

23. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців, є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.

24. Відповідно до положень ст. 63 Закону № 2262-XII перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.


................
Перейти до повного тексту