ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 квітня 2023 року
м. Київ
справа №380/10756/22
адміністративне провадження № К/990/30777/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г., розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1, Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 до Виконавчого комітету Львівської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, за касаційною скаргою Виконавчого комітету Львівської міської ради на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Улицького В.З., Кузьмича С.М., Матковської З.М. від 11.10.2022,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст вимог
1. У серпні 2022 року ОСОБА_1 та фізична особа - підприємець ОСОБА_2 (далі також ОСОБА_1, ФООП ОСОБА_2, позивачі) звернулися до суду з позовом до Виконавчого комітету Львівської міської ради (далі також Виконком, відповідач), у якому просили визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №568 від 22.07.2022 "Про надання функцій замовника на виконання робіт з благоустрою території, обмеженої АДРЕСА_1 до АДРЕСА_2" в частині пунктів 6, 8, підпункту 9.2. пункту 9 та підпунктів 10.1. та 10.2 пункту 10 про демонтаж встановлених тимчасових споруд на проміжку від АДРЕСА_1 - АДРЕСА_1 до АДРЕСА_2 щодо демонтажу приміщення магазину загальною площею 67,9 кв.м. ОСОБА_1, розташованого за адресою: АДРЕСА_3, який використовується Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_2 у підприємницькій діяльності, як дві тимчасові споруди площею 25,00 кв.м. за адресою: АДРЕСА_4 та площею 26,00 кв.м. за адресою: АДРЕСА_3, які розташовані згідно двох Договорів № 3-3403-20 та № 3-3421-20 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення тимчасових споруд від 13.07.2020 (далі також спірне, оскаржуване рішення).
2. Разом із позовною заявою позивачі подали до суду першої інстанції заяву про забезпечення позову, в якій просили:
- Зупинити дію оскаржуваного рішення Виконкому до набрання законної сили судовим рішенням у цій справі;
- Заборонити Львівській міській раді (ідентифікаційний код юридичної особи 04055896; 79006, м. Львів, пл. Ринок, 1), Виконавчому комітету Львівської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 26256622; 79006, м. Львів, пл. Ринок,1), Залізничній районній адміністрації Львівської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 04056084; 79006, Львів, вул. Виговського, 34), Комунальному підприємству "Адміністративно технічне управління (ідентифікаційний код юридичної особи 13804591; м. Львів, пл. Міцкевича, буд. 6/7) та будь яким іншим уповноваженим особам вчиняти дії, спрямовані на демонтаж приміщення магазину загальною площею 67,9 кв.м. ОСОБА_1, розташованого за адресою: АДРЕСА_3, який використовується Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 у підприємницькій діяльності, як дві тимчасові споруди площею 25,00 кв.м. за адресою: АДРЕСА_4 та площею 26,00 кв.м. за адресою: АДРЕСА_3 які розташовані згідно двох Договорів № 3-3403-20 та № 3-3421-20 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення тимчасових споруд від 13.07.2020 - до набрання законної сили рішенням суду у даній справі.
3. В обґрунтуванні вимог вищевказаної заяви зазначалось, що оскаржуване рішення відповідача, на переконання позивачів, є очевидно протиправним, оскільки при його прийнятті Виконком керувався скасованою з 24.06.2021 рішенням суду ухвалою Львівської міської ради від 26.12.2019 №6107 "Про здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова".
4. Заявники також вказували, що чинне законодавство України не наділяє відповідача компетенцією щодо прийняття рішень про примусовий демонтаж чи то тимчасових, чи то капітальних споруд, а примусовий демонтаж тимчасових чи капітальних споруд згідно законодавства може відбуватись лише на підставі рішення суду.
5. Позивачі наголошували, що невжиття заходів забезпечення позову, на їх думку, унеможливлять ефективний захист порушених прав та інтересів позивачів, за захистом яких вони звернулись до суду, оскільки демонтаж споруд зумовить їх фактичне знищення та відключення від електромережі, а відновлення приміщення у випадку задоволення позову займе тривалий час та значні фінансові витрати позивачів, з огляду на те, що потрібно буде будувати нові споруди та заново підключати їх до електромережі.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
6. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 09.08.2022 у задоволенні заяви про забезпечення позову відмовлено.
7. Постановляючи таку ухвалу, суд першої інстанції виходив з того, що під час вирішення питання щодо забезпечення позову обґрунтованість позову не досліджується, оскільки питання обґрунтованості заявлених позовних вимог є предметом дослідження судом під час розгляду спору по суті та не можуть вирішуватись ним під час розгляду клопотання про забезпечення позову.
8. За позицією суду першої інстанції сам факт прийняття відповідачем рішень, які стосуються прав та інтересів позивача та обмежують його діяльність, не може автоматично свідчити про те, що такі рішення є очевидно протиправними і невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити виконання рішення суду, а факт порушення прав та інтересів позивача підлягає доведенню у встановленому законом порядку.
9. Суд першої інстанції також наголошував, що заявниками не доведені та документально не підтверджені обставини, які б вказували на очевидну небезпеку заподіяння шкоди його правам, свободам та інтересам, які б унеможливили захист цих прав, свобод та інтересів без вжиття відповідних заходів, а в матеріалах справи відсутні докази та підтвердження того, що невжиття заходів до забезпечення позову якимось чином може ускладнити чи зробити неможливим виконання рішення суду у разі його ухвалення на користь позивача.
10. Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.10.2022 постановлену судом першої інстанції ухвалу скасовано, а заяву про забезпечення позову задоволено, а саме:
- зупинено дію рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №568 від 22.07.2022 "Про надання функцій замовника на виконання робіт з благоустрою території, обмеженої АДРЕСА_1 до АДРЕСА_2" в частині, що стосується демонтажу приміщення магазину загальною площею 67,9 кв.м. ОСОБА_1, розташованого за адресою: АДРЕСА_3, який використовується Фізичною особою- підприємцем ОСОБА_2 у підприємницькій діяльності, як дві тимчасові споруди площею 25,00 кв.м. за адресою: АДРЕСА_4 та площею 26,00 кв.м. за адресою: АДРЕСА_3 які розташовані згідно двох Договорів № 3-3403-20 та № 3-3421-20 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення тимчасових споруд від 13.07.2020 - до набрання законної сили судовим рішенням у даній справі;
- заборонено Львівській міській раді (ідентифікаційний код юридичної особи 04055896; 79006, м. Львів, пл. Ринок, 1), Виконавчому комітету Львівської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 26256622; 79006, м. Львів, пл. Ринок,1), Залізничній районній адміністрації Львівської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 04056084; 79006, Львів, вул. Виговського, 34), Комунальному підприємству "Адміністративно технічне управління (ідентифікаційний код юридичної особи 13804591; м. Львів, пл. Міцкевича, буд. 6/7) та будь яким іншим уповноваженим особам вчиняти дії, спрямовані на демонтаж приміщення магазину загальною площею 67,9 кв.м. ОСОБА_1, розташованого за адресою: АДРЕСА_3, який використовується Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 у підприємницькій діяльності, як дві тимчасові споруди площею 25,00 кв.м. за адресою: АДРЕСА_4 та площею 26,00 кв.м. за адресою: АДРЕСА_3 які розташовані згідно двох Договорів №3-3403-20 та №3-3421-20 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення тимчасових споруд від 13.07.2020 - до набрання законної сили рішенням суду у даній справі.
11. Задовольняючи заяву про забезпечення позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що демонтаж споруд призведе до припинення її електропостачання і розірвання договірних відносин з ПАТ "Львівобленерго", наявність яких підтверджується матеріалами справи, а повторне підключення буде можливе лише після розгляду цієї судової справи з прийняттям остаточного рішення.
12. Суд апеляційної інстанції також установив, що відновлення споруд, про які йде мова у оскаржуваному рішення Виконкому, буде можливим лише шляхом будівництва двох нових споруд, що зумовить фінансові витрати для позивачів на придбання будівельних матеріалів, а також замовлення підрядних робіт.
13. На переконання апеляційного суду, невжиття заходів забезпечення позову унеможливить ефективний захист порушених прав та інтересів позивачів, за захистом яких вони звернулися до суду, оскільки демонтаж споруд зумовить їх фактичне знищення та відключення від електромережі, а відновлення приміщення у випадку задоволення позову займе тривалий час та значні фінансові витрати позивачів, з огляду на те, що потрібно буде будувати нові споруди та наново їх підключати до електромережі.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
14. Не погоджуючись із вищевказаною ухвалою апеляційного суду, відповідач подав касаційну скаргу в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить її скасувати, а ухвалу суду апеляційної інстанції залишити без змін.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Судом апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 є власником приміщення магазину загальною площею 67,9 кв.м. за адресою: АДРЕСА_3, що підтверджується Договором купівлі- продажу приміщення магазину від 13.11.2012, реєстраційний №955, та Витягом про державну реєстрацію від 05.12.2012.
16. Фізична особа-підприємець ОСОБА_2 користується двома окремо розташованими спорудами площею 25,00 кв.м. за адресою: АДРЕСА_4 та площею 26,00 кв.м. за адресою: АДРЕСА_3 даними приміщеннями на підставі Договору позики від 01.08.2022 та Акту приймання-передачі від 01.08.2022.
17. Дві окремо розташовані споруди площею 25,00 кв.м. за адресою: АДРЕСА_4 та площею 26,00 кв.м. за адресою: АДРЕСА_3 утворилися в наслідок самочинної реконструкції приміщення магазину загальною площею 67,9 кв.м., розташованого за адресою: АДРЕСА_3 належного ОСОБА_1 і розташовані на підставі двох Договорів №3-3403-20 та № 3-3421-20 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення тимчасових споруд від 13.07.2020, укладених між Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2, як орендарем і Управлінням комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, як орендодавцем.
18. 03.08.2022 до двох вищевказаних споруд прибули працівники Залізничної районної адміністрації Львівської міської ради і розмістили на стіні однієї із них письмове повідомленням про демонтаж тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території міста від 03.08.2022 для Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2, у якому було зазначено, що відповідно до пунктів 6, 7 рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради від 22.07.2022 №568 "Про надання функцій замовника на виконання робіт з благоустрою території, обмеженої АДРЕСА_5 до АДРЕСА_2", тимчасові споруди на проміжку АДРЕСА_1 до АДРЕСА_2 підлягають демонтажу.
19. Враховуючи вищенаведене, Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 було рекомендовано в термін до 22.08.2022 здійснити демонтаж двох тимчасових споруд за адресою: АДРЕСА_3 та АДРЕСА_4 . Про здійснення добровільного демонтажу просили повідомити Залізничну районну адміністрацію до 23.08.2022. Також повідомлено, що у випадку невиконання даної вимоги, уповноваженою особою КП "Адміністративно-технічне управління" спільно з Залізничною районною адміністрацією буде проведено примусовий демонтаж тимчасових споруд.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
20. Касаційна скарга обґрунтована тим, що оскаржувану ухвалу суд апеляційної інстанції постановив з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм процесуального права, а викладені у цьому судовому рішенні висновки не відповідають фактичним обставинам справи.
21. У відзиві на касаційну скаргу представник позивачів наголошує, що суд апеляційної інстанції ухвалив законне та обґрунтоване судове рішення, дослідив усі докази, які містились у матеріалах справи та підтверджували підставіть вимог заявників, правильно визначив наслідки, які можуть настати у разі невжиття судом заходів забезпечення позову, їх вплив на права позивачів і неможливість їх відновлення в разі реалізації відповідачем і особами, зазначеними у спірному рішення, передбачених ним дій щодо демонтажу споруд, які належать одному з позивачів і якими інший позивач користується на законних підставах.
22. Вжиті судом апеляційної інстанції заходи, на думку представника позивача, у цьому конкретному випадку є адекватними і співмірним з предметом спору й не завдають жодної шкоди інтересам територіальної громади.
23. За наведеного, у відзиві на касаційну скаргу заявляються вимоги про залишення її без задоволення, а оскаржуваної ухвали суду апеляційної інстанції - без змін.
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
24. Так, за приписами частин першої, другої статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.
Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:
1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або
2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
25. За змістом пункту 1 частини першої статті 151 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути забезпечено, зокрема, зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта.
26. Заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.
Залежно від обставин справи суд може забезпечити позов повністю або частково.
Про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу.
В ухвалі про забезпечення позову суд зазначає вид забезпечення позову та підстави його обрання. Суд може також зазначити порядок виконання ухвали про забезпечення позову (частини перша, четверта - шоста статті 154 Кодексу адміністративного судочинства України).
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій
27. Відповідно до частин першої - третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.