1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2023 року

м. Київ

cправа № 924/793/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Волковицька Н. О. - головуючий, Мачульський Г. М., Случ О. В.,

секретар судового засідання - Мельникова Л. В.,

розглянувши касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.06.2022 (Демидюк О. О. - головуючий, судді Павлюк І. Ю., Савченко Г. І.) у справі

за позовом першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органів, уповноважених державою здійснювати відповідні функції держави у спірних правовідносинах:

1) Державного агентства лісових ресурсів України,

2) Хмельницької обласної державної адміністрації,

до 1) Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях,

2) ОСОБА_1

про визнання недійсними наказу, результатів електронного аукціону, договору купівлі- продажу об`єкта малої приватизації та його повернення у державну власність,

(У судове засідання з`явилися: прокурор - Керничний Н. І., представники: Раіх Л. Л. - Брящей Р. І., Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях - Стецюк Т. Л.),

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. Перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури звернувся з позовом, з урахуванням заяви про зміну предмета позову, про:

1) визнання недійсним наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях від 07.07.2020 № 150-у, яким затверджено протокол засідання аукціонної комісії для продажу об`єкта малої приватизації - об`єкта незавершеного будівництва (40 % готовності) "Комплекс будівель (адмінбудинок, котельня, гараж)" по вул. Лісова, 46 у с. Лісові Гринівці Хмельницького району Хмельницької області та обліковується на балансі ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство",

2) визнання недійсними результатів електронного аукціону з продажу об`єкта малої приватизації - об`єкта незавершеного будівництва (40 % готовності) "Комплекс будівель (адмінбудинок, котельня, гараж)", розташованого за адресою: вул. Лісова, 46, с. Лісові Гринівці, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., що оформлені протоколом електронного аукціону від 09.09.2020 № UA-PS-2020-08-10-000104-3, який затверджений наказом Регіонального відділення ФДМ України по Вінницькій та Хмельницькій областях від 14.09.2020 № 993,

3) визнання недійсним договору купівлі-продажу об`єкта малої приватизації - об`єкта незавершеного будівництва (40 % готовності) "Комплекс будівель (адмінбудинок, котельня, гараж)" по вул. Лісова, 46 у с. Лісові Гринівці Хмельницького району Хмельницької області, укладений 28.09.2020 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях та Раіх Людмилою Леонідівною, нотаріально посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Скутельник І. А., серія та номер: 6708 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2117996968250).

4) зобов`язання Раіх Людмили Леонідівни повернути державі в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях об`єкт малої приватизації - об`єкт незавершеного будівництва (40% готовності) "Комплекс будівель (адмінбудинок, котельня, гараж)" по вул. Лісова, 46 у с. Лісові Гринівці Хмельницького району Хмельницької області (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2117996968250),

Позовні вимоги аргументовано тим, що спірний об`єкт незавершеного будівництва "Комплекс будівель (адмінбудинок, котельня, гараж)" знаходиться на земельній ділянці площею 103.9847 та кадастровий номер 6825083600:03:008:1702, цільове призначення: 09.01 "для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг", власником якої є Хмельницька обласна державна адміністрація, а постійним користувачем - ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство". Зазначена земельна ділянка належить до території природно - заповідного фонду місцевого значення лісового заказника "Лісогринівецький". Означена приватизація відбулась без відома та погодження органу управління спірним державним майном Державного агентства лісових ресурсів України (далі - Держлісагентство України).

За інформацією Держлісагенства України: від 07.06.2021 № 05-34/4299-21, рішення про приватизацію вказаного вище об`єкта малої приватизації на погодження до Держлісагентства України не надходило, про приватизацію вказаного об`єкта уповноважений орган управління державним майном дізнався із листа обласної прокуратури. В інформаційному повідомленні про проведення в електронній торговій системі продажу на аукціоні з умовами вказаного вище об`єкта малої приватизації; зазначено, що інформація про земельну ділянку відсутня.

Окрім того, вартість об`єкта приватизації визначалась на підставі його балансової вартості, стартова ціна об`єкта для продажу на аукціоні з умовами визначена у сумі 644 374,41 грн (без ПДВ), (стартова ціна об`єкта для продажу на повторному аукціоні із зниженням стартової ціни: 322 187,21 грн (без ПДВ), а не за результатами незалежної оцінки.

Незалежна оцінка вказаного вище об`єкта малої приватизації не проводилася. При визначенні стартової ціни вказаного об`єкта приватизації не враховано інвестиційної вартості вказаного об`єкта незавершеного будівництва, експертної вартості земельної ділянки під вказаним об`єктом незавершеного будівництва, право на оренду якої виникає у покупця об`єкта приватизації на підставі частини шостої статті 26 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

Під час підготовки об`єкта до приватизації не забезпечено законність, повноту та достовірність інформування про об`єкт приватизації та порядок його приватизації, продаж об`єкта приватизації з урахуванням його особливостей (не враховано категорію, цільове призначення земельної ділянки та території, на якій розміщено об`єкт приватизації), що в силу статті 2 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" є основними принципами приватизації, та призвело до створення умов для протиправного, самочинного будівництва на території земель лісового призначення та в подальшому може призвести до зменшення земель лісового та природо-заповідного фонду.

2. Фактичні обставини справи, встановлені судами

2.1. Як установили суди попередніх інстанцій і свідчать матеріали справи, 07.07.2020 протоколом засідання аукціонної комісії для продажу об`єкта малої приватизації - об`єкта незавершеного будівництва Комплекс будівель (адмінбудинок, котельня, гараж), що знаходиться за адресою: за адресою: вул. Лісова, 46, с. Лісові Гринівці, Хмельницький р-н, Хмельницька обл. та обліковується на балансі ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство" розроблено умови продажу об`єкта, визначено стартову ціну Об`єкта, розроблено Інформаційне повідомлення про проведення аукціону.

Інформаційне повідомлення про проведення в електронній торговій системі продажу на аукціоні з умовами об`єкта малої приватизації об`єкта незавершеного будівництва Комплекс будівель (адмінбудинок, котельня, гараж), що знаходиться за адресою: за адресою: вул. Лісова, 46, с. Лісові Гринівці, Хмельницький р-н, Хмельницька обл. та обліковується на балансі ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство", містить такі дані.

Інформація про об`єкт приватизації: Найменування об`єкта приватизації: об`єкт незавершеного будівництва Комплекс будівель (адмінбудинок, котельня, гараж). (далі - Об`єкт приватизації). Місцезнаходження об`єкта: вул. Лісова, 46, с. Лісові Гринівці, Хмельницький р-н, Хмельницька обл.,. Балансоутримувач: Державне підприємство Хмельницьке лісомисливське господарство, код за ЄДРПОУ 33285303, контактні дані: тел. (0382) 78-54-55, 78-54-20. Відомості про об`єкт приватизації та про земельну ділянку, на якій розташований об`єкт: Об`єкт незавершеного будівництва - комплекс будівель (адмінбудинок, котельня, гараж). Площа забудови складає 380,8 кв. м (котельня та гараж одноповерхові, адмінбудинок двоповерховий). Всі будівлі цегляні, перекриття - з/бетонні панелі. Об`єкт обліковується на балансі ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство". Процент готовності будівництва складає 40%. Інформація про земельну ділянку відсутня. Фотографічне зображення об`єкта: додається

Інформація про електронний аукціон: Спосіб проведення аукціону: аукціон з умовами. Дата та час проведення аукціону: 11.08.2020.

Кінцевий строк подання заяви на участь в аукціоні з умовами, аукціоні із зниженням стартової ціни (подання цінових аукціонних пропозицій) встановлюється електронною торговою системою для кожного електронного аукціону окремо в проміжку часу з 19-30 до 20-30 години дня, що передує дню проведення електронного аукціону.

Кінцевий строк подання заяви на участь в аукціоні за методом покрокового зниження ціни та подальшого подання цінових пропозицій встановлюється електронною торговою системою для кожного електронного аукціону окремо в проміжку часу з 16-15 до 16-45 години дня проведення електронного аукціону.

Час і місце проведення огляду об`єкта: ознайомитися з об`єктом можна в робочі дні з 8-00 до 17-00 за місцем його розташування, звернувшись до організатора аукціону. Телефон для довідок: (0382) 72-09-40 у м. Хмельницькому.

Інформація про умови, на яких здійснюється приватизація об`єкта: Приватизація об`єкта незавершеного будівництва здійснюється відповідно до вимог Закону України Про приватизацію державного і комунального майна, Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 № 432 (із змінами) (далі Порядок проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу).

Покупець об`єкта приватизації має відповідати вимогам, передбаченим ст.8 Закону України Про приватизацію державного і комунального майна.

Для участі в електронному аукціоні, особа яка має намір взяти участь у ньому, через свій особистий кабінет здійснює подання заяви і завантаження електронних копій документів та документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків з рахунку потенційного покупця відкритого в українському або іноземному банку (крім банків держав, внесених FATF до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом).

Стартова ціна об`єкта для продажу на аукціоні з умовами: 644 374,41 грн (без ПДВ). Розмір гарантійного внеску: 64 437,44 грн (без ПДВ). Стартова ціна об`єкта для продажу на повторному аукціоні із зниженням стартової ціни: 322 187,21 грн (без ПДВ).

Розмір гарантійного внеску: 32 218,72 грн (без ПДВ). Стартова ціна об`єкта для продажу на аукціоні за методом покрокового зниження ціни та подальшого подання цінових пропозицій: 322 187,21 грн (без ПДВ).

Розмір гарантійного внеску: 32 218,72 грн (без ПДВ). На ціну продажу, що складеться за результатами аукціону, нараховується ПДВ. Розмір реєстраційного внеску: 944,60 грн. Умови продажу об`єкта приватизації: завершення будівництва та введення в експлуатацію об`єкта протягом 5-ти років з дня підписання договору купівлі-продажу; подальше призначення та використання об`єкта покупець визначає самостійно; подальше відчуження покупцем об`єкта в період чинності зобов`язань покупця, зазначених в договорі купівлі-продажу, здійснюється виключно за згодою органу приватизації.

Організатор аукціону: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях.

Додаткова інформація: 1. На офіційному веб-сайті адміністратора ДП ПРОЗОРО-ПРОДАЖІ зазначені реквізити рахунків операторів електронних майданчиків, відкритих для сплати потенційними покупцями гарантійних та реєстраційних внесків https://prozorro.sale/info/elektronni-majdanchiki-ets-prozorroprodazhi-cbd2.

Оператор електронного майданчика здійснює перерахування: в національній валюті на рахунок № UA598201720355549001000156369, одержувач: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях, банк ДКСУ м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 42964094, суми сплачених учасниками аукціону реєстраційних внесків протягом п`яти робочих днів з дня проведення електронного аукціону; на рахунок № UA388201720355219001000156369, одержувач: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях, банк ДКСУ м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 42964094, сплачений гарантійний внесок переможця електронного аукціону протягом п`яти робочих днів з дня опублікування договору купівлі-продажу об`єкта приватизації в електронній торговій системі в рахунок оплати ціни продажу об`єкта приватизації переможцем.

Технічні реквізити інформаційного повідомлення : унікальний код, присвоєний об`єкту приватизації під час публікації переліку об`єктів, що підлягають приватизації, в електронній торговій системі: UA-AR-P-2020-05-28-000001-3

Період між аукціонами: аукціон з умовами; аукціон із зниженням стартової ціни 30 календарних днів; аукціон із зниженням стартової ціни аукціон за методом покрокового зниження ціни та подальшого подання цінових пропозицій 30 календарних днів. Крок аукціону на аукціоні з умовами: 6 443,74 грн. Крок аукціону на аукціоні із зниженням стартової ціни та аукціоні за методом покрокового зниження ціни та подальшого подання цінових пропозицій: 3 221,87 грн. Загальна кількість кроків, на які знижується стартова ціна об`єкта на аукціоні за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій, становить 99 кроків.

Аукціони будуть проведені в електронній торговій системі ПРОЗОРО. ПРОДАЖІ (адміністратор). Єдине посилання на веб-сторінку https://prozorro.sale/info/elektronni-majdanchiki-ets-prozorroprodazhi-cbd2, на якій є посилання на веб-сторінки операторів електронного майданчика, які мають право використовувати електронний майданчик і з якими адміністратор уклав відповідний договір.

11.09.2020 відбувся електронний аукціон з продажу об`єкта малої приватизації - об`єкта незавершеного будівництва (40 % готовності) Комплекс будівель (адмінбудинок, котельня, гараж) по вул. Лісова, 46 у с. Лісові Гринівці Хмельницького району Хмельницької області, про що складено протокол електронного аукціону №UA-PS-2020-08-10-000104-3 від 09.09.2020, який затверджений наказом Регіонального відділення ФДМ України по Вінницькій та Хмельницькій областях від 14.09.2020 № 993.

Згідно з протоколом, до участі в аукціоні допущено 4 учасників, які здійснили закриті цінові пропозиції (стартові пропозиції: ОСОБА_2 323 000грн., ТОВ "Гранд В" 354405,91 грн, ОСОБА_3 502 611,93 грн, ОСОБА_1 781 999,99 грн) та наступні цінові пропозиції, у тому числі цінові пропозиції у 3 раунді: ОСОБА_2 323 000 грн, ТОВ "Гранд В" 354405,91 грн, ОСОБА_3 502 611,93 грн, ОСОБА_1 785 300,99 грн. За результатами аукціону переможцем було визначено Раіх Л. Л.

Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях від 07.07.2020 № 150-у затверджено протокол засідання аукціонної комісії для продажу об`єкта малої приватизації - об`єкта незавершеного будівництва (40 % готовності) Комплекс будівель (адмінбудинок, котельня, гараж) по вул. Лісова, 46 у с. Лісові Гринівці Хмельницького району Хмельницької області та обліковується на балансі ДП Хмельницьке лісомисливське господарство.

Згодом, 28.09.2020 між відповідачем 1 (продавець) та відповідачем 2 (покупець) укладено договір купівлі-продажу об`єкта малої приватизації об`єкта незавершеного будівництва Комплекс будівель (адмінбудинок, котельня, гараж) по вул. Лісова, 46 у с. Лісові Гринівці Хмельницького району Хмельницької області, та обліковується на балансі Державного підприємства Хмельницьке, лісомисливське господарство, код за ЄДРПОУ 33285303, згідно з п. 1.1 якого продавець, зобов`язується передати у власність покупцю, який став переможцем електронного аукціону із заниженням стартової ціни № UA-PS-2020-08-10- 000104-3 який відбувся 09.09.2020, об`єкт малої приватизації, а покупець зобов`язується прийняти Об`єкт приватизації, сплатити ціну його, продажу і виконати визначені в договорі умови.

Об`єкт приватизації належить Державі Україна в особі Держлісагентства України, код за ЄДРПОУ 37507901, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 08.07.2020, виданим, Іщуком Вадимом Олександровичем, державним реєстратором Виконавчого комітету Хмельницької міської ради, дата реєстрації 03.07.2020, індексний номер витягу 215523539, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2117996968250

Земельна ділянка, на якій розташований об`єкт приватизації, не є предметом купівлі-продажу за цим договором, тому питання землекористування покупець вирішує самостійно в установленому чинним законодавством порядку, після переходу до покупця права власності на об`єкт приватизації.

Згідно з протоколом про результати електронного аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій від 09:09.2020 № UA- PS-2020-08-10-000104-3, затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях від 14.09.2020 № 993, ціна продажу Об`єкта приватизації становить 942 361, 19 грн, у тому числі ПДВ 157 060, 20 грн. Покупець зобов`язаний сплатити продавцю за придбаний об`єкт приватизації 942 361,19 грн, у тому числі ПДВ 157 060,20 грн у повному обсязі протягом 30 календарних днів з дня наступного за днем підписання цього Договору в порядку встановленому пунктом 2.2 договору.

Договір підписаний сторонами, нотаріально посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Скутельник І. А., серія та номер договору: 6708. Право приватної власності було зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2117996968250, номер запису про право власності: 38582748.

10.01.2022 Перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури звернувся до Господарського суду Хмельницької області з позовом в інтересах держави в особі органів, уповноважених державою здійснювати відповідні функції держави у спірних правовідносинах - Державного агентства лісових ресурсів України, Хмельницької обласної державної адміністрації до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях Раіх Л. Л. про визнання недійсними наказу, результатів електронного аукціону, договору купівлі-продажу об`єкта малої приватизації та його повернення у державну власність .

3. Короткий зміст судових рішень у справі

3.1. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 09.02.2022 у справі № 924/793/21 (суддя Заярнюк І. В.) у задоволенні позову відмовлено.

Рішення аргументовано тим, що прокурор обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі Держлісагентства України

Стартова ціна об`єкта приватизації у даній справі визначалася на рівні балансової вартості об`єкта приватизації, що не суперечить положенням частини четвертої статті 22 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна". Поряд з цим, цей закон не зобов`язує здійснювати переоцінку балансоутримувачем об`єкта малої приватизації та не встановлює будь-яких обмежень щодо його вартості при продажу об`єкта з аукціону. З огляду на зазначене, висновки прокурора про те, що стартова ціна та ціна у договорі купівлі продажу спірного об`єкту приватизації визначені з порушенням законодавства, а тому не відповідали його справедливій ринковій вартості є не обґрунтованими, оскільки не відповідають доказам, наявним у справі.

Регіональне відділення в інформаційному повідомлені зазначило усю інформацію наявну у органу приватизації, як вимагає законодавство. Оскільки, балансоутримувач не надав відомостей щодо кадастрового номеру про земельну ділянку і нормою Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" визначено, що інформація у повідомлені вказується за наявності. Тому, в інформаційному повідомленні відомості про земельну ділянку відсутні. Оскільки, спірний об`єкт приватизації приватизувався без земельної ділянки, то питання землекористування покупець вирішує самостійно в установленому чинним законодавством порядку, про що і зазначено у пункті 1.2 договору купівлі-продажу від 28.09.2020. Зважаючи на викладене, доводи зазначені у позовній заяві про те, що обов`язковому оприлюдненню в інформаційному повідомленні підлягають дані про земельну ділянку, на якій розташовано об`єкт приватизації (місцезнаходження, кадастровий номер, площа, цільове призначення земельної ділянки, інформація про особу, якій земельна ділянка належить на праві власності або на праві користування, інформація про наявність обтяжень на земельну ділянку) суд вважав не обґрунтованими. Земельна ділянка не була об`єктом приватизації. У договорі купівлі-продажу (п. 1.2) зазначено, що земельна ділянка, на якій розташований об`єкт приватизації, не є предметом купівлі-продажу за цим договором, а тому питання землекористування покупець вирішує самостійно у встановленому чинним законодавством порядку після переходу до покупця права власності на об`єкт приватизації.

Таким чином, наведені у позові аргументи стосовно обов`язкового оприлюднення в інформаційному повідомленні даних про земельну ділянку, на якій розташовано об`єкт приватизації не є безумовною підставою для визнання результатів аукціону недійсним, оскільки ця обставина ніяким чином не вплинула на результати аукціону і порушення прав чи законних інтересів сторін спірного договору не відбулося.

Також у позові прокурором наголошено на тому, що за інформацією Держлісагентства України, рішення про приватизацію спірного об`єкта малої приватизації на погодження до Держлісагенства України не надходило, про приватизацію вказаного об`єкта уповноважений орган управління державним майном дізнався із листа обласної прокуратури.

Рішення про включення спірного майна до Переліку об`єктів малої приватизації було прийняте у 2006 році після звернення листом від 20.10.2006 № 05-74/3908 Державного комітету лісового господарства України з проханням включити в перелік об`єктів державної власності, що підлягають приватизації, об`єкт незавершеного будівництва (контору з гаражем і котельнею Хмельницького лісництва), який розташований в Хмельницькій області, с. Лісові Гринівці, Квартал 36, виділ 10 Хмельницького лісництва та який знаходиться на балансі ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство".

Позиція з цього питання залишалась незмінною протягом 2020-2021 років, про що свідчить відсутність будь яких дій з боку власника, так і балансоутримувача, спрямованих на виключення об`єкта незавершеного будівництва (контору з гаражем і котельнею Хмельницького лісництва), який розташований в Хмельницькій області, с. Лісові Гринівці, Квартал 36, виділ 10 з вищезазначеного переліку.

При цьому, беручи до уваги процедуру приватизації державного майна, яка передбачає підготовку об`єкта до приватизації, прийняття відповідних рішень органом приватизації, проведення аукціону щодо продажу державного майна, формування за наслідками проведення аукціону протоколу проведення аукціону, визначення переможця, затвердження таких протоколів органом приватизації, оформлення продажу через укладення договору купівлі-продажу та інші дії, передбачені законодавством, то таку процедуру можна розглядати як правочин, а для визнання його недійним згідно вимог ЦК України слід встановити порушення законодавства про приватизацію під час підготовки об`єкта до приватизації та проведення самої процедури торгів.

Ані прокурор, ані позивачі не надали доказів того, яким чином оспорюваний ними договір, стороною якого вони не є, порушує (зачіпає) їх права та законні інтереси.

3.2. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.06.2022 у справі № 924/793/21 (Демидюк О. О. - головуючий, судді Павлюк І. Ю., Савченко Г. І.) рішення суду першої інстанції скасовано. Прийнято нове рішення, яким позовні вимоги задоволено.

Постанова мотивована тим, що статтею 11 та пунктом 5 "Прикінцеві та Перехідні Положення" Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" унормовано порядок формування та затвердження переліків об`єктів, що підлягають приватизації, та передбачено, що уповноважені органи управління державним майном або корпоративними правами, управління яких вони здійснюють, у двотижневий строк з дня набрання чинності цим Законом мають подати Фонду державного майна України пропозиції про включення об`єктів права державної власності до переліку об`єктів, що підлягають приватизації у році набрання чинності цим Законом, разом з інформацією, зазначеною у частинах четвертій та п`ятій статті 11 цього Закону, та основними показниками господарської діяльності за останні три роки та останній звітний період.

Відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, витяг якого міститься в матеріалах справи, власником спірного об`єкта незавершеного будівництва до приватизації було Держлісагентство України. Судом першої інстанції не враховано, що в матеріалах справи відсутні докази, які би підтверджували звернення Держлісагентства України до Фонду державного майна України з пропозицією про включення спірного об`єкту приватизації до переліку об`єктів, що підлягають приватизації у 2018 році як це вимагає Закон України "Про приватизацію державного і комунального майна".

Водночас в матеріалах справи міститься лист Держлісагентства України від 07.06.2021 № 05-34/4299-21, з якого вбачається, що рішення про приватизацію вказаного вище об`єкта малої приватизації на погодження не надходило, про приватизацію вказаного об`єкта уповноважений орган управління державним майном дізнався із листа обласної прокуратури від 05.05.2021 № 15/2-473 вих-21.

Таким чином, в порушення норм законодавства (чинного на час виникнення спірних відносин), наказом Фонду державного майна України "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2018 році від 27.03.2018 № 447 зі змінами, об`єкт незавершеного будівництва включено до Переліку об`єктів незавершеного будівництва, законсервованих об`єктів без відома та погодження органу управління спірним державним майном на приватизацію - Держлісагентства України.

У свою чергу, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.04.2008 № 610-р "Деякі питання розпорядження земельними лісовими ділянками" зупинено прийняття рішень про надання згоди на вилучення земельних лісових ділянок, їх передачу у власність та оренду із зміною цільового призначення. На підставі зазначеного розпорядження наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Хмельницькій області від 11.01.2011 № 7 призупинено приватизацію спірного об`єкту разом із земельною ділянкою.

Наказ Фонду державного майна України "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2018 році" від 27.03.2018 № 447 зі змінами приймався на підставі Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна" від 18.01.2018 № 2269-VІІІ, що набрав чинності 07.03.2018, та за яким орган управління державним майном у двотижневий строк з дня набрання чинності цим Законом мав подати Фонду державного майна України пропозицію про включення об`єкта права державної власності до переліку об`єктів, що підлягають приватизації у році набрання чинності цим Законом. Посилання Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях у відзиві на апеляційну скаргу про обізнаність органу управління спірного майна щодо його приватизації та надання погодження на приватизацію з посиланням на листування 2006 року апеляційний господарський суд вважав помилковим.

Відповідно до частини третьої статті 21 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та п.п. 1 п. 24 Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, дані про земельну ділянку, на якій розташовано об`єкт приватизації та які підлягають зазначенню в інформаційному повідомленні про приватизацію державного або комунального майна, діляться на обов`язкові та за наявності. Зокрема, дані про кадастровий номер відноситься до даних, що зазначаються за наявності, а дані про місцезнаходження земельної ділянки, її площа, цільове призначення земельної ділянки, інформація про особу, якій земельна ділянка належить на праві власності або на праві користування, інформація про наявність обтяжень на земельну ділянку є обов`язковими для зазначення.

Однак в інформаційному повідомленні про проведення в електронній торговій системі продажу на аукціоні з умовами вказаного вище об`єкта малої приватизації не зазначено обов`язкових даних про земельну ділянку, на якій розташовано об`єкт приватизації, а саме: площа, цільове призначення земельної ділянки, інформація про особу, якій земельна ділянка належить на праві власності або на праві користування, інформація про наявність обтяжень на земельну ділянку. Разом з тим, в інформаційному повідомленні лише зазначено, що інформація про земельну ділянку відсутня.

Окрім того, додатковими умовами продажу об`єкта приватизації (які є істотними умовами договору купівлі-продажу об`єкта приватизації) визначені обов`язки покупця щодо завершення будівництва та введення в експлуатацію об`єкта протягом 5 років з дня підписання договору купівлі-продажу; подальше призначення та використання об`єкта покупець визначає самостійно.

Із долучених до матеріалів справи доказів вбачається, що об`єкт незавершеного будівництва знаходиться на земельній ділянці площею 103.9847 га кадастровий номер 6825083600:03:008:1702, цільове призначення: 09.01 "для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг, власником якої є Хмельницька обласна державна адміністрація, а постійним користувачем - ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство". Зазначена земельна ділянка належить до території природно-заповідного фонду місцевого значення лісового заказника "Лісогринівецький".

Суд апеляційної інстанції звернув увагу на те, що згідно зі статтею 19 Лісового кодексу України лише постійні лісокористувачі мають право на спорудження жилих будинків, виробничих та інших будівель і споруд, необхідних для ведення лісового господарства. Однак Paix Л. Л. не є постійним лісокористувачем та не має права на спорудження будівель на землях лісового фонду.

Ні в інформаційному повідомленні про умови продажу спірного об`єкта малої приватизації, ні у договорі купівлі-продажу не враховано місце розташування та особливий режим використання вказаного об`єкта. Окрім того, перехід права власності на нерухоме майно, що знаходиться на земельній ділянці, яка відноситься до земель лісового фонду може потягнути наслідки для власника землі щодо вибуття земельної ділянки з його володіння.

В порушення частини четвертої статті 22 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", статті 7 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", пункту 58 Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891 (далі - Методика оцінки майна), Національного стандарту № 2 Оцінка нерухомого майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2004 № 1442, пункту 46 Національного стандарту № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440 (далі - Національний стандарт № 1), незалежна оцінка спірного об`єкта малої приватизації не проводилася.

При визначенні стартової ціни вказаного об`єкта приватизації не враховано інвестиційної вартості вказаного об`єкта незавершеного будівництва, експертної вартості земельної ділянки під вказаним об`єктом незавершеного будівництва, право на оренду якої виникає у покупця об`єкта приватизації на підставі частини шостої статті 26 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

4. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу та інших учасників судового процесу

4.1. ОСОБА_1 звернулася до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову апеляційного господарського суду і залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Підставами касаційного оскарження є пункти 1, 3 частини другої статті 287 ГПК України.

Скаржник стверджує, що відсутній висновок стосовно застосування статей 6, 11, пункту 5 "Прикінцеві та Перехідні положення" Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна". Фонд державного майна України, як орган приватизації в розумінні пункту 20 частини першої статті 1 та статті 6 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та центральний орган виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, наділений виключними повноваженнями у сфері приватизації, в тому числі першочергово ініціювати приватизацію щодо будь-якого об`єкта права державної власності. Жодними актами, що регулюють відносини приватизації, не передбачено, що Фонд державного майна України повинен звернутися до органу управління державним майном за погодженням для того, щоб включити об`єкт до відповідного переліку об`єктів приватизації. Твердження позивача про проведення Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій області приватизації об`єкта незавершеного будівництва без погодження Держлісагентства України не відповідає фактичним обставинам, оскільки вказані дії були здійсненні на виконання наказу Фонду державного майна України "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2018 році" від 27.03.2018 № 447.


................
Перейти до повного тексту