1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 квітня 2023 року

м. Київ

справа № 804/4455/18

адміністративне провадження № К/9901/1284/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П,

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Дніпропетровськгаз"

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.09.2018 (суддя Олійник В.М.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 06.12.2018 (колегія у складі суддів Сафронової С.В.,Чепурнова Д.В., Мельника В.В.)

у справі №804/4455/18

за позовом Виконавчого комітету Зеленодольської міської ради

до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Дніпропетровськгаз"

про зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. 14.06.2018 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Виконавчого комітету Зеленодольської міської ради до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Дніпропетровськгаз» про:

- визнання протиправною бездіяльності ПАТ «Дніпропетровськгаз», що виявилася у відмові надати Виконавчому комітету Зеленодольської міської ради копії документів, зазначених у протоколі № 1.3/2018 позачергового засідання від 04.05.2018;

- зобов`язання ПАТ «Дніпропетровськгаз» надати протягом п`яти робочих днів із дня набрання чинності рішенням суду Виконавчому комітету Зеленодольської міської ради копії документів, зазначених у протоколі № 1.3/2018 позачергового засідання від 04.05.2018, а саме:

план ліквідації наслідків при виникненні надзвичайної ситуації;

положення (або інший нормативний документ) про службове розслідування при виникненні надзвичайних ситуацій, яким керується управління газового господарства;

наказ про розслідування надзвичайної ситуації вибух в шафі вузлу обліку газу по вул. Петропавлівська, 5 в м. Зеленодольськ;

розроблений план щодо попередження аналогічних надзвичайних ситуацій;

план (або інший документ) щодо проведення навчально-тренувальних занять в м. Зеленодольськ з попередженням виникнення надзвичайних ситуацій в газовій службі;

наказ по проведенню позапланових навчань з попередження та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;

завірену копію проектної документації на встановлення загально будинкових лічильників газу в м. Зеленодольськ (на кожен встановлений лічильник в м. Зеленодольськ);

документи про введення в експлуатацію газових лічильників в м. Зеленодольськ (на кожен лічильник окремо);

документ, який було складено по факту пошкодження шафи вузла обліку газу по вул. Петропавлівська, 5 в м. Зеленодольськ;

документи (сертифікати, паспорти та інше) на встановлені вузли обліку газу в м. Зеленодольськ;

нормативні документи, згідно яких використовуються загальнобудинкові лічильники газу в м. Зеленодольськ.

2. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.09.2018, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 06.12.2018, позов задоволено.

3. 10.01.2019 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга відповідача на зазначені судові рішення.

4. Ухвалою від 21.01.2019 відкрито касаційне провадження.

5. Відповідач клопотав про розгляд справи за його участі, однак відповідно до ч.1 ст. 343 КАС України попередній розгляд справи проводиться без повідомлення учасників справи.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами встановлено, відповідно до ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» з метою забезпечення життєдіяльності міста Зеленодольська, с. В. Костромка, с. Мар`янське у разі необхідності оперативного втручання та мінімізації наслідків надзвичайних ситуацій розпорядженням Зеленодольського міського голови від 18.04.2016 № 127/02-03 створено комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.

7. 03.04.2018 у зв`язку з подією вибуху в шафі вузлу обліку газу по вул. Петропавлівська, 5 в м. Зеленодольськ Зеленодольською міською комісією з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій проведено позачергове засідання, за результатами якого згідно з Протоколом засідання від 03.04.2018 №1.2/2018, комісія вирішила: Апостолівському управлінню по експлуатації газового господарства надати до Зеленодольської місцевої комісії з питань техногенно - екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій завірені копії необхідних документів:

- план ліквідації наслідків при виникненні надзвичайної ситуації;

- положення (або інший нормативний документ) про службове розслідування при виникненні надзвичайних ситуацій, яким керується управління газового господарства;

- наказ про розслідування надзвичайної ситуації вибух в шафі вузлу обліку газу по вул. Петропавлівська, 5 в м. Зеленодольськ;

- розроблений план щодо попередження аналогічних надзвичайних ситуацій;

- план (або інший документ) щодо проведення навчально-тренувальних занять в м. Зеленодольськ з попередженням виникнення надзвичайних ситуацій в газовій службі;

- наказ по проведенню позапланових навчань з попередження та ліквідації наслідків надзвичайних ситуації;

- завірену копію проектної документації на встановлення загально будинкових лічильників газу в м. Зеленодольськ (на кожен встановлений лічильник в м. Зеленодольськ);

- документи про введення в експлуатацію газових лічильників в м. Зеленодольськ (на кожен лічильник окремо);

- документ, який було складено по факту пошкодження шафи вузла обліку газу по вул. Петропавлівська, 5 в м. Зеленодольськ;

- документи (сертифікати, паспорти та інше) на встановлені вузли обліку газу в м. Зеленодольськ;

- нормативні документи, згідно яких використовуються загально будинкові лічильники газу в м. Зеленодольськ

Термін надання документів встановлено до 30.05.2018.

8. 10.04.2018 Виконавчий комітет Зеленодольської міської ради на адресу Нікопольського відділення Публічного акціонерного товариства «Дніпропетровськгаз» направив звернення (за вих. № 1509/02-11), в якому вказав про необхідність надання документів з приводу вибуху в шафі вузлу обліку газу по вул. Петропавлівська, 5 в м. Зеленодольськ, які визначені в Протоколі засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 03.04.2018 №1.2/2018, необхідних для вжиття заходів попередження виникнення аналогічних надзвичайних ситуацій.

9. Начальник Нікопольського відділення ПАТ «Дніпропетровськгаз» листом від 20.04.2018 № 510/02-11 повідомив, що Апостолівське управління по експлуатації газового господарства, у якого комісія запросила документи, ліквідовано з 05.09.2014, також вказав, що на території м.Зеленодольськ розподіл природного газу здійснює підприємство ПАТ «Дніпропетровськгаз».

10. Враховуючи отриману інформацію, на позачерговому засіданні Зеленодольської міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій 04.05.2018 було внесено зміни в протокол від 03.04.2018 № 1.2/2018 та вирішено запитати у ПАТ «Дніпропетровськгаз» завірені копії необхідних документів зазначених у протоколі від 04.05.2018 № 1.3/2018. Термін надання документів ПАТ «Дніпропетровськгаз» встановлено до 30.05.2018. Результати засідання комісії 04.05.2018 оформлені протоколом №1.3/2018.

11. 11.05.2018 Виконавчий комітет Зеленодольської міської ради на адресу ПАТ «Дніпропетровськгаз» направивлист № 2023/02-11 з додатком - протоколом позачергового засідання Зеленодольської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 04.05.2018 № 1.3/2018, з проханням надання завірених копій документів, зазначених в протоколі, у термін до 30.05.2018.

12. На вказаний лист ПАТ «Дніпропетровськгаз» листом від 13.06.2018 №Др0072-СЛ-10470-0618 надало відповідь, в якій зазначило, що не є підконтрольним Зеленодольській міській раді; Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими законами не визначено право позивача витребовувати інформацію та документи у підприємств, установ та організацій, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, тому правові підстави для надання документів у ПАТ «Дніпропетровськгаз» відсутні.

13. Таким чином, документи, визначені в протоколах Зеленодольської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 03.04.2018 №1.2./2018 та від 04.05.2018 №1.3/2018 ПАТ «Дніпропетровськгаз» надано не було.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

14. В обґрунтування позову позивач зазначив, що ПАТ «Дніпропетровськгаз» протиправно не надав інформацію на вимогу Виконавчого комітету Зеленодольської міської ради.

15. Відповідач вказав, що відповідно до розпорядження Зеленодольського міського голови від 18.04.2016 №127/02-03 «Про створення комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій» створена відповідна комісія на підставі ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в України».

Однак ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» сільському, селищному, міському голові не надано повноважень по утворенню комісій. Такі повноваження відносяться до виключної компетенції місцевих рад, що визначено п. 2 ч. 1 ст. 26 вказаного закону. Крім того, відповідно до п.1 Типового положення про регіональну та місцеву комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 409 (далі - Положення №409) комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій є постійно діючим органом, який утворюється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією (далі - регіональна комісія), райдержадміністрацією, виконавчим органом міської ради, районною у місті та селищною радою (далі - місцева комісія) для координації діяльності райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, пов`язаної із забезпеченням техногенно-екологічної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і реагування на них.

Таким чином, комісія, утворена розпорядженням Зеленодольського міського голови від 18.04.2016 №127/02-03, не має права керуватися у своїй діяльності приписами Положення №409, оскільки вона утворена не на виконання та не у спосіб, передбачений відповідним Положенням. Крім того, комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій правомочна виключно за умови її утворення міською радою згідно з Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Враховуючи вищевикладене, п. 10 Положення №409 щодо обов`язку підприємств, установ, організацій виконувати рішення комісії не може застосовуватися до відносин, що склалися.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Задовольняючи позов, суди виходили з того, що вибух в шафі вузлу обліку газу по вул. Петропавлівська, 5 в м. Зеленодольськ є надзвичайною подією, яка могла мати тяжкі наслідки та нанести шкоду життю та здоров`ю людей.

Запит у відповідача перелічених у протоколах від 03.04.2018 №1.2./2018 та від 04.05.2018 №1.3/2018 документів було зроблено Комісією саме задля виконання покладених на Зеленодольську міську комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій з прогнозування можливості виникнення надзвичайної ситуації та її масштабів, організації розроблення плану комплексних заходів щодо захисту населення і територій у разі виникнення надзвичайної ситуації, забезпечення сталого функціонування господарських об`єктів; забезпечення координації заходів щодо запобігання виникненню надзвичайної ситуації місцевого рівня.

Суд відхилив як безпідставні твердження відповідача про відсутність у Зеленодольської міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій повноважень на витребування документів та підстав для відповідача надавати запитані копії документів стосовно вибуху в шафі вузлу обліку газу по вул. Петропавлівська, 5 в м. Зеленодольськ.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ

17. У касаційній скарзі скаржник посилається на те, що суди першої та апеляційної інстанцій ухвалили незаконне та необґрунтоване рішення.


................
Перейти до повного тексту