ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2023 року
м. Київ
справа №640/16202/19
адміністративне провадження № К/990/36787/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Рибачука А.І., Бучик А.Ю.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 640/16202/19
за позовом Комунального підприємства "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району міста Києва"
до Головного управління Держпродспоживслужби в місті Києві
про визнання протиправним та скасування рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій
за касаційною скаргою Головного управління Держпродспоживслужби в місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 липня 2022 року (головуючий суддя: Каракашьян С. К.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року (колегія у складі: головуючого судді: Костюк Л. О., суддів: Бужак Н. П., Кобаля М. І.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У серпні 2019 року Комунальне підприємство "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району міста Києва" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в місті Києві, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 07 серпня 2019 року № 22.
2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач послався та не, що відповідачем порушено порядок планування проведення заходів державного нагляду (контролю), що порушує вимоги чинного законодавства, а відповідно порушує права позивача і спростовує результати перевірки, у зв`язку з її незаконним способом проведення.
Позивач зазначає, що станом на дату проведення перевірки був відсутній закон, який прямо уповноважує відповідача на її проведення.
На переконання позивача, акт перевірки відповідача від 01 березня 2019 року № 830-10, як документ не має юридичного підґрунтя, так як його форму не затверджено у встановленому порядку, в ньому багато суперечностей та використана нормативно-правова база, що не стосується діяльності позивача, а відповідно не може мати ніяких правових наслідків ні для позивача ні для його діяльності.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 04 липня 2022 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року, позов задовольнив повністю.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що судове оскарження припису є підставою для об`єктивного розгляду причин ненадання витребуваних документів щодо стану виконання такого припису.
Тобто, суди дійшли висновку про те, що об`єктивно на вимоги відповідача про надання інформації, позивач надав наявну інформацію про судове оскарження підстав для проведення перевірки, що неможливо кваліфікувати як здійснення перешкод. За таких обставин, оскаржуване рішення відповідача є протиправним та підлягає скасуванню.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 26 грудня 2022 року на адресу Верховного Суду надійшла касаційна скарга Головного управління Держпродспоживслужби в місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 липня 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення і направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.
Також, серед іншого, скаржник звертає увагу на те, що при вирішенні спору у цій справі судом апеляційної інстанції не враховано висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 13 червня 2018 року у справі № 820/6755/16, від 17 жовтня 2019 року у справі № 420/5895/18 та від 15 липня 2022 року у справі № 420/2124/20.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26 грудня 2022 року визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С. Г., суддів: Бучик А. Ю., Рибачука А. І.
8. Ухвалою Верховного Суду від 29 грудня 2022 року касаційну Головного управління Держпродспоживслужби в місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 липня 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року залишено без руху. Надано скаржнику строк для усунення недоліків протягом десяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, а саме шляхом надання до суду документа про сплату судового збору.
9. 05 січня 2023 року на адресу Верховного Суду від позивача надійшло клопотання про усунення недоліків касаційної скарги, до якого додано документ про сплату судового збору.
10. Ухвалою Верховного Суду від 30 січня 2023 року відкрито провадження за касаційною скаргою Головного управління Держпродспоживслужби в місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 липня 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року.
11. 28 лютого 2023 року від Комунального підприємства "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району міста Києва" на адресу Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому позивач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
12. Ухвалою Верховного Суду від 17 квітня 2023 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 18 квітня 2023 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, відповідно до пункту 1.1 статуту Комунального підприємства "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району м. Києва", затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 06 січня 2018 року № 1, Підприємство є власністю територіальної громади міста Києва, від імені якої виступає Київська міська рада, та віднесене до сфери управління Голосіївської районної в місті Киві державної адміністрації.
14. Відповідно до пунктів 2.2.1, 2.2.2, 2.2.40 вказаного статуту предметом діяльності Підприємства є, поміж іншого:
- утримання житлового і нежитлового фонду, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва та закріплений за підприємством на праві господарського відання, а також обслуговування житлового та нежитлового фонду, що не належить до комунальної власності міста Києва, на договірних засадах у встановленому порядку;
- надання послуг з утримання будинків, споруд і прибудинкових територій та інших житлово-комунальних послуг, виконання функцій балансоутримувача житлового та нежитлового фонду, укладання договорів на надання житлово-комунальних послуг, контроль за виконанням умов договорів у встановленому порядку;
- здійснення діяльності щодо розрахунку тарифів на утримання будинків і споруд та прибудинкової території в установленому порядку.
15. На підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві від 14 лютого 2019 року № 830 "Про проведення планового заходу (перевірки)" та направлення на перевірку від 15 лютого 2019 року № 666 посадовими особами Головного управління Держпрожспоживслужби в м. Києві у період з 18 лютого 2019 року по 01 березня 2019 року проведено планову перевірку позивача на предмет дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, законодавства про захист прав споживачів (з проведенням відеофіксації).
16. Як зазначено в преамбулі вищевказаного наказу Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві від 01 березня 2019 року № 1101 "Про проведення планового заходу (перевірки)", він виданий відповідно до законів України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про захист прав споживачів", "Про ціни та ціноутворення" та на підставі річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів на 2019 рік.
17. Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2019 рік, затверджений наказом Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 26 листопада 2018 року № 964.
18. Пунктом 17022 указаного річного плану передбачено здійснення з 18 лютого 2019 року терміном 10 днів заходу державного нагляду (контролю) щодо КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району м. Києва" на предмет дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
19. За результатами планової перевірки позивача, проведеної у період з 18 лютого 2019 року по 01 березня 2019 року, відповідачем складено акт перевірки від 01 березня 2019 року № 830-10.
20. Згідно з актом перевірки відповідач дійшов висновку про порушення позивачем абзацу 6 пункту 2, пунктів 7 та 18 Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги"; пункту 2 частини першої статті 30 Закону України "Про житлово-комунальні послуги"; пункту 11 розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 09 березня 2011 року № 307 "Про впорядкування надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в м. Києві"; частини другої статті 12 Закону України "Про ціни та ціноутворення", за що передбачена відповідальність пунктом 1 частини першої статті 20 Закону України "Про ціни та ціноутворення", частиною першою статті 165-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
21. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 липня 2018 року у справі №826/8441/17 визнано протиправним і скасовано розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 06 червня 2017 року № 668 "Про встановлення тарифів та структури тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та внесення змін до деяких розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)", яким було встановлено тарифи та структуру тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій Голосіївського району м. Києва.
22. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року, яка набрала законної сили 20 грудня 2018 року, вказане рішення Окружного адміністративного суду міста Києва залишено без змін.
23. Згідно з наданими під час перевірки даними на балансі КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району м. Києва" обліковується 841 багатоквартирний житловий будинок, загальною площею квартир 2 757 921 м2, з яких загальна площа квартир, розташованих на першому поверсі складає 260 190 м2.
24. У період з 01 липня 2017 року по 20 грудня 2018 року підприємством застосовано тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які встановлені розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 06 червня 2017 року № 668, яке визнане судом протиправним і скасоване.
25. У період з 21 грудня 2018 року по 30 січня 2019 року застосовано тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які не встановлені рішенням органу місцевого самоврядування.
До складової розрахунку тарифу на послуги прибирання прибудинкової території включено площу, яку закріплено на праві повного господарського відання за КП "Шляхо-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Голосіївського з питань майна району у м. Києві" на підставі наказу Головного управління з питань майна Київської міської державної адміністрації від 21 лютого 2002 року № 23 (додаток № 2).
26. Таким чином, підприємство в період з 01 лютого 2016 року по 31 січня 2019 року порушило вимоги щодо формування тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій: за послугу прибирання прибудинкової території власникам квартир, мешканцям будинків Голосіївського району м. Києва.
27. По складовій тарифу поточний ремонт конструктивних елементів внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження за період з 01 січня 2016 року по 31 червня 2017 року по 752 житловим будинкам виявлено неосвоєння коштів у повному обсязі.
28. До акту складено додаток № 1 "Розрахунок різниці тарифів плати за утримання будинків і споруд та прибудинкових територій згідно з розпорядженнями КМДА від 30 квітня 2015 року № 442 та від 06 червня 2017 року № 668", додаток № 2 "Розрахунок зменшення приведених площ житлових будинків внаслідок передачі окремих тротуарів на баланс ШЕДів", додаток № 3 "Перелік житлових будинків, по яким кошти освоєні не в повному обсязі, за складовою "Поточний ремонт" згідно з розпорядженням КМДА від 30 квітня 2015 року № 442".
29. Зауваження позивача до акту перевірки відповідачем взяті не були і в подальшому на підставі акту перевірки ним видано припис від 07 березня 2019 року № 241, яким позивача зобов`язано усунути порушення, зафіксовані в акті перевірки від 01 березня 2019 року № 830-10 та вжити заходи відповідно до частини другої статті 20 Закону України "Про ціни та ціноутворення", а саме:
1) щодо застосування в період з 01 липня 2017 року по 31 січня 2018 року тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які встановлені розпорядженням від 06 червня 2017 року № 668, визнаного протиправним і скасованим рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 липня 2018 року у справі № 826/8441/17, залишеним без змін ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року, в термін до 05 липня 2019 року;
2) щодо вартості послуги прибирання прибудинкової території, в яку включено площу, закріплену на праві повного господарського відання за КП "Шляхо-експуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Голосіївського району" у м. Києві на підставі наказу Головного управління з питань майна Київської міської державної адміністрації від 21 лютого 2002 року № 23 за період з 01 лютого 2016 року по 31 лютого 2019 року у термін до 08 квітня 2019 року;
3) щодо вартості послуги "Поточний ремонт конструктивних елементів внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливової каналізації і технічних пристрої будинків та елементів зовнішнього упорядження" за період з 01 січня 2016 року-31 червня 2017 року по 752 житловим будинкам виявлено неосвоєння коштів у повному обсязі, у термін до 08 квітня 2019 року;
4) про вжиті заходи щодо виконання припису позивача зобов`язано в триденний термін з моменту його виконання повідомити ГУ Держпродспоживслужи в м. Києві.
30. В подальшому, Головним управління Держпродспоживслужби в м. Києві прийнято наказ від 12 липня 2019 року № 3246 "Про проведення позапланового заходу (перевірку), яким відповідно до Законів України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про ціни та ціноутворення", на підставі п.п. 2, 3 припису Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві від 07 березня 2019 року № 241 про усунення порушень вимог законодавства, наказано здійснити позаплановий захід (перевірку) Комунального підприємства "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району м. Києва", за адресою: м. Київ, проспект Голосіївський, буд. 17-Б, у термін з 15 липня 2019 року по 26 липня 2019 року, щодо стану виконання Комунальним підприємством "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району м. Києва" п.п. 2,3 припису Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві від 07 березня 2019 року № 241 про усунення порушень вимог законодавства (з проведенням відеофіксації).
31. 16 липня 2019 року Головним управлінням Держпродспоживслужби у м. Києві вручено позивачу запит про надання інформації.
32. 17 липня 2019 року на вказаний запит позивачем надані пояснення від № 431-3063, в яких повідомлено про судове оскарження припису Головного управління Держпродспоживслужби у м. Києві від 07 березня 2019 року № 241 в межах адміністративної справи № 640/6176/19.
33. 19 липня 2019 року посадовими особами Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві складено акт про створення перешкод посадовій особі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін у проведенні перевірки.
34. Поряд з цим, 19 липня 2019 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в м. Києві складено акт № 3246-10 перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, яким встановлено порушення п. 1 ч. 4 ст. 20 Закону України "Про ціни та ціноутворення" та ст. 188-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення: створення перешкод для виконання покладених на уповноважені органи функцій, при здійсненні позапланової перевірки.
35. На підставі акта перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 19 липня 2019 року № 3246-10, Головним управлінням Держпродспоживслужби в м. Києві прийнято рішення від 07 серпня 2019 року № 22, яким, відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 20 Закону України "Про ціни і ціноутворення", до Комунального підприємства "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району м. Києва" застосовано штраф у розмірі 3 400 грн.
36. Вважаючи вказане рішення контролюючого органу протиправним та таким, що підлягає скасуванню, Комунальне підприємство "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району міста Києва" звернулося з цим позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
37. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
38. Як убачається з позовної заяви, предметом позову у цій справі є оскарження рішення про застосування адміністративно-господарської санкції за створення перешкод для виконання покладених на уповноважені органи функцій, при здійсненні позапланової перевірки.
39. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
40. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V), за визначенням, наведеним у статті 1 якого державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.