1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 березня 2023 року

м. Київ

cправа № 5021/2509/2011

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Жукова С.В. - головуючого, Огородніка К.М., Пєскова В.Г.

за участі секретаря судового засідання - Купрейчук С.П.

за участю представників: Прокурор Штін Д.С.; Кредитора АТ "Державний експортно-імпортний банк України" - Западнюка М.А.; ФДМУ - Марченко В.М. ; ПАТ "Сумихімпром" - Ільєнока Є.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Компанії "ТОЛЕКСІС ІНТЕРНЕШНЛ ЛІМІТЕД" (TOLEXIS INTERNATIONAL LIMITED)

на ухвалу Господарського суду Сумської області від 02.09.2020 ( в частині відмови у задоволенні клопотання керуючого санацією Публічного акціонерного товариства "Сумихімпром" Лазаковича І.В. №85-1813 від 30.05.2019 року (вх. №1625) про зобов`язання Фонду державного майна України вчинити певні дії)

та постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.12.2022

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Сумихімпром"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.12.2022

у справі

за заявою кредитора Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Промислові інвестиції"

до Публічного акціонерного товариства "Сумихімпром"

про визнання банкрутом,

ВСТАНОВИВ:

1. У провадженні Господарського суду Сумської області перебуває права про банкрутство Публічного акціонерного товариства "Сумихімпром" у якій введена процедура санації боржника господарським судом 30.10.2012 року та триває до теперішнього часу у зв`язку з чим до правовідносин у справі №5021/2509/2011 застосовуються положення Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" станом на дату введення процедури санації.

Короткий зміст оскаржуваних судових рішень

2. Ухвалою Господарського суду Сумської області від 02.09.2020 року по справі №5021/2509/2011 в частині відмови у задоволенні клопотання керуючого санацією ПАТ "Сумихімпром" Лазаковича І.В. №85-1813 від 30.05.2019 року (вх.№1625(з)) про зобов`язання вчинити певні дії.

3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 14.12.2022 залишено без змін ухвалу Господарського суду Сумської області від 02.09.2020 року у справі № 5021/2509/2011 в частині відмови в задоволенні клопотання керуючого санацією публічного акціонерного товариства "Сумихімпром" Лазаковича І.В. №85-1813 від 30.05.2019 року (вх. №1625) про зобов`язання Фонду державного майна України вчинити певні дії.

Короткий зміст вимог та доводів касаційних скарг

4. До Верховного Суду від Компанії "ТОЛЕКСІС ІНТЕРНЕШНЛ ЛІМІТЕД" (TOLEXIS INTERNATIONAL LIMITED) надійшла касаційна скарга у якій заявлено прохання скасувати ухвалу Господарського суду Сумської області від 02.09.2020 року по справі №5021/2509/2011 в частині відмови у задоволенні клопотання керуючого санацією ПАТ "Сумихімпром" Лазаковича І.В. №85-1813 від 30.05.2019 року (вх.№1625(з)) про зобов`язання вчинити певні дії та постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.12.2022 та ухвалити нове рішення, яким задовольнити вимоги клопотання керуючого санацією ПАТ "Сумихімпром" Лазаковича І.В. №85-1813 від 30.05.2019 року (вх.№1625(з)) про зобов`язання вчинити певні дії.

5. В обґрунтування підстав для задоволення касаційної скарги "ТОЛЕКСІС ІНТЕРНЕШНЛ ЛІМІТЕД" (TOLEXIS INTERNATIONAL LIMITED) наведено у вказаній скарзі наступні доводи, які стали підставою для відкриття касаційного провадження:

5.1. Відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах, а саме, щодо визнання неправомірними дій ФДМ України з непогодження та затягування процедури погодження проекту плану санації всупереч, вимогам Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції станом на 30.10.2012) та зобов`язання розглянути та письмово погодити проект плану санації.

5.2. Суд апеляційної інстанції не в повному обсязі дослідив зібрані докази у справі, що призвело до неповного та необ`єктивного розгляду справи та ухвалення незаконного та несправедливого судового рішення.

5.3. Не враховано обставин відсутності повідомлення Компанії "ТОЛЕКСІС ІНТЕРНЕШНЛ ЛІМІТЕД" (TOLEXIS INTERNATIONAL LIMITED) про час та місце розгляду клопотання керуючого санацією ПАТ "Сумихімпром" Лазаковича І.В. №85-1813 від 30.05.2019 року (вх.№1625(з)) про зобов`язання вчинити певні дії.

6. Також до Верховного Суду від Публічного акціонерного товариства "Сумихімпром" надійшла касаційна скарга у якій заявлено прохання скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.12.2022 та направити справу № 5021/2509/2011 для продовження розгляду до суду апеляційної інстанції.

7. В обґрунтування підстав для задоволення касаційної скарги Публічного акціонерного товариства "Сумихімпром" наведено у вказаній скарзі наступні доводи, які стали підставою для відкриття касаційного провадження:

7.1. Відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах, а саме, щодо визнання неправомірними дій ФДМ України з непогодження та затягування процедури погодження проекту плану санації.

7.2. Суд апеляційної інстанції не в повному обсязі дослідив зібрані докази у справі, що призвело до порушення процесуального права, а саме ст. 86 ГПК України та ухвалення необґрунтованого та незаконного рішення.

Відзиви

8. Від Фонду державного майна України надійшли відзиви на касаційну скаргу Компанії "ТОЛЕКСІС ІНТЕРНЕШНЛ ЛІМІТЕД" (TOLEXIS INTERNATIONAL LIMITED) та Публічного акціонерного товариства "Сумихімпром" у яких наводяться заперечення проти їх задоволення.

Інші заяви та клопотання

9. Від Офісу Генерального прокурора надійшла заява про участь у судовому засіданні.

10. Від адвоката Васьківського Л.М. надійшла заява про неможливість останнім представляти інтереси Компанії "ТОЛЕКСІС ІНТЕРНЕШНЛ ЛІМІТЕД" (TOLEXIS INTERNATIONAL LIMITED).

11. Від Компанії "ТОЛЕКСІС ІНТЕРНЕШНЛ ЛІМІТЕД" (TOLEXIS INTERNATIONAL LIMITED) надійшло клопотання щодо надсилання поштової кореспонденції на адресу місцезнаходження.

12. Від представника Публічного акціонерного товариства "Сумихімпром" надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку зі хворобою останнього.

Позиція Верховного Суду

13. Заслухавши у відкритому судовому засіданні доповідь судді доповідача, дослідивши наведені у касаційних скаргах доводи, Верховний Суд вважає, що постанову суду апеляційної інстанції слід скасувати з направленням справи на новий розгляд до суду апеляційної інстанції, виходячи з наступного.

14. Відповідно до приписів ст. 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

15. Суди попередніх інстанцій встановили наступні фактичні обставини справи:

15.1. 30.05.2019 року до господарського суду Сумської області надійшло клопотання керуючого санацією боржника Лазаковича І.В. про зобов`язання вчинити певні дії, в якому останній просив суд визнати неправомірними дії Фонду державного майна України з непогодження та затягування процедури погодження проекту плану санації ПАТ "Сумихімпром", затверджений 04.12.2014 року на засіданні загальних зборів кредиторів та надісланий до Фонду державного майна України листом від 17.07.2017 №15-3143, зобов`язати Фонд державного майна України розглянути проект плану санації ПАТ "Сумихімпром" та письмово його погодити.

15.2. Відповідно до Реєстру власників іменних цінних паперів ПАТ "Сумихімпром" держава в особі Фонду державного майна України є власником 99,9953% у статутному капіталі Товариства. Таким чином, керуючий санацією боржника зобов`язаний погодити план санації з Фондом державного майна України.

15.3. ухвалою господарського суду Сумської області від 22.06.2016 року у даній справі зобов`язано Фонд державного майна України розглянути план санації ПАТ "Сумихімпром", затверджений загальними зборами кредиторів від 04.12.2014 року, та вирішити питання щодо його погодження. Також зобов`язано ПАТ "Сумихімпром" направити Фонду державного майна України на розгляд план санації, повернутий листом Фонду державного майна України №10-52-20542 від 13.11.2015 року.

15.4. Апеляційним судом встановлено, що керуючим санацією було направлено Фонду державного майна України лист від 05.07.2016 року №15-3110 з планом санації та додатками до нього.

15.5. Однак, даний лист повернувся на адресу керуючого санацією у зв`язку із закінченням терміну зберігання.

15.6. 16.08.2016 року керуючим санацією було знову направлено лист від 16.08.2016 року №15-3727 разом з планом санації та додатками до нього, в якому керуючий санації просить Фонд погодити план санації ПАТ "Сумихімпром".

15.7. Фонд державного майна України надав письмову відповідь від 21.10.2016 року №10-52-20136 на лист керуючого санацією від 16.08.2016 року №15-3727, в якій зазначив, що план санації розроблений керуючим санацією та схвалений комітетом кредиторів наприкінці 2014 року. Проте, на сьогодні згідно з постановою Кабінету міністрів України №271 від 12.05.2015 року "Про проведення прозорої та конкурентної приватизації у 2015-2017 роках" ПАТ "Сумихімпром" включено до переліку об`єктів, що підлягають приватизації. Розмір пакета акцій, що належить державі та запланований до продажу, складає 99,995% статутного капіталу.

15.8. План санації розроблявся в 2014 році без врахування запланованого продажу належного державі пакета акцій ПАТ "Сумихімпром". Також зазначено в листі, що орган приватизації завершує підготовку до продажу пакета акцій боржника. Наразі, органом приватизації не отримано від керуючого санацією боржника пропозиції до рекомендацій щодо фіксованих умов конкурсу з продажу пакету акцій та відомості щодо кандидатури представника боржника для участі в роботі конкурсної комісії.

15.9. З метою кореспондування умов погашення вимог кредиторів за планом санації з умовами конкурсу з продажу належного державі пакета акцій боржника, план санації підлягає доопрацюванню.

15.10. 08.11.2016 року керуючим санацією боржника було надіслано Фонду державного майна України лист від 08.11.2016 року №15-4864 з проханням надати умови конкурсу з продажу пакету акцій ПАТ "Сумихімпром".

15.11. 30.11.2016 року Фондом державного майна України надіслано лист від 30.11.2016 року №10-52-23273 керуючому санацією, в якому зазначено, що відповідно до вимог Регламенту Кабінету Міністрів України, Фондом надіслано Проект на погодження до Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та Антимонопольного комітету України з проханням розглянути та погодити його до 28.11.2016 року та з метою, прискорення прийняття Проекту, звернувся до Кабінету Міністрів України щодо надання відповідного доручення вищезазначеним органом.

15.12. Після затвердження Кабінетом Міністрів України умов продажу пакета акцій ПАТ "Сумихімпром", такі умови одразу будуть доведені до відома керуючого санацією.

15.13. 17.07.2017 року в зв`язку з ненаданням Фондом державного майна України відповідної інформації, керуючим санацією листом від 17.07.2017 року 15-3143 повторно направлено план санації Фонду.

15.14. 17.08.2017 року Фондом державного майна України надано письмову відповідь керуючому санацією від 17.08.2017 року №10-52-16126, в якій зазначено, що всі надіслані на адресу Фонду плани санації не відповідають вимогам чинного законодавства, а саме, вимогам Порядку №1991. Тому беручи до уваги зацікавленість усіх сторін у відновленні роботи товариства та забезпеченні його подальшої приватизації, Фонд пропонує альтернативний варіант вирішення питання щодо розробки плану санації, який би відповідав вимогам чинного законодавства з питань банкрутства. Фонд пропонує спільно, за участю керуючого санацією, спеціалістів Фонду та ПАТ "Сумихімпром" розробити прийняті умови санації ПАТ "Сумихімпром".

15.15. З метою врегулювання питання розробки погодження та подальшого затвердження плану санації ПАТ "Сумихімпром", Фонд просив у найкоротший термін подати кандидатури осіб, які увійдуть до складу робочої групи.

15.16. 18.09.2017 року керуючим санацією надіслано Фонду державного майна України лист від 18.09.2017 року №15-3973, в якому зазначено, про непогодження керуючого санацією з вимогами Фонду, викладеними в листі від 17.08.2017 року №10-52-16126 "Щодо погодження плану санації", як такі, що суперечать вимогам чинного законодавства, висновок про можливість їх застосування є негативним. Для відновлення платоспроможності обрано інший шлях.

15.17. Також керуючий санацією зазначив, що наданий на погодження Фонду план санації ПАТ "Сумихімпром", не передбачає заходів по відновленню платоспроможності, які б суперечили вимогам законодавства. В зв`язку з чим, керуючий санацією просив погодити план санації ПАТ "Сумихімпром", вкотре надісланий до Фонду державного майна листом від 17.07.2017 року №15-3143.

15.18. 16.11.2017 року Фондом державного майна України надіслано лист ТОВ "Сумихімпром" від 16.11.2017 року №10-52-21666, в якому зазначено, що на сьогодні план санації ПАТ "Сумихімпром" не затверджено у встановленому порядку. Фонд неодноразово визнавав проект плану санації ПАТ "Сумихімпром" невідповідним чинному законодавству та повертав керуючому санацією для усунення недоліків. Нажаль, проект плану санації ПАТ "Сумихімпром" так і не було приведено у відповідність до вимог чинного законодавства. Фонд просив у найкоротший термін висловити позицію щодо можливості та доцільності створення робочої групи для розробки проекту плану санації ПАТ "Сумихімпром" за участі представників Фонду, порядку створення та організації роботи відповідної робочої групи.

15.19. 05.01.2018 року керуючим санацією надіслано Фонду державного майна лист від 05.01.2018 року №15-44, в якому зазначив, що план санації ПАТ "Сумихімпром" неодноразово надісланий листами до Фонду, мав бути розглянутий Фондом державного майна в рамках процедури, передбаченої Порядком №895, вимогам якого він відповідає в повній мірі, та згідно Регламенту розгляду.


................
Перейти до повного тексту