1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 березня 2023 року

м. Київ

cправа № 908/125/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Васьковський О.В. - головуючий, Білоус В. В., Погребняк В. Я.,

за участю секретаря судового засідання Аліференко Т. В.

розглянув касаційну скаргу Заступника керівника Запорізької обласної прокуратури

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 07.12.2022

та рішення Господарського суду Запорізької області від 11.11.2021

у справі за позовом Заступника прокурора (керівника) Запорізької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південного округу

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Василівський завод МК"

про стягнення 1 152 574,58 грн

Учасники справи:

Прокуратура: Сімаченко А. О.;

Державна екологічна інспекція: не з`явився;

ТОВ "Василівський завод МК": Шахматов Ю. Ю.;

1. Короткий зміст заявлених вимог

1.1. У січні 2018 року Заступник прокурора Запорізької області в інтересах держави (далі - прокурор) в особі Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (далі - екологічна інспекція, позивач) звернувся до Господарського суду Запорізької області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Василівський завод МК" (далі - ТОВ "Василівський завод МК", відповідач) на користь Державного бюджету України 1152574,58 грн збитків, заподіяних державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

1.2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за результатами перевірки додержання ТОВ "Василівський завод МК" вимог природоохоронного законодавства екологічною інспекцією виявлено факт завдання державі збитків, зумовлених забрудненням земельної ділянки у загальному розмірі 1152574,58 грн, які наразі залишаються невідшкодованими. При цьому екологічна інспекція не вжила заходів щодо стягнення з відповідача в судовому порядку зазначених збитків, що свідчить про неналежний захист інспекцією законних інтересів держави та відповідно до статті 23 Закону України "Про прокуратуру" є підставою для вжиття прокурором заходів представницького характеру та пред`явлення цього позову.

1.3. Рішенням Господарського суду Запорізької області від 09.07.2019, яке залишено без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 17.11.2020, позов задоволено повністю.

1.4. Постановою Верховного Суду від 02.02.2021 скасовано вищевказані рішення судів першої та апеляційної інстанцій, справу №908/125/18 передано на новий розгляд до місцевого господарського суду. Верховний Суд, скасовуючи судові рішення, зазначив, що:

- під час вирішення відповідних спорів суди мають надавати оцінку, у тому числі розрахунку розміру заявленої до стягнення шкоди, зумовленої забрудненням земельної ділянки, встановлювати чи не здійснено такий розрахунок із порушеннями та чи підтверджується він документально;

- матеріали справи не містять документального підтвердження способу та порядку визначення площі забрудненої земельної ділянки, матеріалів спеціальних вишукувань, а також плану-схеми земельної ділянки із зазначенням відповідних площ забруднення та відбору проб ґрунтів.

2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції за результатами нового розгляду

2.1. Рішенням Господарського суду Запорізької області від 11.11.2021 в позові відмовлено повністю.

2.2. Судове рішення, зокрема мотивоване тим, що:

- в матеріалах відсутнє документальне підтвердження способу та порядку визначення площі забрудненої земельної ділянки, матеріали спеціальних вишукувань, а також план-схема земельної ділянки із зазначенням відповідних площ забруднення та відбору проб ґрунтів, що свідчить про порушення порядку проведення відбору проб ґрунтів та вказує на недоведеність як площі забруднення земельної ділянки, так і самого факту забруднення;

- в матеріалах справи відсутній витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який є належним доказом, на підставі якого розраховується розмір завданої шкоди, зумовленої забрудненням земельної ділянки, тому розрахунки розміру шкоди, заявленої до стягнення не підтверджуються;

- докази вивезення відповідачем відходів на спірну територію або здійснення відповідачем виробничої діяльності на вказаній території відсутні, відтак факт забруднення земельної ділянки саме в результаті дій відповідача не доведено.

3. Встановлені судом першої інстанції обставини справи

3.1. 12.04.2017 Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області виданий наказ №143 "Про проведення позапланової перевірки", а саме: організувати проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства суб`єктом господарювання ТОВ "Василівський завод МК" у період з 13.04.2017 по 27.04.2017.

3.2. 12.04.2017 екологічною інспекцією видане направлення №112 державному інспектору з охорони навколишнього природного середовища Запорізької області Єльцову С. А., державному інспектору з охорони навколишнього природного середовища Запорізької області Рупчеву А. В., державному інспектору з охорони навколишнього природного середовища Запорізької області Інатьєву Н. О., старшому державному інспектору з охорони навколишнього природного середовища Запорізької області Годесу Л. Г., старшому державному інспектору з охорони навколишнього природного середовища Запорізької області Касілову П. В., старшому державному інспектору з охорони навколишнього природного середовища Запорізької області Кубарю Д. В., старшому державному інспектору з охорони навколишнього природного середовища Запорізької області Ємельянову Д.В. для проведення у термін з 13.04.2017 до 27.04.2017 позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства.

3.3. За результатами перевірки екологічною інспекцією складений акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, в якому зазначено, що:

- ТОВ "Василівський завод МК" використовує дві земельні ділянки: 1) загальною площею 3,481 га для обслуговування взуттєвої фабрики, розташовану за адресою: м. Василівка, вул. Московська, 51 на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЗП № 096106, акт зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів № 020526600001 від 30.03.2005; 2) загальною площею 6,7451 га для розміщення та обслуговування комплексу будівель, розташовану за адресою: м. Василівка, вул. Промислова, 3 "а", на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЯЖ №072970, акт зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів № 020926600002 від 21.09.2009;

- проект землеустрою на час перевірки не представлений. Межі земельної ділянки в натурі не винесені. Територія не огороджена, має вільний доступ, є зруйновані залізобетонні будівлі (споруди). Рельєф місцевості з нерівностями, є поглиблення, в якій на час перевірки була рідина невідомого походження (орієнтовною площею 3200 кв. м.) та виробничі відходи ТОВ "Василівський завод МК" (відходи взуттєвого виробництва), які частково були зафіксовані під рідиною та на території навколо, які засипані ґрунтом (глиною), обсяг несанкціоновано розміщених виробничих відходів підприємства встановити не є можливим;

- на час обстеження земельної ділянки будь які роботи не проводилися, наявні сліди від важкої будівельної спеціалізованої техніки. Керівником підприємства надані письмові пояснення, які додано до акту.

3.4. Актом перевірки зафіксовано, що дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами відсутній. Отримання дозволу передбачено статтею 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", пунктом "а" частини першої статті 32, абзацом 7 статті 33, пунктом "с" статті 17 Закону України "Про відходи".

3.5. Під час перевірки відділом інструментально лабораторного контролю проведено відбір проб вмісту забруднюючих речовин в ґрунтах (акт відбору проб ґрунтів №11-17 від 13.04.2017; протокол вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів №6-17 від 24.04.2017).

3.6. В акті зазначено, що заходи щодо запобігання забрудненню земель хімічними речовинами, відходами, стічними водами не здійснюються, позаплановою перевіркою встановлено несанкціоноване розміщення виробничих відходів ТОВ "Василівський завод МК", що утворюються при здійсненні технологічного процесу виробництва взуття (обрізки шкіри, хутра, гуми, поролону, текстилю, рідини невідомого походження тощо), внаслідок чого відділом інструментально лабораторного контролю у відібраних пробах ґрунту на земельній ділянці, за адресою: м. Василівка, вул. Промислова, 3 "А" встановлено перевищення вмісту забруднюючих речовин в відібраних зразках (протокол вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів №6-17 від 24.04.2017).

3.7. 05.05.2017 екологічною інспекцією винесений припис №19/02-ПЗ, який отриманий особисто директором ТОВ "Василівський завод МК" Шереметом О.М., про:

- вжиття заходів для ліквідації забруднення хімічними речовинами, виробничими відходами, стічними водами земельної ділянки ТОВ "Василівський завод МК", розташованої за адресою: м. Василівка, вул. Промислова, 3 "а", згідно вимог чинного законодавства та екологічної безпеки (розробити, погодити та здійснити комплекс організаційних, технічних і біотехнічних заходів (рекультивацію земель), спрямованих на відновлення ґрунтового покриву та поліпшення його стану);

- приведення земельної ділянки до стану придатного для використання за цільовим призначенням;

- ліквідацію та недопущення несанкціонованого розміщення виробничих відходів Товариства з обмеженою відповідальністю "Василівський завод МК", що утворюються при здійсненні технологічного процесу виробництва взуття (обрізки шкіри, хутра, гуми, поролону, текстилю, рідини невідомого походження тощо) на земельній ділянці за адресою: м. Василівка, вулиця Промислова, 3 "а".

3.8. Екологічною інспекцією 27.04.2017 складений протокол про адміністративне правопорушення №006337 відносно директора ТОВ "Василівський завод МК" Шеремета О.М., який зазначив в протоколі, що з порушеннями згоден, порушення будуть усунуті.

3.9. 05.05.2017 екологічною інспекцією винесена постанова про накладення адміністративного стягнення №000182/01/02 про визнання директора ТОВ "Василівський завод МК" Шеремета О.М. винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення штраф в розмірі 1 700 грн.

3.10. Фахівцями екологічної інспекції складений акт відбору проб від 13.04.2017 відповідно до вимог ГОСТ 17.4.3.01-83 "Охорона природи. Ґрунту. Загальні вимоги до відбору проб".

3.11. Згідно з протоколом № 6-17 вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів від 24.04.2017: відповідно до акта відбору проб ґрунтів від 13.04.2017 №11-17 відділом інструментально-лабораторного контролю, атестованим на право виконання вимірювань (Свідоцтво про атестацію №СЕ-15-2013 від 05.07.2013, чинний до 05.07.2017, виданий Державним підприємством "Запорізький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації", проведено вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів, відібраних на території: ТОВ "Василівський завод МК" вул. Московська, 51, м. Василівка Запорізька область 71 600 (земельна ділянка по вулиці Промислова, 3А). За результатами вимірювання встановлено такі показники: цинк 30,64, нормований вміст 19,12; хлориди 145,55, нормований вміст 99,40; кальцій (водна витяжка) 2170,00, нормований вміст 100,00; хлориди 738,40, нормований вміст 99,40; цинк 37,32, нормований вміст 19,12.

3.12. Екологічною інспекцією здійсненні відповідні розрахунки розміру шкоди, зумовленої забрудненням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства на земельній ділянці, яка знаходиться за адресою: Запорізька область, м. Василівка, вул. Промислова, 3 "а": цинк 783 496,80 грн.; хлориди - 209 476,58 грн.; хлориди 159 601,20 грн.

3.13. Відповідно до листа ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області №0-8-0.223-267/102-17 від 18.05.2017 згідно технічної документації з нормативно-грошової оцінки земель міста Василівка Василівського району Запорізької області, земельна ділянка площею 6,7451 га, кадастровий номер 2320910100:06:045:0001 відноситься до земель промисловості.

3.14. Екологічною інспекцією на адресу відповідача направлені претензії №100, № 98 та № 99 від 03.08.2017 з вимогами про оплату шкоди, заподіяної державі у розмірі 159 601,20 грн, 783 496,80 грн та 209 476,58 грн.

3.15. Розрахунок шкоди здійснений екологічною інспекцією на підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища 27.10.1997 №171 (у редакції наказу Мінприроди 04.04.2007 №149, далі - Методика).

3.16. Матеріали справи не містять акту про забруднення земель та матеріалів спеціальних вишукувань, які є джерелами визначення площі забрудненої земельної ділянки. Також до акту перевірки не додано плану схеми земельної ділянки, не зазначено інформації, пов`язаної з проведенням інструментально-лабораторного контролю (відбір проб та вимірювання безпосередньо на об`єкті перевірки), та не зазначено посилань на акт відбору проб та протокол вимірювань.

3.17. В матеріалах справи відсутнє документальне підтвердження способу та порядку визначення площі забрудненої земельної ділянки, матеріалів спеціальних вишукувань, а також плану-схеми земельної ділянки із зазначенням відповідних площ забруднення та відбору проб ґрунтів.

3.18. Наданий на підтвердження обґрунтованості позовних вимог Додаток №1 до Акту відбору проб ґрунтів №11-17 від 13.04.2017 є недопустимим доказом.

3.19. Оформлення Акту відбору проб ґрунтів №11-17 від 13.04.2017 не відповідає приписам державного стандарту у сфері охорони навколишнього природного середовища - ГОСТ 17.4.3.01-83. "Охрана природы. Почвы. Общие требования к отбору проб" (65011).

3.20. Позивачем порушено порядок проведення відбору проб ґрунтів, що вказує на недоведеність як площі забруднення земельної ділянки, так і самого факту забруднення.

3.21. Екологічною інспекцією в результаті проведеної перевірки, згідно протоколу вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів № 6-17 від 24.04.2017, зафіксовано надмірну концентрацію у ґрунті таких хімічних речовин, як цинк (валовий вміст), кальцій (водна витяжка), хлориди, що стало підставою для складення розрахунків завданої шкоди.

3.22. Згідно з листом Державної екологічної інспекції України вих.№3328/416-21 від 05.04.2021 станом на сьогодні нормативи ГДК хімічних речовин, важких металів тощо у ґрунтах, у тому числі за цільовим призначенням, не затверджено.

3.23. Належним доказом, на підставі якого розраховується розмір завданої шкоди, зумовленої забрудненням земельної ділянки, є саме витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Позивачем при розрахунку розміру шкоди була використана вартість 1 кв.м. забрудненої земельної ділянки у розмірі 120,91 грн, однак згідно витягу №258/0/162-19 від 25.01.2019 з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель - вартість 1 кв.м. забрудненої земельної ділянки становить меншу суму у розмірі 114,87 грн, відповідно нормативна грошова оцінка складає 7748756,55 грн. Отже розрахунки розміру шкоди №1-3 від 28.07.2017 матеріалами справи не підтверджуються.

3.24. Прокуратурою наданий висновок комісійної судової інженерно екологічної та економічної експертизи №3373/7536-7537/7538-7540 за матеріалами кримінального провадження №120170801900000560 від 30.03.2017, складений 23.08.2018, в якому, зокрема зазначено: "У разі, якщо відповідні проби ґрунту відібрані та досліджені у відповідності до нормативно-технічних вимог, висновок Державної екологічної інспекції у Запорізькій області, викладений в акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами від 27.04.2017 стосовно забруднення ґрунту внаслідок виробничої діяльності ТОВ "Василівський завод МК", за наданими матеріалами документально підтверджується".

3.24.1. Судом вказаний висновок експерта, як доказ на підтвердження розрахунків розміру шкоди, не прийнято до уваги, оскільки:

- для надання відповідей на питання, чи відповідають результати проведеної перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства нормативно-технічним вимогам, чи підтверджено документально факт забруднення, та чи вірно здійснено розрахунок розміру шкоди, експерт повинен був провести, в тому числі, аналіз плану-схеми, якої не було надано, та Акту відбору проб ґрунтів № 11-17 від 13.04.2017, який не було надано експерту з невідомих причин;

- самим експертом підтверджено відсутність документів, як б давали можливість встановити достовірність результатів дослідження вмісту забруднюючих речовин у ґрунті та підтвердження самого факту забруднення ґрунту;

- судом встановлено, що відповідні проби ґрунту відібрані та досліджені не у відповідності до нормативно-технічних вимог;

- відповіді на питання, викладені у висновку експерта № 3373/7536-7537/7538-7540, побудовані під умовою та мають характер ймовірності і припущення ("у разі якщо").

3.25. Відповідач заперечує факт забруднення земельної ділянки в результаті саме господарської діяльності ТОВ "Василівський завод МК", зазначаючи наступне:

- до 20.07.2006 існував єдиний комплекс будівель на території за адресою: АДРЕСА_1;

- з 20.07.2006 вказаний комплекс будівель був розділений, в результаті чого частина території та частина будівель по вул. Промислова, 3, отримала адресу: Запорізька область, Василівський район, м. Василівка, вул. Промислова 3-А;

- з радянських часів до 22.05.2005 на вказаній загальній території по вул. Промислова, 3 (до моменту розділення вказаної території на дві адреси) здійснювалась виробнича господарська діяльність, в т.ч. господарська діяльність з виробництва будівельних виробів з бетону та готових для використання бетонних сумішей;

- упродовж довгострокового періоду з радянських часів до 22.05.2005 на вказаній загальній території по вул. Промислова, 3 (до моменту розділення вказаної території на дві адреси) в результаті виробничого процесу утворювались різного роду відходи;

- за адресою: Запорізька область, м. Василівка, вул. Промислова, 3, до 22.06.2005 господарську діяльність з виробництва будівельних виробів з бетону та готових для використання бетонних сумішей здійснювала ВАСИЛІВСЬКА МІЖГОСПОДАРСЬКА ДОРОЖНА ПЕРЕСУВНА МЕХАНІЗОВАНА КОЛОНА №156 (ВАСИЛІВСЬКА МДПМК №156), код ЄДРПОУ 03580512, яка 23.06.2005 була реорганізована в ТОВ "ВАСИЛІВСЬКА МШПМК-156";

- ТОВ "ВАСИЛІВСЬКА МШПМК-156" належить право власності на комплекс будівель за адресою: АДРЕСА_1;

- за договором купівлі-продажу від 19.05.2006 ТОВ "ВАСИЛІВСЬКА МШПМК-156" було продано гр. Киргизстану ОСОБА_1 та гр. України ОСОБА_2 комплекс будівель за адресою: АДРЕСА_1 ;

- рішенням Василівської міської ради від 20.06.2006 №17 призначено окремим будівлям: склад літ. З-1, склад літ. Н, помольний цех літ. І, склад літ.-Ж-1, свердловина №9, які входять до комплексу будівель за адресою: АДРЕСА_1, поштової адреси: АДРЕСА_1 ;

- рішення Василівської міської ради від 20.07.2006 №205 про виділення з комплексу будівель за адресою: АДРЕСА_1, в окремий об`єкт нерухомості комплексу будівель, який складається з: складу літ. З-1, складу літ. Н, помольного цеху літ. І. складу літ.-Ж-1, свердловини №9 за адресою: АДРЕСА_2 ;

- за договорами купівлі-продажу від 24.11.2006 гр. Киргизстану ОСОБА_1 та гр. України ОСОБА_2 продано комплекс будівель по АДРЕСА_1, та виділене з цього комплексу нерухоме майно по АДРЕСА_2 ;

- Василівським БТІ Василівської районної ради Запорізької області у 2021 році було видано довідку про остаточне зруйнування комплексу будівель та споруд, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ;

- у зв`язку із зруйнуванням комплексу будівель та споруд бухгалтерією відповідача було проведено списання з балансу вказаного нерухомого майна, а до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно було внесено запис про припинення права власності та закриття об`єкту нерухомого майна;

- головним бухгалтером та директором відповідача було видано довідку № 19/10 від 19.10.2021 на підтвердження фактів набуття у 2009 році та припинення у 2021 році права власності через повне зруйнування вказаного комплексу будівель та споруд, в якій зазначено що цей комплекс перебував в аварійному стані станом на день купівлі-продажу, на зазначеній території на той момент виробництво вже було відсутнє, при цьому відповідач не здійснював ремонт або реконструкцію комплексу будівель та споруд, виробнича діяльність на зазначеній території ним не проводилась, натомість єдиним напрямком господарської діяльності відповідача є виробництво взуття за адресою знаходження виробничих потужностей: АДРЕСА_3 (юридична адреса), а така господарська діяльність, як виготовлення бетонних виробів, ніколи не здійснювалась;;

- утворення на території, де позивачем здійснювався відбір проб ґрунтів, виробничих відходів, в т.ч. шкідливих хімічних відходів, до моменту набуття відповідачем права власності на вказану територію (03.09.2009), підтверджуються наданими до матеріалів справи нотаріально засвідченими заявами свідків: ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_2, ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_3, які до 2005 року працювали на цій території;

- в матеріалах справи відсутні докази вивезення відповідачем відходів на вказану територію або здійснення відповідачем виробничої діяльності на вказаній території.

4. Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

4.1. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 07.12.2022 залишено без змін рішення Господарського суду Запорізької області від 11.11.2021.

4.2. Постанова суду мотивована тим, що суд першої інстанції правильно застосував норми матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини сторін (за виключенням висновку про те, що негативні якісні зміни ґрунту сталися в результаті господарської діяльності саме відповідача, та джерела отримання інформації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки), прийняв законне та обґрунтоване рішення.

4.2.1. Суд апеляційної інстанції зазначив про помилковість висновків місцевого господарського суду щодо визначення джерела отримання інформації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, а саме про те, що єдиним таким документом є витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, а лист відділу Василівського району ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 18.05.2017 № 0-8-0.223-267/102-17 є неналежним доказом, оскільки:

- з огляду на п.п.4.2, 4.7 Методики (в редакції на час проведення перевірки (квітень 2017 року)), її положення для розрахунку шкоду за забруднення земельних ресурсів не вимагали застосування даних про нормативну грошову оцінку земельної ділянки саме на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель;

- відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 6,7451 га (кадастровий номер 2320910100:06:045:0001, м. Василівка, вул. Промислова,3а) були отримані позивачем у Відділі Василівського району ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області і згідно з листом начальника цього відділу від 18.05.2017 № 0-8-0.223-267/102-17 станом на 2017 рік вартість 1 кв. м земель промисловості, до якої належить земельна ділянка відповідача, складає 120,91 грн, отже, нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 6,7451 га складає 8 155 500,41 грн;

- у ході розгляду справи обласною прокуратурою до Відділу надано додатково запит щодо визначення нормативно грошової оцінки земельної ділянки Відповідача (лист обласної прокуратури від 23.03.2021 № 15/3-2093-17) і за інформацією Відділу від 25.03.2021 № 163/0/102-21 надати витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки на запит Позивача від 04.05.2017 № 1510/02 не було можливо, у зв`язку з відсутністю у Державному земельному кадастрі коду Класифікації видів цільового призначення земель, який характеризує функціональне використання вищезазначеної земельної ділянки. Також у листі Відділу вказано, що відомості надані на запит Позивача від 04.05.2017 щодо вартості 1 кв м земель промисловості, до якої належить земельна ділянка Відповідача, та складає 120,91 грн відповідають дійсності на той момент (лист Відділу від 25.03.2021 № 163/0/102-21);

- отже, позивачем у розрахунку розміру шкоди вірно застосовано дані про нормативно грошову оцінку земельної ділянки у розмірі 120,91 грн відповідно до положень п. п. 4.2І 4.7 Методики.

4.2.2. Суд апеляційної інстанції зазначив про передчасність висновку місцевого господарського суду про недоведеність факту виявлення негативних якісних змін ґрунту на земельній ділянці, належній саме відповідачеві, а також, що такі негативні якісні зміни ґрунту сталися не в результаті господарської діяльності відповідача, оскільки:

- земельна ділянка належить відповідачу на підставі Державного акта на право власності від 21.09.2009 серії ЯЖ № 072970, виданого згідно з укладеним між відповідачем та ТОВ "Меринос" договором купівлі-продажу земельної ділянки від 03.09.2009 (далі - Договір) реєстраційний номер № 959 (бланк ВMK № 060198);

- за умовами вказаного Договору ризик випадкової загибелі або випадкового псування земельної ділянки покупець - ТОВ "Василівський завод МК" несе з моменту переходу до нього права власності;

- Акт перевірки від 27.04.2017 підписано представниками відповідача (директор - Шеремет О.М., виконавчий директор - Цибульняк В.А. та головний інженер - Коба В.В.) без будь-яких зауважень, в тому числі щодо місця проведення перевірки та щодо виявлення на цій земельній ділянці виробничих відходів саме ТОВ "Василівський завод МК" (відходи взуттєвого виробництва). Також відсутні будь-які заперечення виконавчого директора Цибульняк В.А. в Акті відбору проб ґрунтів від 13.04.2017 №11-17;

- відповідач не був позбавлений можливості ще у 2017 році оскаржити видані позивачем розпорядчі документи - припис, постанову про накладення адміністративного стягнення, чим фактично погодився з тим, що негативні якісні зміни ґрунту сталися в результаті його господарської діяльності та виявлено на приналежній йому земельній ділянці.

5. Короткий зміст касаційної скарги

5.1. 30.01.2023 заступник керівника Запорізької обласної прокуратури звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просив скасувати постанову Центрального апеляційного господарського суду від 07.12.2022 та рішення Господарського суду Запорізької області від 11.11.2021, ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов повністю.

6. Узагальнені доводи касаційної скарги

6.1. Судами попередніх інстанцій неправильно застосовано норми матеріального права - статті 1, 4, 5, 40, 41, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статті 1, 17, 33, 42, 43 Закону України "Про відходи", статті 35, 45, 46, 56 Закону України "Про охорону земель", статті 1, 91, 167, 211 Земельного кодексу України, статті 49, 153 Господарського кодексу України, статтю 1166 Цивільного кодексу України, та порушено норми процесуального права - статті 2, 7, 76-78, 86, 236, 237 Господарського процесуального кодексу України.

6.2. Суд апеляційної інстанції, застосовуючи статтю 58 Конституції України та статтю 5 Цивільного кодексу України, дійшов хибного висновку про те, що наразі цивільна відповідальність ТОВ "Васильківський завод МК" скасована з огляду на прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 15.12.2021 № 1325 "Про затвердження нормативів гранично допустимих концентрацій небезпечних речовин у ґрунтах, а також переліку таких речовин", оскільки визначені показники гранично допустимих концентрацій хімічних речовин не перевищують показники забруднюючих речовин, які встановлені під час перевірки відповідача у 2017 році.

6.3. Суди попередніх інстанцій не врахували висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 13.05.2019 у справі №920/1107/17 та від 17.05.2018 у справі №903/546/17, у подібних правовідносинах, дійшовши хибного висновку про не встановлення факту забруднення земельної ділянки відповідачем. Крім того, судом апеляційної інстанції не вірно застосовані висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 13.04.2018 у справі №904/6886/17, предметом розгляду в якій був факт засмічення земельної ділянки, а не її забруднення, як у справі, що переглядається.

7. Позиція інших учасників щодо касаційної скарги

7.1. ТОВ "Василівський завод МК" у відзиві заперечував проти доводів касаційної скарги, просив Суд залишити оскаржувані рішення судів попередніх інстанцій без змін, а скаргу - без задоволення, зокрема зазначаючи наступне:

- суди дійшли вірного висновку про неможливість врахування наданого до матеріалів справи Додатку № 1 до Акту відбору проб ґрунтів від 13.04.2017 № 11-17 як допустимого доказу, що не спростовано скаржником;

- визначена позивачем площа забруднення не відповідає дійсній площі забруднення, відповідно здійснений розрахунок збитків з урахуванням такої площі не відповідає дійсності;

- скаржником не спростовано встановлені судами попередніх інстанцій порушення, допущені екологічною інспекцією під час здійснення відбору проб ґрунтів, а також не надано доказів, які б визначали місця розташування на місцевості та площі віднайдених засмічених земельних ділянок;

- суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку про застосування до відповідача принципу зворотної дії у часі актів цивільного законодавства в частині скасування цивільної відповідальності як самостійної підстави для відмови у задоволенні позову;

- оскільки виявлені в ході перевірки показники хімічних речовин не перевищують гранично допустимі концентрації (далі - ГДК), що діють з 17.12.2021 і діють станом на даний час, а також не перевищували ГДК, що діяли на 01.01.2017, тому виявлені показники хімічних речовин не є такими, що спричиняють шкоду навколишньому природному середовищу і відповідно така концентрація не вважається забрудненням земельної ділянки, тобто правопорушенням;

- суди попередніх інстанцій надали вірну оцінку поданому прокуратурою висновку комісійної судово інженерно-екологічної та економічної експертизи від 23.08.2018 №3373/7536-7537/7538-7540, проведено у кримінальному провадженні №120170801900000560 від 30.03.2017;

- скаржником не спростовано висновок суду першої інстанції про відсутність доказів на підтвердження того, що забруднення земельної ділянки відбулося саме внаслідок господарської діяльності відповідача.

8. Касаційне провадження

8.1. Ухвалою Верховного Суду від 23.02.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Заступника керівника Запорізької обласної прокуратури на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 07.12.2022 та рішення Господарського суду Запорізької області від 11.11.2021, призначено її до розгляду в судовому засіданні на 21.03.2023 - 15:00.

8.2. В судовому засіданні 21.03.2023 представник прокуратури підтримав скаргу з викладених у ній підстав, просив Суд скаргу задовольнити. Представник відповідача підтримав заперечення проти касаційної скарги, викладені у відзиві, просив Суд у задоволенні скарги відмовити.

8.3. Позивач явку свого представника у судове засідання 21.03.2023 не забезпечив. До визначеної дати проведення судового засідання від учасників справи не надійшло заяв чи клопотань, пов`язаних з рухом касаційної скарги, із вказівкою на наявність обставин, які б об`єктивно унеможливили розгляд справи у судовому засіданні 21.03.2023.

8.4. Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною передумовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників учасників справи, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

8.5. Враховуючи, що явка представників учасників справи в судове засідання не була визнана обов`язковою, з метою дотримання принципу розумності строків розгляду справи, суд касаційної інстанції дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутністю представника позивача.

9. Позиція Верховного Суду

9.1. Предметом розгляду у цій справі є вимога прокурора про стягнення з відповідача на користь Державного бюджету України 1152574,58 грн збитків, заподіяних державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, а саме забруднення земельної ділянки.

9.2. Суди попередніх інстанцій у позові відмовили, встановивши відсутність всіх складових правопорушення, з якими законодавство пов`язує настання відповідальності у вигляді відшкодування збитків (шкоди).

9.3. Аргументи касаційної скарги зводяться до невірного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, а також без урахування відповідних висновків Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах (розділ 6 цієї постанови).

9.4. Врахувавши доводи касаційної скарги та заперечення на неї, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі встановлених у цій справі обставин, Верховний Суд зазначає наступне.

9.5. Відповідно до частини першої статті 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

9.6. Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди (пункт 6 частини другої статті 16 ЦК України).

9.7. Стаття 22 ЦК України визначає, що збитками є втрати, яких особа зазнала в зв`язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

9.8. Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

9.9. Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди визначено у статті 1166 ЦК України, згідно з якою майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.


................
Перейти до повного тексту